Kulujen jako parisuhteessa

Anonyymi-ap

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin aikaa, arviolta pari vuotta mutta mies on vakituisesti töissä.
Isoimmat yhteiset kulut on vuokra 640€, sähkö noin 50€/kk, ja netti 50€/kk.
Miehen tulot on bruttona keskimäärin 2500€-3000€ ja itse opiskelen työttömyysetuudella josta jää käteen sen hieman vajaa 600€.
Miten teillä ratkaistaisiin nämä kulut? Kaikki puoliksi vai jonkin tuloprosentin mukaan?

75

1751

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mies maksaa kaiken.

• Anonyymi

Tämä on tyhjä mielipide, joten missä on viestin sisältö ja siis edes jonkinlaiset perustelut?

• Anonyymi

Kyllä tytön kuuluu maksaa väh. Ruuat jos ilmatteeksi asuu. Ja siivota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tytön kuuluu maksaa väh. Ruuat jos ilmatteeksi asuu. Ja siivota.

Toimiiko toi vaan tytöille vai onko yleinenkin jakoperuste?

• Anonyymi

Työtön mieskö? Monetta ukolle korvaus menee kaljaan

• Anonyymi

Jos nainen on huora, se olettaa miehen maksavan, onhan nainen myynyt itsensä siinä tapauksessa.

• Anonyymi

Mikä tää sun "parisuhde" on ja mitkä sen säännöt on? Sillä on kuule aika paljon väliä näissäkin asioissa.

Ei ole kuule lähellekkään sama asia esim.
      1) leikkiä parisuhdetta kaksin vyokrakämpässä
      2) tai olla avioliitossa lapsien kanssa veloitetussa omistusasunnossa jonkin avioehdon kanssa.

Asema noissa Suomen lainkin edessä on kovasti eri ja se vaikuttaa myös siihen mikä on reilua ja siihenkin miten asiat on kokonaistaloudellisesti hyvä hoitaa.

• Anonyymi

Avoliitossa, ei lapsia. Oltu yhdessä jo pitkään. Toisaalta joo eri, mutta laillisestihan (vaikka laitonka onkin) niin avopuolisolla on elatusvelvollisuus. Siis eihän se nyt nykyaikaina merkitse mitään ja en tiedä oonko tavannut ketään oikeasta elämästä jossa puoliso elättää täysin toisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Avoliitossa, ei lapsia. Oltu yhdessä jo pitkään. Toisaalta joo eri, mutta laillisestihan (vaikka laitonka onkin) niin avopuolisolla on elatusvelvollisuus. Siis eihän se nyt nykyaikaina merkitse mitään ja en tiedä oonko tavannut ketään oikeasta elämästä jossa puoliso elättää täysin toisen.

No nyt tapasit, hauska tutustua.

• Anonyymi

Riippuu kuule ihan siitäkin ootteko ideologiata vasemmistoa vai oikeistoa.

• Anonyymi

Politiikka ei oikein jaksa kiinnostaa jatkuvan draaman takia. Kumpaakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Politiikka ei oikein jaksa kiinnostaa jatkuvan draaman takia. Kumpaakaan.

En tarkoittanut politiikkaa vaan ideologiaa.

Eli ajatteletteko kuin vasemmisto, että varakkaan tai tässä tilanteessa varakkaamman tulee kustantaa kaikille muillekin samat mahdollisuudet ja edut. Eli pidättekö arvona sitä, että toisen omaisuutta saa sosialisoida pelkästään sillä perusteella että sitä on (enemmän kuin minulla).

Vai oletteko oikealla ideologisesti ja tunnustatte varauksettoman oikeuden ihmiselle omistaa itse omaisuuttaan, jolloin omaisuuden (ja tulojen) määrä ei ole peruste millekkään. Kyse on silloin siitä että kukin maksaa osansa (ja valintansa) omista varoistaan ja kaikille kuuluu sen jälkeen se oma osuus, eikö sitö sosialisoida millään selityksillä muille.

Vai ootteko jotain siltä väliltä?

Pointti on, että oikeudenmukaisuuden kokemus on läheisesti sidottu näihin ajatuksiin ja jos teillä on kovin eri käsitys, niin ette ehkä löydö helposti yhteistä säveltä. Silloin ratkaisua ehkä kannattaa alkaa hakea ENSIN määrittelemällä yhteinen kompromissi periaatteesta ja käsityksestä oikea-vasen akselilla, koska muuten voi syntyä ihan vääriä tulkintoja siitä miksi toinen haluaa jonkin kulun menevän jollain tavalla. Esim. miksi se ei halua jakaa ruokakulua kuten ajattelin, eikö se arvosta ruoanlaittoa jne. vaikka kyse toiselle olikin vaikkapa siitä että kuka syö ja paljonko tai kotona vai lounaita. Eli ihan väärin menee ajatukset ristiin ideologisen eron takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli ajatteletteko kuin vasemmisto, että varakkaan tai tässä tilanteessa varakkaamman tulee kustantaa kaikille muillekin samat mahdollisuudet ja edut. Eli pidättekö arvona sitä, että toisen omaisuutta saa sosialisoida pelkästään sillä perusteella että sitä on (enemmän kuin minulla).

Vai oletteko oikealla ideologisesti ja tunnustatte varauksettoman oikeuden ihmiselle omistaa itse omaisuuttaan, jolloin omaisuuden (ja tulojen) määrä ei ole peruste millekkään. Kyse on silloin siitä että kukin maksaa osansa (ja valintansa) omista varoistaan ja kaikille kuuluu sen jälkeen se oma osuus, eikö sitö sosialisoida millään selityksillä muille.

Pointti on, että oikeudenmukaisuuden kokemus on läheisesti sidottu näihin ajatuksiin ja jos teillä on kovin eri käsitys, niin ette ehkä löydö helposti yhteistä säveltä. Silloin ratkaisua ehkä kannattaa alkaa hakea ENSIN määrittelemällä yhteinen kompromissi periaatteesta ja käsityksestä oikea-vasen akselilla, koska muuten voi syntyä ihan vääriä tulkintoja siitä miksi toinen haluaa jonkin kulun menevän jollain tavalla. Esim. miksi se ei halua jakaa ruokakulua kuten ajattelin, eikö se arvosta ruoanlaittoa jne. vaikka kyse toiselle olikin vaikkapa siitä että kuka syö ja paljonko tai kotona vai lounaita. Eli ihan väärin menee ajatukset ristiin ideologisen eron takia.

Jopa vedit mutkat suoriksi ideologian esittelyssäsi. Ei ole vaikea arvata poliittista kantaasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jopa vedit mutkat suoriksi ideologian esittelyssäsi. Ei ole vaikea arvata poliittista kantaasi.

Mitkä kohdat tuossa ei pidä paikkaansa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Unohdit vissiin mainita että vasemmisto haluaa nimenomaan käyttää ne rahat yhteiskunnan palveluiden toimivuuteen ja säilymiseen kuten terveydenhuoltoon, kouluihin, päiväkoteihin yms mikä tukee ihmisten hyvinvointia ja työkykyisyyttä toisin kuin oikeisto joka tulee lähinnä suuryrityksiä ja sitä että sairaat ja lapset pärjätkööt omillaan eli rikkaiden mukelot saa kaiken yksityisien palveluiden puolelta kun on varaa maksaa kalliista palveluista. Leikkaavat palveluista sillä he voivat maksaa yksityisistä kouluista ja yksityisestä terveydenhoidosta. Nimellisesti sitten sanotaan että ei tässä suinkaan haluta palveluita pois vaikka just verovaroilla hyvinvointiyhteiskunta toimii. Tosin heikosti kun oikeisto on jo leikannut palveluista näinkin paljon josta johtuen ennaltaehkäisy on heikentynyt ja kulut kasvaneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitkä kohdat tuossa ei pidä paikkaansa?

Kyllä mies on se joka maksa naisenkin elätyksen. Niin se oli ennen vanhaan, kun nainen hoiti kotiin ja lapset. Sr femakojen höpötys että kaikki maksetaan puoliksi ,jopa ravintolalaskut, on ihan p....ta. Entäs naisen työ- tiskit pyykit, siivous, ruuan laitto, seksi. Eikö se maksa mitään??? Häh?

• Anonyymi

Hei! Hanki omistusasunto (ongelma ratkaistu) ja tee opiskelun ohella töitä.👍

• Anonyymi

Omistusasunto ja lisätyö ei muuten ratkaise oletusarvoisesti yhtään mitään, vaan päinvastoin.

Jos pointti on vaurastuminen, niin tuolla vuokralla voi miettiä osakesäästämistä ihan yhtä hyvin kuin asunnon ostoa. Saavaikutus, mutta hyvin paljon kevyempi ratkaisu.

• Anonyymi

Juuri näin.

• Anonyymi

Höpöhöpö

• Anonyymi

Näihin tarvii aina niin ison alkupääoman että jo sellaisen säästön kerryttämiseen menee 15-20vuotta jos on säännölliset tulot ja vakituinen työpaikka. Alasta toki riippuu.

• Anonyymi

Jos vuokrakulu on noin alhainen, pääset kyllä helpommalla kuin moni. Onnea siitä!

• Anonyymi

Kulurakenne vuokraa ajatellen on kyllä hyvä.

Itse en tosin maksaisi netistä yli 20€/kk mitenkään...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kulurakenne vuokraa ajatellen on kyllä hyvä.

Itse en tosin maksaisi netistä yli 20€/kk mitenkään...

Netti vaan tässä taloudessa aika olennainen, hankala opiskella tai tehdä tulevaisuudessa töitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Netti vaan tässä taloudessa aika olennainen, hankala opiskella tai tehdä tulevaisuudessa töitä.

Ei toi 20€/kk netistä tingi...

Valokaapeliakin saa noihin hintoihin jo ja meillä lusäksi kaikkien 100M rajattomat omat liittymät maksaa 16€/kk millä silläkin kyllä pärjää jos ei ole valokaapelin äärellä kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei toi 20€/kk netistä tingi...

Valokaapeliakin saa noihin hintoihin jo ja meillä lusäksi kaikkien 100M rajattomat omat liittymät maksaa 16€/kk millä silläkin kyllä pärjää jos ei ole valokaapelin äärellä kotona.

Taitaa se 500-1000 olla suositus jos esimerkiksi kuten meillä on useampi älylaite ja kumpikin pelataan onlinena. Plus toki omat it-alan opinnot ja paljon tehdään etänä. Täytyy myöntää että siinä kohtaa en oo kovin perehtynyt saisiko tuolla nopeudella kuinka paljon edullisempia liittymiä, mahdollisesti edes vähäsen. Tyypillinen tapaus täällä että liittymä aikoinaan otettu ja siinä laiskasti pitäydytty.

• Anonyymi

No joo, mutta ei sitä tilaakaan sitten oikein oo. Että se miinuksena.

• Anonyymi

Jos olisit minun nainen, asia olisi yksinkertaista:

Jos kunnioitat ja pidät minua miehenäsi kuin yhteisen firmamme toimitusjohtajaa, niin firma pitää sinusta huolen loppuun asti myös varoillaan.

Jos taas vaadit olla firman osaomistaja 50% osuudella, niin silloin myös rahoitat kaikkea kulua tasan 50% osuudella.

Yksinkertaista ja reilua.

Lisäksi, henk.koht. varallisuudella ei ole mitään vaikutusta kummassakaan tapauksessa - joskin täysin eri syistä.

• Anonyymi

Höpöhöpö!

• Anonyymi

Onpas kommentti. Avioliitossa olette jossa toinen yrittää opiskella parantakseen teidän molempien taloustilannetta.

No sinä haluat hänen maksavan pienestä opintotuestaan puolet yhteiseen kassaan. Eli hänelle ei jää riittävästi edes niihin opintokuluihin (300e).

Sitten kun hän valmistuu ja saa alansa töitä eli parempaa palkkaa mahdollisesti kuin sinä niin onkohan enää tuo fifty-fifty mielestäsi ok? En usko kun vaikutat varsin itsekeskeiseltä mieheltä.

• Anonyymi

Ei valitettavasti ole mitään kaavaa tuohon jakoon.
      Ihan saatte itse päättää asiat.

• Anonyymi

Ei se ole valitettavaa, että itse saa päättää.

• Anonyymi

Se maksaa jolla on rahaa. Piste.

• Anonyymi

Kommunisti yrittää taas lykätä maksut rikkaammilleen, mutta itse loisia ja hyötyä eduista.

Äkkiä kuule eroon sellaisesta parisuhteesta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommunisti yrittää taas lykätä maksut rikkaammilleen, mutta itse loisia ja hyötyä eduista.

Äkkiä kuule eroon sellaisesta parisuhteesta!

Tulihan se sieltä!

• Anonyymi

Itse olen eläkkeellä puoliso vakituisessa työssä tienaa suhk koht hyvin nykyään. Pistän yhteiselle tilille joka kuukausi n. 700-800 € ja puolisoni 650 €. Sieltä maksetaan lainalyhennykset jne yhteiset menot. Puolisoni hoitaa suurimmaksi osaksi ruoka ostokset. Meillä tosin säästöjä jo ennestään ei paljon mutta kuitenkin.

• Anonyymi

On aika jännää ettei Suomessa ole perheveroprosenttia, niinkuin joissain maissa. Olisi kyllä hyvä etenkin kun itketään että niitä perheitä ja lisää lapsia tarvitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On aika jännää ettei Suomessa ole perheveroprosenttia, niinkuin joissain maissa. Olisi kyllä hyvä etenkin kun itketään että niitä perheitä ja lisää lapsia tarvitaan.

Aiemmin on puolisoilla ollut yhteisverotus, mutta vain aviossa olevilla. Silloin oli vero huomattavasti korkeampi kuin kahdella yhdessä asuvalla jotka eivät olleet aviossa, kokemusta on 1970-luvulta.
        Itse olin ensin muutaman vuoden avoliitossa, joka ei siihen aikaan kovin yleistä ollut, ja joulukuussa menimme avioon. Koska koko vuosi oli meitä verotettu erikseen, saimme jälkiveroa maksettavaksemme yli 7000 markkaa, se oli iso raha tuohon aikaan. Muistan tuon ikäni, oli melkoinen shokki saada postia verottajalta, joten ei tuo perheverotus mitenkään ainakaan silloin veroa vähentänyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aikoinaan oli, ja sen poisto olikin hyvä keino suuntaan onnistua kansallisen kroonisen itsemurhapolitiikan tiellä, yhdessä sen kanssa että investoidaan tulevien sukupolvien abortointiin.

• Anonyymi

Maksamme yhteiset menot suhteessa tuloihin ja molemmat maksavat kokonaan itse omat henkilökohtaiset menonsa. Toisen ei tarvitse osallistua menoihin, joita hän ei käytä. Näin ollen esim. talouden ainoa auto, jota mieheni ei koskaan aja, on minun kuluni jne. Henkilökohtaisiin menoihin kuuluvat meillä myös mm. kanavapaketit, tehokkaampi laajakaistayhteys yms. Ruokaostoksilla pyrimme käymään vuorotellen. On sovittu, että tietyt perusjutut, joita molemmat käyttävät, ostetaan aina kun ovat vähissä. Muutoin kumpikin ostaa omalla vuorollaan mitä nyt itse haluaa. Nämä ovat sovitut perusteet, mutta ei niitä mitenkään tiukkaan mietitä, että "en osta sinulle mitään, mene itse kauppaan" tvm.

Poikkeuksena on asunto, joka periaatteessa on miehelleni ilmainen. Kyseessä on minun omistusasuntoni, joka on velaton ja jonka vastike on varsin pieni. Vastike menee suoraan minun tilintäni, eikä siitä ole sen kummemmin keskusteltu. Tämä on minulle täysin ok näin, onhan minulla isommat tulotkin.

Noin yleisesti ottaen maksaminen suhteessa tuloihinon reilu käytäntö. Ensinnäkin se, että varakkaampi hyötyisi pienityloisemman kustannuksella, on minusta asiatonta . Toisekseen isompituloinen tuppaa yleensä olemaan tottunut parempaan elintasoon, eikä ole asiallista, että pienempituloisen olisi pakko kuluttaa enemmän kuin hänellä oikeasti on varaa. Meillä tämä käy hyvin ilmi mm. ruokaostoksilla. Minä otan kalliimpaa, sitä mistä pidän, eikä miehelläni realistisesti ole varaa käydä jatkuvasti sellaisilla ostoksilla. Hän ostaisi sellaista, jota minä taas en halua syödä. Jos asuntoni ei olisi jo velaton, niin silloin tämä sama näkyisi asumiskuluissa. Minä olen se, joka haluan asua juuri tässä, mutta miehellä ei olisi varaa maksaa puolta niin kovista kuluista jatkuvasti.

• Anonyymi

Aito rakkaus ei rahaa katso. Se jolla on paremmat tulot maksaa enemmän. Sukupuolesta viis.🤷‍♀️

• Anonyymi

Meillä se maksaa enemmän kummalla on enemmän tuloja. Itse olen opiskellut yhdessäolomme aikaan useita vuosia ja välillä olin jopa tuloton ja silloin luonnollisesti mieheni maksoi kulut. Kun aikoinani valmistuin, palkkani oli parempi kuin miehelläni, joten myös maksoin enemmän kuluja.

• Tavallista on että mies maksaa kaiken ja nainen sitten sen verran kuin kulloinkin kykenee.

• Anonyymi

No ei tasan ole. Tämä ei ole sukupuolikysymys vaan talouteen liittyvä kysymys!

• Anonyymi

Perukirjoitus tasoittaa tilanteen.Osituskin tasoittaa.Lottoa tämä nykyaikana on.
      Toisaalta voit laskelmoida opiskelija ja jättää valmistuessasi koko "Rumiluksen" hypätä
      uuden euro-jätkän matkaan.

• Halvemmallahan sä tossa asut kuin jossain yksiössä. Toi netti on kyllä teillä kallis. Itellä onnistu, opiskelu ihan edullisemmallakin netillä. Usein noissa on kylkiäisimä suoratoistopalveluita, jotka lopettamalla saa hintaa alaspäin.

Ite jos oisin parisuhteessa, en kyllä jaksais tolleen pennejä laskee.

• Anonyymi

Akka käy töissä ja minä makaan ja dokaan omat rahat TASA-ARVOA !

• Anonyymi

Niin ja kun mulla on paremmat tulot niin muija saa maksaa siitä ja aiheestaettä mä olen mulkku.!! Olisi kiitollinen!

• Anonyymi

Itselläni on tulot n. 2600-2800€/kk. ja avovaimoni opiskelee tällä hetkellä ja saa kuukaudessa käteen n. 700€ ja tämä sisältää n. 95€:n lapsilisän. Minä maksan palkastani mm. asuntolainan lyhennyksen, vastikkeen, netin ja omat pakolliset menoni, kuten puhelinlaskun, bensan, vakuutukset ja ym. autoiluun liittyvät ja laitan yhteiseen ruokakassaan vähintään 600€/kk. Avovaimoni maksaa omista pienistä tuloistaan oman puhelinlaskun, lapsen harrastuksen (tähän käytetään lapsilisä) ja jotain muuta myös. Maksaa myös osan ruokakuluista. Näin meillä toistaiseksi ja tulevaisuudessa kun opiskelut ovat ohi ja (mahdollisesti) työllistyy, niin sitten katsomme uudestaan miten kulut jaetaan.

• Anonyymi

Meillä on niin, että lähtökohtasesti kaikki puoliks, mutta sellaset ihan selkeät omat jutut maksetaan ite. Lisäks jos tuloeroa on selkeesti, rikkaampi voi/pystyy maksamaan enemmän. Mutta toki pariskuntia ja tapoja elää on monenlaisia.

• Anonyymi

Mä makselin asumiskulut sekä auton. No, autoa mä tarvitsinkin, avokki pääsi kulkemaan hyvin koulussa muulla tavoin ja hänen työpaikka sijaitsi melki kotimme vieressä(pääsi lähiauppaamme osa-aikaiseksi yhdessävaiheessa).
      Taisi avokki nyt jotain noista joskus maksaa, mutta mä nyt maksoin käytännössä aina kaikki asumiskulut.
      Muuhun avokki osallistui jonkun verran, mutta tulojensa mukaan. Lähinnä ruokakuluihin.
      Se nyt oli molemmille selvää, että maksoi omat menonsa, mitä hänellä nyt olikin. Tietty naisten jutut, kuten meikit ja siteet ja sitten hän kävi jollain ratsutallilla ratsastamassa kerran viikossa, niin sen tuntimaksun ja näin.
      Tienattiin kyllä reilusti vähemmän tuolloin kun mitä aloittaja, mutta aika oli muutenkin eri ja menotkin olivat pienemmät. Asuttiin isohkoa yksiötä pienemmällä paikkakunnalla, vuokra oli muistaakseni noin 300€/kk ja sähkö+vesi päälle noin 50-60€ yhteensä.
      Mutta tosiaan, näin me ainakin toimittiin tuolloin.
      Nykyään tietty avokki osallistuu enempi menoihin, kun on työelämässä ja tulot on muutenkin hänelläkin nousseet ihan hyvin tässä vuosien mittaan.
      Niin ja meillä on ihan käytännön pakon takia 2 autoa nykyään, niin hän maksaa oman autonsa kulut itse. Joskus maksan osan, jos nyt sattuu tulemaan vähän kalliimpi remppa, mitä nyt ei onneksi ole tullut kuin 2 kertaa. Ja hänellä on tällainen "tyttöjen auto, pieni Suzuki, minkä kulut ovat aika minimaaliset muuten. Vero on jotain satkun vuodessa, vakuutukset hivenen enempi ja on vielä pienikulutuksinen.

• Anonyymi

Se maksaa enemmän jolla isommat..molemmilla myös omaa rahaa ettei tarvitse kummankaan rutista.

• Anonyymi

Jos suhteessa on rakkautta ja intohimoista seksiä, on aivan ok että toinen osapuoli maksaa kaiken.

Mutta jos suhde perustuu vain sille, että toinen opiskelee saadakseen itselleen yhteiskunnassa paremman aseman ja heti valmistuttuaan alkaa katsella aidan toiselle puolelle (sitähän ei voi tietää), ollaan epämiellyttävässä asetelmassa.

Tosin tuon "haistaa" jo siitä, ettei suhteessa seksi toimi eikä oikeaa välittämistä ole havaittavissa.

Itse maksoin aikanaan lääkärivaimoni opiskeluaikana autot, lainat, asumisen vastikkeineen, ruuat, juomat ja vaimoni opiskelutarvikkeet mukisematta, se kuului asiaan.

20 vuotta ehdimme olla naimisissa, kun vaimo alkoi "ajatella" itsenäisesti ja liitto kaatui siihen.
      Ensin loppui seksi, siitä vuoden päästä avioliitto.
      Eikä kuviossa ollut pettämistä eikä alkoholia, ei väkivallan uhkaa eikä mykkäkoulua.

Hakattuaan vittunsa kiveen ex-vaimo kehtasi syyttää minua suoraan "elämänsä pilaamisesta".

Vittu mikä ämmä. Luulin kaikkien vuosien ajan, että olemme syvästi rakastuneita ja yhdessä hautaan saakka - mutta vaihdevuosioireet tai mikä lienee teki olemisesta täysin mahdotonta.
      Nykyisin hänellä on jo muita syyllisiä, kusipäitä on kuulemma kaikkialla ja koko ajan.

Hauskaa loppuelämää hänelle, en osallistu siihen virteen.

• Anonyymi

Tavallisesti kaikki, puoliksi . Meillä oli se tapa että kaikki puoliksi vaikka Minullamoli paremmat tulot se kun miehellä oli .
      Vai meinaatko että kun mies tienaa enemmän Niin joutaa maksaakin enemmän

• Anonyymi

Minä eli mies maksan asunnon, kattoremontin, sähkön ja veden. Emäntä tekee ruokaostokset ja maksaa netin koska minä en sellaisesta maksa. En vain käyttäisi nettiä kotona. Asiasta ei olla koskaan keskusteltu, se on vain noin ja se on hyvä.

Varmasti maksan enemmän kuin vaimo mutta minulla on rahaa paljon enemmän vaikka olenkin vain tyhmä työmies ja vaimo on joku päällikkö. En edes tiedä mitä menee rahaa koska kaikki menee suoramaksuna eikä edes kiinnosta käydä katsomassa. Kunhan on tilillä "muutama kymppi" löysää niin kaikki on hyvin.

• Anonyymi

Meillä meni tuollaisessa tilanteessa niin, että minä käytännössä maksoin kaiken asumiseen liittyvän ja vaimoni, silloin vielä avovaimo maksoi ruokaa minkä maksoi pienillä tuloillaan. Yhdessä käytiin ruokakaupassa ja minä maksoin suurimman osan.

Meillä oli tilanne, että piti saada vaimolle turvaa eläkevuosiksi ja kun me muutettiin yhteen asumaan, annettiin hänen asunto vuokralle. Vaimoni oli sen juuri ostanut ennen, kuin tutustuimme ja siinä oli valmista velkaa. Vaimoni olisi myynyt sen asunnon, mutta kehoitin häntä pitämään asunnon, koska vuokralainen maksaa ne lainat kuitenkin.

Nyt ollaan oltu yhdessä 25 vuotta ja tuo asunto alkaa olemaan maksettu, joten vaimolla on nyt velaton asunto ja siitä pientä tuloa, lisäksi asunnon arvo on noussut melkoisesti sillä alueella. Vaimoni eläke jää aika pieneksi muuten äitiyslomien ja työttömyyden vuoksi, niin tuo asunto tuo hänelle turvaa jatkossa.

En ole ollut niin kovin tarkka siitä, että kumpi maksaa mitäkin, minä tässä olen ollut pitkälti se maksaja, mutta en ole alkanut hiuksia halkomaan. Avioehto meillä on, mutta sillä ei nyt ole kovin suurta merkitystä ollut käytännön asioissa.

• Anonyymi

Avioehdon merkityshän riippuu siitä mitkä ne ehdot ovat.
        - - Jos vaimolle tulossa pieni eläke, niin eikö kannattaisi panostaa jos mahdollista lisäeläkkeen maksamiseen, sellainen menettelyhän saattoi aiemmin olla edullisempaakin kuin nykyään.

• Anonyymi

Itse asun omistusasunnossa ja olen monta kertaa kysynyt haluaa mies muuttaa luokseni (ilmaiseksi) asumaan. Mies sanoo että hän haluaa itse maksaa omat kulunsa ja asuu mieluummin omassa vuokra-asunnossaan josta maksaa 650€ kk vuokraa. Meillä on siis omat taloudet ja kumpikin maksaa itse omat kulunsa. Jos mies kysyisi minulta haluanko muuttaa hänen luokseen (ilmaiseksi) asumaan, pakkaisin heti kimpsut ja kampsut ja muuttaisin. Voisin ostaa meille vaikka ruuat tms. Kadehdin teitä naisia jotka löydätte miehen joka haluaa asua yhteisessä asunnossa kanssanne ;D

• Anonyymi

No eikö tuo asia tullut mieleen kun aloitte lähempään tuttavuuteen, vai olet(te)ko niitä jotka kaikissa vaiheissa vain ajaudut(te) kuin virran viemänä tilanteesta toiseen.

• Anonyymi

Et sinä mitään omista. Asut asunto-osakeyhtiössä, jonka osakkeet oikeuttavat sinut käyttämään ko. kämppää asuntona.
        Asunto-osakeyhtiö omistaa sen asunnon ja pankki ne osakkeet, jotka kuvittelet itse omistavasi.

Näin on ja tulee olemaan, kunnes viimeinenkin lainaerä on maksettu.
        Ja se päivä on vielä helvetin kaukana.

MUAHAHAHAHAH!!!!!

• Anonyymi

Kyllä minä suurituloisempana (miehenä) haluan maksaa yhteisistä kuluista enemmän.

• Anonyymi

Vaimon opiskellessa maksoin ihan kaikki kulut itse. Kun vaimo valmistui ja sai töitä on siitä lähtien kaikki menot maksettu puoliksi ja siitä on pidetty kirjaa Huom! myös kaikki automenot, sairaskulut, kampaamomenot, asuntomenot ym on maksettu puoliksi. Opiskeluaikanasi on kohteliasta maksaa vaikka ruokamenot. Työttömyysjaksojen, raskausajan, lasen hoitojen pienentäessä tuloja on toinen ottanut suuremman vastuun menoista hyvin pelaa kun osaa sopia.

• Anonyymi

Salarakaat maksattavat kaiken tyhmilllä miehillä, joille kelpaa vanha tavara.

Kun katsoo näitä suomen salarakkaita, niin heistähän suurin osa kiertää joka oksan ja makaa kaikkien kanssa.

Ostattavat itselleen kelloja, koruja, asuntoja ja elävät pintaliitoa.

Täytyy todeta, että kyllä miehetkin on todella tyhmiä kun useinkin vanha käytetty vanha
      reikä ja maksavat siitä, usein myös tautisia tavaroita.

• Anonyymi

Minäkin ihmettelin aikoinaan muksi puolisoni silloin osti hienon auton johon minulla ei ollut asiaa. Selvisikin et on toinen kuviossa, sen takia leikki rikasta ja saikin näin huomiota. Oma puoliso oli vaan kuin äiti, joka pesi pyykit hoiti kotona kaiken. Oliko se rakkautta?

• Anonyymi

Enneñ akka hoito viulut ym ja nyt pappa hoitaa ne vähät hih kaek männöö eikä kohta piisookkaan ennää.

• Anonyymi

Meillä piti ja jakaa kulut tasan mutta siihen se meni että joka kerta kun mennään vähän aikaisemmin nukkumaan niin muija tinkaa satasen ylimääräistä kaupparahaa, arvaahan sen että viima käy lompakon tienoilla.

• Anonyymi

Raha ratkaisee lauloi jo Irwin aikoinaan tietty.

• Anonyymi

Tuossa tilanteessa miehellä on lokki asunnossa. Neuvo: älä ruoki lokkia!

• Anonyymi

Raha on toisarvoista, kunhan sitä on riittävästi.

Ainut, millä on arvoa on OIKEA RAKKAUS.

Se vain tahtoo olla todella vaikeaa löytää.

• Anonyymi

Kaikki rahat yhteiseen kassaan ja sieltä maksetaan kaikki. Se on selvä, että toinen maksaa tuossa enemmän, mutta siksi sitä sanotaan parisuhteeksi (kun yhdessä asutaan ja lapsia kasvatetaan) että yhdessä mennään, parina.

• Anonyymi

Kärjistetysti, jos toinen on pörssiyhtiön johtaja ja toinen on kotivanhempi, suhde ei voi olla taloudellisesti tasapainoinen, vaan aika moni asia ratkeaa kompromisseilla. Asia ei voi onnistua (a) siipeilemällä eikä (b) pitämällä viimeiseen saakka kiinni omistaan. Rapsuta sinä minun selkääni, ja minä rapsutan sinun.

Esittäkää asetelma:

-parin varakkaampi osapuoli haluaa syödä kalliisti ulkona, mutta "köyhemmällä" ei ole rahaa maksaa omaa ruokaansa. Meneekö varakkaampi yksin syömään, tarjoaako varakkaampi kaiken vai maksaako köyhä lompakkonsa mukaan? Se kertoo suhteesta melko paljon.

Yhdessä sovittu sokerideittailu voi ilman muuta toimia yhteisestä sopimuksesta, mutta vastaan tullee jossakin vaiheessa jokaisen kyllästymisen tai omanarvontunnon kynnys. Kotirouva saattoi ennen olla arvostettu titteli, mutta nykyisin se ei kaikille riitä.

• Anonyymi

Hän tienaa 60.000 brutto vuodessa ja minä työtön480kk

• Anonyymi

Olemme vanhempi pariskunta. Jaamme laskujen maksut siten, että mieheni maksaa kuluista suhteessa isomman summan, koska hänellä on isommat tulot.
      Minä maksan n. 44,3% summasta, koska naisena palkkani on pienempi. Maksoin kymmeniä vuosia puolet menoista, ja sitten tajusin että eihän se noin voi mennä.

• Anonyymi

Jakakaa kulut nettotulojen suhteessa. Jos saat 600 €/kk netto ja mies 3000 €/kk netto, niin hän maksakoot 5x enemmän.

• Anonyymi

Mies suurempi tuloisena ( tienaa puolet enemmän kuin minä ) maksa melkein kaiken eli sähkön,veden,lainat,autokulut.
      Minä maksan ruuan,lasten kulut (3 teiniä) kaikkien puhelinkulut ja tankkaan kun itse käytän autoa,omat ja lasten vaatteet plus harrastuakulut ja ylernsäkki omat ja lapsiin liittyvät menot.
      Miehellä jää omaan käyttöön mukavasti,mulla ei. Mutta tosiaan mies maksaa enemmän.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe