Ranteen raideleveys länteen

Anonyymi-ap

Tuskin turvallisuuden takia merkitystä, edes taloudellisesti.

Kun elämä Venäjällä vakiintuu rauhaksi, niin sinne suuntaan raiteilla käyttöä paljonkin.

75

435

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomalaiset yritykset ottivat takkiinsa Venäjällä Ukrainan sodan alettoa, että sinne ei paljon liikennettä tule.
      Länsileveys on huoltovarmuuden vuoksi tärkeä.
      Kaikki ylimääräiset radat Venäjälle päin pitäisi räjäyttää poikki.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Sota Ukrainassa loppuu aivan varmasti.
      Liikenne normalisoituu, turistit tulee venäjältä kuin ennenkin, saimaan kanava toimii. Venäjän kauppa oli Suomelle hyödyllistä.
      Meneekö niin kauan että Putin ei ole enään vallassa ja kuka nousee hänen tilalleen.

      • Anonyymi

        Toiveajattelua, että Venäjä muuttuu.
        Siellä on aina ollut diktatuuri, ja valtaapitävät sitä jatkossakin.
        Tilanne, että panssarit ja muu sotakalusto voidaan tuoda junilla rajan yli, siitä pitää päästä eroon.
        Kiinan kanssa sama, mitä aikanaan Venäjän kanssa.
        Pian sitten alkaa jeesustelu, kun Kiina hyökkää Taivaniin ja sitten jonnekin muualle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiveajattelua, että Venäjä muuttuu.
        Siellä on aina ollut diktatuuri, ja valtaapitävät sitä jatkossakin.
        Tilanne, että panssarit ja muu sotakalusto voidaan tuoda junilla rajan yli, siitä pitää päästä eroon.
        Kiinan kanssa sama, mitä aikanaan Venäjän kanssa.
        Pian sitten alkaa jeesustelu, kun Kiina hyökkää Taivaniin ja sitten jonnekin muualle.

        Venäjä on pahan valtakunta, Ronald Reagan oli sittenkin aivan oikeassa!


    • Anonyymi

      Ihan ok.

      Varmastikin sota loppuu aikanaan. Se mysteeri, milloin ja missä määrin itänaapurin kans ollaan "normaali"välilöissä.

      Siihen menee kuitenkin hiton kauan.

      Sillä välin yhteydet länsimaihin erittäin tärkeät, senkin jälkeen. Viron tunneli tulee myös ajankohtaiseksi. Raideyhteys suoraan eurooppaan hiton tärkeä asia

      Jatkossa venäläiset ei pääse niin helpolla suomen raiteille. Se suoraan turva-asia. Kuin myös suomen yhteydet muihin naapureihin, natoon jne. Kyllä tätä faktaa mahdoton kiistää.

      Sitäpaitsi, itään voi valmistaa erikoisjunia venäjän liikennettä varten. Jonkinlainen vaihdettava tai käännettävä akselisto. Tästä ollut puhetta eurooppajunistakin puhuttaessa.

      Raiteet maksaa, se totta. Toisaalta tulee uusi, pitkäikäinen rataverkosto. Suoraa säästöä huoltokuluihin ja uusi kestää kauan.

      Kerrassaan järkevä hanke, kannattaa tosissaan miettiä toteutusta. Eu-rahaa jo tiedossa, asia myös euroopan etu.

      Kunhan samaan pakettiin ei koiteta tunkea turun junaa väkisellä.

      =DW=

      • Anonyymi

        Teille jotka Venäjää rautateiden kautta tulevaksi pelkäätte, vähän ihmettelemisen aihetta: Suomalaisella junakalustolla voidaan ajaa Venäjän rautateillä mutta venäläisellä junakalustolla voi ajaa Suomen rautateillä.
        Suomen ja Venäjän rautateiden raideleveys ei ole sama vaikka yleisesti niin oletetaan, siitä kylläkin oli tarkoitus tulla sama silloin kun Suomeen rautateitä alettiin rakentaa mutta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teille jotka Venäjää rautateiden kautta tulevaksi pelkäätte, vähän ihmettelemisen aihetta: Suomalaisella junakalustolla voidaan ajaa Venäjän rautateillä mutta venäläisellä junakalustolla voi ajaa Suomen rautateillä.
        Suomen ja Venäjän rautateiden raideleveys ei ole sama vaikka yleisesti niin oletetaan, siitä kylläkin oli tarkoitus tulla sama silloin kun Suomeen rautateitä alettiin rakentaa mutta...

        Korjaan: ...mutta venäläisellä junakalustolla EI voi ajaa Suomen rautateillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan: ...mutta venäläisellä junakalustolla EI voi ajaa Suomen rautateillä.

        Alkoi kiinnostamaan.

        Kerro tarkemmin, tai linkitä. En nimittäin usko muuten.

        Kun mun mielestä itänaapuriin kyllä aina matkattiin nimenomaan neuvostoliiton kalustolla. Myös henkilökunta oli itäistä, toki juomat ja ruuatkin. Nämät allegrot on uudempaa kalustoa ja ne oli sitten suomalaisia kyllä.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoi kiinnostamaan.

        Kerro tarkemmin, tai linkitä. En nimittäin usko muuten.

        Kun mun mielestä itänaapuriin kyllä aina matkattiin nimenomaan neuvostoliiton kalustolla. Myös henkilökunta oli itäistä, toki juomat ja ruuatkin. Nämät allegrot on uudempaa kalustoa ja ne oli sitten suomalaisia kyllä.

        =DW=

        Tutkailin.

        Totta se on. Venäjällä neljä milliä kapeemmat raiteet. Alunperin leveyden ois pitänyt olla sama, mutta itänaapuri kallistanut kiskoja pari milliä sisäänpäin. Syystä ei tietoa.

        Leveys johtuu jotenkin jenkeistä, etelävaltioissa ollut tämä leveempi väli ja sieltä kai jotkut inssit suunnitelleet venäjälle rataverkon. Suomi ja venäjä luemma ainoot maat euroopassa kun otti yämän etelästä. Muut maat otti pohjoisvaltioiden tapaan kapeemman leveyden.

        Jenkeissä oli sitten muutettu etelänkon radat kapeemmiksi. Ja tänne jäi sitten nämät leveät käyttöön.

        Mittaero maitten välillä kuitenkin pieni, joku väitti, että voi ajaa samoilla junilla. Raiteet ja junien rattaat tietenkin kuluvat, mutta mahdollista pitäis olla. Ja onkin, koska kummankin maan junilla on rajan yli ajettu.

        Noh, selvispähän toikin. Jenkkien mallin mukaan menty. Jostain syystä.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkailin.

        Totta se on. Venäjällä neljä milliä kapeemmat raiteet. Alunperin leveyden ois pitänyt olla sama, mutta itänaapuri kallistanut kiskoja pari milliä sisäänpäin. Syystä ei tietoa.

        Leveys johtuu jotenkin jenkeistä, etelävaltioissa ollut tämä leveempi väli ja sieltä kai jotkut inssit suunnitelleet venäjälle rataverkon. Suomi ja venäjä luemma ainoot maat euroopassa kun otti yämän etelästä. Muut maat otti pohjoisvaltioiden tapaan kapeemman leveyden.

        Jenkeissä oli sitten muutettu etelänkon radat kapeemmiksi. Ja tänne jäi sitten nämät leveät käyttöön.

        Mittaero maitten välillä kuitenkin pieni, joku väitti, että voi ajaa samoilla junilla. Raiteet ja junien rattaat tietenkin kuluvat, mutta mahdollista pitäis olla. Ja onkin, koska kummankin maan junilla on rajan yli ajettu.

        Noh, selvispähän toikin. Jenkkien mallin mukaan menty. Jostain syystä.

        =DW=

        Siis Helsingistä oli pitkään säännöllinen matkustajajunaliikenne sekä Moskovaan että Pietariin. Molemmat on tullut ajeltua eikä siellä matkalla kalustoa vaihdettu, Suomen raideleveydelle sovitetuilla mentiin myös rajan tuolla puolen ja erityisesti Pietarin junalla mentiin viimeiset vuodet ennen Ukrainan konfliktia aika lujaakin, oliko keskinopeus siinä noin 180 km/h.
        Euroopan raideleveys kuin myös esim. Intian, juontaa kylläkin raideliikenteen emämaasta Englannista ja edelleen roomalaisten käyttämän sotilastien leveydestä mutta ei mennä siihen nyt...


    • Anonyymi

      Tuttava, paljon tapahtumia seuraava nainen, ennusti että sekä Trump että Putin kuolevat kolmen vuoden sisällä. Jännä seurata miten ennustus pitää paikkaansa, jos itse elää.

    • Anonyymi

      Ranteen mukaan radan kaventaminen maksaa 1,5 miljardia, todellisuudessa kymmenen kertaa enemmän.
      Jutella siitä voi, siitä oli puhe viime hallituskaudella, ehkä aiemminkin.
      Radan kaventaminen ei ihan yksinkertainen juttu.

    • Anonyymi

      Sehän on hyvä jos raideleveys saadaan samaksi mitä Ruotsilla ym. länsimailla, mutta siihen on saatava EUn rahoitus, muuten on mahdoton urakka.

      • Anonyymi

        Ilman muuta pitää kinuta EU:ta rahat. Sinne on maksettu paljon.


    • Vaikka saataisiin 30 % kustannuksista joka ei varmaa, raideleveyden muuttaminen kokonaissumma voi olla kymmeniä miljardeja totesi edellisen hallituksen liikenne ministeri.
      Selvitykseen 20 miljoonaa, jos taloutemme kyntää tulevaisuudessakin pohjamutia onko siihen varaa.
      Orpon Turku radan voisi ensimmäiseksi tehdä kapeammaksi radaksi valmiiksi, ei ennen kuin päätös muista rataosuuksista.

      • Anonyymi

        Tunnin rata Turkuun on hallituksen huono idea, se pitää haudata, muuten hallitus on tehnyt hyvää työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnin rata Turkuun on hallituksen huono idea, se pitää haudata, muuten hallitus on tehnyt hyvää työtä.

        oikein!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miksi tyrmätä etukäteen? Jos EU maksaa koko jutun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tyrmätä etukäteen? Jos EU maksaa koko jutun?

        Ei varmaan maksa kokonaan, joitakin kymmeniä prosentteja.
        Iso prosentti kuitenkin kymmenistä miljardeista kun kyse.


    • Anonyymi

      EI TULE MUUTUMAAN, höpötimet höh.

    • Anonyymi

      NAURETTAVAA TUO TYHMYYS.
      OLETET NIIN KIINI EU Paskassa että pää jumissa

      • Anonyymi

        Naurettavan paskainen kommentti.


    • Anonyymi

      Aloittajalle
      Venäjä ei muutu koskaan.
      Se on pysyvä barbaarimaa
      eikä sen kanssa missään nimessä pidä mennä
      kauppaa käymään.
      He ovat hyökänneet kaksi kertaa Suomeen tappaen
      kymmeniätuhansia ihmisiä.
      Tällaisia asioita ei anneta koskaan anteeksi.

    • Anonyymi

      Venäjä vika on sekopäille ominaista. Lapsekas uhma ja teitämättömyys ja törkeys. VANHEMMAT hävetkää.

    • Anonyymi

      Valtava urakka, tarvitaan valtava määrä maahanmuuttajia sen tekemiseen.

      • Anonyymi

        Ei tarvita, duunarit sen tekee.


      • Anonyymi

        Itse asiassa helppo homma: Siirtämällä toista kiskoa sisäänpäin se hoituu näppärästi, ei sitä varten ole tarpeen uutta rautatietä rakentaa.


    • Anonyymi

      Euroopan raideleveys on otettu Englannista/Britanniasta joka oli rataliikenteen kehittäjä ja ensimmäinen käyttäjä. Koska Britit vastasivat myös siirtomaa Intian rautateiden rakentamisesta, sama raideleveys tuli myös sinne.
      Brittien raideleveys juontaa Rooman vallan aikaisiin sotilaskuljetusteihin eli niiden leveyteen. Kun kiskoja ensimmäisiä kertoja alettiin asentaa, huomattiin että roomalaisten jäljiltä on yhä maastossa suoria hyviä teitä joille kiskot voitiin laskea ja ne laskettiin siihen tien leveyteen sopivasti ja sitä niin lähes sattumanvaraisesti syntynyttä raideleveyttä alettiin sitten käyttää kaikkialla minne rautatie rakennettiin. Poisluettuina toki esim. kaivosten ym. alueiden usein tilanpuutteen sanelemina hieman kapeammat leveydet.
      Mutta siis Rooman valtakunnan armeija saneli näin yleiseurooppalaisen raideleveyden. Roomalaiset rakensivat hyvin suoria laadukkaita teitä sinne missä armeijansa liikkuivat, tiet olivat ensisijaisesti hevosvankkureille raskaiden kuormien kuljetukseen tarkoitettuja.

      • Anonyymi

        Rooman valtakunnan aikana ei rautateistä unelmoitukaan vielä, puhumattakaan raideleveyksistä. Kyllä britit ihan itse raiteiden leveyden päättivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rooman valtakunnan aikana ei rautateistä unelmoitukaan vielä, puhumattakaan raideleveyksistä. Kyllä britit ihan itse raiteiden leveyden päättivät.

        Aivan totta, Britit ihan itse päättivät sen raideleveyden kun ensin olivat sovittaneet sen roomalaisten tekemän sotilastien leveyteen sopivaksi!
        Älä ota noin tosikkomaisen vakavasti jos käytän ilmaisua "...Rooman valtakunnan armeija saneli...", lähes jokainen ajatteleva lukija ymmärtää mitä tarkoitetaan ja vain yksinkertaisimmat kuvittelevat sen tarkoittavan ihan kirjaimellisesti sanottua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta, Britit ihan itse päättivät sen raideleveyden kun ensin olivat sovittaneet sen roomalaisten tekemän sotilastien leveyteen sopivaksi!
        Älä ota noin tosikkomaisen vakavasti jos käytän ilmaisua "...Rooman valtakunnan armeija saneli...", lähes jokainen ajatteleva lukija ymmärtää mitä tarkoitetaan ja vain yksinkertaisimmat kuvittelevat sen tarkoittavan ihan kirjaimellisesti sanottua...

        Sovelsin, mut saahan sitä sanoa...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rooman valtakunnan aikana ei rautateistä unelmoitukaan vielä, puhumattakaan raideleveyksistä. Kyllä britit ihan itse raiteiden leveyden päättivät.

        Roomalaisia ton sepitystä. Valheita.Roistoja pedoja ja muuten pahaa väkeä .Roskaa.


    • Anonyymi

      Nyt kiireesti taloutta kohentamaan niin jos ehkä ratatyöt tulee tehtyä.

    • Anonyymi

      Suomi ei enää koskaan pääse venäjän talous markkinoille eikä kaupan teko tule ikänä palautumaan ,vain sen sotapsykoosi natokiiman vuoksi 🤔suomi köyhtyy köyhtymistään ja eurostoliitto samoin 👍

      • Anonyymi

        Tuo on pietarin trollitehtaan julistusta...m.o.t.


      • Anonyymi

        Ei Venäjä jatku ikuisuutta nykyisen mallisena, Ukrainan kriisin jälkeen Venäjä avautuu länteen Suomikin hyötyy normaalista suhteista sen kanssa.
        Kumpaan suuntaan tavara liikenne rautateillä isompaa, tuskin länteen kasvaisi merkittävästi.


    • Anonyymi

      En usko, että vanhoja raiteita puretaan pitkään aikaan. Siihen mennä maailma muuttuu vaikka miksi. Mutta onhan se hyvä kun tulee myös länteen junaliikennettä, mutta sehän tulee kulkemaan samoja pölkkyjä pitkin kuin nykyisetkin raiteet.

    • Anonyymi

      EIköhän tämä Lulun heitto koske enemmän ilmatilaa kuin maaliikennettä. Pakko on jotain yrittää, että saadaan edes vähäksi aikaa ilmatila haltuun kokoomukselta ja Häkkäseltä.

    • Anonyymi

      Kunhan raiderakentamista pohditaan kokonaisuutena ettei tule tehtyä liian hätäisesti, varmaan näin tehdään.

      https://yle.fi/a/74-20161702

      • Anonyymi

        Pohtia pitää perusteellisesti, ja anomus EUlle kustannuksiin.


    • Anonyymi

      Eihän Suomi voi olla vuosikymmeniin tekemisissä Venäjän kanssa kaupallisissa asioissa ja eri raideleveys on oikeasti turvallisuus asia , koska sotaisa naapuri ei ole toivottava.

      • Meinaat raiteet että vaikuttaa turvallisuuteen.


      • Anonyymi

        Bisnesmaailma ei ajattele ja toimi kuten sinä: Kauppa alkaa heti kun se vähänkin tulee mahdolliseksi, jos ei yksi yritys tai valtio aloita, joku toinen aloittaa sata varmasti eikä kukaan halua jäädä rannalle ruikuttamaan. On syytä muistaa että bisnestä tehdään Venäjänkin kanssa kaiken aikaa, esim. kaasua virtaa Eurooppaan ilman taukoja.


    • Anonyymi

      Ranteen raideleveys.
      Kuinka monta tuumaa se on?
      Eri ihmisillä ranne on eri vahvuinen.

    • Anonyymi

      monella savolaisella malaisella on kesä renkaan enään käytössä

      • Anonyymi

        Länteen suuntaudutaan yhä enemmän, ja hyvä niin.


    • Anonyymi

      Miksi viitsitet txt psykopaattien kuvitelmia. Ei tapahdu.
      Menemme toiseen suuntaan. Meidän etu on Idässä. Emem kuulu länsi-Euroopan satanisti natseihin. Emme ole sieltä kotoisin, ei kieli ei DNA.
      Kun oikea historia kerrotaan kaikille. Mailan on kummalisemoi ja ollut,pahempi kuin luulette.
      Suomalaiset ovat herkkäuskoisia. Sitähän se piikille meno oli, alistumista. Luotetaan ei osata itse ajatella van totelalan.

      • Anonyymi

        Venäjä sortaa pieniä kansoja. Se saaneet suomalaiset kokea Stalinin aikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä sortaa pieniä kansoja. Se saaneet suomalaiset kokea Stalinin aikaan.

        Kyllä Suomi käy mielellään kauppaa Venäjän kanssa kun olosuhteet paranee, voi mennä jonkin aikaa.
        Ei pidä sanoa ettei koskaan, Ukrainan sotakin loppuu ja valta vaihtuu Venäjällä.


      • Anonyymi

        Joo, emem mailan van totelalan on kummallinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, emem mailan van totelalan on kummallinen...

        No tulipa selväksi taas ja ihan kerralla!


      • Anonyymi

        Jep, ei viitsitet enem totelalan plim plom trollon on


    • Anonyymi

      Tuo puhuttu ratahommahan on helppo ja ei maksa juuri mitään, suhteellisesti katsoen.
      Eihän siinä tarvitse siirtää kuin vain toista kiskoa - kun siirtää sisäänpäin, syntyy kapeampi raide.
      Ajaa vain kiskonsiirtokoneella nykyiset raiteet läpi. Siinä se on!
      Kapealle raiteelle suunniteltu kiskonsiirtokone, jonka etuosa leikkaa tarvittavan pätkän ratapölkystä pois ja poistaa sen pätkän. Seuraava koneenosa siirtää pölkyjenpäät yhteen kiskoineen sopivassa juksussa niin, ettei kisko väänny pilalle. Sitten vain tarvittavat kiinnikket ja tumppaukset liitoskohtaan.
      Ja katso - koko kiskonsiirtokone on kapealla raiteella!
      Helppoa kuin heinänteko!

      • Anonyymi

        Joopa joo, se siinä vaan että kiskon katkaisu poistaa suuren osan sen lujuudesta ja koko raiteen vakaudesta...on jokin tarkoitus sillä että käytetään nimen omaan yhtenäisiä ratapölkkyä...se on lujuustekniikka vähän kummallinen juttu, kansakoulussa sitä aika vähän käsiteltiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, se siinä vaan että kiskon katkaisu poistaa suuren osan sen lujuudesta ja koko raiteen vakaudesta...on jokin tarkoitus sillä että käytetään nimen omaan yhtenäisiä ratapölkkyä...se on lujuustekniikka vähän kummallinen juttu, kansakoulussa sitä aika vähän käsiteltiin...

        No, jo on ihmeellistä, ettei nykyajan insinöörit osaa laskea mikä liitos kestää saman kuin yhtenäinekin pölkky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, se siinä vaan että kiskon katkaisu poistaa suuren osan sen lujuudesta ja koko raiteen vakaudesta...on jokin tarkoitus sillä että käytetään nimen omaan yhtenäisiä ratapölkkyä...se on lujuustekniikka vähän kummallinen juttu, kansakoulussa sitä aika vähän käsiteltiin...

        Sitä mietin myös, jos ratapölkyn katkaisee se muuttuu kyllä huteraksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä mietin myös, jos ratapölkyn katkaisee se muuttuu kyllä huteraksi.

        Onhan siinä sekin vaihtoehto, että siirretään kiskoa koneellisesti pölkyn päällä.
        Senkin voi suunnitella suhteellisen helpoksi ja lujuudeltaan luotettavaksi.
        Ja kai niitä ratavartijoita tai vastaavia vielä on tänä päivänäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä sekin vaihtoehto, että siirretään kiskoa koneellisesti pölkyn päällä.
        Senkin voi suunnitella suhteellisen helpoksi ja lujuudeltaan luotettavaksi.
        Ja kai niitä ratavartijoita tai vastaavia vielä on tänä päivänäkin.

        Juu, tuolta pohjalta homma voi edetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, se siinä vaan että kiskon katkaisu poistaa suuren osan sen lujuudesta ja koko raiteen vakaudesta...on jokin tarkoitus sillä että käytetään nimen omaan yhtenäisiä ratapölkkyä...se on lujuustekniikka vähän kummallinen juttu, kansakoulussa sitä aika vähän käsiteltiin...

        Heh, ei kun ratapölkyn katkaisu tietysti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä sekin vaihtoehto, että siirretään kiskoa koneellisesti pölkyn päällä.
        Senkin voi suunnitella suhteellisen helpoksi ja lujuudeltaan luotettavaksi.
        Ja kai niitä ratavartijoita tai vastaavia vielä on tänä päivänäkin.

        Käytännössä ei onnistu noin yksinkertaisesti, ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä ei onnistu noin yksinkertaisesti, ei.

        Ei onnistune, esim. miten on nykyiset kiskojen kiinnitykset ratapölkkyihin järjestetty, pölkythän ovat betonia, oletettavasti vahvasti teräksellä vahvistettuina. Jos siellä on jo valuvaiheessa laitettu betoniin upotettu valmiit kierteet omaava teräsosa, niin vastaavan kiinnityskohdan tekeminen ja vastaavan lujuuden saaminen uuteen kohtaan on vaikeampi juttu. Muutoin kyllä kiskon siirron pitäisi onnistua.
        Junanpyörätkin olisi mahdollista valaa siten, että vierintäpinnat molemmilla puolilla siirtyisivät sen 89 mm/2 eli 44,5 mm sisäänpäin mutta onko nykyisten telien yläosassa tilaa ko. pyörälle, epäilen. Pyöristähän olisi nykyiset harjakohdat joka tapauksessa poistettava sillä 89 mm raideleveyden kavennus olisi juuri sellainen että ne harjakohdat osuisivat kiskojen kohdalle...Myös lujuustekijät muuttuisivat niissä uudenmuotoisissa pyörissä merkittävästi, tulisi aivan uudenlaisia jännityksiä huomioitavaksi, nykyisinhän pyöriä rasittaa eniten aika suoraviivainen puristusjännitys, uudessa mallissa tulisi paljon myös sivuttaisvääntöä eli taivutusjännitystä sekä yhdistettyä jännitystä.

        Olisi melko hölmöläisen hommaa alkaa upottaa rahaa tähän, Trump vaatii puolustusmenojen tuplaamista Suomeltakin, rahaa palaa aina vain enemmän ja enemmän ja kukaan ei osaa arvioida paljonko miljardeja menisi ratahommaan. Oli se arvio nyt mikä tahansa, loppuvaiheessa se tuplaantuu tai kolminkertaistuu kuten tapana on kaikissa valtion/kuntien tekemisissä. Samalla menetettäisiin hyvät rautatieyhteydet Venäjälle joka uskoakseni taas jossain vaiheessa on meille iso kauppakumppani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistune, esim. miten on nykyiset kiskojen kiinnitykset ratapölkkyihin järjestetty, pölkythän ovat betonia, oletettavasti vahvasti teräksellä vahvistettuina. Jos siellä on jo valuvaiheessa laitettu betoniin upotettu valmiit kierteet omaava teräsosa, niin vastaavan kiinnityskohdan tekeminen ja vastaavan lujuuden saaminen uuteen kohtaan on vaikeampi juttu. Muutoin kyllä kiskon siirron pitäisi onnistua.
        Junanpyörätkin olisi mahdollista valaa siten, että vierintäpinnat molemmilla puolilla siirtyisivät sen 89 mm/2 eli 44,5 mm sisäänpäin mutta onko nykyisten telien yläosassa tilaa ko. pyörälle, epäilen. Pyöristähän olisi nykyiset harjakohdat joka tapauksessa poistettava sillä 89 mm raideleveyden kavennus olisi juuri sellainen että ne harjakohdat osuisivat kiskojen kohdalle...Myös lujuustekijät muuttuisivat niissä uudenmuotoisissa pyörissä merkittävästi, tulisi aivan uudenlaisia jännityksiä huomioitavaksi, nykyisinhän pyöriä rasittaa eniten aika suoraviivainen puristusjännitys, uudessa mallissa tulisi paljon myös sivuttaisvääntöä eli taivutusjännitystä sekä yhdistettyä jännitystä.

        Olisi melko hölmöläisen hommaa alkaa upottaa rahaa tähän, Trump vaatii puolustusmenojen tuplaamista Suomeltakin, rahaa palaa aina vain enemmän ja enemmän ja kukaan ei osaa arvioida paljonko miljardeja menisi ratahommaan. Oli se arvio nyt mikä tahansa, loppuvaiheessa se tuplaantuu tai kolminkertaistuu kuten tapana on kaikissa valtion/kuntien tekemisissä. Samalla menetettäisiin hyvät rautatieyhteydet Venäjälle joka uskoakseni taas jossain vaiheessa on meille iso kauppakumppani

        Niinpä, mut jos EU maksaa työn, niin miksei.


    • Anonyymi

      Typerää muuttaa raideleveyttä. Tulee vielä kalliiksi moinen hölmöily.

      Kun nykytilanne rauhottuu ja kauppa itäänpäin uudelleen alkaa, tulee kalliiksi siirrellä tavaroita junista toisiin.

      Mitään järkeä tuossa persujen touhussa. Sanon tämän, sillä olen jo entinen persu. Ei ne Soinin aikaan olleet noin typeriä.

      Äänestän täst'edes jotain toista puoluetta, jolla on järki päässä.

      • Anonyymi

        Turvallisuuteemme nähden ei raiteiden vaihtamisilla olisi mitään mieltä.

        Ellei sitten niin, että sodan tullen itään menevä raiteet hiukan ennen rajaa katkaistaan kokonaan esim. 500 metrin matkalta. Mutta ei nyt Lappia myöten!


    • Anonyymi

      Venäjä suhteet tulevat paremmiksi kuin koskaan. Travitsemme niitä mahdollisuuksia mitä sitä kautta tulee jos aiomme pärjätä jatkossa kunhan tämä EU sionisti globalisti touhu saadaan loppumaan jossa olemme ollleet vain kärsijöitä. Elämä tulee menemään meillä ja muualla parempaan suuntaan ja vaikeudet ennen sitä menee kyllä ohi. Pitää jaksaa odottaa.
      Maailma on muutoksessa.

    • Anonyymi

      Kiskoihin vain kavennuslisä joko toisellepuolen tai molemminpuolin.
      Johan rullaa eurooppalainen junavaunu Suomessakin.

      • Anonyymi

        Pakkasta ei kestä hepposet rakennelmat.


      • Anonyymi

        Mutta suomalainen junakalusto ei enää sopisikaan rullaamaan niillä kiskoilla, nääs kaikkiin suomalaisiin vetureihin ja vaunuihin on sitä ennen tehtävä ja kalliita muutoksia...
        Ja kun taas aletaan käydä museomatkoilla ja muutenkin vähän prameampaa oloa näkemässä isossa itänaapurissa niin olisihan se hienoa pyyhkäistä sinne ilman mitään vaihtoja ja aikahukkaa, reilussa kolmessa tunnissahan se jo pyyhkäisi Allegro Helsingistä Pietariin...ja puukin sieltä taas kulkee kun se aika tulee eikä siihenkään nykyisillä radoilla vaihtoja ole tarvittu, kannattaako kaikki pilata ja maksaa siitä vielä kymmeniä miljardeja..?
        Kaikesta Suomen rautateillä kulkeneesta tavarasta oli vanhaan hyvään aikaan 25- 28 % Venäjälle menevää tai sieltä Suomen satamiin tulevaa ns. transitoliikennettä, ml. puun kuljetus rajan yli Suomen puunjalostustehtaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkasta ei kestä hepposet rakennelmat.

        Muutama astetta pakkasta ei paljoa terästä heikennä, jäänmurtajien rungotkin kestävät raakaa jäissä runnomista kun ilman lämpötila voi samalla olla miinus 25- 30 astetta...


    • Anonyymi

      Hölmöläiset, lopettaa hassut juttunne.
      Raiteet ei muutu.🤣🤣
      Eikä mikään noiden pösilö hallitus ja edustajien sairaat ja hullut jutut.
      EEtte tiedä ja ymmärrä juuri maailmasta mitään.
      Media aivopessyt teidät.
      Keskittykää omiin koti asioihin siivous yms niin voitte paremmin eikä pelot vaivaa. Miksi palvotte pollitkkoja? Ne ovat roistoja.

      • Anonyymi

        Jaa, milläs valtuuksilla sinä tuomioita jakelet?
        Vaikutat pelleltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, milläs valtuuksilla sinä tuomioita jakelet?
        Vaikutat pelleltä.

        🤡🤡 ....


    • Anonyymi

      Mikä on taloudellinen hyöty kaventaa raiteen väliä, varmaan menee 50 vuotta kunnes saatu hyöty korvannut sen, itäkauppa toisi raaka-aineita helposti raiteilla.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1904
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1246
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1131
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      42
      837
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe