Tuskin turvallisuuden takia merkitystä, edes taloudellisesti.
Kun elämä Venäjällä vakiintuu rauhaksi, niin sinne suuntaan raiteilla käyttöä paljonkin.
Ranteen raideleveys länteen
48
256
Vastaukset
- Anonyymi
Suomalaiset yritykset ottivat takkiinsa Venäjällä Ukrainan sodan alettoa, että sinne ei paljon liikennettä tule.
Länsileveys on huoltovarmuuden vuoksi tärkeä.
Kaikki ylimääräiset radat Venäjälle päin pitäisi räjäyttää poikki.- Anonyymi
Samaa mieltä.
- Anonyymi
Sota Ukrainassa loppuu aivan varmasti.
Liikenne normalisoituu, turistit tulee venäjältä kuin ennenkin, saimaan kanava toimii. Venäjän kauppa oli Suomelle hyödyllistä.
Meneekö niin kauan että Putin ei ole enään vallassa ja kuka nousee hänen tilalleen.- Anonyymi
Toiveajattelua, että Venäjä muuttuu.
Siellä on aina ollut diktatuuri, ja valtaapitävät sitä jatkossakin.
Tilanne, että panssarit ja muu sotakalusto voidaan tuoda junilla rajan yli, siitä pitää päästä eroon.
Kiinan kanssa sama, mitä aikanaan Venäjän kanssa.
Pian sitten alkaa jeesustelu, kun Kiina hyökkää Taivaniin ja sitten jonnekin muualle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiveajattelua, että Venäjä muuttuu.
Siellä on aina ollut diktatuuri, ja valtaapitävät sitä jatkossakin.
Tilanne, että panssarit ja muu sotakalusto voidaan tuoda junilla rajan yli, siitä pitää päästä eroon.
Kiinan kanssa sama, mitä aikanaan Venäjän kanssa.
Pian sitten alkaa jeesustelu, kun Kiina hyökkää Taivaniin ja sitten jonnekin muualle.Venäjä on pahan valtakunta, Ronald Reagan oli sittenkin aivan oikeassa!
- Anonyymi
Ihan ok.
Varmastikin sota loppuu aikanaan. Se mysteeri, milloin ja missä määrin itänaapurin kans ollaan "normaali"välilöissä.
Siihen menee kuitenkin hiton kauan.
Sillä välin yhteydet länsimaihin erittäin tärkeät, senkin jälkeen. Viron tunneli tulee myös ajankohtaiseksi. Raideyhteys suoraan eurooppaan hiton tärkeä asia
Jatkossa venäläiset ei pääse niin helpolla suomen raiteille. Se suoraan turva-asia. Kuin myös suomen yhteydet muihin naapureihin, natoon jne. Kyllä tätä faktaa mahdoton kiistää.
Sitäpaitsi, itään voi valmistaa erikoisjunia venäjän liikennettä varten. Jonkinlainen vaihdettava tai käännettävä akselisto. Tästä ollut puhetta eurooppajunistakin puhuttaessa.
Raiteet maksaa, se totta. Toisaalta tulee uusi, pitkäikäinen rataverkosto. Suoraa säästöä huoltokuluihin ja uusi kestää kauan.
Kerrassaan järkevä hanke, kannattaa tosissaan miettiä toteutusta. Eu-rahaa jo tiedossa, asia myös euroopan etu.
Kunhan samaan pakettiin ei koiteta tunkea turun junaa väkisellä.
=DW=- Anonyymi
Teille jotka Venäjää rautateiden kautta tulevaksi pelkäätte, vähän ihmettelemisen aihetta: Suomalaisella junakalustolla voidaan ajaa Venäjän rautateillä mutta venäläisellä junakalustolla voi ajaa Suomen rautateillä.
Suomen ja Venäjän rautateiden raideleveys ei ole sama vaikka yleisesti niin oletetaan, siitä kylläkin oli tarkoitus tulla sama silloin kun Suomeen rautateitä alettiin rakentaa mutta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teille jotka Venäjää rautateiden kautta tulevaksi pelkäätte, vähän ihmettelemisen aihetta: Suomalaisella junakalustolla voidaan ajaa Venäjän rautateillä mutta venäläisellä junakalustolla voi ajaa Suomen rautateillä.
Suomen ja Venäjän rautateiden raideleveys ei ole sama vaikka yleisesti niin oletetaan, siitä kylläkin oli tarkoitus tulla sama silloin kun Suomeen rautateitä alettiin rakentaa mutta...Korjaan: ...mutta venäläisellä junakalustolla EI voi ajaa Suomen rautateillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan: ...mutta venäläisellä junakalustolla EI voi ajaa Suomen rautateillä.
Alkoi kiinnostamaan.
Kerro tarkemmin, tai linkitä. En nimittäin usko muuten.
Kun mun mielestä itänaapuriin kyllä aina matkattiin nimenomaan neuvostoliiton kalustolla. Myös henkilökunta oli itäistä, toki juomat ja ruuatkin. Nämät allegrot on uudempaa kalustoa ja ne oli sitten suomalaisia kyllä.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoi kiinnostamaan.
Kerro tarkemmin, tai linkitä. En nimittäin usko muuten.
Kun mun mielestä itänaapuriin kyllä aina matkattiin nimenomaan neuvostoliiton kalustolla. Myös henkilökunta oli itäistä, toki juomat ja ruuatkin. Nämät allegrot on uudempaa kalustoa ja ne oli sitten suomalaisia kyllä.
=DW=Tutkailin.
Totta se on. Venäjällä neljä milliä kapeemmat raiteet. Alunperin leveyden ois pitänyt olla sama, mutta itänaapuri kallistanut kiskoja pari milliä sisäänpäin. Syystä ei tietoa.
Leveys johtuu jotenkin jenkeistä, etelävaltioissa ollut tämä leveempi väli ja sieltä kai jotkut inssit suunnitelleet venäjälle rataverkon. Suomi ja venäjä luemma ainoot maat euroopassa kun otti yämän etelästä. Muut maat otti pohjoisvaltioiden tapaan kapeemman leveyden.
Jenkeissä oli sitten muutettu etelänkon radat kapeemmiksi. Ja tänne jäi sitten nämät leveät käyttöön.
Mittaero maitten välillä kuitenkin pieni, joku väitti, että voi ajaa samoilla junilla. Raiteet ja junien rattaat tietenkin kuluvat, mutta mahdollista pitäis olla. Ja onkin, koska kummankin maan junilla on rajan yli ajettu.
Noh, selvispähän toikin. Jenkkien mallin mukaan menty. Jostain syystä.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkailin.
Totta se on. Venäjällä neljä milliä kapeemmat raiteet. Alunperin leveyden ois pitänyt olla sama, mutta itänaapuri kallistanut kiskoja pari milliä sisäänpäin. Syystä ei tietoa.
Leveys johtuu jotenkin jenkeistä, etelävaltioissa ollut tämä leveempi väli ja sieltä kai jotkut inssit suunnitelleet venäjälle rataverkon. Suomi ja venäjä luemma ainoot maat euroopassa kun otti yämän etelästä. Muut maat otti pohjoisvaltioiden tapaan kapeemman leveyden.
Jenkeissä oli sitten muutettu etelänkon radat kapeemmiksi. Ja tänne jäi sitten nämät leveät käyttöön.
Mittaero maitten välillä kuitenkin pieni, joku väitti, että voi ajaa samoilla junilla. Raiteet ja junien rattaat tietenkin kuluvat, mutta mahdollista pitäis olla. Ja onkin, koska kummankin maan junilla on rajan yli ajettu.
Noh, selvispähän toikin. Jenkkien mallin mukaan menty. Jostain syystä.
=DW=Siis Helsingistä oli pitkään säännöllinen matkustajajunaliikenne sekä Moskovaan että Pietariin. Molemmat on tullut ajeltua eikä siellä matkalla kalustoa vaihdettu, Suomen raideleveydelle sovitetuilla mentiin myös rajan tuolla puolen ja erityisesti Pietarin junalla mentiin viimeiset vuodet ennen Ukrainan konfliktia aika lujaakin, oliko keskinopeus siinä noin 180 km/h.
Euroopan raideleveys kuin myös esim. Intian, juontaa kylläkin raideliikenteen emämaasta Englannista ja edelleen roomalaisten käyttämän sotilastien leveydestä mutta ei mennä siihen nyt...
- Anonyymi
Tuttava, paljon tapahtumia seuraava nainen, ennusti että sekä Trump että Putin kuolevat kolmen vuoden sisällä. Jännä seurata miten ennustus pitää paikkaansa, jos itse elää.
- Anonyymi
Ranteen mukaan radan kaventaminen maksaa 1,5 miljardia, todellisuudessa kymmenen kertaa enemmän.
Jutella siitä voi, siitä oli puhe viime hallituskaudella, ehkä aiemminkin.
Radan kaventaminen ei ihan yksinkertainen juttu. - Anonyymi
Sehän on hyvä jos raideleveys saadaan samaksi mitä Ruotsilla ym. länsimailla, mutta siihen on saatava EUn rahoitus, muuten on mahdoton urakka.
- Anonyymi
Ilman muuta pitää kinuta EU:ta rahat. Sinne on maksettu paljon.
Vaikka saataisiin 30 % kustannuksista joka ei varmaa, raideleveyden muuttaminen kokonaissumma voi olla kymmeniä miljardeja totesi edellisen hallituksen liikenne ministeri.
Selvitykseen 20 miljoonaa, jos taloutemme kyntää tulevaisuudessakin pohjamutia onko siihen varaa.
Orpon Turku radan voisi ensimmäiseksi tehdä kapeammaksi radaksi valmiiksi, ei ennen kuin päätös muista rataosuuksista.- Anonyymi
Tunnin rata Turkuun on hallituksen huono idea, se pitää haudata, muuten hallitus on tehnyt hyvää työtä.
- Anonyymi
Ranne pitää ratahanketta omana hankkeena, vanha juttu liekkö edes toteutus kelpoinen. Vuosien varrella esitetty jäämeren rataa, mielikuvitusta riittää.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kokoomuksesta-tyrmays-ps-ministerin-puheille-ei-mitaan-jarkea/- Anonyymi
Miksi tyrmätä etukäteen? Jos EU maksaa koko jutun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tyrmätä etukäteen? Jos EU maksaa koko jutun?
Ei varmaan maksa kokonaan, joitakin kymmeniä prosentteja.
Iso prosentti kuitenkin kymmenistä miljardeista kun kyse.
- Anonyymi
EI TULE MUUTUMAAN, höpötimet höh.
- Anonyymi
NAURETTAVAA TUO TYHMYYS.
OLETET NIIN KIINI EU Paskassa että pää jumissa- Anonyymi
Naurettavan paskainen kommentti.
- Anonyymi
Aloittajalle
Venäjä ei muutu koskaan.
Se on pysyvä barbaarimaa
eikä sen kanssa missään nimessä pidä mennä
kauppaa käymään.
He ovat hyökänneet kaksi kertaa Suomeen tappaen
kymmeniätuhansia ihmisiä.
Tällaisia asioita ei anneta koskaan anteeksi. - Anonyymi
Venäjä vika on sekopäille ominaista. Lapsekas uhma ja teitämättömyys ja törkeys. VANHEMMAT hävetkää.
- Anonyymi
Valtava urakka, tarvitaan valtava määrä maahanmuuttajia sen tekemiseen.
- Anonyymi
Ei tarvita, duunarit sen tekee.
- Anonyymi
Itse asiassa helppo homma: Siirtämällä toista kiskoa sisäänpäin se hoituu näppärästi, ei sitä varten ole tarpeen uutta rautatietä rakentaa.
- Anonyymi
Euroopan raideleveys on otettu Englannista/Britanniasta joka oli rataliikenteen kehittäjä ja ensimmäinen käyttäjä. Koska Britit vastasivat myös siirtomaa Intian rautateiden rakentamisesta, sama raideleveys tuli myös sinne.
Brittien raideleveys juontaa Rooman vallan aikaisiin sotilaskuljetusteihin eli niiden leveyteen. Kun kiskoja ensimmäisiä kertoja alettiin asentaa, huomattiin että roomalaisten jäljiltä on yhä maastossa suoria hyviä teitä joille kiskot voitiin laskea ja ne laskettiin siihen tien leveyteen sopivasti ja sitä niin lähes sattumanvaraisesti syntynyttä raideleveyttä alettiin sitten käyttää kaikkialla minne rautatie rakennettiin. Poisluettuina toki esim. kaivosten ym. alueiden usein tilanpuutteen sanelemina hieman kapeammat leveydet.
Mutta siis Rooman valtakunnan armeija saneli näin yleiseurooppalaisen raideleveyden. Roomalaiset rakensivat hyvin suoria laadukkaita teitä sinne missä armeijansa liikkuivat, tiet olivat ensisijaisesti hevosvankkureille raskaiden kuormien kuljetukseen tarkoitettuja.- Anonyymi
Rooman valtakunnan aikana ei rautateistä unelmoitukaan vielä, puhumattakaan raideleveyksistä. Kyllä britit ihan itse raiteiden leveyden päättivät.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Rooman valtakunnan aikana ei rautateistä unelmoitukaan vielä, puhumattakaan raideleveyksistä. Kyllä britit ihan itse raiteiden leveyden päättivät.
Aivan totta, Britit ihan itse päättivät sen raideleveyden kun ensin olivat sovittaneet sen roomalaisten tekemän sotilastien leveyteen sopivaksi!
Älä ota noin tosikkomaisen vakavasti jos käytän ilmaisua "...Rooman valtakunnan armeija saneli...", lähes jokainen ajatteleva lukija ymmärtää mitä tarkoitetaan ja vain yksinkertaisimmat kuvittelevat sen tarkoittavan ihan kirjaimellisesti sanottua...
- Anonyymi
Nyt kiireesti taloutta kohentamaan niin jos ehkä ratatyöt tulee tehtyä.
- Anonyymi
Suomi ei enää koskaan pääse venäjän talous markkinoille eikä kaupan teko tule ikänä palautumaan ,vain sen sotapsykoosi natokiiman vuoksi 🤔suomi köyhtyy köyhtymistään ja eurostoliitto samoin 👍
- AnonyymiUUSI
Tuo on pietarin trollitehtaan julistusta...m.o.t.
- AnonyymiUUSI
Ei Venäjä jatku ikuisuutta nykyisen mallisena, Ukrainan kriisin jälkeen Venäjä avautuu länteen Suomikin hyötyy normaalista suhteista sen kanssa.
Kumpaan suuntaan tavara liikenne rautateillä isompaa, tuskin länteen kasvaisi merkittävästi.
- AnonyymiUUSI
En usko, että vanhoja raiteita puretaan pitkään aikaan. Siihen mennä maailma muuttuu vaikka miksi. Mutta onhan se hyvä kun tulee myös länteen junaliikennettä, mutta sehän tulee kulkemaan samoja pölkkyjä pitkin kuin nykyisetkin raiteet.
- AnonyymiUUSI
EIköhän tämä Lulun heitto koske enemmän ilmatilaa kuin maaliikennettä. Pakko on jotain yrittää, että saadaan edes vähäksi aikaa ilmatila haltuun kokoomukselta ja Häkkäseltä.
- AnonyymiUUSI
Kunhan raiderakentamista pohditaan kokonaisuutena ettei tule tehtyä liian hätäisesti, varmaan näin tehdään.
https://yle.fi/a/74-20161702 - AnonyymiUUSI
Eihän Suomi voi olla vuosikymmeniin tekemisissä Venäjän kanssa kaupallisissa asioissa ja eri raideleveys on oikeasti turvallisuus asia , koska sotaisa naapuri ei ole toivottava.
- AnonyymiUUSI
Bisnesmaailma ei ajattele ja toimi kuten sinä: Kauppa alkaa heti kun se vähänkin tulee mahdolliseksi, jos ei yksi yritys tai valtio aloita, joku toinen aloittaa sata varmasti eikä kukaan halua jäädä rannalle ruikuttamaan. On syytä muistaa että bisnestä tehdään Venäjänkin kanssa kaiken aikaa, esim. kaasua virtaa Eurooppaan ilman taukoja.
- AnonyymiUUSI
Ranteen raideleveys.
Kuinka monta tuumaa se on?
Eri ihmisillä ranne on eri vahvuinen. - AnonyymiUUSI
monella savolaisella malaisella on kesä renkaan enään käytössä
- AnonyymiUUSI
Miksi viitsitet txt psykopaattien kuvitelmia. Ei tapahdu.
Menemme toiseen suuntaan. Meidän etu on Idässä. Emem kuulu länsi-Euroopan satanisti natseihin. Emme ole sieltä kotoisin, ei kieli ei DNA.
Kun oikea historia kerrotaan kaikille. Mailan on kummalisemoi ja ollut,pahempi kuin luulette.
Suomalaiset ovat herkkäuskoisia. Sitähän se piikille meno oli, alistumista. Luotetaan ei osata itse ajatella van totelalan.- AnonyymiUUSI
Venäjä sortaa pieniä kansoja. Se saaneet suomalaiset kokea Stalinin aikaan.
Anonyymi kirjoitti:
Venäjä sortaa pieniä kansoja. Se saaneet suomalaiset kokea Stalinin aikaan.
Kyllä Suomi käy mielellään kauppaa Venäjän kanssa kun olosuhteet paranee, voi mennä jonkin aikaa.
Ei pidä sanoa ettei koskaan, Ukrainan sotakin loppuu ja valta vaihtuu Venäjällä.- AnonyymiUUSI
Joo, emem mailan van totelalan on kummallinen...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo, emem mailan van totelalan on kummallinen...
No tulipa selväksi taas ja ihan kerralla!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224594- 203745
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4072449- 272181
- 342034
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391969- 361809
- 151738
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191507- 121371