katajan hinta???

pompula

elikkäs, kaadoimme pihastamme tosi ison ja vanhan katajan, koska se oli alkanut tiputtaa neulasia ja mennä ruskeaksi ja rumaksi. ajattelimme polttaa puun normaalisti saunan kiukaassa, mutta tuttavamme ovat sanoneet, että kataja on arvokas puu, eikä sitä saisi polttaa vaan joku joka on käsistään taitava voisi tehdä siitä jotain esineitä. on kuulemma hyvä puu siihen tarkoitukseen? no, voisimme myydä puun, mutta hinta olisi kiva tietää. jos vaikka keltaiseen pörssiin laittaisimme myyntiin.

8

11355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KatajaMies

      Jos on isompi erä vaikka 100 kg niin voi saada euron kilo joltain puusepältä tai veneentekijältä, mutta sitten pitää olla pitkää eikä pätkää.

    • Ikuturso

      hyvä voiveitsi, joka tuoksuukin upealle tai anna emännän vuolla kun ootta järvellä tai mehtällä.

      • pompula

        ei me taideta itse alkaa vuolemaan. olisihan siinä vuolemista, kun on aika iso määrä tuota puuta. tulis monta voiveistä =)
        täytyy jatkaa etsintää, jos joku tarvisi, tai jos ei löydy saadaan me sitten kalliit löylyt ja varmaan hyväntuoksusetkin.


    • pallo jalkaan.

      Isot puumaiset katajat ovat rauhoitettuja.Tosin
      jos se on pihassa niin en tiedä muuttaako se asiaa.

      • pompula

        tämä puu oli pihassamme ja kuollut pystyyn joten parempi oli kaataa pois. elävää puuta en olisi edes halunnut kaataa, koska komea oli tämä kataja eläessään kun oli niin isokin.


      • opiskelija
        pompula kirjoitti:

        tämä puu oli pihassamme ja kuollut pystyyn joten parempi oli kaataa pois. elävää puuta en olisi edes halunnut kaataa, koska komea oli tämä kataja eläessään kun oli niin isokin.

        Katajissa on ollut kuluvana keväänä yleisesti neulasten ruskettumista ja irtoilua. Tämä on tauti, josta katajat yleensä selviävät hyvin. Vaikka äkkiseltään saattaa näyttää, että kataja on kuollut, se todennäköisesti herää eloon yhden-kahden vuoden kuluessa.

        Mitä tulee siihen, onko iso puumainen kataja lakikohde, kuuluu se ns. luonnonsuojelulain piiriin. ls. laki 29 pykälä:

        "9) avointa maisemaa hallitsevat suuret yksittäiset puut ja puuryhmät."

        Lisäksi lain voimaantulosta todetaan seuraavaa:

        "Edellä 29 §:n 1 momentissa tarkoitettu kielto tulee voimaan, kun alueellinen ympäristökeskus on päätöksellään määritellyt suojeltuun luontotyyppiin kuuluvan alueen rajat ja antanut päätöksen tiedoksi alueen omistajille ja haltijoille."

        Suomeksi: Jos paikallinen ympäristökeskus ei ole lähestynyt sinua katajan johdosta, on kaato ollut luvallinen. (Taajama-aleuilla edellytetään vielä rakennusvalvonnan lupaa) Tosin mielestäni olisi kannattunut odottaa sen pari vuotta, jos kataja olisi herännyt henkiin, mikä olisi ollut varsin todennäköistä


      • Anonyymi
        opiskelija kirjoitti:

        Katajissa on ollut kuluvana keväänä yleisesti neulasten ruskettumista ja irtoilua. Tämä on tauti, josta katajat yleensä selviävät hyvin. Vaikka äkkiseltään saattaa näyttää, että kataja on kuollut, se todennäköisesti herää eloon yhden-kahden vuoden kuluessa.

        Mitä tulee siihen, onko iso puumainen kataja lakikohde, kuuluu se ns. luonnonsuojelulain piiriin. ls. laki 29 pykälä:

        "9) avointa maisemaa hallitsevat suuret yksittäiset puut ja puuryhmät."

        Lisäksi lain voimaantulosta todetaan seuraavaa:

        "Edellä 29 §:n 1 momentissa tarkoitettu kielto tulee voimaan, kun alueellinen ympäristökeskus on päätöksellään määritellyt suojeltuun luontotyyppiin kuuluvan alueen rajat ja antanut päätöksen tiedoksi alueen omistajille ja haltijoille."

        Suomeksi: Jos paikallinen ympäristökeskus ei ole lähestynyt sinua katajan johdosta, on kaato ollut luvallinen. (Taajama-aleuilla edellytetään vielä rakennusvalvonnan lupaa) Tosin mielestäni olisi kannattunut odottaa sen pari vuotta, jos kataja olisi herännyt henkiin, mikä olisi ollut varsin todennäköistä

        Pilkun nussia olet sinä!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilkun nussia olet sinä!!

        aika typerä kommentti opiskelijalta , kun joku vaivautuu kertomaan miten asia on


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe