Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen pysäköinnin selvitys Turussa

Anonyymi-ap

"Työssä syntyi ehdotuksia uusiksi pysäköintipaikoiksi yhteensä 59, joista 46 oli paikkoja maalatuille ruuduille tai telineelle ja 13 ehdotusta autojen pysäköintipaikasta korvattavaksi sähköpotkulautojen pysäköintipaikalla."
https://www.theseus.fi/handle/10024/883155

4

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Skuuttien valvontaa tehostettava, tulevat jatkuvasti suojatielle autojen eteen vaikka pitäisi väistää, samoin pyörätienjatkeella ellei autoilijalle ole väistämismerkkiä. Autoilijat usein myös pysähtyy odottamaan niin pyöräilijöitä kuin skuuttaajia kaukaa, vaikka pyöräilijänkin pitäisi taluttaa ollakseen etuoikeus kuten jalkankulkijoilla. Lapsetkin oppii väärille tavoille ja luulevat olevan aina atuajo-oikeus ajamalla.

      • Anonyymi

        "Uuden tieliikennelainkaan mukaan pelkkä Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole muuttanut pyöräilijän tai autoilijan väistämisvelvollisuutta. Edelleen, jos pyörätie risteää ajoradan, PYÖRÄILIJÄ VÄISTÄÄ sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa ajoneuvoa. Jos auto on kääntymässä risteyksessä, AUTOILIJA VÄISTÄÄ, aivan kuten ennenkin.

        Autoilijan väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla, stop-merkillä, tai kokonaan uudella liikennemerkillä: ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Se on kuin suojatienmerkki, mutta ukkelinakkelin tilalla on polkupyörä. Merkit ovat nopeassa liikenteessä helppo sekoittaa toisiinsa, mutta sitä ei oikein voi olla huomaamatta, koska kyseisen merkin yhteydessä pitää pyörätien jatke olla olla korotettu.

        Hämmennystä on varmasti aiheuttanut tämä kahden vuoden siirtymäaika, jossa vanhan mukaisia ajoratamaalauksia vielä näkyy, mutta ilman väistämisvelvollisuus merkintöjä autoilijoille. Tämä on omien huomioitteni perusteella aiheuttanut kahdenlaisia ilmiöitä

        Autoilijat väistävät nyt kaikkea, joka liikkuu suojatiellä. Sinänsä hienoa, että suojatiekäyttäytymiseen on alettu kiinnittää huomiota. Mutta se aiheuttaa välillä myös tarpeettomia liikenteen takkuamisia, kun pysähdellään äkisti pyöräilijän lähestyessä suojatietä.

        Pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen suojatiellä, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Polkupyöräilijä, ja muistetaan, että sähköpotkulaudalla kuljetaan aina polkupyöräsääntöjen mukaan, on huomattavasti nopeampi, kuin jalankulkija ja siten ryntäily suojatielle aiheuttaa autoilevilla ylimääräisiä sydämentykytyksiä.

        Otetaan kolmanneksi ilmiöksi tuosta toisesta johdettu: lapset oppivat väärin autoilijan aina väistäessä pyöräilijää, että suojatielle saa ajaa. Enkä nyt tarkoita, että autoilijan pitää ajaa päälle, vaan tulee vääränlainen turvallisuuden tunne, joka väärässä paikassa kostautuu."
        https://www.ratintakaa.fi/suojatie-ja-pyoratienjatke-seka-vaistamisvelvollisuudet/

        Ikärajan lasku ei olisi niinkään tarpeen kun valvottaisiin ettei ole monta päällä yhtäaikaa ja opetettaisiin liikennesäännöt jo koulussa, pitäähän ne polkupyörälläkin osata. Ja miksi polkupyörällä saa ajaa jatkossakin kännissä. Sakot myös samalle tasolle kuin autoilijoille, samalla tavalla ihmisiä kuolee ja loukkaantuu polkupyörien ja skuuttien törmäyksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uuden tieliikennelainkaan mukaan pelkkä Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole muuttanut pyöräilijän tai autoilijan väistämisvelvollisuutta. Edelleen, jos pyörätie risteää ajoradan, PYÖRÄILIJÄ VÄISTÄÄ sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa ajoneuvoa. Jos auto on kääntymässä risteyksessä, AUTOILIJA VÄISTÄÄ, aivan kuten ennenkin.

        Autoilijan väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla, stop-merkillä, tai kokonaan uudella liikennemerkillä: ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Se on kuin suojatienmerkki, mutta ukkelinakkelin tilalla on polkupyörä. Merkit ovat nopeassa liikenteessä helppo sekoittaa toisiinsa, mutta sitä ei oikein voi olla huomaamatta, koska kyseisen merkin yhteydessä pitää pyörätien jatke olla olla korotettu.

        Hämmennystä on varmasti aiheuttanut tämä kahden vuoden siirtymäaika, jossa vanhan mukaisia ajoratamaalauksia vielä näkyy, mutta ilman väistämisvelvollisuus merkintöjä autoilijoille. Tämä on omien huomioitteni perusteella aiheuttanut kahdenlaisia ilmiöitä

        Autoilijat väistävät nyt kaikkea, joka liikkuu suojatiellä. Sinänsä hienoa, että suojatiekäyttäytymiseen on alettu kiinnittää huomiota. Mutta se aiheuttaa välillä myös tarpeettomia liikenteen takkuamisia, kun pysähdellään äkisti pyöräilijän lähestyessä suojatietä.

        Pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen suojatiellä, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Polkupyöräilijä, ja muistetaan, että sähköpotkulaudalla kuljetaan aina polkupyöräsääntöjen mukaan, on huomattavasti nopeampi, kuin jalankulkija ja siten ryntäily suojatielle aiheuttaa autoilevilla ylimääräisiä sydämentykytyksiä.

        Otetaan kolmanneksi ilmiöksi tuosta toisesta johdettu: lapset oppivat väärin autoilijan aina väistäessä pyöräilijää, että suojatielle saa ajaa. Enkä nyt tarkoita, että autoilijan pitää ajaa päälle, vaan tulee vääränlainen turvallisuuden tunne, joka väärässä paikassa kostautuu."
        https://www.ratintakaa.fi/suojatie-ja-pyoratienjatke-seka-vaistamisvelvollisuudet/

        Ikärajan lasku ei olisi niinkään tarpeen kun valvottaisiin ettei ole monta päällä yhtäaikaa ja opetettaisiin liikennesäännöt jo koulussa, pitäähän ne polkupyörälläkin osata. Ja miksi polkupyörällä saa ajaa jatkossakin kännissä. Sakot myös samalle tasolle kuin autoilijoille, samalla tavalla ihmisiä kuolee ja loukkaantuu polkupyörien ja skuuttien törmäyksissä.

        Ratintakaa sivustolla on vanhentunutta eli väärää tietoa.

        Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Siirtymäsääntö oli voimassa kesäkuun 2022 alkuun saakka, jonka jälkeen autoilijan velvollisuus on väistää aina pyörätienjatkeella ajavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratintakaa sivustolla on vanhentunutta eli väärää tietoa.

        Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Siirtymäsääntö oli voimassa kesäkuun 2022 alkuun saakka, jonka jälkeen autoilijan velvollisuus on väistää aina pyörätienjatkeella ajavaa.

        Älkä höpise, autoilijalle on aina kolmio tai pyöräilijän etuajo-oikeusmerkki jos pitää väistää. Tavallisella suojatiellä/pyörätiellä pyöräilijän ja skuuttaajan pitää aina taluttaa ajokkiaan jos haluaa mennä ennen autoilijaa tai ellei autoilija käänny.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      112
      3687
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      310
      2590
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2160
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1951
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1709
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      117
      1188
    7. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      100
      1182
    8. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      1000
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      79
      946
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      52
      932
    Aihe