"Työssä syntyi ehdotuksia uusiksi pysäköintipaikoiksi yhteensä 59, joista 46 oli paikkoja maalatuille ruuduille tai telineelle ja 13 ehdotusta autojen pysäköintipaikasta korvattavaksi sähköpotkulautojen pysäköintipaikalla."
https://www.theseus.fi/handle/10024/883155
Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen pysäköinnin selvitys Turussa
4
77
Vastaukset
- Anonyymi
Skuuttien valvontaa tehostettava, tulevat jatkuvasti suojatielle autojen eteen vaikka pitäisi väistää, samoin pyörätienjatkeella ellei autoilijalle ole väistämismerkkiä. Autoilijat usein myös pysähtyy odottamaan niin pyöräilijöitä kuin skuuttaajia kaukaa, vaikka pyöräilijänkin pitäisi taluttaa ollakseen etuoikeus kuten jalkankulkijoilla. Lapsetkin oppii väärille tavoille ja luulevat olevan aina atuajo-oikeus ajamalla.
- Anonyymi
"Uuden tieliikennelainkaan mukaan pelkkä Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole muuttanut pyöräilijän tai autoilijan väistämisvelvollisuutta. Edelleen, jos pyörätie risteää ajoradan, PYÖRÄILIJÄ VÄISTÄÄ sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa ajoneuvoa. Jos auto on kääntymässä risteyksessä, AUTOILIJA VÄISTÄÄ, aivan kuten ennenkin.
Autoilijan väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla, stop-merkillä, tai kokonaan uudella liikennemerkillä: ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Se on kuin suojatienmerkki, mutta ukkelinakkelin tilalla on polkupyörä. Merkit ovat nopeassa liikenteessä helppo sekoittaa toisiinsa, mutta sitä ei oikein voi olla huomaamatta, koska kyseisen merkin yhteydessä pitää pyörätien jatke olla olla korotettu.
Hämmennystä on varmasti aiheuttanut tämä kahden vuoden siirtymäaika, jossa vanhan mukaisia ajoratamaalauksia vielä näkyy, mutta ilman väistämisvelvollisuus merkintöjä autoilijoille. Tämä on omien huomioitteni perusteella aiheuttanut kahdenlaisia ilmiöitä
Autoilijat väistävät nyt kaikkea, joka liikkuu suojatiellä. Sinänsä hienoa, että suojatiekäyttäytymiseen on alettu kiinnittää huomiota. Mutta se aiheuttaa välillä myös tarpeettomia liikenteen takkuamisia, kun pysähdellään äkisti pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
Pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen suojatiellä, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Polkupyöräilijä, ja muistetaan, että sähköpotkulaudalla kuljetaan aina polkupyöräsääntöjen mukaan, on huomattavasti nopeampi, kuin jalankulkija ja siten ryntäily suojatielle aiheuttaa autoilevilla ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Otetaan kolmanneksi ilmiöksi tuosta toisesta johdettu: lapset oppivat väärin autoilijan aina väistäessä pyöräilijää, että suojatielle saa ajaa. Enkä nyt tarkoita, että autoilijan pitää ajaa päälle, vaan tulee vääränlainen turvallisuuden tunne, joka väärässä paikassa kostautuu."
https://www.ratintakaa.fi/suojatie-ja-pyoratienjatke-seka-vaistamisvelvollisuudet/
Ikärajan lasku ei olisi niinkään tarpeen kun valvottaisiin ettei ole monta päällä yhtäaikaa ja opetettaisiin liikennesäännöt jo koulussa, pitäähän ne polkupyörälläkin osata. Ja miksi polkupyörällä saa ajaa jatkossakin kännissä. Sakot myös samalle tasolle kuin autoilijoille, samalla tavalla ihmisiä kuolee ja loukkaantuu polkupyörien ja skuuttien törmäyksissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Uuden tieliikennelainkaan mukaan pelkkä Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole muuttanut pyöräilijän tai autoilijan väistämisvelvollisuutta. Edelleen, jos pyörätie risteää ajoradan, PYÖRÄILIJÄ VÄISTÄÄ sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa ajoneuvoa. Jos auto on kääntymässä risteyksessä, AUTOILIJA VÄISTÄÄ, aivan kuten ennenkin.
Autoilijan väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla, stop-merkillä, tai kokonaan uudella liikennemerkillä: ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Se on kuin suojatienmerkki, mutta ukkelinakkelin tilalla on polkupyörä. Merkit ovat nopeassa liikenteessä helppo sekoittaa toisiinsa, mutta sitä ei oikein voi olla huomaamatta, koska kyseisen merkin yhteydessä pitää pyörätien jatke olla olla korotettu.
Hämmennystä on varmasti aiheuttanut tämä kahden vuoden siirtymäaika, jossa vanhan mukaisia ajoratamaalauksia vielä näkyy, mutta ilman väistämisvelvollisuus merkintöjä autoilijoille. Tämä on omien huomioitteni perusteella aiheuttanut kahdenlaisia ilmiöitä
Autoilijat väistävät nyt kaikkea, joka liikkuu suojatiellä. Sinänsä hienoa, että suojatiekäyttäytymiseen on alettu kiinnittää huomiota. Mutta se aiheuttaa välillä myös tarpeettomia liikenteen takkuamisia, kun pysähdellään äkisti pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
Pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen suojatiellä, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Polkupyöräilijä, ja muistetaan, että sähköpotkulaudalla kuljetaan aina polkupyöräsääntöjen mukaan, on huomattavasti nopeampi, kuin jalankulkija ja siten ryntäily suojatielle aiheuttaa autoilevilla ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Otetaan kolmanneksi ilmiöksi tuosta toisesta johdettu: lapset oppivat väärin autoilijan aina väistäessä pyöräilijää, että suojatielle saa ajaa. Enkä nyt tarkoita, että autoilijan pitää ajaa päälle, vaan tulee vääränlainen turvallisuuden tunne, joka väärässä paikassa kostautuu."
https://www.ratintakaa.fi/suojatie-ja-pyoratienjatke-seka-vaistamisvelvollisuudet/
Ikärajan lasku ei olisi niinkään tarpeen kun valvottaisiin ettei ole monta päällä yhtäaikaa ja opetettaisiin liikennesäännöt jo koulussa, pitäähän ne polkupyörälläkin osata. Ja miksi polkupyörällä saa ajaa jatkossakin kännissä. Sakot myös samalle tasolle kuin autoilijoille, samalla tavalla ihmisiä kuolee ja loukkaantuu polkupyörien ja skuuttien törmäyksissä.Ratintakaa sivustolla on vanhentunutta eli väärää tietoa.
Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Siirtymäsääntö oli voimassa kesäkuun 2022 alkuun saakka, jonka jälkeen autoilijan velvollisuus on väistää aina pyörätienjatkeella ajavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratintakaa sivustolla on vanhentunutta eli väärää tietoa.
Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Siirtymäsääntö oli voimassa kesäkuun 2022 alkuun saakka, jonka jälkeen autoilijan velvollisuus on väistää aina pyörätienjatkeella ajavaa.Älkä höpise, autoilijalle on aina kolmio tai pyöräilijän etuajo-oikeusmerkki jos pitää väistää. Tavallisella suojatiellä/pyörätiellä pyöräilijän ja skuuttaajan pitää aina taluttaa ajokkiaan jos haluaa mennä ennen autoilijaa tai ellei autoilija käänny.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä1012140Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2971934Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3441761Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1041726Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2071617- 321351
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941133Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii251092Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤671089- 511057