"Työssä syntyi ehdotuksia uusiksi pysäköintipaikoiksi yhteensä 59, joista 46 oli paikkoja maalatuille ruuduille tai telineelle ja 13 ehdotusta autojen pysäköintipaikasta korvattavaksi sähköpotkulautojen pysäköintipaikalla."
https://www.theseus.fi/handle/10024/883155
Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen pysäköinnin selvitys Turussa
4
90
Vastaukset
- Anonyymi
Skuuttien valvontaa tehostettava, tulevat jatkuvasti suojatielle autojen eteen vaikka pitäisi väistää, samoin pyörätienjatkeella ellei autoilijalle ole väistämismerkkiä. Autoilijat usein myös pysähtyy odottamaan niin pyöräilijöitä kuin skuuttaajia kaukaa, vaikka pyöräilijänkin pitäisi taluttaa ollakseen etuoikeus kuten jalkankulkijoilla. Lapsetkin oppii väärille tavoille ja luulevat olevan aina atuajo-oikeus ajamalla.
- Anonyymi
"Uuden tieliikennelainkaan mukaan pelkkä Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole muuttanut pyöräilijän tai autoilijan väistämisvelvollisuutta. Edelleen, jos pyörätie risteää ajoradan, PYÖRÄILIJÄ VÄISTÄÄ sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa ajoneuvoa. Jos auto on kääntymässä risteyksessä, AUTOILIJA VÄISTÄÄ, aivan kuten ennenkin.
Autoilijan väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla, stop-merkillä, tai kokonaan uudella liikennemerkillä: ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Se on kuin suojatienmerkki, mutta ukkelinakkelin tilalla on polkupyörä. Merkit ovat nopeassa liikenteessä helppo sekoittaa toisiinsa, mutta sitä ei oikein voi olla huomaamatta, koska kyseisen merkin yhteydessä pitää pyörätien jatke olla olla korotettu.
Hämmennystä on varmasti aiheuttanut tämä kahden vuoden siirtymäaika, jossa vanhan mukaisia ajoratamaalauksia vielä näkyy, mutta ilman väistämisvelvollisuus merkintöjä autoilijoille. Tämä on omien huomioitteni perusteella aiheuttanut kahdenlaisia ilmiöitä
Autoilijat väistävät nyt kaikkea, joka liikkuu suojatiellä. Sinänsä hienoa, että suojatiekäyttäytymiseen on alettu kiinnittää huomiota. Mutta se aiheuttaa välillä myös tarpeettomia liikenteen takkuamisia, kun pysähdellään äkisti pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
Pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen suojatiellä, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Polkupyöräilijä, ja muistetaan, että sähköpotkulaudalla kuljetaan aina polkupyöräsääntöjen mukaan, on huomattavasti nopeampi, kuin jalankulkija ja siten ryntäily suojatielle aiheuttaa autoilevilla ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Otetaan kolmanneksi ilmiöksi tuosta toisesta johdettu: lapset oppivat väärin autoilijan aina väistäessä pyöräilijää, että suojatielle saa ajaa. Enkä nyt tarkoita, että autoilijan pitää ajaa päälle, vaan tulee vääränlainen turvallisuuden tunne, joka väärässä paikassa kostautuu."
https://www.ratintakaa.fi/suojatie-ja-pyoratienjatke-seka-vaistamisvelvollisuudet/
Ikärajan lasku ei olisi niinkään tarpeen kun valvottaisiin ettei ole monta päällä yhtäaikaa ja opetettaisiin liikennesäännöt jo koulussa, pitäähän ne polkupyörälläkin osata. Ja miksi polkupyörällä saa ajaa jatkossakin kännissä. Sakot myös samalle tasolle kuin autoilijoille, samalla tavalla ihmisiä kuolee ja loukkaantuu polkupyörien ja skuuttien törmäyksissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Uuden tieliikennelainkaan mukaan pelkkä Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole muuttanut pyöräilijän tai autoilijan väistämisvelvollisuutta. Edelleen, jos pyörätie risteää ajoradan, PYÖRÄILIJÄ VÄISTÄÄ sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa ajoneuvoa. Jos auto on kääntymässä risteyksessä, AUTOILIJA VÄISTÄÄ, aivan kuten ennenkin.
Autoilijan väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla, stop-merkillä, tai kokonaan uudella liikennemerkillä: ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Se on kuin suojatienmerkki, mutta ukkelinakkelin tilalla on polkupyörä. Merkit ovat nopeassa liikenteessä helppo sekoittaa toisiinsa, mutta sitä ei oikein voi olla huomaamatta, koska kyseisen merkin yhteydessä pitää pyörätien jatke olla olla korotettu.
Hämmennystä on varmasti aiheuttanut tämä kahden vuoden siirtymäaika, jossa vanhan mukaisia ajoratamaalauksia vielä näkyy, mutta ilman väistämisvelvollisuus merkintöjä autoilijoille. Tämä on omien huomioitteni perusteella aiheuttanut kahdenlaisia ilmiöitä
Autoilijat väistävät nyt kaikkea, joka liikkuu suojatiellä. Sinänsä hienoa, että suojatiekäyttäytymiseen on alettu kiinnittää huomiota. Mutta se aiheuttaa välillä myös tarpeettomia liikenteen takkuamisia, kun pysähdellään äkisti pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
Pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen suojatiellä, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Polkupyöräilijä, ja muistetaan, että sähköpotkulaudalla kuljetaan aina polkupyöräsääntöjen mukaan, on huomattavasti nopeampi, kuin jalankulkija ja siten ryntäily suojatielle aiheuttaa autoilevilla ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Otetaan kolmanneksi ilmiöksi tuosta toisesta johdettu: lapset oppivat väärin autoilijan aina väistäessä pyöräilijää, että suojatielle saa ajaa. Enkä nyt tarkoita, että autoilijan pitää ajaa päälle, vaan tulee vääränlainen turvallisuuden tunne, joka väärässä paikassa kostautuu."
https://www.ratintakaa.fi/suojatie-ja-pyoratienjatke-seka-vaistamisvelvollisuudet/
Ikärajan lasku ei olisi niinkään tarpeen kun valvottaisiin ettei ole monta päällä yhtäaikaa ja opetettaisiin liikennesäännöt jo koulussa, pitäähän ne polkupyörälläkin osata. Ja miksi polkupyörällä saa ajaa jatkossakin kännissä. Sakot myös samalle tasolle kuin autoilijoille, samalla tavalla ihmisiä kuolee ja loukkaantuu polkupyörien ja skuuttien törmäyksissä.Ratintakaa sivustolla on vanhentunutta eli väärää tietoa.
Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Siirtymäsääntö oli voimassa kesäkuun 2022 alkuun saakka, jonka jälkeen autoilijan velvollisuus on väistää aina pyörätienjatkeella ajavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratintakaa sivustolla on vanhentunutta eli väärää tietoa.
Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Siirtymäsääntö oli voimassa kesäkuun 2022 alkuun saakka, jonka jälkeen autoilijan velvollisuus on väistää aina pyörätienjatkeella ajavaa.Älkä höpise, autoilijalle on aina kolmio tai pyöräilijän etuajo-oikeusmerkki jos pitää väistää. Tavallisella suojatiellä/pyörätiellä pyöräilijän ja skuuttaajan pitää aina taluttaa ajokkiaan jos haluaa mennä ennen autoilijaa tai ellei autoilija käänny.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1123687Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv3102590Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02160Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k431951Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll91709Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1171188- 1001182
No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....51000Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu79946- 52932