Brooklynin sillan laivatörmäys

Anonyymi-ap

Itse asiassa ko. silta taitaa olla nimeltään Manhattanin silta ja Brooklynin silta on eri silta mutta ei mennä siihen.
Törmäyshetkellä purjelaivan vierellä ajoi samaan suuntaan hinaaja, mikä lienee ollut hinaajan rooli tässä, voimakas virta kai sitä laivaa vei päin siltaa. Alus oli hieman ennen oudosti kääntyillyt, oliko siinä välillä hinaaja kiinni ja irtosiko hinaus vai miten alus pääsi noin hallitsemattomasti valloilleen?

16

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se oli Brooklyn Bridge. Alus meni sillan alle perä edellä arviolta 4 solmun vauhdilla. Uutisen mukaan menetti ohjailukykynsä ja virta hoiti loput.

    • Anonyymi
      UUSI

      Alus on nyt joka tapauksessa alittanut ja ohittanut myös Manhattan- nimisen sillan, siinä ei enää kontaktia ilmeisesti syntynyt.
      Selvä se että virtaus sitä vei mutta miksi hinaaja vain ajeli siinä rinnalla, satama- alueilla hinaajat pitävät hinausköyden avustettavassa laivassa kiinni varmistuksena vaikka vain seuraisivat sitä...siitähän on kyse ja siitäkin menikö laivan ohjaus epäkuntoon vai voittiko virran voima oman kunnossa olevan peräsimen tehon kuten kovissa virtapaikoissa helposti tapahtuu varsinkin jos laivan nopeus on alhainen...ja siitä seuraakin uudelleen kysymys hinaajan toiminnasta

      • Anonyymi
        UUSI

        Alustavasti veikkaavat sähkövikaa.


      • Anonyymi
        UUSI

        Samaa ihmetellyt kuin myös sitä mitä laiva ollenkaan seikkaili siellä sillan lähellä jos tiedettiin ettei se mahdu siltaa alittamaan, ts. minne se oli menossa, pyydettiinkö hinaaja vasta kun oltiin vaikeuksissa jne?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ihmetellyt kuin myös sitä mitä laiva ollenkaan seikkaili siellä sillan lähellä jos tiedettiin ettei se mahdu siltaa alittamaan, ts. minne se oli menossa, pyydettiinkö hinaaja vasta kun oltiin vaikeuksissa jne?

        Marinetrafficissa näkyy reitti - tulee mieleen, että heti laiturista lähdön (pakilla?) jälkeen oltiin jo kokonaan virran vietävänä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Marinetrafficissa näkyy reitti - tulee mieleen, että heti laiturista lähdön (pakilla?) jälkeen oltiin jo kokonaan virran vietävänä.

        Jotenkin noin siinä on käynyt, ei ole arvioitu oikein virran voimaa eikä ole varauduttu tilaamalla ajoissa hinaajaa. Aluksessa on reilun 800 kW moottoriteho eli kyllä sillä kohtuullinen potku löytyy mutta ainakin siinä kolarivaiheessa laiva painui takaperin niin, ettei koneella ilmeisesti yritettykään jarruttaa. Ennen Manhattan- siltaa on kuitenkin Marinetrafficin mukaan jotain pyristelty koska hetkeksi on "valuminen" pysähtynytkin.
        Noin pitkä alus suht kapeassa salmessa kun kerran tarttuu voimakkaan virtauksen otteeseen, se on aika mahdoton siitä enää hallintaan palauttaa vaikka se ihan kunnossakin olisi.
        Laivojahan ajautuu virtausten painamina poikittain päin rantoja ym. erityisesti jokireiteillä tuhkatiheään mutta harvoin sattuu kuolemaan johtavia vahinkoja niissä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin noin siinä on käynyt, ei ole arvioitu oikein virran voimaa eikä ole varauduttu tilaamalla ajoissa hinaajaa. Aluksessa on reilun 800 kW moottoriteho eli kyllä sillä kohtuullinen potku löytyy mutta ainakin siinä kolarivaiheessa laiva painui takaperin niin, ettei koneella ilmeisesti yritettykään jarruttaa. Ennen Manhattan- siltaa on kuitenkin Marinetrafficin mukaan jotain pyristelty koska hetkeksi on "valuminen" pysähtynytkin.
        Noin pitkä alus suht kapeassa salmessa kun kerran tarttuu voimakkaan virtauksen otteeseen, se on aika mahdoton siitä enää hallintaan palauttaa vaikka se ihan kunnossakin olisi.
        Laivojahan ajautuu virtausten painamina poikittain päin rantoja ym. erityisesti jokireiteillä tuhkatiheään mutta harvoin sattuu kuolemaan johtavia vahinkoja niissä.

        Videolta näkyy, että potkuri ei tee mitään ennen törmäystä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Videolta näkyy, että potkuri ei tee mitään ennen törmäystä.

        Korjaan, toiselta puolelta nähtynä vaikuttaa, että potkuri oli pakilla vielä törmäyksessä - eli jonkinlainen jumi. Samoin näyttää, että hinaaja yritti ensin toimia keulapotkurina ja työntää keulaa kohtisuoraan virtaan mutta alus "karkasi" kun vaihdetta ei saatu eteenpäin(?). Hinaaja oli vanha, eikä kyennyt hinaamaan, vain työntämään.

        Hyvä selostus:
        https://www.youtube.com/watch?v=gIlRiauatEo


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan, toiselta puolelta nähtynä vaikuttaa, että potkuri oli pakilla vielä törmäyksessä - eli jonkinlainen jumi. Samoin näyttää, että hinaaja yritti ensin toimia keulapotkurina ja työntää keulaa kohtisuoraan virtaan mutta alus "karkasi" kun vaihdetta ei saatu eteenpäin(?). Hinaaja oli vanha, eikä kyennyt hinaamaan, vain työntämään.

        Hyvä selostus:
        https://www.youtube.com/watch?v=gIlRiauatEo

        Ko. selostaja selostaa hetimiten "hyvin" suunnilleen kaikki vesiliikenneonnettomuudet ennen kuin niitä on ylipäätään ehditty tarkemmin tutkiakaan...jätän tuon herran omaan arvoonsa piehtaroimaan.
        Mitä hinaajan ikään tulee, vanha hinaaja voi vetää siinä kuin työntääkin, tehohan siinä on se olennainen tekijä. Olen itsekin keskikokoista satamahinaajaa/jäänsärkijää ajanut Ei voi vetää kuitenkaan ellei ole kiinnitetty hinausköydellä/vaijerilla laivaan...Emme tiedä hinaajan tehoa mutta mahdollista on ettei sekään ollut riittävä, voimat ovat aika suuria kun tuonkin kokoluokan alusta voimakas virta painaa ja kun osa hinaajankin tehosta kuluu sen itsensä liikutteluun ja virtauksen voiman voittamiseen...
        USA/Canadan sisävesillä toimii ihan onnistuneesti vanhaakin hinaajakalustoa, samoin kuin myös vanhoja rahtilaivoja, 50-60 vuotta vanhat laivat ovat tuolla yleisiä. Taikasana on suolaton vesi...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ko. selostaja selostaa hetimiten "hyvin" suunnilleen kaikki vesiliikenneonnettomuudet ennen kuin niitä on ylipäätään ehditty tarkemmin tutkiakaan...jätän tuon herran omaan arvoonsa piehtaroimaan.
        Mitä hinaajan ikään tulee, vanha hinaaja voi vetää siinä kuin työntääkin, tehohan siinä on se olennainen tekijä. Olen itsekin keskikokoista satamahinaajaa/jäänsärkijää ajanut Ei voi vetää kuitenkaan ellei ole kiinnitetty hinausköydellä/vaijerilla laivaan...Emme tiedä hinaajan tehoa mutta mahdollista on ettei sekään ollut riittävä, voimat ovat aika suuria kun tuonkin kokoluokan alusta voimakas virta painaa ja kun osa hinaajankin tehosta kuluu sen itsensä liikutteluun ja virtauksen voiman voittamiseen...
        USA/Canadan sisävesillä toimii ihan onnistuneesti vanhaakin hinaajakalustoa, samoin kuin myös vanhoja rahtilaivoja, 50-60 vuotta vanhat laivat ovat tuolla yleisiä. Taikasana on suolaton vesi...

        En huomannut hänen väittävän kaiken tapahtuneen noin. Jokainen kai ymmärtää, ettei hän ollut paikalla. Hinaajan tehonkin tietäisit, jos olisit katsonut videon. Tosin host väittää tehoksi 1000 hp vähemmän kuin varustamo itse.


    • Anonyymi
      UUSI

      Entä ankkurin käyttö, ehdittiinkö edes yrittää vai eikö vain ankkuri saanut mitään otetta pohjasta?

    • Anonyymi
      UUSI

      Maissa viisasteltuna tuollaisella aluksella en lainkaan lähtisi väärään aikaan laiturista noin lähellä siltoja. East Riverin vuorovesi on noin 2 metriä ja virran max nopeus 4 solmua. Keulapotkuriakaan ei ole, eikä sen teho välttämättä riittäisikään.

      • Anonyymi
        UUSI

        East River, vuorovesi on korkeimmillaan 4 jalkaa.


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        East River, vuorovesi on korkeimmillaan 4 jalkaa.

        Paljonko se on matalammillaan?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko se on matalammillaan?

        Linkistä näkee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1608
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      139
      1358
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1123
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      995
    5. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      52
      969
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      912
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      903
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      850
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      764
    Aihe