Yksinhuoltaja-Maria näki oranssin kolmion – sitten Toyotan katsastuksessa kerrottiin pöyristyttävä tieto: ”Minulla kilahti ihan täysin”
Maria oli omistanut auton jo vuosia, kunnes edellisen omistajan ikävä perintö paljastui. Myös monet muut Toyota-kuskit ovat saattaneet saada katsastuskonttorilla yllättäviä uutisia.
Yksinhuoltajaäiti-Marian Toyotan katsastus lähestyi ja hän tarkasti liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilta, ovathan ajoneuvoverot ja vakuutukset maksettu.
Kaikki näytti olevan kunnossa, kunnes Maria huomasi pienen oranssin kolmion. Sen yhteydessä kerrottiin, että autosta on tehty takaisinkutsu. Maria ajatteli, että hänellä on jäänyt jokin maksu maksamatta ja otti yhteyttä Traficomiin.
– Ei ollut, vaan maahantuoja oli tehnyt kampanjan, jossa tietyn vuosimallin autot lähtevät takaisinkutsuun.
Marialla on vuosimallin 2011 Toyota Avensis. Nainen ei esiinny jutussa omalla nimellään, mutta hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
Seuraavaksi Maria otti yhteyttä autoliikkeeseen, josta kerrottiin, että auton aktiivihiilisuodatin pitäisi vaihtaa. Ongelmana oli kuitenkin se, että osat olivat loppuneet ja niitä saisi vasta syksyllä eli kuukausien päästä.
Oranssi kolmio Traficomin sivuilla puolestaan tarkoitti sitä, että auton rekisteritietoihin oli merkitty rajoitustieto, joka johtaisi katsastuksessa automaattiseen hylkäykseen ja ajokieltoon.
Autoliikkeestä kuitenkin ohjeistettiin, että auto kannattaisi käyttää katsastuksessa, sillä ”katsastusmies saattaa hyvällä tuurilla päästää läpi”. Katsastuksessa todettiin, että auto oli moitteettomassa kunnossa, mutta rajoitustiedon takia leimaa ei herunut. Jopa päästöt olivat kohdillaan, vaikka vaihdettava osa saattaisi vaikuttaa juurikin niihin.
Maria otti jälleen yhteyttä autoliikkeeseen, josta hän sai osapulasta kertovan todistuksen. Tämä ei kuitenkaan auttanut katsastuskonttorilla ja Avensis ei edelleenkään saanut ajolupaa.
Tässä vaiheessa epätoivo oli vallata kolmivuorotyötä tekevän yksinhuoltajan mielen. Hänen oli myös juuri tarkoitus aloittaa lapsensa ajo-opetus.
– Yhden osanko takia tämä auto seisoo puoli vuotta? Siinä vaiheessa minulla kilahti ihan täysin, tilanteesta hermostunut Maria kertoo tuntemuksistaan.
Takaisinkutsukampanja aloitettiin marraskuussa 2018, kun taas Maria osti autonsa vuonna 2021. Näin ollen hän ei todennäköisesti ole edes saanut takaisinkutsusta lähetettyjä kirjeitä.
Takaisinkutsukampanja johtui mahdollisesta ongelmatilanteesta, jossa polttoainejärjestelmään kuuluva, haihtuvien päästöjen talteenottoon tarkoitettu komponentti voi materiaaliteknisistä syistä kehittää hiusmurtuman komponentin kuoreen. Tässä tapauksessa haihtuvia päästöjä ja siten polttoaineen hajua saattaa päästä ulkoilmaan.
Kampanjan piiriin kuuluvat syyskuun 2006 ja syyskuun 2017 välillä valmistetut, tietyt bensiinikäyttöiset Corolla-, Auris- ja Avensis-mallit.
Suomessa takaisinkutsun piirissä oli yli 44 000 autoa, eikä Maria ole suinkaan ainoa, jonka auto on saanut rekisteriinsä rajoitusmerkinnän.
Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo, että tällä hetkellä kampanjatoimenpiteet on tekemättä vielä yli 13 000 autosta. Lukuun voi sisältyä liikennekäytöstä poistettuja tai ulkomaille myytyjä autoja.
Karvisen mukaan takaisinkutsun alaisiin autoihin lätkäistiin rajoitusmerkintä maaliskuussa 2025. Vaihdettavat osat, eli aktiivihiilisuodattimet, loppuivat puolestaan valmistajalta huhtikuussa.
– Osien uudelleentuotannon käynnistäminen vie aikansa, ja uusia osia on odotettavissa kampanjatoimenpiteiden suoritusta silmällä pitäen syyskuussa 2025, Karvinen kertoo sähköpostitse.
Tiedotuspäälliköllä on kuitenkin hyviä uutisia Marialle. Toyota on pyytänyt Traficomia poistamaan rajoitustiedon autojen rekistereistä osien saatavuuspulan vuoksi. Ja näin virasto on Karvisen mukaan myös tehnyt 15. toukokuuta.
Näin ollen rajoitustieto ei ole enää estämässä katsastuksesta läpipääsyä. Maria vahvistaa IS:lle, että oranssi kolmio on poistunut Traficomin sivuilta.
– Päällimmäisenä hyvä fiilis, Maria kertoo helpottavasta käänteestä.
Toyota kertoo lähettävänsä vielä yhden kirjeen takaisinkutsusta, kun osien saatavuus syyskuusta 2025 eteenpäin varmistuu. Kirjeen saa ajoneuvon sillä hetkellä rekisteriin merkitty omistaja tai haltija.
Tässä kampanjassa lienee selvää, että monille Toyota-kuskeille oman autonsa takaisinkutsu on tullut yllätyksenä. Maahantuojalla on velvollisuus lähettää auton omistajalle kaksi kirjettä asiasta. Toisaalta moni voi erehtyä luulemaan kirjeitä markkinoinniksi tai ei saa niitä ollenkaan, jos auton edellinen omistaja ei ole huolehtinut takaisinkutsuun reagoinnista.
Miten viestintää takaisinkutsuista voisi siis parantaa?
Karvinen pitää kysymystä aiheellisena.
– Jos joku jonkin viisasten kiven siihen keksii, voisimme olla hyvin kiinnostuneita kuulemaan sen, hän muotoilee.
Kirjeiden määrän lisääminen ei välttämättä Karvisen mukaan ratkaisisi ongelmaa, sillä ”jos kahtakaan kirjettä ei ole avattu, miten käy muiden”
Toyota taas takaisinkutsu, ajokielto!
36
466
Vastaukset
- Anonyymi
Toyota on arvostetuin, paras ja luotettavin.
- Anonyymi
Aivan. Ei ole Toyotan vaan Marian vika. Oli vuosia aikaa vaihtaa suodatin, mutta ei vaihtanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Ei ole Toyotan vaan Marian vika. Oli vuosia aikaa vaihtaa suodatin, mutta ei vaihtanut.
Pitääkö omistajan käydä aika ajoinTraficomin sivuilta katsomassa mitä takaisinkutsuja on taas avoinna tai mitä rajoituksia omassa autossa on. Vanhoja Toyotoja ei käytetä merkki- eikä valtuutetuissa huolloissa, se on ollut aina selvää.
- Anonyymi
Toyotassa ei ole koskaan mitään vikaa mutta se SAATTAA tehdä mitä ihmeellisempiä asioita.
- Anonyymi
Toyota onkin ollut taksisinkutsujen kuningas. Kuuluisa siitä, ettei takaisinkutsuja ole saatu päätettyä. Omistajat huollattavat autonsa "Pärnäsillä", tai vaihtavat itse öljyt jättäen muut työt tekemättä. Nyt taidetaan ne viimeisetkin autot saada käymään edes kerran virallisessa huollossa, vaikka vain takaisinkutsun toimenpiteissä.
- Anonyymi
Se on kova paikka, kun huoltomies antaa samalla pitkän listan korjaustarpeista, jotka maksaisivat maltaita. Ottaako vai jättääkö.
- Anonyymi
Mites se kampanja on merkitty jo päättyneeksi jo viime vuonna, jos osia vielä odotellaan??
Kampanjakoodi 18SMD-071
Kampanjan tila Päätetty
Vian kuvaus Mahdollisessa ongelmatilanteessa polttoainejärjestelmään kuuluva, haihtuvien päästöjen talteenottoon tarkoitettu komponentti voi materiaaliteknisistä syistä kehittää hiusmurtuman komponentin kuoreen. Tässä tapauksessa haihtuvia päästöjä ja siten polttoaineen hajua saattaa päästä ulkoilmaan. Komponentti vaihdetaan uuteen.
Aloituspäivä 29.11.2018
Valmistumispäivä 7.8.2024
Ajoneuvojen lukumäärä 40736
Vastaava yritys Toyota Auto Finland Oy- Anonyymi
Laitetaan linkki ennenkuin joku ehtii ihmetellä, että mistä väite.
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/7391 - Anonyymi
Kampanja ei ole valmis, se on päätetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kampanja ei ole valmis, se on päätetty.
Kampanja valmistuu, kun viimeinenkin auto on viety Afrikkaan tai paalattu.
- Anonyymi
Minulle on aina tullut kotiin kirje takaisinkutsuista ja huolloissa ne ainakin tehdään viimeistään jos ei ennen sitä, minulla ei olekaan ollut Toyotaa koskaan, eikä tule.
- Anonyymi
Toyotalla ei taida olla ajantasaista tietoa autojen omistajista.
- Anonyymi
Pelkkää törkeää valhetta ja kateelisten länkytystä.
- Anonyymi
VALE VALE VALE
- Anonyymi
Eipä yllätä. Tojota tekee vuodesta toiseen paskaa ja jyväjemmarit ostaa.
- Anonyymi
Toyota on ilmeisesti kerran lähettänyt takaisinkutsun ja kun se ei ole mennyt perille tai jäänyt muuten huomiotta, niin maahantuoja ei sen jälkeen välit vaikka autoa ei korjata, melkoista asiakaspalvelua ja huolenpitoa.
- Anonyymi
Herää epäilys, että mitenkähän nyt jo muutaman vuoden ikäisiin sähköautoihin saa varaosia vaikka 10 vuoden päästä. Onkohan purkaamolta etsintä vai auton vienti sinne ainoat vaihtoehdot?
- Anonyymi
Tee se itse miehet alkavat korjaamaan akkuja ja moottoreita sekä infonäyttöjä. Siitä hyvä tulee.
- Anonyymi
Toyota ei saa tehtyä takaisinkutsuja koska niitä ei haluta tehdä.
Toyota haluaa korjata autot vasta kun takaisinkutsu on päättynyt ja asiakas maksaa.
Näin on aina toimittu ja tullaan toimimaan jatkossakin.
Käytettyä Toyotaa ei missään nimessä kannata ikinä ostaa.
Koska tämä ja paljon pahempia vikoja on jätetty korjaamatta.
Jopa sellaisia että koko moottori pitää vaihtaa uuteen.- Anonyymi
Omaan autoon, vuosittaisessa huollossa merkkiliikkeessä, on suoritettu pari kampanjaa. Joka kerta työn vastaanotto tarkistaa mahdolliset kampanjat. Mahdollisesti, huoltotoiminnan vapautuksen myötä, riippumattomat huollot eivät huolehdi kampanjoista merkkihuollon tavoin. Osa autoista saa myös ainoastaan koti/nyrkkipaja-säästöhuoltoa.
Toyotan maahantuonti on valmistajan omistuksessa. Tytäryhtiötaloudessa, maahantuojan ei ole tarkoitus tehdä voittoa. Voitto näkyy emoyrityksen tuloksessa. Näin maahantuoja voikin suhtautua jälkimarkkinointikuluihin eri tavalla, kuin itsenäinen maahantuoja (esim. Kesko).
Jälkimarkkinointikulut leivotaan tuotteen hintaan neuvotteluissa maahantuojan ja valmistajan välillä. Kaikki säästö jälkimarkkinointikuluissa parantaa itsenäisen maahantuojan (esim. Kesko) tulosta, kun taas tytäryhtiömaahantuojat voivat keskittyä asiakastyytyväisyyteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omaan autoon, vuosittaisessa huollossa merkkiliikkeessä, on suoritettu pari kampanjaa. Joka kerta työn vastaanotto tarkistaa mahdolliset kampanjat. Mahdollisesti, huoltotoiminnan vapautuksen myötä, riippumattomat huollot eivät huolehdi kampanjoista merkkihuollon tavoin. Osa autoista saa myös ainoastaan koti/nyrkkipaja-säästöhuoltoa.
Toyotan maahantuonti on valmistajan omistuksessa. Tytäryhtiötaloudessa, maahantuojan ei ole tarkoitus tehdä voittoa. Voitto näkyy emoyrityksen tuloksessa. Näin maahantuoja voikin suhtautua jälkimarkkinointikuluihin eri tavalla, kuin itsenäinen maahantuoja (esim. Kesko).
Jälkimarkkinointikulut leivotaan tuotteen hintaan neuvotteluissa maahantuojan ja valmistajan välillä. Kaikki säästö jälkimarkkinointikuluissa parantaa itsenäisen maahantuojan (esim. Kesko) tulosta, kun taas tytäryhtiömaahantuojat voivat keskittyä asiakastyytyväisyyteen.Toyota Finlandin omistaa TME (Toyota Motor Europe) Kyllähän se sanelee tarkkaan, paljonko Toyotan takaisinkutsun hoito per auto saa maksaa ja siihen voi asentaja käyttää aikaa. Vaikea sanoa, miten raha liikkuu ja miten autojen maahantuontihinnat määrittyvät.
- Anonyymi
Uusi Camry 8200 € venäläinen malli
- Anonyymi
Uusi Ochtavia 6900 € venäläisempi malli
- Anonyymi
Tojotalla on jatkuva takaisinkutsu kamppanja. Heti kun ajaa uuden tojon liikeestä ulos, postiluukusta kilahtaa takasikutsu.
- Anonyymi
Uusi auto ei aina ehdi kotipihaan asti ennen takaisinkutsua, kun se pitää viedä ensin ruostesuojaukseen ja äönieristykseen
- Anonyymi
Linkki unohtu.
https://www.is.fi/autot/art-2000011238779.html - Anonyymi
Poliisi vie takaisin Tojot Japaniin ovat nii vaarallisii thyi sentään pikku koirani puraisi puskurin irti
- Anonyymi
Toyota autojen korjaukset aina viivästyy koska osia ei ole saatavilla.
- Anonyymi
Toyota osia ei saada missä vika?
- Anonyymi
Vaihda merkkiä sanoo Toyo asentaja alkavat olla loppu hyväne sentään nää Toyjootat
- Anonyymi
Dacia.👍
- Anonyymi
Eihän niitä prikkojakaan ole riittänyt kaikkiin Corollan kaasupolkimiin.
- Anonyymi
Luotettavat Toyotat saa ajokiellon katsastuksessa.
Vain siksi ettei saada osia silloin kun tarvii.
Toyota ehkä rakentaa uuden logistiikkakeskuksen että osia alkaa saamaan luotettavasti ja nopeasti. Vai eikö sillä ole niin väliä saadaanko autot pidettyä liikennekelposina.- Anonyymi
Saunojen takana on paljon projekti-Corolloja, joihin on mm turvatyynyt vaihtamatta.
- Anonyymi
Ja minun piti käyttää mersukin takaisinkutsussa. Onkohan se nyt huono auto kun sellainen oli tullut. Tai huono se on kyllä ollutkin, ruostuu käsiin ja toinen kone menossa 165tkm bensa.
- Anonyymi
Tojotaa on paha viedä takaisinkutsu huoltoon jos on ajokielto päällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15110974
- 525240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452453- 302143
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131721Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421574Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301251Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351186Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92935TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317892