propral ja raskaus

vauvakuumeinen

onko kellään kokemusta propral-lääkkeestä raskauden aikana? en ole vielä raskaana mut suunnitelmissa ois. käytän propralia 5-20mg lähes päivittäin mutta on myös satunnaisia päiviä jolloin en ota,lääke on jännitys oireisiin ja sydämen tykytykseen.olen kysellyt lääkäreiltä ja ovat sanoneet että ainakin satunnaisesti voi käyttää vaikkei suositella. soitin myös teratologiseen tietokeskukseen ja sieltä sanoivat myös että satunnaisesti muttei joka päivä. aika hyvät vastaukset olen saanut mut silti arvelluttaa,eli onko kokemuksia? entä jos tarvinkin lääkettä lähes joka päivä? annos on kyllä aika pieni.

6

1721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jännittävä odottaja

Ei kokemusta varsinaisesti, mutta jännittäjä olen edelleen ja aikoinaan käytin lääkkeitäkin. Lopetin lääkkeet jo ennen raskautta mutta jos en olisi lopettanut niin olisn raskauden takia lopettanut. Mieluummin kärsin itse kun aiheutan jotain vaivaa tai vammaaa vauvalle, eihän todistetusti pystytä sanomaan etteikö lääkkeistä haittaa olisi. Ehkä tilannekohtaisesti voi harkita ottamista, jos joku erityisen tärkeä tilanne niin sitten. Omalla vastuullahan niitä lääkkeitä syödään jos ei siis erityisesti lääkäri määrännyt..

• olen käyttänyt

viimeisimmässä raskaudessa tuota, en kuitenkaan joka päivä. Minulla saattoi olla välillä pari-kolmekin viikkoa, etten käyttänyt ollenkaan, mutta sitten taas joskus kolmekin päivää peräkkäin, että käytin 40mg. Olen ollut tehtävissä, jossa joudun puhumaan erittäin suurille yleisöille ja monesti vieraalla kielelläkin, joten tällaisissa tilanteissa olen turvautunut jännityksen lievittämiseen. Minulle lääkäri sanoi, että esim. 10mg on tosi pieni annos, muttei kuitenkaan suositella, että päivittäin käyttää. Sehän vaikuttaa vauvan kasvuun.. Tosiaan lääkäri sanoi, että silloin tällöin käytettynä ei ole haitallinen. Tuota samaa lääkettähän on aikoinaan annettu sydänpotilaille jopa 280g.. Tämmöstä, nyt pienoikainen itkee, täytyy mennä...

• vauvakuumeinen

...että on ainakin joku joka on käyttänyt jos sattuu et tulee tosi täpärä tilanne ja pakko käyttää. ja eihän tuo munkaa annos ois näissä tilanteissa tosiaan ku se 10-20 mg.. en kyllä itsekkään usko et satunnaisilla käytöillä ois haittaa mut mistä sen tietää miten hyvin se raskaus menee,raskauden aikana on kuitenkin niin paljon muuta ajateltavaa ettei välttämättä kiinnitä omaan jännittämiseen edes niin paljoa huomiota. ja ainahan voi vedota raskauteen kaikenmaailman oireiden kans,silloinhan voi muutenkin olla verenpaine koholla...

• sama
        vauvakuumeinen kirjoitti:

...että on ainakin joku joka on käyttänyt jos sattuu et tulee tosi täpärä tilanne ja pakko käyttää. ja eihän tuo munkaa annos ois näissä tilanteissa tosiaan ku se 10-20 mg.. en kyllä itsekkään usko et satunnaisilla käytöillä ois haittaa mut mistä sen tietää miten hyvin se raskaus menee,raskauden aikana on kuitenkin niin paljon muuta ajateltavaa ettei välttämättä kiinnitä omaan jännittämiseen edes niin paljoa huomiota. ja ainahan voi vedota raskauteen kaikenmaailman oireiden kans,silloinhan voi muutenkin olla verenpaine koholla...

..sinulle sen verran, että yksi ystäväni, joka on lääkäri, on myös käyttänyt kahdessa raskaudessa tuota, satunnaisesti kuitenkin, joten et tulisi varmasti olemaan ainoa lisäkseni. Terveydenhoitajan kanssa juttelin myös asiasta raskauden aikana, ja hän sanoi, ettei sitä suositella, mutta tietää, että sitä käytetään ja määrätään erilaisiin "vaivoihin" pieninä annoksina raskaana olevillekin. Ja tuo sinun annos esim. 10mg on tosi pieni.. Raskauden aikana muuten huomasin itsessäni ainakin, että sitä oli jotenki levollisempi ja rennompi. Ei aina edes osannut jännittää tilanteita, jota muutoin "pelkäsi" sairaana :) Tsemppiä sinulle ja toivottavasti uskallat yrittää vauvan saamista...

• vauvakuumeinen
        sama kirjoitti:

..sinulle sen verran, että yksi ystäväni, joka on lääkäri, on myös käyttänyt kahdessa raskaudessa tuota, satunnaisesti kuitenkin, joten et tulisi varmasti olemaan ainoa lisäkseni. Terveydenhoitajan kanssa juttelin myös asiasta raskauden aikana, ja hän sanoi, ettei sitä suositella, mutta tietää, että sitä käytetään ja määrätään erilaisiin "vaivoihin" pieninä annoksina raskaana olevillekin. Ja tuo sinun annos esim. 10mg on tosi pieni.. Raskauden aikana muuten huomasin itsessäni ainakin, että sitä oli jotenki levollisempi ja rennompi. Ei aina edes osannut jännittää tilanteita, jota muutoin "pelkäsi" sairaana :) Tsemppiä sinulle ja toivottavasti uskallat yrittää vauvan saamista...

...tämä asia on nimittäin vaivannut ja pyörinyt mielessä ja jokseenkin on pelottanutkin et entä jos napsahtaa ja en voi olla ilman lääkettä.olen kuitenkin käyttänyt lääkettä nytkin lähes joka päivä. nyt ois kuitenkin ajankohtasta ruveta miettiin lastenhankintaa ja tuo on oikeestaan ainut asia joka on estänyt vielä,mulla on kuitenkin kouluakin vielä puoli vuotta jäljellä ja jos satun tuleen raskaaksi sen aikana niin tiedän et sielä ainakin tulee jännittäviä tilanteita joissa tarvisin kyllä propralia. lisäksi kärsin kahvikuppineuroosista eli kahvitteluja tuskin onnistun välttämään raskaudenkaan aikana. kai se täytyy sit antaa nyt vaan mennä ja rohkaistua jättämään ehkäisy kokonaan,ja onhan se niinkin et pitää elää tilanteen mukaan ja kattoa miten raskaus sit sujuu ja miltä tuntuu. siis jos onnistaa ja tulen raskaaksi,vauvakuume ois kyllä jo kova =) olen muuten kuullut et raskaus on ikäänkuin luonnon serotoniinia ja paniikkihäiriöisilläkin oireet helpottavat tai häviävät kokonaan. hyvä kuitenkin kun on olemassa propral,se nimittäin on helpottanut minun elämää ainakin huomattavasti =)ja eihän ne lääkäritkään antas lupaa käyttää jos ois tutkittu et jotai haittaa ois. jotain oon lukenut et voi vauvalle tulla jotai hengitys ja verenkierron ongelmia mut ilmeisesti vaan jos lääke on jatkuvassa käytössä ja suurilla määrillä.testasitko muuten koskaan noita tilanteita ilman lääkettä? aattelin vaan et oisko ne oireet sit lopulta raskaana niinkään pahoja. nimittäin nyt ne ainakin ovat tosi tuskallisia ja ahdistavia ilman propralia,kääk!

• minä taas
        vauvakuumeinen kirjoitti:

...tämä asia on nimittäin vaivannut ja pyörinyt mielessä ja jokseenkin on pelottanutkin et entä jos napsahtaa ja en voi olla ilman lääkettä.olen kuitenkin käyttänyt lääkettä nytkin lähes joka päivä. nyt ois kuitenkin ajankohtasta ruveta miettiin lastenhankintaa ja tuo on oikeestaan ainut asia joka on estänyt vielä,mulla on kuitenkin kouluakin vielä puoli vuotta jäljellä ja jos satun tuleen raskaaksi sen aikana niin tiedän et sielä ainakin tulee jännittäviä tilanteita joissa tarvisin kyllä propralia. lisäksi kärsin kahvikuppineuroosista eli kahvitteluja tuskin onnistun välttämään raskaudenkaan aikana. kai se täytyy sit antaa nyt vaan mennä ja rohkaistua jättämään ehkäisy kokonaan,ja onhan se niinkin et pitää elää tilanteen mukaan ja kattoa miten raskaus sit sujuu ja miltä tuntuu. siis jos onnistaa ja tulen raskaaksi,vauvakuume ois kyllä jo kova =) olen muuten kuullut et raskaus on ikäänkuin luonnon serotoniinia ja paniikkihäiriöisilläkin oireet helpottavat tai häviävät kokonaan. hyvä kuitenkin kun on olemassa propral,se nimittäin on helpottanut minun elämää ainakin huomattavasti =)ja eihän ne lääkäritkään antas lupaa käyttää jos ois tutkittu et jotai haittaa ois. jotain oon lukenut et voi vauvalle tulla jotai hengitys ja verenkierron ongelmia mut ilmeisesti vaan jos lääke on jatkuvassa käytössä ja suurilla määrillä.testasitko muuten koskaan noita tilanteita ilman lääkettä? aattelin vaan et oisko ne oireet sit lopulta raskaana niinkään pahoja. nimittäin nyt ne ainakin ovat tosi tuskallisia ja ahdistavia ilman propralia,kääk!

joskus, etten ottanutkaan ja suurimmaksi osaksi meni ihan hyvin. Minulla tuo propral on vaikuttanut muutenkin siten, että kun tilanteessa on pystynyt olemaan "jännittämättä", niin on huomannut, että vastaavat tulevat tilanteet ovat olleet helpompia, eikä niitä välttämättä jännitä sillä tavalla. Toisaalta taas jännitysoireita on lievittänyt muun muassa se, että olen voinut mieheni kanssa keskustella siitä, mikä on johtanut tähän ja saanut häneltä valtavasti tukea. Mutta rohkaisuksi sulle vielä sen verran, että oireesi eivät ole "pahoja", jos pärjäät 20mg:lla. Voithan yrittää ottaa "riskejä" ja kokeilla, miten selviät joskus ilman ja keskustella lääkärin kanssa lääkkeen käytöstä tuolla annosmäärällä, jos mahdollisesti olisi raskaana. Viimeiset puoltoista kk:tta olin muuten kokonaan ilman - en käyttänyt sitä äitiyslomalla ollenkaan. Minulla muuten raskaus meni tosi hyvin, ei ihan mitään ongelmia ja lapsi oli lähes nelikiloinen syntyessään. Nyt on yli kuukauden ikäinen ja tosi tyytyväinen lapsi.
        Propral on ollut kyllä uskomaton apu. Vajaan vuoden käytin sitä ennen raskautta aina silloin tällöin pieninä annoksina, juuri 10-20mg. Opiskeluajat kärsin jännittämisestä, enkä hakenut siihen koskaan apua. Aina olen ollut kuitenkin sellainen, että "jännittämisestä" huolimatta olen mennyt eteenpäin. Jälkeenpäin olen ajatellut, että olisinpa jo silloin uskaltautunut puhumaan "ongelmastani", niin olisi elämä ollut vähän helpompaa :) MInulla ei tavalliset kohtaamiset ihmisten kanssa jännitä ja tavalliset työpäivät olen pystynyt olemaan ihan ilman. Mutta juuri noi esiintymiset suurille joukoille, hui :) Toivotaan, että tilanne sinulle selkenee ja saat pian iloita plussaamisesta! Voimia ja haleja sulle!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      181
      8062
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      254
      4210
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      72
      3460
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      90
      3211
    5. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      18
      2341
    6. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2175
    7. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      26
      2012
    8. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      35
      1631
    9. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      49
      1535
    10. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      48
      1507
    Aihe