En silti ala laihduttaa 😃
Vaikka kuinka lihava olisin tulevaisuudessa
13
487
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä asenne!
- Anonyymi
Noin ajattelin itsekin lähes 40 vuotta js söin huoletta kaikkea epäterveellistä, lihottavaa ja PALJON! No sitä sai mitä tilas eli mulle tuli agressiivinen syöpä siitä kaikesta. Nyt on vähän pakko ajatella toisin ja muuttaa ruokailu tottumuksiaan kun henki kyseessä. Vieläkin haluisin palata samaan, mutta yksinkertaisesti ei voi enää jos haluaa pysyä elossa.
- Anonyymi
Oletko nykyisin kuitenkin hoikka?
- Anonyymi
Lihavuus tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Lihavuus ei tuo yhtään ainoaa terveydellistä tai taloudellista etua kenellekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihavuus tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Lihavuus ei tuo yhtään ainoaa terveydellistä tai taloudellista etua kenellekään.
No ei tule
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaltaisesi joutoväen elättäminen vasta kalliiksi tulee, vaikka olisit kuinka laiha.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaltaisesi joutoväen elättäminen vasta kalliiksi tulee, vaikka olisit kuinka laiha.
En minä ole laiha, minä olen kauhea läski. Me läskiset tulemme kalliimmaksi yhteiskunnalle kuin hoikat ihmiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako kiloa olet laihtunut vuoden sisällä? Kuulostat todella katkeralta.
- Anonyymi
En ole kovin lihava, mutta en kovin laihakaan. Tosin olen lihavampi kuin peruskouluaikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole kovin lihava, mutta en kovin laihakaan. Tosin olen lihavampi kuin peruskouluaikana.
Ei terveydellään kannata leikkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei terveydellään kannata leikkiä.
Sen takia minä olen todella lihava ja reilusti yli 120 kiloa mutta laihempi kuin ennen.
- Anonyymi
Uniapnean ja lihavuuden välillä on vahva yhteys. Lihavuus on tärkein uniapnean riskitekijä, ja noin 70 % uniapneasta kärsivistä on ylipainoisia. Lihavuus lisää uniapneaa, koska ylähengitysteiden rasvakudos voi ahduttaa niitä, mikä johtaa hengityksen katkoksiin unen aikana.
Elintapamuutokset ja painonpudotus
Painonpudotus:
Ylipainoisilla uniapneapotilailla painonpudotus voi olla keskeinen osa hoitoa, ja jo pienikin painon aleneminen voi helpottaa oireita.
Liikunta:
Säännöllinen liikunta voi auttaa vähentämään uniapnean oireita, vaikka paino ei laskisi.
Ravitsemus:
Oikea ravitsemus ja elintapamuutokset voivat olla osa painonhallintaa.
Muut elintapamuutokset:
Tupakoimattomuus, alkoholin ja tiettyjen lääkkeiden välttäminen ennen nukkumaanmenoa sekä riittävä uni voivat myös vaikuttaa uniapnean oireisiin.
Lihavuusleikkaus
Lihavuusleikkauksen (mahalaukun ohitusleikkaus) on osoitettu parantavan uniapnean oireita merkittävästi.
Miksi lihavuus lisää uniapneaa?
Hengitysteiden ahdistus:
Lihavuus voi aiheuttaa ylähengitysteiden rasvakudoksen kasvua, mikä ahduttaa niitä ja voi estää normaalia hengitystä unen aikana.
Keuhkojen toiminnan heikkeneminen:
Lihavuus voi heikentää keuhkojen toimintaa ja lisätä hengityskatkoksen riskiä.
Hormonaaliset tekijät:
Lihavuus voi vaikuttaa hormonitasapainoon, mikä lisää uniapnean riskiä.
Muut uniapnean riskitekijät
Rakenteelliset tekijät: Nenän, nielun tai purennan poikkeavuudet voivat lisätä uniapnean riskiä.
Lyhyt ja paksu kaula: Kaulan paksuus voi ahduttaa ylähengitysteitä.
Isot nielurisat: Isot nielurisat voivat aiheuttaa kuorsausta ja hengityskatkoksia.
Uniapnean hoito ja painonhallinta
Moniammatillinen lähestymistapa:
Uniapnean hoito voi vaatia moniammatillista tiimiä, johon kuuluu uniasiantuntijoita, korva-kurkku-nenälääkäreitä, ravitsemusterapeutteja ja muita.
Painonhallinta ja elintapamuutokset:
Painonhallinta, liikunta, terveellinen ravitsemus ja elintapamuutokset ovat keskeisiä uniapnean hoidossa, erityisesti ylipainoisilla potilailla.
Lääkintätekniikka:
Lääkintätekniikka, kuten CPAP-hoito, voi auttaa lieventämään uniapnean oireita. - Anonyymi
Lihavuus ja ylipaino lisäävät verenpainetaudin riskiä. Ylipaino voi nostaa verisuonten vastusta, mikä rasittaa sydäntä ja aiheuttaa korkeampaa verenpainetta. Myös insuliiniresistenssi, joka on yleistä ylipainoisilla, voi vaikuttaa verenpaineeseen.
Miten lihavuus vaikuttaa verenpaineeseen:
Verisuonten vastuksen lisääntyminen:
Ylimääräinen rasva verisuonten seinämissä lisää niiden vastusta, mikä vaikeuttaa veren kiertämistä ja nostaa sydämen työn määrää.
Insuliiniresistenssi:
Lihavuus voi johtaa insuliiniresistenssiin, mikä voi lisätä verenpainetta ja vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan.
Sydämen rasitus:
Ylipainoisilla sydän joutuu töihin enemmän, mikä lisää verenpaineen riskiä.
Muut riskitekijät:
Lihavuus voi myös lisätä muiden riskitekijöiden, kuten korkean kolesterolin, vaaraa.
Laihduttaminen:
Ylipainoisilla ja lihavilla laihduttaminen voi parantaa verenpaineen hallintaa.
Lihavuus ja verenpaine ovat kietoutuneet yhteen:
Ylipaino lisää verenpainetta, mikä voi johtaa sydän- ja verisuonitautiin.
Laihduttaminen voi parantaa verenpainetta ja vähentää sepelvaltimotaudin vaaraa.
Lihavuus ja diabetes ovat myös linkitettyinä, ja insuliiniresistenssi voi vaikuttaa molempiin.
Lihavuus ja verenpaine ovat tärkeä yhteys, ja on tärkeää huomioida painonhallinta, jos haluaa edistää sydämen terveyttä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä911919Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2771753Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3051550Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1811441Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em881028- 51997
- 56977
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56958- 67944
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40931