Tupakointi

TietämätönTiia

Olisin halunnut kysyä, testataanko neuvolassa jotenkin sitä, tupakoiko, vai jääkö se äidin omalle vastuulle jos valehtelee? Tekee pahaa kun läheinen ystävä, joka on muuten fiksu, vetelee tupakkia kuin viimeistä päivää maha paksuna. Onkohan mahtanut kertoa neuvolassa..

18

1982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vaan

      valistetaan, mut jokaisen oma asia polttaako raskaudenaikana vai ei.

      • ..............

        eipä se jokaisen oma asia ole!! silloin se on oma asia, jos asia ei koske muita, mutta raskaana olevalla tupakointi koskee muitakin kuin itseä!!! sitten kun et ole raskaana niin on oma asia poltatko!!


      • mandy

        En tajua tätä tupakkamamien puolustelua.Jokainen normaali, lastaan rakastava äiti lopettaa tupakoinnin kun tulee raskaaksi.Pakkohoitoon tuollaiset tupakkamamit ja äkkiä.Pilaavat syntymättömien lasten elämän!Jep ja kohta varmaan nousevat tupakoivat äidit takajaloilleen viestini johdosta.Mutta ei puolustelut ja ymmärtämys tosiasioita muuta.


    • Mä vaan...

      Kyllä ne neuvolassa sitä kysyivät ja myönsin. Sen jälkeen joka kerta tietenkin kehotettu lopettamaan. Ei ne siellä mitään testaa ja jos ei halua kertoa polttavansa niin sitten ei kerro, jokaisen oma asia. mutta kyllä mun neuvolantädin nenä on ainakin niin tarkka, että eipä menisi sille läpi jos yrittäisin valehdella.
      Anna ystäväsi polttaa, omapa on asiansa. Älä nyt hyvänen aika sillä päätäs vaivaa. Ja aika ärsyttävältä kuulostaa tuo "Onkohan mahtanut kertoa neuvolassa.." On tai ei, ei kuulu sinulle!

    • tietoa

      Tupakointi raskauden aikana altistaa sikiön monenlaisille riskeille. Nikotiini vaikeuttaa hapen kulkeutumista sikiöön. Lisäksi tupakka sisältää lukuisia muita haitallisia aineita, joista osa aiheuttaa syöpää.


      Alkuraskauden aikana tupakointi saattaa lisätä huulisuulakihalkion riskiä. Tupakointi lisää pienipainoisuuden, ennenaikaisuuden, istukan toiminnanvajauksen ja sikiökuoleman riskiä. Raskaus on siis hyvä syy lopettaa tupakointi kokonaan.

      • varmaan tiedos

        jo kaikilla, kysyjälläkin...


    • äippä3

      jossa pakotetaan ihmisiä erilaisiin ratkaisuihin. Kyllä se on jokaisen omalla vastuulla raskaus ja neuvolassa autetaan seurannassa ja neuvotaan, kun neuvoja tarvitsee. Suositus on olla polttamatta, mutta vähentäminenkin auttaa. Itse olen toiminut näin joka raskaudessa. Ja se on todellakin jokaisen oma asia polttaako vai ei.

      • Milla.M

        ainakin meillä neuvolassa on lisäksi sanottu, että joskus tupakoinnin vähentäminenkin on parempi asia kuin se, että yrittää lopettaa sen kokonaan ja stressaa sillä sekä itseään että vauvaa. Jos lopettaminen on vaikeaa, siinä saattaa verenpainekin nousta kun hermo on kireällä koko ajan.

        Itsekin vähensin polttamista tosi paljon, annoin itselleni luvan polttaa sen alle 5 tupakkaa päivässä, välillä oli tosin päiviä etten polttanut yhtään. Itse ajattelen näin että tupakointi on kolmesta pahasta asiasta se vähemmän vaarallisin, kyllä minusta enemmän aihetta olisi paasata runsaasti alkoholia ja huumeita käyttäville äideille, koska näissä tapauksissa se vaara on ihan todellinen!


    • maximam 3x

      Minäkin yritin kyllä sinnikkäästi lopettaa polttamisen jokaisen kolmen raskauteni aikana mutta lopputuloksena olin niin pahantuulinen, masentunut ja stressaantunut, että annoin periksi ja polttelin odotusaikanakin. Tästä seurasi tietty kauheita syyllisyyksiä mutta veikkaanpa, että melkolailla olisi tullut ongelmia masentumisestakin.
      (masentunut äiti erittää kuulema myös vahingollisia hormoneja joilla on vaikutusta lapsen myöhempään kehitykseen.)

      En halua puolustella sen enempää kuin tuomitakaan mutta olen kuitenkin sitä mieltä, ettei tupakoinnin takia ole syytä mielenterveyttään menettää.

      On tosi hienoa että osa pääsee kokonaan eroon tavasta, eniten sillä on vaikutusta itselle pitkällä tähtäimellä.

      Osa on heikompia, turha enempää syyllistää heitä kun tietävät itsekin.

      Omat lapseni jo aika isoja ja kaikilla luojan kiitos ollut hyvä terveys ja normaali kasvu, eikä kukaan edes sortunut äitinsä paheeseen, eli tähän tuprutteluun.

      Voimia lopettamiseen!

      • äitee +4

        se tupakka pitää jättää pois ennen kuin lasta alkaa edes suunnitella! kyllä siitä eroon pääsee jos haluaa ja lievitystä saa monesta asiasta jos on niin heikko luonne että vaarantaa viattoman ihmisen terveyden omalla mielihyvällään!

        niin ja jos lähipiirissä tupakointi on pystytty lopettamaan jopa kymmenien vuosien jälkeen laakista useamman kohdalla lienee se todella halusta kiinni?? itse lopetin muutaman vuoden käytön jälkeen nyt enkä huomenna enkä lakkoillut vaan todella lopetin! itsekuria peliin!!!


      • rv 20
        äitee +4 kirjoitti:

        se tupakka pitää jättää pois ennen kuin lasta alkaa edes suunnitella! kyllä siitä eroon pääsee jos haluaa ja lievitystä saa monesta asiasta jos on niin heikko luonne että vaarantaa viattoman ihmisen terveyden omalla mielihyvällään!

        niin ja jos lähipiirissä tupakointi on pystytty lopettamaan jopa kymmenien vuosien jälkeen laakista useamman kohdalla lienee se todella halusta kiinni?? itse lopetin muutaman vuoden käytön jälkeen nyt enkä huomenna enkä lakkoillut vaan todella lopetin! itsekuria peliin!!!

        Kyllä se on aika yksilöllistä, kuinka helppoa/vaikeaa röökin polton lopettaminen on.

        Mulla onnistui kutakuinkin heti, kun sain tietää olevani raskaana, mutta ei kyllä tasan tarkkaan onnistunut yritysvaiheessa, jota kesti yli vuosi. Joka ikisen negatiivisen testituloksen tai menkkojen alkamisen jälkeen iski sellainen vitutus ja masennus, että lopetus tuntui lähes mahdottomalta. Ja parin tapauksen jälkeen sitä ei enää jaksanut edes yrittää.

        Mutta siinä mielessä olet kyllä varmaan oikeassa, että pään sisältä se lähtee. Vaikeaa on, eikä varmasti onnistu, jos ei ole riittävästi motivaatiota.

        Mutta niistä lievityksistä on kyllä ihan turha puhua: nikotiinivalmisteet ei kyllä auta kaikkia. Mulle niistä ei ollut mitään iloa. Lääkärit ei taas hevillä mitään masennuslääkkeitä tähän tarkoitukseen myönnä.

        Akupunktiota tai hypnotisointia en ole testannut. Jos joku on, niin kertokaa, toimiiko.


      • johonkin muualle!
        äitee +4 kirjoitti:

        se tupakka pitää jättää pois ennen kuin lasta alkaa edes suunnitella! kyllä siitä eroon pääsee jos haluaa ja lievitystä saa monesta asiasta jos on niin heikko luonne että vaarantaa viattoman ihmisen terveyden omalla mielihyvällään!

        niin ja jos lähipiirissä tupakointi on pystytty lopettamaan jopa kymmenien vuosien jälkeen laakista useamman kohdalla lienee se todella halusta kiinni?? itse lopetin muutaman vuoden käytön jälkeen nyt enkä huomenna enkä lakkoillut vaan todella lopetin! itsekuria peliin!!!

        silmiin on osunu sun kommenttis tänään useessa paikassa ja kaikki on negatiivisia ja ilkeitäkin. pura paha olos jossain muualla kun täälä. tässäkin palstassa...lopettaminen voi olla toisille vaikeempaa,turha siinä mouhota! ei se esim.mulla ois ikinä onnistunu kerta laakista sillon kun lopetin. heittele sä kiviä vaan..varo ettet saa omaan niskaas..


      • mieti sitä
        johonkin muualle! kirjoitti:

        silmiin on osunu sun kommenttis tänään useessa paikassa ja kaikki on negatiivisia ja ilkeitäkin. pura paha olos jossain muualla kun täälä. tässäkin palstassa...lopettaminen voi olla toisille vaikeempaa,turha siinä mouhota! ei se esim.mulla ois ikinä onnistunu kerta laakista sillon kun lopetin. heittele sä kiviä vaan..varo ettet saa omaan niskaas..

        tuli jonkun viesto tohon väliin vaan..


      • valistit!
        äitee +4 kirjoitti:

        se tupakka pitää jättää pois ennen kuin lasta alkaa edes suunnitella! kyllä siitä eroon pääsee jos haluaa ja lievitystä saa monesta asiasta jos on niin heikko luonne että vaarantaa viattoman ihmisen terveyden omalla mielihyvällään!

        niin ja jos lähipiirissä tupakointi on pystytty lopettamaan jopa kymmenien vuosien jälkeen laakista useamman kohdalla lienee se todella halusta kiinni?? itse lopetin muutaman vuoden käytön jälkeen nyt enkä huomenna enkä lakkoillut vaan todella lopetin! itsekuria peliin!!!

        On se hienoo kun on noin vahvoja ja muita viisaampia ihmisiä. Sopisit sosiaalitantaksi jonnekin, ne kun aina tietää paremmin.
        Hyi meitä heikkoja ihmisiä jotka ei kyetä olemaan vahvoja ja voittajia.
        Onko meillä tässä maailmassa oikeastaan edes oikeutta elää?


      • pöäh
        valistit! kirjoitti:

        On se hienoo kun on noin vahvoja ja muita viisaampia ihmisiä. Sopisit sosiaalitantaksi jonnekin, ne kun aina tietää paremmin.
        Hyi meitä heikkoja ihmisiä jotka ei kyetä olemaan vahvoja ja voittajia.
        Onko meillä tässä maailmassa oikeastaan edes oikeutta elää?

        Ei varmaankaan kun tekin yritätte saastuttaa lapsenne elämän polttamalla tupakkaa.

        T:lapseton tupakoitsija


      • louise80
        rv 20 kirjoitti:

        Kyllä se on aika yksilöllistä, kuinka helppoa/vaikeaa röökin polton lopettaminen on.

        Mulla onnistui kutakuinkin heti, kun sain tietää olevani raskaana, mutta ei kyllä tasan tarkkaan onnistunut yritysvaiheessa, jota kesti yli vuosi. Joka ikisen negatiivisen testituloksen tai menkkojen alkamisen jälkeen iski sellainen vitutus ja masennus, että lopetus tuntui lähes mahdottomalta. Ja parin tapauksen jälkeen sitä ei enää jaksanut edes yrittää.

        Mutta siinä mielessä olet kyllä varmaan oikeassa, että pään sisältä se lähtee. Vaikeaa on, eikä varmasti onnistu, jos ei ole riittävästi motivaatiota.

        Mutta niistä lievityksistä on kyllä ihan turha puhua: nikotiinivalmisteet ei kyllä auta kaikkia. Mulle niistä ei ollut mitään iloa. Lääkärit ei taas hevillä mitään masennuslääkkeitä tähän tarkoitukseen myönnä.

        Akupunktiota tai hypnotisointia en ole testannut. Jos joku on, niin kertokaa, toimiiko.

        kuin tupakka.. vauva altistuu kokoajan nikotiinille jos käytät esim. laastaria, jos poltat niin vauva altistuu vain silloin nikotiiniin.


      • nyt
        valistit! kirjoitti:

        On se hienoo kun on noin vahvoja ja muita viisaampia ihmisiä. Sopisit sosiaalitantaksi jonnekin, ne kun aina tietää paremmin.
        Hyi meitä heikkoja ihmisiä jotka ei kyetä olemaan vahvoja ja voittajia.
        Onko meillä tässä maailmassa oikeastaan edes oikeutta elää?

        ruveta "sosiaalitanttoja" solvaamaan! :) Työtäänhän nekin tekee ja vieläpä aika tärkeää sellaista.


    • Anonyymi

      Kuka tietää, polttaako Nalle, on aika iäkäs.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe