AI-yhteenveto
+4
ADHD:n yhteydessä harkitsematon käytös tarkoittaa impulsiivista toimintaa, jossa henkilö ei pysähdy miettimään seuraamuksia ennen kuin tekee jotain. Tämä voi ilmetä monenlaisina käytöksinä, kuten tunteiden voimakkaana ilmaisuna, harkitsemattomana rahankäyttönä ja runsaspuheisuutena. ADHD:ssa impulsiivisuus voi vaikuttaa jokapäiväiseen elämään, parisuhdetoimintaan ja sosiaalisiin tilanteisiin.
Harkitsemattoman käytöksen esimerkkejä ADHD:ssä:
Voimakas tunteidenilmaisu:
ADHD-oireisilla voi olla vaikea säätää tunteitaan, ja he saattavat ilmaista ärtymyksen tai raivon voimakkaasti.
Harkitsematon rahankäyttö:
Impulsiivisuus voi johtaa siihen, että henkilö tekee harkitsemattomia ostoksia tai käyttää rahaa tavoin, joista hän myöhemmin katsoo.
Runsaspuheisuus:
ADHD-oireisilla voi olla vaikea pysähtyä keskustelussa tai jättää jotain sanoittamatta, mikä voi vaikuttaa sosiaalisiin tilanteisiin.
Sosiaalisten tilanteiden hallinta:
ADHD-oireisilla voi olla vaikeuksia sosiaalisten tilanteiden hallinnassa, koska impulsiivisuus voi johtaa siihen, että he eivät pysy sosiaalisissa normeissa tai käyttäytymisperimässä.
Toiminnan aloittaminen:
Impulsiivisuus voi hankaloittaa toiminnan aloittamista, ja henkilö saattaa aloittaa tehtäviä tai projekteja ilman asianmukaista suunnittelua tai harkintaa.
Toiminnan ylläpitäminen:
ADHD-oireisilla voi olla vaikeuksia pysyä keskittyneenä pitkään, ja impulsiivisuus voi aiheuttaa sen, että he keskeyttävät tehtäviä tai eivät pidä niitä loppuun.
Toiminnan arvioiminen:
Impulsiivisuus voi vaikuttaa toiminnan arvioimiseen, ja henkilö saattaa jättää tehtävien seurannan ja analysoinnin vaille.
Harkitsemattoman käytöksen vaikutukset:
Harkitsematon käytös voi vaikuttaa monenlaisiin elämänaloihin, kuten:
Työ ja opiskelu:
ADHD-oireisten impulsiivisuus voi vaikuttaa työllistymiseen ja opiskelukykyyn.
Perhe ja sosiaaliset suhteet:
Impulsiivisuus voi aiheuttaa ongelmia perhesuhteissa ja sosiaalisissa tilanteissa.
Itsetunto:
Impulsiivisuus voi vahvistaa negatiivisia uskomuksia itseään kohtaan, mikä voi vaikuttaa itsetuntoon.
Pettymyksen kokemukset:
Muistivaikeudet yhdistettynä impulsiivisuuteen voivat aiheuttaa pettymyksen kokemuksia, jos ADHD-oireisella on vaikeuksia toteuttaa sovitut lupaukset.
Harkitsemattoman käytöksen lievittäminen:
Harkitsemattoman käytöksen lievittämiseksi voidaan käyttää monenlaisia keinoja, kuten:
Lääkehoito: Lääkkeet voivat auttaa hallitsemaan impulsiivisuutta.
Kognitiivinen käyttäytymisterapia (KBT): KBT voi auttaa kehittämään tapoja hallita impulsiivista käytöstä.
Toiminnan suunnittelu ja järjestäminen: Suunnitelmallisuus ja järjestäminen voivat auttaa hallitsemaan impulsiivisuutta.
Rutiinit: Rutiinit voivat auttaa pysymään hallinnassa ja vähentämään impulsiivista toimintaa.
Perkele mitä sakkia
13
235
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä Sinä oikein selität.Mene Lääkäriin.
- Anonyymi
Mene sinä?
- Anonyymi
On varmaan vaikeaa elää ADHD.na.
- Anonyymi
Tekoäly kertonee asiat vielä kehityksensä tuossa vaiheessa niin ettei kaikki aukene. Ihan kun vaan googlella jatkat ja poimit ekana vaikka käypähoitosuositukset, hikipediaa ei toinna. Kyllä tuokin kirjainyhdistelmä kiroamatta on ymmärrettävissä lukemisien jälkeen.
- Anonyymi
Itse en ymmärrä ADHD.ta.. Koen,että se on joidenkin tekosyy aiheuttaa toisille ongelmia. Itse pystyn elämään ihan rauhallisesti ja istumaan paikallaan. Olen pärjännyt paremmin elämässä esittämättä mitään mitä en ole.
- Anonyymi
Itse en ymmärrä ADHD.ta.. Koen,että se on joidenkin tekosyy aiheuttaa toisille ongelmia. Itse pystyn elämään ihan rauhallisesti ja istumaan paikallaan. Olen pärjännyt paremmin elämässä esittämättä mitään mitä en ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo jotkut esittää kipeää,ettei tarvitse töihin. Fibromyalgia on teeskentelyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raivostuttavia pummeja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fibromyalgia on reumasairauksien kirjoo liittyvä sairaus, joka voidaan todeta lääkärissä tutkimuksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kateus toisen sairaudesta on kateuden kateutta😆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kateus toisen sairaudesta on kateuden kateutta😆
Kateus sairaudesta? Mitä nä mussutat?
- Anonyymi
Käytetyt lelut kiertoon niitä enemmän tarvitsevalle. Ei oteta takas 🤣
- Anonyymi
Jos joku ei vastaa ,älä yritä eri teitä kysellä. Itsekin olet sanonut,että ei tarvitse sinun asioita vatvoa niin miksi vatvoa muiden asioita. Etenkin kun nyt on toivottu lopputulos;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 694642
- 1053515
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj383276Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262668- 492663
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52149- 222034
- 1991950
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3981571Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91458