Kotimainen vai ulkomainen?

Jake

Kumpi on mielestänne parempaa, kotimainen vai ulkomainen kirjallisuus?

9

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jake

Niin, olisihan hyvä vastata kysymykseensä itsekin. Minä luen mieluummin kotimaista.

• tulee

luettua esim.runo- ja tietokirjoja. kaunosta suosin muutamia poikkeuksia(mm.meriluoto, liksom, hämeen-anttila)lukuunottamatta ulkolaista. yleensä luen tarinan ja kielen perusteella, joskus ulkolaisilla minua enemmän miellyttäviä aiheita, henkilöhahmoja, paikkoja jne...

• Lady Lai
        tulee kirjoitti:

luettua esim.runo- ja tietokirjoja. kaunosta suosin muutamia poikkeuksia(mm.meriluoto, liksom, hämeen-anttila)lukuunottamatta ulkolaista. yleensä luen tarinan ja kielen perusteella, joskus ulkolaisilla minua enemmän miellyttäviä aiheita, henkilöhahmoja, paikkoja jne...

ehdottomasti. Ei oikein kotimainen innosta.

• Overtravel

Kotimaista mutta ulkomainenkin menettelee.

• aaru

Luen dekkareita. Ulkomainen dekkari on parempi.

• Lukumaratoonari

yleisesti ottaen ulkomainen kirjallisuus on mielestäni parempaa kuin kotimainen, mutta löytyy kyllä kirjailijapoikkeuksiakin kuten Remes, jonka kirjat luen aina kun uusi ilmestyy. Myös Reijo Mäellä on hyviä kirjoja. '

Ehkä ulkomaisissa kirjoissa kiinnostaa ne tapahtumapaikat ja ihmiset enemmän kun ovat niin erilaisia kuin mitä jokapäivä ulkona näkee? :D

• Esa

Kotimainen on paljon parempaa

• Saako sanoa,että kumpikin?En osaa sanoa parasta!

• Minä

Mä luen myös enimmäkseen dekkareita ja täytyy sanoa, että ulkoomaiset ovat yleensä parempia. Suomalaiset, varsinkin nämä uudet ovat aika mitään sanomattomia. Samanlaisia kaikki.

Olen lukenut yhden Remeksen ja yhden Mäen kirjan. Remes oli todella yksitoikkoinen ja pitkästyttävä. Mäki oli sellainen supisuomalainen juopotteludekkari.

Joskus ilmeisesti 70- ja 80-lukujen taitteessa ilmestyi hyviä suomalaisia dekkareita naiskirjailijoilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4967
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4346
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27