Vauvan väärä imuote

-äiskä-

Vauva on nyt 2-viikkoinen ja olen imettänyt koko ajan. Lisämaitoa ei ole saanut kuin yhden kerran 10ml sairaalassa, vaikka kovasti yrittivät painostaa lisämaidon antamiseen kun vauva oli iso kokoinen.

"Ongelma" on se että vauva ei avaa suuta kunnolla, eli useimmiten on vain pelkkä nänni suussa ja kuuluu maiskutusääni. Selvästi väärä imuote siis, mutta en tiedä miten tuon saisi enää korjattua.

Vauva tuntuu kuitenkin saavan maitoa koska neuvolassa punnittuna paino oli noussut ihan hyvin. Vauva syö 10min-3h välein ja syöminen kestää yleensä vain muutamia minuutteja kerrallaan. Paitsi nyt pari päivää vauva on ollut koko ajan rinnalla ja rinnat tuntuvat tyhjiltä.

Aiheutuuko tuosta huonosta imuotteesta pitemmän päälle ongelmia? Itselleni se ei niinkään ole ongelma jos vauva vaan saa maitoa siten. Ainoa pulma on se että tissi putoaa tuon tuostakin vauvan suusta koska se on siellä huonosti. Olen yrittänyt työntää tissiä syvemmälle vauvan suuhun, mutta silloin vauva rupeaa kakomaan.

6

1653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roosa

Itse taistelin alussa imetyksen kanssa hurjasti ja olin jo jossakin vaiheessa luovuttamassa koko hommaa. Vauvan kuitenkin voimistuttua imuotekin löytyi. Itse käytin aluksi apuna myös rintakumia, jonka jätin sitten pikkuhiljaa pois. Olisiko siitä teille apua?

• -äiskä-

Kiitti vastauksestasi! Mulle tuo rintakumi on ihan vieras kapistus, oon toki kuullut siitä, mutta mitään tietoa ei ole, että mikä sen idea oikeastaan on? Miksi sitä käytetään ja miten se voi auttaa?

• Roosa
        -äiskä- kirjoitti:

Kiitti vastauksestasi! Mulle tuo rintakumi on ihan vieras kapistus, oon toki kuullut siitä, mutta mitään tietoa ei ole, että mikä sen idea oikeastaan on? Miksi sitä käytetään ja miten se voi auttaa?

Rintakumi on nimensä mukaan kuminen nännin päälle asetettava "lisäosa" (Heh!) jonka avulla vauva saa rinnasta paremmin otteen. Itellä imettäminen ei siis alussa onnistunut ilman tuota kapistusta, koska vauva oli niin heikko että ei jaksanut imeä. Kumin avulla se on vauvalle helpompaa. Rintakumeja saa ihan vaikka prismoista/Cm:sta tms eikä oo ihan kauheen kalliita. Oisko ollu 5 egee kaks kipaletta. Kumit on puhdistettava ja keitettävä joka käytön jälkeen ja siitä on tosiaan hyvä lähtee sit irrottautuun pikkuhiljaa kun vauvasi kasvaa. Kokeile ihmeessä! Minua ainakin auttoi!

• äippä
        Roosa kirjoitti:

Rintakumi on nimensä mukaan kuminen nännin päälle asetettava "lisäosa" (Heh!) jonka avulla vauva saa rinnasta paremmin otteen. Itellä imettäminen ei siis alussa onnistunut ilman tuota kapistusta, koska vauva oli niin heikko että ei jaksanut imeä. Kumin avulla se on vauvalle helpompaa. Rintakumeja saa ihan vaikka prismoista/Cm:sta tms eikä oo ihan kauheen kalliita. Oisko ollu 5 egee kaks kipaletta. Kumit on puhdistettava ja keitettävä joka käytön jälkeen ja siitä on tosiaan hyvä lähtee sit irrottautuun pikkuhiljaa kun vauvasi kasvaa. Kokeile ihmeessä! Minua ainakin auttoi!

Rintakumi varsin oiva kapistus imemisen/imetyksen opettelussa. Vauvani on melkein 2 viikkoa ja meilläkään ei imeminen onnistunut millään ilman rintakumia aluksi. Syynä matalahkot rinnanpäät ja vauvan väärä imuote/hätäisyys yhdistettynä isoon nälkään. Nyt on vauva imenyt 2 päivää ihan "luomuna" ja hyvin lähti menemään. Laitan rinnan suuhun niin, että tuen rintaa alhaalta (imetän istuen) niin, että sormet muodostaa C-kirjaimen ja vien nännin nännipihoineen vauvan suuhun niin, että rinta muodostaa "hampurilaisen" vauvan suun suuntaisesti. ja kun vauva on nappaamassa rinnan, tuen selästä vauvaa ja tuon napakasti lähelle. Suosittelen kyllä lämpimästi rintakumin kokeilua.

• Tuore äiti
        äippä kirjoitti:

Rintakumi varsin oiva kapistus imemisen/imetyksen opettelussa. Vauvani on melkein 2 viikkoa ja meilläkään ei imeminen onnistunut millään ilman rintakumia aluksi. Syynä matalahkot rinnanpäät ja vauvan väärä imuote/hätäisyys yhdistettynä isoon nälkään. Nyt on vauva imenyt 2 päivää ihan "luomuna" ja hyvin lähti menemään. Laitan rinnan suuhun niin, että tuen rintaa alhaalta (imetän istuen) niin, että sormet muodostaa C-kirjaimen ja vien nännin nännipihoineen vauvan suuhun niin, että rinta muodostaa "hampurilaisen" vauvan suun suuntaisesti. ja kun vauva on nappaamassa rinnan, tuen selästä vauvaa ja tuon napakasti lähelle. Suosittelen kyllä lämpimästi rintakumin kokeilua.

Mullakin oli alussa käytössä rintakumi koska nänni oli matala. Kun imetys lähti sujumaan niistä oli pakkokin luopua koska vauva sai venytettyä nännin rintakumin pohjaan asti. Tämän vuoksi rinnoista alkoi vuotaa verta koska vauva imi vain niiden rintakumin neljän reijän kohdalta ihoa. Niissä kohdin ei ollut maitotiehyeitä ja siksi ilmiö oli sama kuin fritsua tehdessä. Se vaan että nännin päähän tuli neljä veristä paukamaa... Eli liian kauan ei kannata sitä käyttää. Nyt jos nännin päät menisivät rikki, niin avuksi en voisi ottaa rintakumeja koska ne vain pahentaisivat asiaa. Alussa olivat kyllä ehdottomat koska muuten ei varmaan imetys olisi onnistunut ollenkaan.

• imetys ja

onko vielä ongelmia.?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe