Intialaista ruokaa?

hurrycurry

Heips kaikki Intian matkaajat!
Olen kuullut kauhutarinoita siitä, kuinka intialainen ruoka saa tulisuudellaan silmät pullahtamaan ulos päästä tällaiselta amatööriltä, joka on menossa ekaa kertaa paikan päälle. Haluaisin kuitenkin kovin mielelläni aistia Intiaa myös makunautintojen kautta, joten voisitteko suositella esim. joitain hyviä ruokalajeja noviisille, niin ettei sisuskalut ole heti karrella? Tietäisikö joku myös hyviä ruokapaikkoja Mumbaista tai Pohjois-Goalta? Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista ruokakulttuuriin liittyen..

8

7933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäasukas

varaa kastikkeen tms. kanssa paljon riisiä ja mieluiten raitaa eli jugurttikastiketta. myös vettä suun viilentämiseen ja paperia vuotavalle nenälle.

intialainen ruoka on mahtavan maukasta, kokeile monia erilaisia ruokia ja pyydä vähämausteisia lajeja.

myös intialaiset sweetit eli makeiset ovat herkullisia.

• Tammiku 2005

Ota ruuan kanssa myös naan-leipää (rieskan tapaista), joka taittaa mausteista makua. Naania saa eri versioina mm. voilla tai valkosipulivoilla (itsessään kyllä aika voimakasta eli ei auta mausteisuuteen). Juomana veden lisäksi sopii olut (esim. Kingfisher). Ruoka on hyvää ja valikoima yleensä runsas pienissäkin paikoissa.

• SRM

Intiassa maustamistyylit vaihtelevat alueittain, kuulin joskus, että jotkut siellä "maistavat" pelkällä sormen kosketuksella minkä alueen curry on kyseessä... aika jytyjä seoksia.
      Itse olen ollut Pohjois-Goalla, ja siellä söin moniakin todella herkullisia, ei niinkään polttavia ruokia.
      Raita on jugurttikastike, mitä kannattaa ottaa ruuan kaveriksi, helpottaa todella poltetta, jos sattuu tulisempi ruoka, ja tietysti naan-leipää.
      Kannattaa ottaa eri tyyppisiä ruokia seurueen kesken jaettavaksi, niin saa maistella useampia.
      Siellä on myös pehmeämpiäkin vaihtoehtoja, esim. peruna on hyvää, se pehmentää mausteistakin kastiketta. Söimme jossain rantapaikassa muistaakseni Aloo Gobhi -nimisen lisukkeen, se oli perunaa, kukkakaalta, ym. pehmeässä maitopohjaisessa gratiinissa, todella maukas tulisemman lihan kaveriksi. Myös paistetut riisit eri lisukkeilla ovat hyviä.
      Rohkeasti vaan maistelemaan, intialainen ruoka on ihanaa!

• Isosiili

Mumbaissa on yksi maailman parhaiksi rankatuista kalaravintoloista, it en muista just nyt nimeä mutta jokainen "sivistynyt" paikkakuntalainen sen osaa kertoa kun paikassa on käynyt julkkuja Dianasta lähtien.

Hienoin osa tarinaa on se että lompakko kestää paikassa käynnin eli koko sarja alkuruuista jälkiruokiin oluiden kera maksoi alle 20 euroa. Intialaisittain hirveä hinta, mutta laatu-hintasuhde on silti loistava. Paikka panostaa ruokaan ei kalusteisiin eli ukomuodollisesti näyttää lähinnä meikäläiseltä baarilta.

• hurrycurry

Loistavaa! Kiitos kaikille vastauksista. Tältä pohjalta aion uskaltautua maistelemaan intialaisia ruokia, sillä mielestäni se kyllä kuuluu olennaisena osana matkailuun... täytyy ehkä tässä matkaa odotellessa aloittaa elimistön karaisu jo kotimaassa ;-)

• Sini-Lintu

Intialainen ruoka on ainakin näin kasvissyöjän näkökulmasta maailman parasta. Muuidenkin kuin kasvissyöjien kannattaa tutustua intialaisiin kasvisherkkuihin.

Jo mainittu Aloo Gobi on mitä herkullisin kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Veg Makhanwala on kasviksia tomaattikastikkeessa ilman erityistä tulisuutta.

Masala Dosa on monien suosikki: muurinpohjalettu perunaisella täytteellä.

Navrathna Korma on hieman makea ruoka, jossa on kasvisten lisäksi hedelmiä (ei tulinen.)

Monien suosikki on myös tuorejuusto pinaatissa, Palak Paneer. Itse en aiemmin ollut pinaatin ystävä, mutta Intiassa muuttui mieli.

Veg Biryani on kasvisrisotto. Kuulostaako tylsältä? Lopputulos on kaikkea muuta! Itse ihmettelen reseptiä, sillä itse en saa millään kasviksista, mausteista ja riisistä mitään niin hyvää.

Ravintoloissa tarjoilijat osaavat kysyä, haluaako länsimainen asiakas tulista tai ei. Tarjoilijat osaaavat myös suositella ruokalajeja tulisuuden perusteella, vaikkeivat muuten osaisi ruokalajeista kertoa kieliongelmien takia.

Mumbaissa hyvä halpa ravintola on Colaban pääkadulla Colaba Causewaylla sijaitseva Food Inn. Se on aukikin aina puoleen yöhön asti. Lounasaikaan saman kadun päässä, kuuluisaa elokuvateatteria vastaapäätä kadun toisella puolella on halpa ja herkullinen lounasravintola. Ravintolan tunnistaa rumasta sisustuksesta: keltaiset muovipenkit ja vaalean harmaat seinät.

• hurrycurry

Oikein tuli vesi kielelle, niin hyviltä kuulostaa nuo kuvailemasi ruokalajit! kiitos yksityiskohtaisista selostuksista!

• aii
        hurrycurry kirjoitti:

Oikein tuli vesi kielelle, niin hyviltä kuulostaa nuo kuvailemasi ruokalajit! kiitos yksityiskohtaisista selostuksista!

moikka!
        Pohjois-Intialaiset ruoat on yleensä miedompia. Pohjois-Goassa on esim. Prince wazvan(tai joku vastaava) niminen ravintola, jossa tuli syötyä usein. Siellä esim. kasvis biriani on taivaallista..ja saa myös esim. hyviä lampaanlihasta tehtyjä "lihapullia"..en muista nimeä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5426
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2535
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2132
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2057
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163