Älykkyys suhteessa koulutukseen ei monessakaan tapauksessa pidä paikkaansa vaikka yhteiskunta näin vaatiikin.
Itse olen peruskoulupohjalta istunut monesti automaatioinsinöörien ja muittenkin kanssa keskustelemassa miksei joku asia toimi ja miten toimii, ja kun toiminnan selittää heille juurta jaksain niin sitten tulee kysymys "miten sä voit tietää ton". Monesti olen sanonut että kolutus ei tuo älykkyyttä, vaan koulutus on ainoastaan toisten kopiointia ilman ymmärrystä asioista.
Älykkyyden ja viisauden ero on se, että älykäs on luova ja pystyy tekemään saamiensa faktojen pohjalta itse oikean lopputuloksen, mutta viisas perustaa ja apinoi lopputuloksen toisten tekemiseen ja luomiin raameihin ilman omaa ymmärrystä asioista.
Ehkä paras esimerkki on nykyajan lääkäreistä. Lääkäri kysyy sinulta mikä on. Sanot että varmaan poskiontelon tulehdus, niin sitten lääkäri katsoo duodecimistä mikä lääke siihen määrätään. Suurin osa nyky lääkäreistä on päässyt opiskelemaan ainoastaan hyvän todistuksen ansiosta ilman kykyjä itse ymmärtää asioita.
Sama on monella muullakin alalla.
Ymmärrystä tarvittaisiin
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077726
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085921- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582918
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046