Mitä lintuja ja eläimiä olette nähneet kotipihalla, lähiympäristössä tai kauempana metsässä?
Variksia näen joka päivä muutamia maassa taapertavan hiljaisena ruokaa etsimässä. Laululintuja kuuluu tietysti kauempaa puissa ja metsässä. En ole tänä keväänä nähnyt rusakkoa vielä kulkemassa pusikoihin pihan poikki. En pidä käestä koska sen laulu on ärsyttää toistoa ja oli joku päivä sitten kuului joka aamu.
Mitä lintuja olette nähneet
59
448
Vastaukset
- Anonyymi
Viirupöllö päivystää pihapiirissä ja talven jäljiltä pyryharakka lentelee niityllä.
- Anonyymi
Viiruja ei näy usein.
- Anonyymi
Pääskysiä on jo näkynyt täällä Kainuunkin korkeuksilla. Minulla on se muuttolintu -äppi käytössä ja on tosi mielenkiintoista sen avulla tunnistaa laulavia lintuja.
- Anonyymi
Minulla ei ole sellaisia äppejä käytössä, mutta toissapäivänä havaitsin, kun varis nokki oravanraatoa takapihalla!
T. Arska Tyräjärveltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole sellaisia äppejä käytössä, mutta toissapäivänä havaitsin, kun varis nokki oravanraatoa takapihalla!
T. Arska Tyräjärveltä.Tutut linnut tunnen minäkin ja tunnistan oravankin mutta tuon ohjelman avulla pystyy tunnistamaan paljon lintuja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T. Arska Tyräjärveltä.En osaa laittaa noita sovellutuksia koneellensa. Yksityisyrittäjä tulee kyllä soitetteassa, mutta se tarvii siitä palvelurahan tietystikin.
- Anonyymi
Näkyyhän niitä kaikenlaisia, mut ei tunnista montaakaan. Varsinkin pikkulinnut on ihan nimiltään liian vaikeita tunnistaa. Pääskynen on tuttu, mut niitäkin on erilajeja, joita en osaa erotella.
- Anonyymi
Just tuon takia minullakin on se aiemmin täällä mainittu Muutolintu -äppi, jonka voi ladata ilmaiseksi puhelimeen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just tuon takia minullakin on se aiemmin täällä mainittu Muutolintu -äppi, jonka voi ladata ilmaiseksi puhelimeen
Nokia 1100 on matopeli hienouksena, ei muuta.
- Anonyymi
Pihallamme hyppelehtii mustarastas- koiras, häntä näen melko usein. Puolisonsa on ilmeisesti pesällään.
Talitiaisia ja sinitiaisia asuu pihapuissamme, en kylläkään vielä tänä kesänä nähnyt, mutta tiedän, että siellä ovat - Anonyymi
Meidän kotipihassa vierailee siilejä, oravia, rastaita, variksia, harakoita, fasaaneja ja rusakoita.
- Anonyymi
Kiva niitä on katsella.
- Anonyymi
Munahaukka liidellyt päiväseltään.
- Anonyymi
Käkeä en ole kuullut vuosikymmeniin, se on hieman ikävää, kukkuvat kaukana täältä kaupungista.
- Anonyymi
Eilen kävin hautumalla, näin västäräkin,
se tietää kesää
" kuu kiurusta kesään , västäräkistä vähäsen , pääskysestä ei päivääkää"- Anonyymi
Pääskyjä viikon jo olllut.
- Anonyymi
Vääräsäärinen pyryharakka lomsi postilaatikkolleen adidaksen verkkarit jalassaan.
- Anonyymi
Toi oli hyvä.
- Anonyymi
Rusakko eilen viiletti kun kävin loton viemäs. 4 oikein, sain kympin.
- Anonyymi
Mustarastas, kottarainen, räksä, västäräkki, peippo, punarinta, harakka, varis, pajulintu, talitintti, kirjosieppo......siinä muutama mitä ikkunani edessä käväissyt......myös cityrusakoita näkyy ja oravat käy terassilla......kaupungin lähiössä asustan puiston laidassa pienkerrostalossa ja ikkunastani näkyy metsä josta monenlaista lintujen ääntä kuuluu kun ikkunan avaa.
- Anonyymi
On noita lintuja näkynyt, kuten meriharakka nurmikolla nokkimassa, sekä rantalehdossa upeasti konsertoivat satakielet.
- Anonyymi
Kyllä, meriharakalla on punainen n. 5cm pituinen suora nokka, jolla napsii toukkia yms. nurmikoilta.
- Anonyymi
Olen monesti nähnyt västäräkin tai toisen pariskunnasta. Yleensähän lintuja on pareittain.
Hassu lintu, heiluvine pyrstöineen. Assosiaatio lapsuudesta: kun minulle eka kerran joku toinen pihan lapsista selitti, että tuo valkoinen, raidallinen lintu jonka pyrstö heiluu, on "västäräkki".
Näitä lapsuuden, etenkin kesäisiä assosiaatioita tulee usein.- Anonyymi
Ylös alas pyrstöään vispaa kokoajan, ja aika rohkeakin, ei heti karkaa.
Tänään ei näy lintuja kun sataa....
- Anonyymi
Varis oli vieressäni äske.
- Anonyymi
Ai,Jarmoko?
- Anonyymi
Oli kuuma kesä vuosia sitten ? eikä satanut viikkoihin. Olin maaseudulla sukulaisen omistamassa, ei erämaassa, talossa,mökkillä ja mustarastaita oli runsaasti ja kuuli huilumaista laulua ja ne lepäsivät kedolla pihassa koska oli viileämpää. Metsiä oli ympärärillä ja usein kuuli ja näki petolintuja ja tikka tuli pihan reunalle naputtamaan. Yhden kerran talon nurkilla kuulin kohahduksen ja jonkun eläimen pakenevva läjellä olevasta puusta.,Takapää vilahti ja näkyi ruskeat karvaa. En tiedä oikein mikä eläin, pentu karhu, iso susi, ahma on musta?. Lapsena kujin yksin metsässå jamkukaan ei vatoittanut. Nytmen enää uskaltaisi mennä niihin metsiin..
- Anonyymi
Ison papukaijan näin juuri äsken pihalla.
- Anonyymi
Pohjolan luonnon ehkä parhaat lentäjäkiitäjät. pääskyset ilmaantuvat päiväaikaan heti kun ilma tilapäisestikin lämpenee. Niin tänäänkin.
Meille vanhoille kesä ei tule ilman, meillä ns. tervapääskyset kesän tunnelman tuovat.
Lienee niin, että lämpimällä hyönteiset nousevat muutaman kymmenen metriä korkealle. Pääskyset syövät lentäessään. Tuovat myös ruokaa lapsilleen.
Nyt vasta pesän rakentaminen ja pentupääskyjen kehittely.
Viime kesänä pääskyn pentu oli tippunut alas betonille. Harakka halusi heti onnettoman napata saaliikseen. Ehdin sii väliin ja pelastin pienokaisen hengenmenolta.
Ehjänä ja riemuissaan pentu lehahti kouristani ilmaan ja emoaan etsimään Utin ilmatilasta.
Jäi hyvä muisto onnistuneesta kabamajamatkasta.
.Tälpuol Suursaarta.- Anonyymi
Hassua että sanot linnun poikasta pennuksi.
- Anonyymi
En kaikkia tunne, mutta fasaani on asettunut pihapiiriin.
- Anonyymi
Pterosaurus nappasi naapurin kissan.
- Anonyymi
Variksen poikasia ei näe koskaan. Joskus isommilla on vähän pienempiä mukana ehkä n 1/3 kuin isot ja ovat varmaan niiden poikasia?
Pikkulintujen poikasia olen josku nähnyt kun tippuneet pesästä tai loukkantuneet. Myös pusikoissa on linnunpesiä joissa on munia. - Anonyymi
https://www.youtube.com/live/dB0KZUwXxxk?si=5e1q0rnhf29VvH0u
You Tubessa. LINTUJA Live kamera Kanadassa. Lähikuvaa ja ääniä kuuluu hyvin.
Ankkoja ja hanhia ja muita pikkulintuja, tikka ja myös rusakkoja näkynyt.
Jos ei muualla näe ja on erilaisia lajeja. - Anonyymi
Naakkaparvet tänään lennelleet, taitaa poikaset olla jo mukana.
- Anonyymi
Lokit valloittaneet meidän lammen, siinä oleva pieni saari täynnä pesiä. Kauppatorilla kesyt pulut kävelevät huolettomasti, tietävät saavansa olla rauhassa, jalkojen juuressa pyörivät.
- Anonyymi
YT on Mustarastas pesiii Live . Suomessa.
- Anonyymi
Västäräkkejä ja mustarastaita sekä talitinttejä.
- Anonyymi
Olohuoneeneen sohvalta näen mäntyyn jonkun matkan päässä ja sen oksaan jossa iso varis käy sukimassa sulkiaan. Aluksi luulin että 2 siinä touhussa mutta onkin 1. Pihapiirissä krs talo on ollut muutama varis etsimässä ruokaa ja ovat ihan hiljaa ja rauhasta. Jaakko ja joskus käy mutta ei ol niiden olopaikka. Pikkulintuja näkee joitakin tai enmoi kuuluu jos aamu sopiva nille .
- Anonyymi
NAAKKOJA KÄY..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NAAKKOJA KÄY..
Kovaa papattavat naakat.
- Anonyymi
Näin vuosia sitten syksyllä Ruskosuohaukan Vieremällä. Kaveri oli tehnyt ehkä jo pitkän muuttomatkan. Isohko ruskea haukkalintu se oli.
Ihmettelin, että se oli mennyt maahan lepäämään eikä puuhun. Ehkä saalistanut ja syönyt kanalinnun.
Oli syksyä ja metsästysaikaa. Hus siitä lintujamme repimästä, minä sille. - Anonyymi
Eräs leski piipahtelee torpassani ja saunomassa käytyämme näkee lintukiikussa vähähöyhenisen kotirannan.
- Anonyymi
Laita vaan näytille.
- Anonyymi
Kuukkelin tahtoisin nähdä, mutta se on paikkalintu metsien siimeksessä.
- Anonyymi
Yhden ainoan kerran onnistunut kuukkelin näkemään ja kuvaamaan, vuosia sitten Raattamassa vuokramökillä. Muutamassa muussakin paikassa olen pohjoisessa käynyt, mutta en onnistunut kuukkelia näkemään.
- Anonyymi
Olen yrittänyt saada havaintoa joutsenista, mut ei vielä onnistunut. Jossain ne luuraa.
- Anonyymi
Nostokurki yhel työmaalla. Nosti jotaki puunippua.
- Anonyymi
Hevonen oli pysäytetty paikallisella kevyenliikenteen väylällä tarpeilleen bussipysäkille. Oli niin muhkea sontakasa että ei ollut vauhdissa tullut ja oli kyllä osunut aivan keskelle kaikkea.
- Anonyymi
Ne kurjet ei muuta etelään.
- Anonyymi
Linnuilla on parhaillaan uusien poikueiden ruokkimiskausi.
Kuulin eilen että Yle-radiosta että uusi tehokas tulokaslaji, minkit ovat voineet tuhota jopa kokonaisia lintukolonisaatioita.
Ne ovat karanneet ihmisten elinkeinoikseen rakennetuista minkkitarhoista. Aika julmaa elinkeinonharjoittamista vai mitä?
Ikävää kuultavaa mediasta.
eläkel.- Anonyymi
Minkkejä karkaili erityisesti joskus 1950- 1970- luvuilla kun ainakin minun syntymäpitäjässäni joka toisessa talossa oli pieni minkkitarha ja ne laudoitukset siinä ympärillä olivat mitä olivat. Suvullani oli muutaman kymmenen minkin tarha jo 1930- luvulta alkaen mutta se lopetettiin sotien jälkeen, en tiedä pääsikö sieltä eläimiä karkuun, mahdollisesti. Nykyisistä aitauksista ei juuri minkki mene yli eikä ali, tarvitaan kettutyttöjen apua karkaamisissa...
Mutta siis, minkkejä on ollut luontoon karanneina Suomessa yli puoli vuosisataa, paikoin ne on onnistuttu hävittämään mutta toisin paikoin niitä vielä on. - Anonyymi
Minkkitarhat ovat erläinrääkkäystä. Suomi on niitä harvoja maita EU:ssa,
jossa niitä vielä on. - Anonyymi
Epäilen myös jotain sellaista, kun jo toisena vuotena joutsenen poikueet katosivat, ja tänä vuonna näyttää ihan koko perhe hävinneen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen myös jotain sellaista, kun jo toisena vuotena joutsenen poikueet katosivat, ja tänä vuonna näyttää ihan koko perhe hävinneen.
Kettu, supi tms. osaa myös linnunpesiä hävittää, tietty myös varislinnut tms. Ovathan ne joutsenet voineet menehtyäkin, meillä, muuttomatkallaan tai muualla. Voisiko joutsenpari olla niin "viisas" että jos pesintä on kahtenakin peräkkäisenä vuonna tietyllä paikalla epäonnistunut, mennään jatkossa yrittämään toiselle paikalle?
Minulla tontilla vilahti tänään ilmeisesti hiirihaukka, pelästyi pihan männyssä kun avasin ulko- oven ja lähti liukkaasti pois. Päättelin hiirihaukaksi koska olen sellaisen täällä nähnyt pari kertaa aiemminkin. olisiko ollut jopa suunnittelemassa nuoren pienehkön oravan nappaamista sillä sellainen sattui siinä samaisen puun rungon alaosilla liikehtimään..?
- Anonyymi
Yksinäinen kurki,pähkinähakki,vihertikka.
- Anonyymi
Mökin pihalla oravia, naapureiden kissoja, kyy, vaskitsa,
pönttölintuja, rosvoileva tikka, karannut lehmälauma
joka talloi ja paskansi kasvimaan, irtokoiria.
Ilmassa korppeja, sepelkyyhkyjä, joutsenia, kurkia.- Anonyymi
Sai sitten kasvimaa ilmaista lannoitetta...mutta arvaa mitä, mä en taida uskoa satujasi...
- Anonyymi
Kyyhkyset melkein syliin hyppää kauppatorilla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904- 68863
Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖23834Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51811Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me114806Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9743vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22723