Velkaantuminen ja tarina parempaan suuntaan!

Kerronpa tässä oman tarinani ja päätymisestä näihin tilastoihin. Vielä 10v sitten olin vielä naimisissa, talon omistajana, oli kaksi autoa, koirat, suunnittelimme perheen perustamista ja minulla että vaimollani oli hyvä palkkaiset työt. Parhaimmillaan tienasimme yhteensä noin ~115tuhatta euroa vuodessa.

Tähän väliin kerron että velkaantuminen ei tapahtunut välinpitämättömyydestä tai pikavippien ottoista. Vääräleuvat kun ei kuitenkaan jaksa tästä pitemmälle lukea niin heidän tarvi tulla moraalisoimaan tai antamaan typeriä kommentteja kun ei jaksettu lukea syitä tapahtumista.

Oikeastaan velkaantuminen alkoi vuonna 2017 kun olin vakavassa vapaa-ajan onnettomuudessa. Tuossa kun tein kartoitusta velkaantumisestani laskin että tämä onnettomuus aiheutti minulle kaiken kaikkiaan 2,5 vuoden sairaslomat ja työkyvyttömyyden tälle ajalle. Onnettomuus vaati neljä suurta leikkausta ja sen että selkärankani vioittui pysyvästi.

Näin jälkikäteen tein virheen että nämä sairaalakulut meni harrastukseen kuuluvasta vakuutuksesta eikä omasta henkivakuutuksestani joka olisi korvannut myös ansionmenetykset.

Olimme ostaneet ex-puolisoni kanssa 100 neliön omakotitalon maaseudulta isolla 4000 neliön tontilla Kanta-Hämeestä. Kaikki oli oikeastaan vallan mainiosti. Ainoastaan lapsi puuttui elämästämme. Olimme olleet tuolloin pitkään jonossa lapsettomuushoitoihin. Alku syksystä 2017 jouduin onnettomuuteeni. Tuossa onnettomuudessa murskaantui vasen polveni täysin, häntäluuonkaloni repeytyi ja myöhemmin selvisi myös että lannerangan yksi nikamista vaurioitui.

Leikkaukseen pääsyä odottelin aika pitkään ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja. Tuona odotteluaikana tapahtuikin niin että polven turvotus esti
veren kierron jalassani ja vasemman jalan sääri aukesikin haavoille. Tuolloin lääkärikin oli sitä mieltä että kestää liikaa aikaa leikkaukseen
pääsyyn. Ensiksi avattiin polvi ja putsattiin sirpaleista ja se hoidettiin tulehduksesta. Sitten leikattiin sääri ja poistettiin tuhoutuneita verisuonia. Kolmantena rakennettiin polvi uudelleen. Myös takapuoleni leikattiin ja vaurioitunut kudos leikattiin pois.

Tässä välissä olimme myös päässeet lapsettomuushoitoihin joka kantoikin viimein hedelmää. Olin aina halunnut isäksi ja haaveillut tästä.
Kunnes 23.10.2018 syntyi poikani viimeinkin. Vuosien jonotus ja vuoden kestäneet hoidot oli viimein ohitse. Viimeinkin isäksi 40 vuotiaana.

Pääsin pitkän sairasloman jälkeen taas työelämään mutta kevennettyyn sellaiseen. Työpäivän aikana omassa työssäni saattoi tulla 15-20 tuhatta
askelta niin sain siirron pisteelle jossa ei tarvitse niin paljoa kävellä. Kuitenkin tässäkin oli omat haasteensa kipujen kanssa ja päädyin
lopulta loppu vuodesta 2019 hakeutumaan uudelle työnantajalle. Tämä oli virhe siirto.... Haastattelussa valehdeltiin suoraan päin naamaa työnjohdon, tehdaspäällikön ja henkilöstöpäällikön puolesta palkasta ja sen tuomista bonuksista! Palkka mitä tarjosivat oli naurettavan pieni
mutta heidän lupaamansa tuotantopalkkiot nostaisivat sitä mukavasti. Lopulta osoittautui että teit mitä tahansa työssäsi se ei vaikuttanut millään palkkaasi.

Kesällä 2020 alkoikin todella kovat kivut. Tuntui siltä että oikean jalkani luut olisivat kuumuudesta hehkuvat. Tuska oli hirveä ja pahimmillaan
kykenin liikkumaan vain noin 300m päivässä sekin madellen ja kivusta hikoillen. Sain lääkekuureja ja eri diagnooseja. Iskiaspiikkejä lykättiin useampia. Tämä olikin parisuhteelle ja avioliitolle paha aika. Oikeastaan kaikki jäi ex-vaimoni harteille. Ja lopulta kävi niin että erosimme.

Talo ja talon korjauksia varten otettu lainat jäivät minun harteille. Talvi 2020-2021 oli helvettiä. Olin kuntoutuksessa ja yritin tehdä töitä selvitäkseni edes jotenkin. Työviikot katkesivatkin usein siihen että jouduin luovuttamaan kipujen vuoksi ja lainan lyhennykset painoivat mieltä. Lopulta yksi nuori lääkäri pohti kipuja ja päätyikin siihen että kivut ei voi olla iskiaskipuja. Hän kertoi että voi saada palautetta päätöksestään mutta sairashistoriani ja kivut viittaavat vakavampaan ja sain lähetteen magneettikuvaukseen.

Tulokset olikin sitten hyvin pahoja. Onnettomuudessa 2017 oli myös selkänikama luhistunut ja kiertynyt joka aiheutti todella kovat hermokivut oikeaan jalkaani. Lääkäri suositteli leikkausta mutta kertoi samalla sen olevan erittäin vaativa. Halvaantumisvaara oli suuri. Nyt alkoi oikein tosissaan maailmani musertumaan. Jouduin taas todella pitkälle sairaslomalle ja pohdittiin vaihtoetoja myös työkyvyttömyyseläkkeelle joutumisesta.

6

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yritin epätoivoisesti vähennellä lainoja ja elää yksinäni omakotitalossa. Onneksi naapurit olivat suurena apuna. Varsinkin talvella pihan aurauksissa. Kaikki mitä olin elämääni rakentanut murenikin pois. Muutamaan kertaan olin lähellä päättää päiväni. Keväällä 2021 sain onneksi myytyä taloni ja suht hyvällä hinnalla. Toki taloa varten otetut erilliset lainat, sairaalakulut ja lapsettomuushoitojen kulut olivat myös taakkana. Laskin että velkaa jäisi vielä noin 34 tuhatta euroa mutta en tiennyt vieläkään tulevasta. Velkojat myös rupesivat penäämään tilannetta.

Tällöin oli pakko kertoa heille tilanne ja sen tuoma epävarmuus. Loput velkani lainoista päätyi siis ulosottoon. Kesä 2021 alkoi osittain tuomaan suuntaa hieman parempaan. Uinti lievitti kipuja ja vahvisti selän lihaksia. Tämä päätyikin kuntoutuksen ohjelmaksi ja sainkin karistettua 23kg sairaslomista ja liikkumattomuudesta kertyneistä kiloista. Jopa niin että pääsin palaamaan töihin niin että olin osittaispäivärahalla. Ma-Ke-Pe töissä ja tiistaisi ja torstaisin kuntoutuksessa uimahallissa tai järvessä.

Pieni mielen vireys tuli kun pääsin taas töihin ja pääsin erittäin vahvoista lääkkeistä eroon. Mutta ulosotontuoma epätoivo ja palkkani pienuus
      ahdisti todella paljon. Kahden viikon palkasta saattoi jäädä laskujen ja ulosoton jälkeen 200-300€ käteen. Töissä saattoi myös olla päiviä jolloin oltiin palkattomalla työn vähyyden vuoksi.

2 vuotta räpiköin ja tuskastelin velkojeni kanssa. Tässä välissä koitin myös löytää uutta ihmistä vierelleni mutta mitään pysyvää ei löytynyt. Kunnes eräänä päiväni törmäsinkin Facebook-date sovelluksessa kotoseudullani Keski-Suomessa olevaan kauniiseen neitoseen. Oli paljon yhteisiä tuttuja ja rupattelu hänen kanssaan sujui vaivattomasti. Ilmeni myös niin että tunnistinkin hänet lopulta lapsuudestani. Päädyimme treffeille ja siitä alkoikin elämäni uusi vaihe. Hän toi värit taas elämääni ja myös energiaa yrittää saada elämä taas raiteilleen.

Oma äitini oli jo 2021 ehdottanut että palaisin synnyin kaupunkiini mutta kun oli työ etelässä niin en lämmennyt silloin ajatukselle. No tämä elämäni piristys rupesi kanssa ehdottelemaan tätä ja lopulta päädyinkin etsimään työtä Keski-Suomesta. Alku vuodesta 2024 sainkin töitä samasta yrityksestä jossa olin nuorena aloittanut työurani. Tähän taisi vaikuttaa myös hyvä ystäväni joten suuri kiitos hänelle! Joten keväällä 2024 muutin. Tutut maisemat ihmisineen, uusi rakkaus ja huomattavasti parempi palkka olivat melkoinen buusti mielelle.

Velkajärjestely.

Kesällä 2024 rupesin tutkimaan mahdollisuuksiani päästä velkajärjestelyyn. Turhautti tilanne kun ulosottoon päätyneet velat olivat paisuneet vuosikorkoineen, käsittelykuluineen ja osituksineen 90 tuhanteen euroon!! Eli 2/3 tästä oli pelkkää korkoa! Vaikka itselläni olikin huomattavasti parempi palkka kuin edellisellä työnantajallani niin ulosotettu summa meni vain noihin korkokuluihin.

Otin yhteyttä Keski-Suomen oikeusaputoimistoon ja sain apuja asiani käsittelyyn. Velkaneuvoja kehotti kirjoittamaan syyt velkaantumiselle ja liittämään tarvittavat dokumentit käsittelyä varten. Tämä oli aika vaativa toimi sillä jouduin penkomaan kaiken mahdollisen onnettomuuteen ja lääkärin lausuntoihin ja toimenpiteisiin 7 vuoden takaa. Myös selvitykset lainojen hakemiseen. Ehkä suurin paperinivaska nitoutui tuosta lääkäreiden lausunnoista. Loppuvuodesta 2024 sainkin uutisen että velkani menevät käräjäoikeudelle uudelleen päätettäväksi.

Olin pystynyt säästämään pitkästä aikaa hieman ylimääräistä rahaa ja monien vuosien jälkeen pääsin tuulettumaan lomamatkalle. Lähdimme Thaimaahan naisystäväni ja tuttava pariskunnan kanssa. Nautin todella tästä reissusta ja pohdin kuinka tuo yksi eteeni putkahtanut nainen oli antanut niin paljon voimaa ja tahtoa selvitä. Toki velkataakkani kohtalo ei vielä ollut selvinnyt.

Odottavan aika on pitkä ja tuskastelinkin tästä. Oikeudessa oli yksi velkoja nostanut vastalauseen velkajärjestelyyn pääsystä ja jouduin tähän tekemään vastalauselman ja selvityksen. Onneksi heidän lauselmassaan oli yksi pieni virhe vuosi ajoissa ja pystyinkin helposti vetoamaan tähän virheeseen.

Nyt toukokuussa 2025 tuli viimein oikeuden päätös velkajärjestelyyn pääsystä. Luin päätöksen useampaan kertaan kädet täristen. Sain päätöksen 5 vuoden maksusuunnitelmasta! Maksettavaa siis on joka kuukausi tuon määrätyn 5 vuoden ajan. Mutta valtava taakka tippui harteiltani! En edes muista milloin viimeksi olisin nukkunut öitäni niin levollisesti! Enään ei tarvitse ahdistua ulosoton aiheuttamasta pelosta että häviääkö tililtä 1/3 vai se puolet pelkkiin korko maksuihin!

• Olen pitänyt tarkkaa kirjaa tuloista ja menoistani nyt vuodesta 2022 asti. Otetaanpa yksi täysi kuukausi esimerkkinä vanhalla työnantajallani. Kuukaudessa käteen jäävä osuus oli 1584,83€ josta oli lähtenyt 575,44€ ulosottoon syyskuussa 2022. Tuo oli siis täysi työ kuukausi vuorotyössä. Valtava summa noin pienestä palkasta pelkkiin korkojen maksuihin. Tuosta 1584,83€ lähti 196,02€ elatusmaksuna, 456€ vuokraan, puhelin ja netti liittymä noin 100€ ja muut kulut siihen päälle. Pakollisten kulujen jälkeen kahdeksi viikoksi jäi noin 400€ käteen. Realistinen summa oli noin 200€-300€ kahdelle viikolle.

Kun pääsin hieman yli vuosi sitten uudelle työnantajalleni niin tilanne parani huomattavasti. Esimerkkinä tämän vuoden huhtikuu jolloin käteen jäävä osuus oli 2161,18€ kuukaudessa. Tästä tilistä kuukaudesta meni 939,84€ ulosottoon.

Nyt kesäkuussa 2025 alkaa tuo maksusuunnitelmani ohjelma laskin että 363€ menee joka kuukausi lyhennyksiä velkojille. Kun saan kahdesti kuussa palkkani niin tuon 363€ voi puolittaa. Kahden viikon tileistä 181,50€ velkojen lyhennyksiin ei ole paha määrä! Eikä tarvitse enään lahjoittaa noin 1000€ pelkkien korkojen lyhennyksiin. Todelliseen velkaan menee vain mitätön osa ulosotossa ollessa.

Hakeutukaa ihmiset tähän velkajärjestelyyn! Se vaatii työtä tehdä kaikki selvitykset ja niiden rakentaminen kokonaisuudeksi. Eikä se siihen vielä lopu. Hermopainetta saa kestää kun asia on käsittelyssä. Mutta jos on edellytyksiä päästä velkajärjestelyyn tilanteesi helpottuu todella valtavasti!! Itsestäni voin sanoa että olin pahimmillaan niin maahan poljettu että voimia ei ollut mihinkään eikä tulevaisuus juurikaan valoisalta näyttänyt! Nyt tilanne on toinen! Voin ostaa pojalleni jotain kivaa kun hän on luonani. Haaveilla jopa tulevaisuutta ja suunnitella retkiä tai matkoja naiseni kanssa. En oikein osaa sanoa tai kuvitella edes mikä tilanteeni olisi ilman häntä!

Tämä viimeinen onkin hälle. Kiitos kun tupsahdit elämääni Kukkanen!

• Anonyymi

Liian pitkä tarina..ei jaksanut lukea

• Anonyymi

No se on sun häpeäsi. Itse luin jokaisen rivin.

Mutta tuossa kertomuksessa oli sellainen virhe, että ulosotossa ei ole törkeä korko vaan hyvin kohtuullinen. Itse asiassa molemmissa luottokorteissani on suurempi korko kuin ulosotossa velkojalle maksettava viivästyskorko, joka oli pari vuotta sitten inflaatiotakin pienempi.

• Anonyymi

Pitkä oli tarina.
      Olen itse ajatellut että varallisuus on sivuseikka. Oma sisäinen rauha on tärkeää. Sitä kaikki varallisuus tai sen menettäminen häiritsee. Ajattelenkin että elämän tarkoitus on pysyä Jeesuksen lähellä ja yrittää olla onnellinen sillä hän antoi jo kaiken orjuuden pois ja meillä on vapaus. Kivut ja säryt kuuluu elämään. Oli terve tai ei.
      Elämä onkin siis koeaika tulevalle. Ihminen testataan monella tavalla.

• Anonyymi

Hienosti kerrot kipeästä asiasta. Hyvä että olet saamassa asiasi järjestymään, se on tärkeä seikka kaiken jaksamisen keskellä.
      Itsellänikin velkaantuminen alkoi sairaudesta, sitten tuli jatkumona työttömyys työkyvyttömänä, sen päälle kaikki ne klassiset. ero, muutto, köyhyys, velka ja ulosotto.
      Olen ajatellut järjestelyä, mutten ole saanut kannustusta velkaneuvonnasta, syytä en oikein saanut selville. Saattaa olla naaman mukaan miten suosittelevat sitä tai sitten olen vaan liian vähätuloinen.
      Mutta kiitos että jaoit tarinasi. Onnea teille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4930
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      40
      2351
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      191
      2320
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      88
      2241
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1909
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      23
      1748
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1540
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1451
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      346
      1233
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1146
    Aihe