Tämä hadith (kertomus) Musnad Ahmad ibn Hanbal, hadith numero 3788 on tunnettu islamin oppineiden keskuudessa vuosisatoja. Suuren yleisön tietoon tämä ei ole tullut, luultavasti koska hadithin aihe on hyvin kiusallinen.
Tämä kertomus on Musnad Ahmad ibn Hanbalin luomassa hadith kokoelmassa. Hän oli merkittävä 800-luvun islamilainen oppinut, teologi ja hanbalilaisen islamilaisen oikeusopin koulukunnan perustaja.
• Kertoja: ʿAbdullah ibn Masʿūd
• Lähde: Musnad Ahmad, osana ʿAbdullah ibn Masʿūdin kokoelmaa
• Luokitus: Isnāduhu ṣaḥīḥ (ketjunsa mukaan autenttinen)
Musnad Ahmadin tapauksessa Shuʿayb al-Arnaʾūt on yksi arvostetuimmista modernin ajan tutkijoista, joka kävi koko kokoelman huolellisesti läpi ja lisäsi siihen luokituksia: ṣaḥīḥ (aito), ḥasan (hyvä), ḍaʿīf (heikko) ja muita vastaavia. Tälle kertomukselle hän antoi luokituksen ṣaḥīḥ (aito).
Kertomus alkaa tilanteessa jossa Muhammed lähtee aavikolle ystävänsä Abū Hurayrahan kanssa ja jatkuu näin:
”Jumalan lähettiläs lähetti minut (mukanaan), ja me lähdimme liikkeelle, kunnes saavuimme erääseen paikkaan. Hän piirsi minulle viivan ja sanoi: ‘Pysy tämän viivan sisällä. Älä mene sen ulkopuolelle, sillä jos poistut, joudut tuhoon.’
Niin minä pysyin siinä. Jumalan lähettiläs meni kauemmas – joko lyhyen matkan tai pidemmälle,
Yö jolloin profeettaa ratsastettiin
12
113
Vastaukset
- Anonyymi
Hadithin toinen osa:
Sitten hän näki joukon miehiä, jotka näyttivät Zutt-kansalta, kuten ʿAffān kertoi – heillä ei ollut vaatteita, mutta heidän häveliäisyyttään ei näkynyt. He olivat pitkiä ja laihoja.
He tulivat ja alkoivat ratsastamaan Muhammedia ja hän alkoi lausua heille Koraania.
Sitten he alkoivat lähestyä minua – he kiersivät minut, kallistuivat ympärilleni ja yrittivät estää minua.
ʿAbdullāh sanoi:
”Minut valtasi voimakas pelko. Istuin alas, tai jotain sen kaltaista.”
Kun aamun sarastus valkeni, he alkoivat poistua. Sen jälkeen Jumalan lähettiläs palasi – raskaana ja tuskaisena, tai lähes kivun vallassa siitä, mitä he olivat tehneet hänelle. - Anonyymi
Tästä hadithista on jotkut tubettajatkin kertonut, kuten esimerkiksi "Apologetics Roadshow" (linkki alla)
Can Muslims Explain the Weirdest Story About Muhammad Ever?
https://youtu.be/jtTYxxmVpvA?si=85ZEPB1sTiL_wx6r - Anonyymi
Ei muslimeista löydy oppineita, taantumuksellisia sitäkin enemmän.
- Anonyymi
Suomi on kristitty maa ja maa on perustettu kristilliselle pohjalle. Emme tarvitse epäjumala islamin eksytystä, islam on maailman historian pohjasakkaa.
- Anonyymi
Muslimit pukevat naisensakin siten, että pukutyyli todistaa islamin olevan sitä.
- Anonyymi
ovat oppineet pitäneet tämän salassa suurelta osalta muslimeja
- Anonyymi
no ehkäpä se profeetta muuttui yön aikana kameliksi ja ratsastivat häntä ympäri aavikkoa sen yön ajan
- Anonyymi
Parasta kopioida tämä aloitus jonnekin ennen kuin se poistetaan vihamielisenä
- AnonyymiUUSI
Kyllä tälläisen yhden ihmisen keksimän uskonnon voi ihan vain jättääkin. Ei sitä tartte alkaa pilkata.
- AnonyymiUUSI
profeetta oli siis homo?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854890- 1902278
- 371908
- 1331879
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj231618- 751582
- 1781530
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161421Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3401185- 351136