mikä ero on monipersoonallisuushäiriöisellä(oikealta nimeltään dissosiatiivinen identiteettihäiriö) ja ihmisellä jolla on monia eri luonteenpiirteitä??
Aloin pohtia että eikö tuo ero ole aika häilyvä vai osaisko joku selittää?
Että onko se niin että jos monipersoonallisuus alkaa käydä henkisesti raskaaksi niin silloin se diaknosoidaan tuoksi diaknoosiksi?
Vai onko kohta niin että psykiatrit alkaa pian diagnosoida kaikkia ihmisiä joilla on paljon eri luonteenpiirteitä eli esim tietyn luonteenpiirteen vastakohtia esiintyy että voi olla esim itsepäinen ja voi olla myös toisella hetkellä itsepäisen vastakohta??
Minulla kun on semmonen luonne että välillä ittepäinen ja välillä en. Välillä impulsiivinen ja välillä en. Välillä sanova ja välillä sovitteleva.
Mulla on rankka nuoruus että kiusattu ihan hirveen paljon ja myös myöhemmin kiusattu paljon somessa. Koulujen jälkeen ei ole kiusattu muualla kuin somessa.
Onko teijän mielestä hyvä asia jos ihmisellä on tosi iso määrä eri luonteenpiirteitä ja tuollaisia vastakohtia joista kerroin itselläni olevan että antaako se millaisen kuvan teijän mielestä ihmisenä?
minusta se on rikkaus että meitä ihmisiä on luonteeltaan&persoonaltaan niin monenlaisia.
mut sekoitankohan minä nyt käsitteet monipuolisen luonnekuvan ihminen ja tämä dissosiatiivinen identiteettihäiriö? Voi voi mä olen ehkä nyt tumpelo mut voisko joku selvittää asian miten se oikein on =)
viestin kirjoittaja Juha pohjola(outolintu-erakko)
mikä ero on monipersoonallisuushäiriöisellä (oikealta nimeltään dissosiatiivinen identiteetti)
2
75
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo on juuri tervettä, että voi toimia eri tilanteissa monella tavalla ja persoonallisuus on monipuolinen. DID:ssä ihminen on jakautunut moneen osaan, jolloin kukin näistä osista toteuttaa omia tavoitteitaan aina kun hallitsee kehoa. Ainakin minun kohdalla homma on kokonaisuutena aika lailla päättömän kanan toimintaa, kun tarkastellaan koko järjestelmän kykyä toimia kohti melko yhteisiä elämäntavoitteita. On sekä heikossa psyykkisessä kunnossa olevia persoonallisuuksia että erimielisyyksiä osien välillä. Kukin persoonallisuus toimii erilaisissa tilanteissa melko kaavamaisesti omalla tavallaan, koska ne eri persoonallisuudet eivät ole kovin monimutkaisia. Jos yhden ihmisen jakaa osiin, niin silloin ne jäljelle jäävät osat ovat paljon yksinkertaisempia luonteeltaan kuin yhtenäinen persoonallisuus.
Se tunnusomainen piirre DID-järjestelmille on muistiongelmat. Jos on persoonallisuuksia, joiden kanssa on varsin erillinen muisti, saattaa huomata olevansa yhtäkkiä jossain tuntemattomassa paikassa tai että on kulunut tunteja tai päiviä, joista ei ole mitään muistikuvaa. Muisti pyyhkiytyy suureksi osaksi aina, kun kroppaa kontrolloiva persoonallisuus vaihtuu. Eri persoonallisuudet kommunikoivat keskenään enimmäkseen kirjoittamalla, vaikka monta eri persoonallisuutta voi joskus olla läsnä ajatuksissa yhtä aikaa. Jos joku ei ollut läsnä ajatuksissa tapahtuneessa keskustelussa, niin hän ei yleensä voi sitä muistaa, ellei hän lue asiaa jostakin, minne joku toinen on sen kirjoittanut ylös. Järjestelmän muisti on suurimmaksi osaksi kehon ulkoinen ja perustuu ajankohtaisten tärkeiden asioiden kirjoittamiseen ylös.
Lääkärit etsivät lähinnä mielialahäiriöitä, psykooseja ja persoonallisuushäiriöitä. DID:tä ei diagnosoida siinä määrin kuin sitä esiintyy. Jos tunnet itsesi yhdeksi persoonallisuudeksi ja olet aina tuntenut, niin silloin mitä todennäköisimmin olet yhtenäinen. Yleensä DID järjestelmässä käytännön syistä on täytynyt antaa kaikille osille jonkinlaiset nimet. Niin kauan kun et esittele itseäsi eri hetkinä eri nimillä, virhediagnoosin riski on kai aika pieni.- Anonyymi
mul voi olla ADHD ainaski kun en jaksa keskittyä aina asioihin kuten mun älykkyystasolla joka ei ole kovin huono niin jos olisin jaksanu keskittyä paremmin kun kävin lukkeen tuosta kyseisestä diaknoosista jonka löytää heleposti googlettamalla =) niin en jaksanu lukea sitä syväanalyyttisemmin koska veikkaan että mulla on myös ADHD. Tuo ADHD esim voi olla periytyvää.
Veikkaan myös että mä oon erityisherkkä kun tuntosarveni usein on semmosert herkät ja että voin loukkaantua jopa normaalista sarkasmista. Mut ehkä vuosien aikana en loukkaannu enää niin herkästi että on kasvanut nahka. Ehkä siis etenki nuoruusvuosien lukuisat loukkaantumiset mielensäpahoittamiset on voineet johtua ihan kypsymättömyydestä?
Se vois selittää sen.
=)
Veikkaan että mulla on myös asperger syndroma.
En nykyään enää ajattele kielteisesti itsestäni että jos muhun on osuneet lähinnä kaikki sairaudet että mä oisin jotenki outo tai huono tyyppi. Mä ajattelen nykyään = oon ihan kiva =)
kiitos sulle asiantuntevasta ja ihanasta keskusteluhetkestä= arvostan paljon jos ihmisten välillä on sopu ja hyvä harmonia sekä rauha koska pohjimmiltani olen vaaka-tyylinen ihminen (mulla onkin kiinalaisessa horoskoopissa koira eli vaaka )
syntymerkkini on härkä eli löytyy semmosta itsepäisyyttäkin =)
terveisin Juha pohjola
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2712300En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831011Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n55979- 108970
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81921- 44861
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21838Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67736- 33687
Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299684