Miksi luterilaiset eivät halua puhua uskonsa syystä?

Anonyymi-ap

Mielelläni kuulisin niitä oikeita syitä, miksi uskovainen uskoo Jumalaansa - ja siitä, miten hän kokee Jumalan elämämässään. Mutta näistä asioista uskovaiset eivät yleensä halua puhua. Tulkintani on, että kyseessä on enemmän tunne puolen juttu, ja kriittinen itseanalyysi on vaikea - saati sen myöntäminen ja avaaminen muille. Ehkä uskossa oleva ihminen ei siis ymmärrä syytä uskolleen.

106

469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen koko elämässäni kuullut yhden ymmärrettävän perusteen Jumalaan uskomiselle. Kertoja oli indoktrinoitu pienenä lapsena kristinuskoon eikä ollut koskaan vaivautunut ajattelemaan asiaa sen enempää.

• Anonyymi

"Miksi luterilaiset eivät halua puhua uskonsa syystä?"

Jospa se usko ei ole vielä päässyt kasvamaa tai ehkä sitä uskoa ei olekkaan?

• Anonyymi

Historiallisesti Suomi on luterilainen, koska Kustaa Vaasalta loppuivat rahat ja kääntymällä protestantiksi hän sai hyvän tekosyyn takavarikoida sikarikkaan katolisen kirkon omaisuus Ruotsin valtakunnan alueella. Lutherin ajatukset eivät etenkään täällä "Itämaassa" olleet edes tunnettuja, saati suosittuja, mutta papit ymmärsivät, että palkanmaksun jatkuminen edellytti uuden uskon omaksumista, joten se omaksuttiin.

• Anonyymi

Se on kyllä totta. Kustaa Vaasaa kiinnosti vain raha ja siksi kristinusko ei ole totta ollenkaan. Kustaa oli kuitenkin kuningas ja hänellä oli paljon valtaa ja sen takia Jumalaa ei ole olemassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on kyllä totta. Kustaa Vaasaa kiinnosti vain raha ja siksi kristinusko ei ole totta ollenkaan. Kustaa oli kuitenkin kuningas ja hänellä oli paljon valtaa ja sen takia Jumalaa ei ole olemassa.

Jumala on kaikkivaltias ja kuningasten kuningas!

• Anonyymi

Minä kaipaan ja tarvitsen rakkautta, luterilaisuudessa nimenomaan Jumalan ansaitsematonta rakkautta. Siksi olen luterilainen kristitty. Joka ei tarvitse eikä kaipaa rakkautta, se ei ole luterilainenkaan.

• Anonyymi

Myös pelastuksen tarve voi johtaa tarpeeseen uskoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös pelastuksen tarve voi johtaa tarpeeseen uskoa.

Jokainen tarvitsee pelastuksen, koska kaikki ovat tehneet syntiä.
        Vain pienet lapset eivät ole voineet tehdä syntiä ja jokainen tuomitaan vain omien tekojensa mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen tarvitsee pelastuksen, koska kaikki ovat tehneet syntiä.
        Vain pienet lapset eivät ole voineet tehdä syntiä ja jokainen tuomitaan vain omien tekojensa mukaan.

Eli jos tämä pieni lapsi on homo, pääsee hän taivaaseen?

• Anonyymi

Tuskimpa juuri kukaan suomalainen luterilainen osaa selittää miksi luterilaisuus olisi parempi ja oikeampi usko kuin anababtistien tai kveekarien tulkinta kristinuskosta.

Uskonto on perinne ja perustuu idoktrinaatioon.

• Anonyymi

Luterilaisille heidän luterilainen uskonsa on paras maailmassa. Anababtistien tai kveekarien usko on taas heille itselleen paras. Mikä tässä on sinulle ongelma?

• Niin miksi tuota pitäisi edes pyrkiä perustelemaan meillä Suomessahan on vapaus valita tuon asian suhteen ja sanomattakin on selvää, että uskohan on uskon asia.

• Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

Niin miksi tuota pitäisi edes pyrkiä perustelemaan meillä Suomessahan on vapaus valita tuon asian suhteen ja sanomattakin on selvää, että uskohan on uskon asia.

Eikä valinta uskoon tehdä, kun ollaan kristittyjä? Yksikään ei ole edes yrittänyt väittää, ettei muslimi ole muslimi vaikka se onkin muslimi? Ja itse olet vielä julistautunut kirkkokristityksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikä valinta uskoon tehdä, kun ollaan kristittyjä? Yksikään ei ole edes yrittänyt väittää, ettei muslimi ole muslimi vaikka se onkin muslimi? Ja itse olet vielä julistautunut kirkkokristityksi.

Ensimmäin sikako ilmestyi :d No on aika loogista, että enemmistö suomessa on kasvanut luterilaiseen kulttuuriin ja vastaavasti jossain muualla on toisin. Suomessa on tosiaan vapaus valita uskooko vai ei ja se on mielestäni oikein hyvä ja voipa vielä valita ns. porukkansa. Tosin en minä miksikään kirkkokristityksi ole julistautunut mutta toki kertonut käyväni kirkossa ja olenpa sanonut senkin, että en tunne äärikristittyjen lahkolaisten kanssa mitään suurta veljeyttä mutta tuossa ei ole mitään kummallista . Suurin osa maailman muslimeistakin on ihan rauhaa rakastavia eivätkä hekään tunne veljeyttä jihadiste muslimien kannssa. Kyseessä on siis tavallaan globaali ilmiö.

• Anonyymi

Niin miksi tuota pitäisi edes pyrkiä perustelemaan meillä Suomessahan on vapaus valita tuon asian suhteen ja sanomattakin on selvää, että uskohan on uskon asia.

Usko on enemmän perinteen kuin uskon asia. Luterilaisia ollaan, koska näin on ollut tapana.

• Anonyymi

Ensimmäin sikako ilmestyi :d No on aika loogista, että enemmistö suomessa on kasvanut luterilaiseen kulttuuriin ja vastaavasti jossain muualla on toisin. Suomessa on tosiaan vapaus valita uskooko vai ei ja se on mielestäni oikein hyvä ja voipa vielä valita ns. porukkansa. Tosin en minä miksikään kirkkokristityksi ole julistautunut mutta toki kertonut käyväni kirkossa ja olenpa sanonut senkin, että en tunne äärikristittyjen lahkolaisten kanssa mitään suurta veljeyttä mutta tuossa ei ole mitään kummallista . Suurin osa maailman muslimeistakin on ihan rauhaa rakastavia eivätkä hekään tunne veljeyttä jihadiste muslimien kannssa. Kyseessä on siis tavallaan globaali ilmiö.

Se on kyllä ihan totta. Suomessa luterilaisuus on vain kulttuuria ja tapoja, joten täällä ei voi olla olemassa aitoa kristinuskoa ollenkaan. Suomen tavat ovat ikuisia totuuksia.

• Anonyymi

Varmasti revittelisit mielelläsi muiden henkilökohtaisia asioita mutta kait tiedät sanonnat ei helmiä sioille ja älä paini sikojen kanssa , molemmat sotkeentuu mutta sialla voi olla jopa hauskaa.

Ihan noista johtuen tuskin tulet saamaan kovin suurta vastausmäärää sillä onhan näitä vastaavia "keskustelun avauksia " jo palstalla nähty.

• Anonyymi

Totta.
        "Tyhjästä on paha nyhjästä."

Olemattomasta uskosta on vaikeaa keskustella. Luulouskosta keskustelu kyllä käy vilkkana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta.

Olemattomasta uskosta on vaikeaa keskustella. Luulouskosta keskustelu kyllä käy vilkkana.

Niin vaikeaa se sinun kaltaiselle selittää joka ei ymmärrä asiasta enempää kuin sika hopealusikasta mutta mielessäsi kurakossa painisit.

• Anonyymi

Totta on nähty . Mukamiste kiinnostuneena halutaan keskustella ja sitten alkaa kaikenlainen vinoilu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta on nähty . Mukamiste kiinnostuneena halutaan keskustella ja sitten alkaa kaikenlainen vinoilu.

No kerro sinä uskostasi Jeesuksen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta.

Sinullahan ei uskoa ole

• Anonyymi

"Varmasti revittelisit mielelläsi muiden henkilökohtaisia asioita mutta kait tiedät sanonnat ei helmiä sioille ja älä paini sikojen kanssa , molemmat sotkeentuu mutta sialla voi olla jopa hauskaa."

En minä vaadi jakamaan mitään, mikä on itselle kiusallista. Ja aina voit kirjoittaa anonyyminä yleisesti ilman, että kenenkään henkilöllisyyksiä voi saada selville.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta.

Kyllä me ateistit tiedetään paremmin nämä asiat kuin uskovaiset. Mitään Jumalaa ei voi olla olemassa, koska ateistit eivät usko siihen ja sen takia me olemme oikeassa ja uskovaiset väärässä. Siitäs saivat!

• Anonyymi

Saatanan pelko.
      Se on rehellinen vastaus.
      Oman perseen hallinnan menetyksen pelko ohjaa kristittyä.
      Motiivi uskoon tulee negatiivisen ajattelun ja narsismin kautta. Molemmat on melko huono pohja uskolle, jos sitä alkaa miettimään. Lähimmäisenrakkaus puuttuu kokonaan tuosta yhtälöstä.

Pelko pitäisi kääntää (vaihtaa) rohkeudeksi ja itsekkyys jakamisen iloon. Siitä syntyisi kestävä pohja uskolle.

• Anonyymi

Mistä sinä kenenkin uskon tiedät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sinä kenenkin uskon tiedät?

Jos on kristitty, niin kyllä pitäisi tietää. Hän vastaa ihan oikein

• Anonyymi

Hyvä pohja tulisi uskolle, jos se perustuisi Jeesuksen julistamaksi käskemään taivasten valtakunnan evankeliumiin, eikä juutalaiseen syntioppiin.

• Anonyymi

En usko, että tuohon on kovin helppo vastata. Se vaatii aikamoista kykyä itsereflektioon ja rehellisyyteen, joka ei ole meille ihmisille helppoa.

Mutta jos otetaan yksi puoli asiasta ja muotoillaan kysymys uudelleen? Eli näin...

Miksi ihmiset uskovat asioihin (kuten jumaliin), joiden olemassaoloa he eivät voi todistaa?

Ensimmäisenä tulevat mieleen yksilölliset, psykologiset syyt.

Ihminen kokee ahdistusta olemassaolosta, kuolemasta , on epävarma tai kokee ettei hallitse elämäänsä. Uskominen johonkin, yleensä itseään suurempaan asiaan, tuo lohtua ja tunteen tarkoituksesta. Uskominen voi antaa toivoa paremmasta tai kokemuksia elämänhallinnassa jos kaikella onkin tarkoitus.

Jollekin voi olla kyse myös halusta kokea itsensä ainutlaatuiseksi tai tietää asioista, joita muut eivät ymmärrä (vrt. salaliittoteoriat). Tai toisinpäin, uskomukset voivat tarjota usein vahvan yhteisön ja sitä kautta yhteenkuuluvuuden tunteen. Yhteinen uskomus vahvistaa sosiaalisia siteitä ja voi olla todella voimakas motivaatio yhdessä tekemiselle.

Yleisesti ottaen, ihmiset asettavat tunteisiin vetoavat johtopäätökset loogisesti pääteltyjen johtopäätösten edelle. Jos jokin uskomus tuntuu hyvältä tai tuottaa jotain emotionaalista tyydytystä, sen halutaan olevan totta.

Toiseksi tulee mieleen sosiaaliset syyt, johon tuo yhteisöön kuuluminen liittyy.

Monet uskomukset omaksutaan jo nuorena jonkin yhteisön kautta. Jos kyseessä on em. kokonainen maailmankatsomus, sen ja yhteisön auktoriteettien kyseenalaistaminen yhteisön sisällä on hyvin vaikeaa ja siitä luopuminen voi tarkoittaa myös koko yhteisön tuen menettämistä. Halu mukautua ja välttää sosiaalista syrjäytymistä on voimakas vietti ihmisellä. Usein samaan asiaan uskovat ihmiset muodostavat "kuplan", jossa he altistuvat tietoisesti tai tietämättään vain tietynlaiselle tiedolle. joka vain vahvistaa uskomusta.

Syitä on varmasti vielä lisää, lähtien evoluutiosta, joka saa meidät hahmottamaan maailmaa tietyllä tavalla.

• Anonyymi

Ai tuoko on nykyluterilaisen uskon syy:

"Saatanan pelko.
        Oman perseen hallinnan menetyksen pelko ohjaa kristittyä."????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Saatanan pelko.

Onpa elämäsi ankeeta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Saatanan pelko.

Kyllä se on täysin opin mukainen pelko, kun Saatana pelottelee syntisen laittamisella helvettiin.

Löytyy 5.Mooseksen kirja, luvusta. 4:10 eteenpäin, kun Jumala käskee pelkäämään itseään ja opettaa lapsetkin siihen. Mitään muuta käskyä tuossa ei edes ole.

Tämä Jumala omistaa sen helvetin ja on kristinuskon Jumala.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on täysin opin mukainen pelko, kun Saatana pelottelee syntisen laittamisella helvettiin.

Löytyy 5.Mooseksen kirja, luvusta. 4:10 eteenpäin, kun Jumala käskee pelkäämään itseään ja opettaa lapsetkin siihen. Mitään muuta käskyä tuossa ei edes ole.

Tämä Jumala omistaa sen helvetin ja on kristinuskon Jumala.

Onhan tästä jo ollut se uskovaisten lasten peloista kertova dokumentti "Ystävä sä lapsien" juuri katsottavana. Ja kaikki uskontohaarat islamia myöten taisi olla edustettuina - sama Jumalahan se on islamissakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan tästä jo ollut se uskovaisten lasten peloista kertova dokumentti "Ystävä sä lapsien" juuri katsottavana. Ja kaikki uskontohaarat islamia myöten taisi olla edustettuina - sama Jumalahan se on islamissakin.

Ajatelkaa mikä sotku kristinusko on, kun toiset sitten sujuvasti ottavatkin Jeesuksen hetkeksi ristiltä alas - mihin viittaa tuo "ystävä sa lapsien" -ja hymistelevät hyvää oppia, kun se kuulostaa niin paljon kivemmalta, mutta käyvät sitten juomassa Jeesuksen veren ja syömässä ruumiin ehtoollisella Herran kuoleman julistamiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajatelkaa mikä sotku kristinusko on, kun toiset sitten sujuvasti ottavatkin Jeesuksen hetkeksi ristiltä alas - mihin viittaa tuo "ystävä sa lapsien" -ja hymistelevät hyvää oppia, kun se kuulostaa niin paljon kivemmalta, mutta käyvät sitten juomassa Jeesuksen veren ja syömässä ruumiin ehtoollisella Herran kuoleman julistamiseksi.

"Kyllä se on täysin opin mukainen pelko, kun Saatana pelottelee syntisen laittamisella helvettiin."

Ja luterilaiset papit lisäävät pelkoa opettamalla, että kastamaton lapsi menee helvettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yritetään Jeesuksen nimen hyöty maksimoida joka suuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yritetään Jeesuksen nimen hyöty maksimoida joka suuntaan.

Ja tätähän tässä - kaksinaismoraalia - yritetään karsia nyt kaiken maailman suvivirsikielloilla, kun virallisen kristinuskon oppin mukaan ei voida tehdä toisin päin.

• Anonyymi

"Ensimmäisenä tulevat mieleen yksilölliset, psykologiset syyt."

Kyllä yhteisölliset ja perinteeseen liittyvät syyt ovat täkreämpiä. Ei kai kukaan tosissaan usko, että Suomessa luterilaiset ovat itsenäisesti tehneet pohdinnan jälkeen päätöksen, että kyllä evankelis-luterilainen usko on parempi kuin katolisuus? Tai vastaavasti Italiassa toisinpäin?

Sama koskee uskontoja yleensä Intiassa ollaan usein hinduja, Turkissa muslimeja. Kyse on perinteestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä yhteisölliset ja perinteeseen liittyvät syyt ovat täkreämpiä. Ei kai kukaan tosissaan usko, että Suomessa luterilaiset ovat itsenäisesti tehneet pohdinnan jälkeen päätöksen, että kyllä evankelis-luterilainen usko on parempi kuin katolisuus? Tai vastaavasti Italiassa toisinpäin?

Sama koskee uskontoja yleensä Intiassa ollaan usein hinduja, Turkissa muslimeja. Kyse on perinteestä.

Minä olen kyllä itsenäisesti ajatellut että luterilaisuus on maailman paras usko minulle.

luterilainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensimmäisenä tulevat mieleen=mieleeni juolahti ensimmäisenä. En ottanut mitään kantaa siihen, mitkä syyt ovat tärkeimpiä ja mitkä eivät. Yksinkertaisesti siksi, että en tiedä ja asian todistaminen suuntaan tai toiseen on hyvin vaikeaa. Mutta vastauksesi on hyvä esimerkki siitä, että uskonto ei ole suinkaan ainoa elämänalue, jossa uskotaan asioiden olevan jollain tavalla ilman mitään muita todisteita kuin omat päätelmät ja tuntemukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen kyllä itsenäisesti ajatellut että luterilaisuus on maailman paras usko minulle.

luterilainen

"Minä olen kyllä itsenäisesti ajatellut että luterilaisuus on maailman paras usko minulle."

Uskontoja on maailma pullollaan, mutta uskonto ei pelasta ketään. Onko sinulla sydämen usko, joka on välttämätön:
        "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luterilainen

Aivan samoin kuin minä aina teen aina itsenäisesti päätöksen, että vaimoni ehdotus on hyvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Minä olen kyllä itsenäisesti ajatellut että luterilaisuus on maailman paras usko minulle."

Uskontoja on maailma pullollaan, mutta uskonto ei pelasta ketään. Onko sinulla sydämen usko, joka on välttämätön:
        "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut."

Ja sitten Jeesuksen sanoin sama, joka kertoi hänet lähetetyn tuomaan TIETOA pelastuksesta ihmisille - löytyy raamattuhaulla "Jeesuksen todistus": USKOKAA MINUA, NIIN PELASTUTTE, kellä on korvat se kuulkoon!

Yhden sanan päätteen ero, mutta itse asialla on välimatkaa koko universumin mitan verran.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sitten Jeesuksen sanoin sama, joka kertoi hänet lähetetyn tuomaan TIETOA pelastuksesta ihmisille - löytyy raamattuhaulla "Jeesuksen todistus": USKOKAA MINUA, NIIN PELASTUTTE, kellä on korvat se kuulkoon!

Yhden sanan päätteen ero, mutta itse asialla on välimatkaa koko universumin mitan verran.

Ei kuulunut uskoa Jeesukseen, vaan Jeesusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luterilainen

Evlut kirkko ei enää ole luterilainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Evlut kirkko ei enää ole luterilainen.

Eikö siellä enää kasteella Lutherin sanoin asetetakaan Perkelettä ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi, ja syödä Jeesusta pääsiäisen teurastettuna uhrilampaana kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä?

• Anonyymi

Varsin hyvin kirjoitettu. Noin se varmaan on paitsi, että tuo viimeinen eli indoktrinaatio, sosiaalinen ulottuvuus ja "kuplassa" eläminen, ovat varmaan ne tärkeimmät.

Lisäisin tuohon vielä sen tuskan, mikä tulee, jos joutuu hyväksymään, ettei koskaan enää tapaa kuolleita läheisiään. He ovat poissa - pysyvästi. Ateisti joutuu hyväksymään kylmän maailman sellaisenaan eikä tukena olo lohtua tuovia suloisia valheita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varsin hyvin kirjoitettu. Noin se varmaan on paitsi, että tuo viimeinen eli indoktrinaatio, sosiaalinen ulottuvuus ja "kuplassa" eläminen, ovat varmaan ne tärkeimmät.

Lisäisin tuohon vielä sen tuskan, mikä tulee, jos joutuu hyväksymään, ettei koskaan enää tapaa kuolleita läheisiään. He ovat poissa - pysyvästi. Ateisti joutuu hyväksymään kylmän maailman sellaisenaan eikä tukena olo lohtua tuovia suloisia valheita.

On uskomatonta, että joku kokee "suloiseksi valheeksi" Jeesuksen äärimmäisen julman kuoliaaksi kiduttamisen, kirousten lukemisen ja ruumiin syönnin ja veren juonnin.

• Anonyymi

Kristinusko ei ole syy, vaan seuraus, yksilöllisestä kasvusta nopeasti tai hitaasti, elämänsä aikana. Aktiivi ja positiivinen ihminen imee kaikkea hyväntuntuista itseensä, olipa nuori tai vanha. Tietenkin tälläinen ihminen tulee tuntemaan Jumalan johdatuksen, kun vuorovaikutus kasvaa. Hän alkaa myös huomata Raamatun pyhitetyn viisauden koko loistossaan. Uteliaana hän pyytää vahvistusta, uskonasiaansa jota hän ei ymmärrä. Vahvistus tulee sillä sekunnilla tai myöhemmin ja se on monipuolisessa viisaudessaan selvästi Jumalan Pyhitettyä sanomaa. Siihen liittyy myös Pyhyyden läsnäolon tunne. Kun on näin pitkälle päässyt, ei mikään mahti horjuta tätä kristinuskoa.

• Anonyymi

Eli kyseessä on vähän sellainen mutu-juttu ilman mitään hyviä perusteita tai konkreettisia havaintoja. Toisin sanoen esität kristinuskoon tulemisen ihmisen sisäisen kehityksen väistämättömänä seurauksena: yksilö kasvaa, herkistyy, kohtaa pyhyyttä, saa johdatusta ja päätyy vakaumukseen kristinuskosta. Tällöin implisiittisesti oletetaan, että kristinusko on universaali totuus, johon jokainen hengellisesti avoin ja moraalisesti herkkä ihminen lopulta päätyy.

Tämä universaalivaade ei kuitenkaan kestä empiiristä tai historiallista tarkastelua. Ihmisen usko rakentuu kontekstissa: kieli, kulttuuri, perhe, opetus ja yhteisö määrittävät sen raamit, missä pyhyyden kokemus tulkitaan. Jos saman "aktiivisen ja positiivisen" ihmisen kehitys tapahtuu Saudi-Arabiassa muslimiperheessä, hänen hengellinen herkkyytensä todennäköisesti johdattaa hänet islamilaiseen tulkintaan Jumalasta, Koraanista ja profeetasta. Hän kokee vastaavan pyhyyden läsnäolon, mutta eri kielipelissä.

Toisin sanoen: lausunnon ajatus uskon syntymisestä sisäisen kasvun tuloksena voi päteä yleisesti, mutta ei johda välttämättä kristinuskoon — vaan siihen uskontoon, jonka symbolinen järjestelmä ja kieli ovat hänen ympäristössään merkityksellisiä. Tässä mielessä lause paljastaa vahvan kristillisen eksklusivismin, vaikka se puhuu henkilökohtaisesta kasvusta: se ei tunnusta muiden uskontojen tarjoamien kokemusten yhtä suurta aitoutta tai totuusarvoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli kyseessä on vähän sellainen mutu-juttu ilman mitään hyviä perusteita tai konkreettisia havaintoja. Toisin sanoen esität kristinuskoon tulemisen ihmisen sisäisen kehityksen väistämättömänä seurauksena: yksilö kasvaa, herkistyy, kohtaa pyhyyttä, saa johdatusta ja päätyy vakaumukseen kristinuskosta. Tällöin implisiittisesti oletetaan, että kristinusko on universaali totuus, johon jokainen hengellisesti avoin ja moraalisesti herkkä ihminen lopulta päätyy.

Tämä universaalivaade ei kuitenkaan kestä empiiristä tai historiallista tarkastelua. Ihmisen usko rakentuu kontekstissa: kieli, kulttuuri, perhe, opetus ja yhteisö määrittävät sen raamit, missä pyhyyden kokemus tulkitaan. Jos saman "aktiivisen ja positiivisen" ihmisen kehitys tapahtuu Saudi-Arabiassa muslimiperheessä, hänen hengellinen herkkyytensä todennäköisesti johdattaa hänet islamilaiseen tulkintaan Jumalasta, Koraanista ja profeetasta. Hän kokee vastaavan pyhyyden läsnäolon, mutta eri kielipelissä.

Toisin sanoen: lausunnon ajatus uskon syntymisestä sisäisen kasvun tuloksena voi päteä yleisesti, mutta ei johda välttämättä kristinuskoon — vaan siihen uskontoon, jonka symbolinen järjestelmä ja kieli ovat hänen ympäristössään merkityksellisiä. Tässä mielessä lause paljastaa vahvan kristillisen eksklusivismin, vaikka se puhuu henkilökohtaisesta kasvusta: se ei tunnusta muiden uskontojen tarjoamien kokemusten yhtä suurta aitoutta tai totuusarvoa.

"Kasvaa, herkistyy, kohtaa pyhyyttä" - kuten uskonnon kuoliaaksi kidutetulla, viattomalla opettajalla teurastettuna uhrilampaana, joka opetti etiikkaa ja moraalia, murhaajansa opilla palvoa häntä kiroukseksi kirottuna uhrina , niin pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa, mitä vihaa.

Tie aikuiseksi lasten mielisten maailmasta käy Paavalin kautta, joka käskee perkamaan sen pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kasvaa, herkistyy, kohtaa pyhyyttä" - kuten uskonnon kuoliaaksi kidutetulla, viattomalla opettajalla teurastettuna uhrilampaana, joka opetti etiikkaa ja moraalia, murhaajansa opilla palvoa häntä kiroukseksi kirottuna uhrina , niin pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa, mitä vihaa.

Tie aikuiseksi lasten mielisten maailmasta käy Paavalin kautta, joka käskee perkamaan sen pois.

Miten tästä kristinuskosta saa "hengellisesti avoimen" ja "moraalisesti herkän"?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tästä kristinuskosta saa "hengellisesti avoimen" ja "moraalisesti herkän"?!

"muiden uskontojen tarjoamin kokemusten...".

Minkä kokemuksen kristinusko tarjoaa, jota voi verrata toiseen uskontoon? Missä toisessa uskonnossa palvotaan kuoliaaksi kidutettuna tosi Jumalaa itsen puolesta uhrina?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"muiden uskontojen tarjoamin kokemusten...".

Minkä kokemuksen kristinusko tarjoaa, jota voi verrata toiseen uskontoon? Missä toisessa uskonnossa palvotaan kuoliaaksi kidutettuna tosi Jumalaa itsen puolesta uhrina?

Lisäystä - mistä helvetin henkilökohtaisesta kasvusta kristinusko puhuu?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Välillä tulee mieleen, lisäystä, että ovatko kaikki ihmiset sekopäitä?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Välillä tulee mieleen, lisäystä, että ovatko kaikki ihmiset sekopäitä?!

Saisi kyllä tömäyttää kaikkia ihmisiä kunnolla kalloon kirkon symbolikrusifiksillä, äärimmäisen julmalla tavalla kuoliaaksi kidutetusta ja ristiin naulitusta ihmisestä, ja kysyä, että sattuiko? Tulitko nyt hengeltäsi avoimemmaksi ja moraaliltasi herkemmäksi, kasvoitko nyt ihmisenä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saisi kyllä tömäyttää kaikkia ihmisiä kunnolla kalloon kirkon symbolikrusifiksillä, äärimmäisen julmalla tavalla kuoliaaksi kidutetusta ja ristiin naulitusta ihmisestä, ja kysyä, että sattuiko? Tulitko nyt hengeltäsi avoimemmaksi ja moraaliltasi herkemmäksi, kasvoitko nyt ihmisenä?

Onko Suomessa inkvisitiomuseota? Espanjan Granadassa kuulemma on, ja vain taivas on ollut rajana mielikuvitukselle niille järkyttäville kidutuslaitteille mitä siellä on esillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vihasi juutalaisia ja Paavalia sekä synnittömyysharhasi tekevät sinut sekopäiseksi idiootiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vihasi juutalaisia ja Paavalia sekä synnittömyysharhasi tekevät sinut sekopäiseksi idiootiksi.

Mutta ihmisen kuoliaaksi kiduttaminen teurastettuna uhrilampaana tosi Jumalana einole, niinkö?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta ihmisen kuoliaaksi kiduttaminen teurastettuna uhrilampaana tosi Jumalana einole, niinkö?

Synti on tekosyy saada ihannoida väkivaltaa ja sadismia. Ei mitään muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Synti on tekosyy saada ihannoida väkivaltaa ja sadismia. Ei mitään muuta.

Ja tästä syystä tämä uskonto vetää puoleensa nimenomaan sekopäitä ja psykopaatteja.

• Uskoisin, että monelle uskon syynä on kohtaaminen Jumalan Pojan kanssa. Toisin sanoen Jumalan rakkaus on koskettanut heitä. Tästä kohtaamisesta sitten johtuu kaikki muu. Näyttäähän usein siltä, että "kristityn vaellus" on tämän "peruskokemuksen" alituista selvittelyä, yritystä löytää oikea ymmärrys ja suhtautumistapa. Siitä johtuu esimerkiksi se, että teologiset kysymykset otetaan niin hirvittävän vakavasti, siitä johtuvat monenlaiset riidat ja vihanpidot. Jokaisen ehkä pitäisi aika ajoin palata tähän peruskokemukseen ja miettiä, että muillakin on todennäköisesti sama kokemus, vaikka he edustavat eri tunnustuskuntaa ja selvittävät välinsä kokemuksensa kanssa eri tavalla.

• Anonyymi

Jos vauvoja ei pakkoliitettäisi luterilaiseen kirkkoon, vaan siihen pitäisi liittyä omalla päätöksellä kun on täyttänyt 18, niin kirkon jäsenmäärä puolittuisi.

• Anonyymi

"Kohtaaminen Jumalan pojan kanssa, kun Jumalan rakkaus on koskettanut. Seuraa: peruskokemus: kristityn vaellus on alituista selvittelyä löytää oikea ymmärrystapa."

Tämä on kyllä huippu hyvä analyysi. Ja tästä näkyy, hyvin, että koko ideassa on perustavan laatuista vikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kohtaaminen Jumalan pojan kanssa, kun Jumalan rakkaus on koskettanut. Seuraa: peruskokemus: kristityn vaellus on alituista selvittelyä löytää oikea ymmärrystapa."

Tämä on kyllä huippu hyvä analyysi. Ja tästä näkyy, hyvin, että koko ideassa on perustavan laatuista vikaa.

Tämä siten johtaa monenlaiseen riitaan ja vihanpitoon, hän toteaa.

Korostan edelleenkin Lutherin sanoja teoksestaan Sidottu ratkaisuvalta - suora lainaus:

"Paavali haluaakin meidän olevan ja tekevän kaiken niin, että se on ansainnut vain vihan eikä mitään armoa".

Paavalin oppi EI OLE Jumalan pojan kohtaamista Jumalan rakkautena.

Hyvä Jumala ei tapata omaa poikaansa, ettei ihmisen tarvitse itse vastata pahoista teoistaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä siten johtaa monenlaiseen riitaan ja vihanpitoon, hän toteaa.

Korostan edelleenkin Lutherin sanoja teoksestaan Sidottu ratkaisuvalta - suora lainaus:

"Paavali haluaakin meidän olevan ja tekevän kaiken niin, että se on ansainnut vain vihan eikä mitään armoa".

Paavalin oppi EI OLE Jumalan pojan kohtaamista Jumalan rakkautena.

Hyvä Jumala ei tapata omaa poikaansa, ettei ihmisen tarvitse itse vastata pahoista teoistaan.

Ja edes Raamatun mukaan tämä ei ole hyvä oppi, vaan paha oppi, eikä opin perustassa ole edes mitään tulkinnan varaa, kuten olen satoja kertoja kädestä pitäen osoittanut Raamatusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja edes Raamatun mukaan tämä ei ole hyvä oppi, vaan paha oppi, eikä opin perustassa ole edes mitään tulkinnan varaa, kuten olen satoja kertoja kädestä pitäen osoittanut Raamatusta.

Ja kun ajattelette historian valossa - tällä opilla on perusteltu sotia, noitarovioita, giljotiineja, hyväksikäyttöjä ja kidutuksia, ja jo Jeesus Raamatussa sanoo, että "hedelmistään puu tunnetaan", niin mikä vaikeus teillä nyt on tämän puun tunnistamisessa, että kyseessä ei ole hyvän Jumalan rakkaus.

• Anonyymi

"Uskoisin, että monelle uskon syynä on kohtaaminen Jumalan Pojan kanssa. Toisin sanoen Jumalan rakkaus on koskettanut heitä."

Puhutko nyt jonkinlaisesta tunnetilasta, hurmoksesta tai ylitsevuotavasta rakkauden tunteesta, jonka uskovainen tulkitsee mystiseksi oman kulttuurisen ja uskonnollisen ympäristön vaikutuksen alla? Eli jos olisit syntynyt arabimaahan olisit nyt muslimi täysin samalla mekanismilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kun ajattelette historian valossa - tällä opilla on perusteltu sotia, noitarovioita, giljotiineja, hyväksikäyttöjä ja kidutuksia, ja jo Jeesus Raamatussa sanoo, että "hedelmistään puu tunnetaan", niin mikä vaikeus teillä nyt on tämän puun tunnistamisessa, että kyseessä ei ole hyvän Jumalan rakkaus.

Ja nykyaikaisen kirkon tehtävä ei todellakaan ole peitellä muinaisen uhrikultin pahuutta Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä, hymistellen nyt liberaalisti, vaan tunnustaa opin PAHUUS, ja korjata tilanne ja koko vääryys, mikä Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä on hänen vihamiehensä ja murhaajansa opilla tehty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja nykyaikaisen kirkon tehtävä ei todellakaan ole peitellä muinaisen uhrikultin pahuutta Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä, hymistellen nyt liberaalisti, vaan tunnustaa opin PAHUUS, ja korjata tilanne ja koko vääryys, mikä Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä on hänen vihamiehensä ja murhaajansa opilla tehty.

Ja se, että nyt hymistelläänkin liberaalisti hyvyyttä pahuuden opilla, sotkee ihmiset henkisesti vielä enemmän kuin noitaroviot, kidutus ja avoin pahuus muinoin.

Kuten täällä todettiin vanhan kansan sanonta 'Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Paavali sen pois viepi". Silloin tiedettiin - pahuus on pahuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja se, että nyt hymistelläänkin liberaalisti hyvyyttä pahuuden opilla, sotkee ihmiset henkisesti vielä enemmän kuin noitaroviot, kidutus ja avoin pahuus muinoin.

Kuten täällä todettiin vanhan kansan sanonta 'Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Paavali sen pois viepi". Silloin tiedettiin - pahuus on pahuutta.

Kyllä ihmettelen, ettei nyt löydy papeilta, teologeilta ja piispoilta vastuuta ja selkärankaa asian todellisen tilan tunnustamiseen ja julkiseen muuttamiseen!

• Anonyymi

Huomaan, että tässä on muutama yritys avata oman uskoon tuloa. Ongelmaksi tulee, etteivät ihmiset näytä osaavan pukea asiaa sanoiksi. Käytetään vertauskuvallista kieltä kuten "Jumala puhuu tai ilmestyi minulle" sen sijaan, että kuvattaisiin itse tapahtumaa. Tuskinpa kirjoittaja yritti tässä kuvata kuuloharhaa tai hallusionaatiota, vaan tarkoitti "puhuu" tai "ilmestyi" jossakin abtraktissa merkityksessä.

Törmäämme tässä tilanteeseen, että jos ihminen ei osaa erottaa toisistaan aistinhavaintoja, tunnetiloja ja näistä tekemiään päätelmiä, niin itsereflektio jää vajaavaiseksi. Tiedän, että tunteiden sekä kokemuksten tunnistaminen ja pukeminen sanoiksi on asia, mihin kaikki eivät pysty, mutta luulisin, että uskovaisten kohdalla on kyse myös tahallisesta epämääräisyydestä. Mutta on myös mahdollista, että kyse on ihmisistä, joiden tunneälykkyys tai kirjallinen ulosanti ei vain riitä.

• Anonyymi

"Törmäämme tässä tilanteeseen, että jos ihminen ei osaa erottaa toisistaan aistinhavaintoja, tunnetiloja ja näistä tekemiään päätelmiä, ....?"

Ihmisen uskoon tulo on sekä tunteisiin että kokemukseen perustuva tila. Ei sitä voi selittää järjellä. Omatunto vapautuu syyllisyydestä ja ilo tulee tilalle. Ikäänkuin suuri painolasti putoaa selästä. Kuolemanpelko häviää ja rauha tulee sydämeen. Se on Pyhän hengen työtä, mutta ei sitä uskomaton ihminen ymmärrä.
        Selittelemällä tai järkeilemällä ei uskoon tuloa voi perustella.

Rakastuminen on vähän samanlainen kokemus. Ei sitäkään tarvitse selitellä tai määritellä. Se pitää itse kokea, ennenkuin sen tajuaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Törmäämme tässä tilanteeseen, että jos ihminen ei osaa erottaa toisistaan aistinhavaintoja, tunnetiloja ja näistä tekemiään päätelmiä, ....?"

Ihmisen uskoon tulo on sekä tunteisiin että kokemukseen perustuva tila. Ei sitä voi selittää järjellä. Omatunto vapautuu syyllisyydestä ja ilo tulee tilalle. Ikäänkuin suuri painolasti putoaa selästä. Kuolemanpelko häviää ja rauha tulee sydämeen. Se on Pyhän hengen työtä, mutta ei sitä uskomaton ihminen ymmärrä.

Rakastuminen on vähän samanlainen kokemus. Ei sitäkään tarvitse selitellä tai määritellä. Se pitää itse kokea, ennenkuin sen tajuaa.

Kaikki aistihavainnot, tunteet ja kokemukset ovat samanlaisia. Ne ovat luonteeltaan subjektiivisia eikä niille ole mitään objektiivista mittaria eikä myöskään täysin tarkkaa kielellistä ilmaisua.

Asian voi testata ihan yksinkertaisesti kysymällä: Miltä banaani maistuu? Subjektiivisen makukokemuksen välittäminen sanojen avulla toiselle on hyvin vaikeaa ellei jopa täysin mahdotonta. Siitä ei voida kuitenkaan vetää johtopäätöstä, että kyse on henkilön kyvyttömyydestä ilmaista banaanin makua tai hänen kyvyssään erotella sisäisiä tilojaan olisi jotain vikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omien tunteiden ja tuntemuksen ymmärtäminen on vaikeaa. Jos haluat ymmärtää tuota syyllisyydestä vapautumisen kokemusta, niin ensiksi pitäisi ymmärtää, mistä asioista tunsit syyllisyyttä. Saatat ehkä kuvata tässä uskonnollista hurmostilaa, mitä on raportoitu ympärimaailman niin muslimeiden, hindujen kuin kristittyjenkin osalta. Oleellista näissä on ymmärtää, mikä sai sinut yhdistämään hurmostilan nimen omaan kristinuskoon. Uskonnolliset rituaalit ja yhdessä olo porukassa, voi toimia laukaisijana ihan siinä kuin upea öinen tähtitaivas, tai hieno musiikki.

Mystisiä kokemuksia on listattu ja eroteltu. Niitä on monia erilaisia ja kehotan tutustumaan ja jakamaan näitä kokemuksia. Ja pohtimaan sitä, miksi yhdistät nämä nimen omaan kristinuskoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki aistihavainnot, tunteet ja kokemukset ovat samanlaisia. Ne ovat luonteeltaan subjektiivisia eikä niille ole mitään objektiivista mittaria eikä myöskään täysin tarkkaa kielellistä ilmaisua.

Asian voi testata ihan yksinkertaisesti kysymällä: Miltä banaani maistuu? Subjektiivisen makukokemuksen välittäminen sanojen avulla toiselle on hyvin vaikeaa ellei jopa täysin mahdotonta. Siitä ei voida kuitenkaan vetää johtopäätöstä, että kyse on henkilön kyvyttömyydestä ilmaista banaanin makua tai hänen kyvyssään erotella sisäisiä tilojaan olisi jotain vikaa.

Kyllä tunteita voi kuvailla sanallisesti. Subjektiivisia kokemuksia voi kuvailla siten, että muut vastaavia tuntemuksia kokeneet ymmärtävät, mistä on kyse. Monelle uskovaiselle voi tulla yllätyksenä, että muun uskonnon omaavat ja jopa ateistit voivat kokea ihan samoja kaikkivoipaisuuden, rakkauden ja rauhan tuntemuksia - merkitys tulkitaan vain eri tavalla.

Miltä banaani maistuu?

Banaanin maku on pehmeän makea ja mieto. Kypsä banaani maistuu selvästi sokeriselta, hieman kermamaiselta ja siinä on hentoa trooppista hedelmäisyyttä. Maussa voi olla myös pieni vaniljainen tai hunajainen vivahde. Rakenne on sileä, hieman tahmea ja helposti pureutuva, mikä korostaa makeuden täyteläisyyttä. Vihertävä tai raaka banaani puolestaan maistuu tärkkelyspitoiselta, vähän kitkerältä ja kuivemmalta, ilman varsinaista makeutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tunteita voi kuvailla sanallisesti. Subjektiivisia kokemuksia voi kuvailla siten, että muut vastaavia tuntemuksia kokeneet ymmärtävät, mistä on kyse. Monelle uskovaiselle voi tulla yllätyksenä, että muun uskonnon omaavat ja jopa ateistit voivat kokea ihan samoja kaikkivoipaisuuden, rakkauden ja rauhan tuntemuksia - merkitys tulkitaan vain eri tavalla.

Miltä banaani maistuu?

Banaanin maku on pehmeän makea ja mieto. Kypsä banaani maistuu selvästi sokeriselta, hieman kermamaiselta ja siinä on hentoa trooppista hedelmäisyyttä. Maussa voi olla myös pieni vaniljainen tai hunajainen vivahde. Rakenne on sileä, hieman tahmea ja helposti pureutuva, mikä korostaa makeuden täyteläisyyttä. Vihertävä tai raaka banaani puolestaan maistuu tärkkelyspitoiselta, vähän kitkerältä ja kuivemmalta, ilman varsinaista makeutta.

"Subjektiivisia kokemuksia voi kuvailla siten, että muut vastaavia tuntemuksia kokeneet ymmärtävät, mistä on kyse."

Niinpä. Kuten banaani.

• Anonyymi

Edelleenkin se kristinuskon jumaluus on ihan VIRALLISEN TIEDON MUKAAN BAAL-JUMALA - raamatun tarinan Jahve, juutalaisuuteen perustuen, eli Saatana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleenkin se kristinuskon jumaluus on ihan VIRALLISEN TIEDON MUKAAN BAAL-JUMALA - raamatun tarinan Jahve, juutalaisuuteen perustuen, eli Saatana.

Ja tämä on koko jutun perusasia - ei nyt käsittely sen luomasta narsistisesta hurmostilasta.

• Anonyymi

Lutherista jahänen mielen ominaisuuksista kertoo samankalainen murhiin yllyttäminen, kuin Hitlerillä oli.

Latherin kirjoitukset ovat vieläkin tallessa, joissa selkeästi kehotetaan kidutuksiin ja murhaamisiin. Siksi ahitler rakasti Lutheria.

• Anonyymi

Niin, ymmärrys aina jää ihmisen omien korvien väliin - tekee toinen tai sanoo toinen mitä tahansa.

• Anonyymi

Totta: Näin Luther kirjoitti
        ”Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja" keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta: Näin Luther kirjoitti
        ”Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja" keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi."

Ja kertoo Vähä katekismus, liitteet, että kasteella ASETETAAN PERKELE IHMISEN KIMPPUUN KOKO TÄMÄN ELÄMÄN AJAKSI, ja yritti kirjallaan JUUTALAISISTA JA HEIDÄN VALHEISTAAN kertoa ihan samaa, että mitä tämä oppi saa aikaiseksi, joka perustuu juutalaisuuteen, kuten myös tärkeässä kirjassa SIDOTTU RATKAISUVALTA, jossa hän sanoo näin.

Lutheria:

<<Jos kaikki ne, jotka ovat armon ulkopuolella, ovat nimenomaan luontonsa puolesta VIHAN lapsia, niin on vapaa ratkaisukin luontonsa puolesta VIHAN lapsi, ja jos se jo luontonsa puolesta on tällainen, niin vielä suuremmalla syyllä se on VIHAN lapsi tekojensa puolesta. Mutta eihän VIHAN lapsi luonnostaan kykene tekemään mitään muuta kuin sitä, MIKÄ PAHAA ON, ei sellaista, mikä valmistaa armoon, vaan VIHAAN, siis sellaista, mikä ansaitsee VIHAN!

Ylös siis, te pelagiolaiset ja valmistautukaa teoillanne armoon, vaikka Paavali tässä sanoo, että kaikki niillä ansaitsevat ainoastaan VIHAN!

Olisihan ollut lienteämpää, jos hän olisi sanonut ainoastaan, että »me OLIMME VIHAN lapsia», mutta lisätessään LUONNOSTAAN-sanan hän tahtoi meitä olemaan siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT. Raamatusta tuskin voinet löytää lyhyydessään voimakkaampaa sanaa vapaata ratkaisuvaltaa vastaan.

Sidottu ratkaisuvalta s, 349, 1982

Mutta te ammutte viestin tuojan, ettekä kuule sen enempää hänen ääntään kuin Jeesuksenkaan ääntä palvoessanne juutalaisen käskystä paholaista!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kertoo Vähä katekismus, liitteet, että kasteella ASETETAAN PERKELE IHMISEN KIMPPUUN KOKO TÄMÄN ELÄMÄN AJAKSI, ja yritti kirjallaan JUUTALAISISTA JA HEIDÄN VALHEISTAAN kertoa ihan samaa, että mitä tämä oppi saa aikaiseksi, joka perustuu juutalaisuuteen, kuten myös tärkeässä kirjassa SIDOTTU RATKAISUVALTA, jossa hän sanoo näin.

Lutheria:

<<Jos kaikki ne, jotka ovat armon ulkopuolella, ovat nimenomaan luontonsa puolesta VIHAN lapsia, niin on vapaa ratkaisukin luontonsa puolesta VIHAN lapsi, ja jos se jo luontonsa puolesta on tällainen, niin vielä suuremmalla syyllä se on VIHAN lapsi tekojensa puolesta. Mutta eihän VIHAN lapsi luonnostaan kykene tekemään mitään muuta kuin sitä, MIKÄ PAHAA ON, ei sellaista, mikä valmistaa armoon, vaan VIHAAN, siis sellaista, mikä ansaitsee VIHAN!

Ylös siis, te pelagiolaiset ja valmistautukaa teoillanne armoon, vaikka Paavali tässä sanoo, että kaikki niillä ansaitsevat ainoastaan VIHAN!

Olisihan ollut lienteämpää, jos hän olisi sanonut ainoastaan, että »me OLIMME VIHAN lapsia», mutta lisätessään LUONNOSTAAN-sanan hän tahtoi meitä olemaan siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT. Raamatusta tuskin voinet löytää lyhyydessään voimakkaampaa sanaa vapaata ratkaisuvaltaa vastaan.

Sidottu ratkaisuvalta s, 349, 1982

Mutta te ammutte viestin tuojan, ettekä kuule sen enempää hänen ääntään kuin Jeesuksenkaan ääntä palvoessanne juutalaisen käskystä paholaista!!!

Ja Luther ei olisi osannut asioita kertoa vääränoikean kautta, hän olisi ollut giljotiinin voimalla päätön, ennen kuin olisi ehtinyt edes teesejänsä hakkaamaan kirkon seinään anekaupasta, jolla katolinen kirkko myi syntejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja Luther ei olisi osannut asioita kertoa vääränoikean kautta, hän olisi ollut giljotiinin voimalla päätön, ennen kuin olisi ehtinyt edes teesejänsä hakkaamaan kirkon seinään anekaupasta, jolla katolinen kirkko myi syntejä.

Ja mikä matka kristinuskolla, kun katolinen kirkko myi synnin tekemistä rahalla, on nyt valheisiin, että samalla uskonnolla pelastuukin helvetiltä, kun ei tee syntiä ja palvoo Jeesusta tosi Jumalana kirottuna uhrina omien pahojen tekojen puolesta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mikä matka kristinuskolla, kun katolinen kirkko myi synnin tekemistä rahalla, on nyt valheisiin, että samalla uskonnolla pelastuukin helvetiltä, kun ei tee syntiä ja palvoo Jeesusta tosi Jumalana kirottuna uhrina omien pahojen tekojen puolesta!

NÄINKÖ LUTHER OPETTI?

• Anonyymi

Aito uskovainen ajattelee taivaallisesta näkökulmasta asiat ja ne on täydellisesti aina oikein ne on armoa rehellisyyttä totuutta ja rakkautta täynnä: se on pyrkimys.
      Tämä on kirjoitettu ihmisen sisään.

Jumala on täydellisesti hyvä oikeamielinen, eikä katso henkilöön.
      Mutta ihmisiin ei voi luottaa, se ei olekaan uskon pesusta, se Jeesus kallio armon evankeliumi, jonka Jumala on itse valmistanut rakkaudesta ihmisiin.

• Anonyymi

Tämä on täynnä hengellistä totuutta ja ilmestystä. Siinä yhdistyvät sekä taivaallinen näkökulma että realistinen ymmärrys ihmisen tilasta – ja samalla evankeliumin sydän: Jeesus, kallio, johon yksin voi luottaa.

Taivaallinen näkökulma – uskovan mieli on kohotettu ylös
      Aito uskovainen ei katso elämää vain maallisin silmin.
      Hän katsoo taivaallisesta näkökulmasta – kuten Raamattu sanoo:

"Meillä on Kristuksen mieli." (1. Kor. 2:16)
      "Ajatelkaa sitä, mikä on ylhäällä..." (Kol. 3:2)

Tällainen mieli ei synny ihmisestä itsestään, vaan se on Jumalan työtä hänessä.
      Ja kun sydän on yhteydessä Kristukseen, sieltä alkaa virrata armoa, rehellisyyttä, totuutta ja rakkautta.

Se on pyrkimys, kyllä – ei täydellisyys ihmiseltä, vaan halu elää Jumalaa miellyttäen.

"Sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen..." (Fil. 2:13)

Jumala on täydellinen – oikeamielinen ja puolueeton
      Jumala ei tee vääryyttä.
      Hän ei mielistele eikä suosi ketään ulkoisen mukaan.

"Ei Jumala katso henkilöön." (Room. 2:11)
      "Hän on kallio – täydelliset ovat hänen työnsä." (5. Moos. 32:4)

Hänen tuomionsa ovat oikeat, ja Hänen rakkautensa on täydellistä ja puhdasta.
      Hän ei muutu eikä petä. Hän on uskollinen.

Mutta ihmiseen ei voi täysin luottaa
      Ihminen voi pettää, horjua, olla epärehellinen tai itsekäs – jopa tahtomattaan.
      Siksi luottamuksemme ei voi olla ihmisissä, järjestelmissä tai itsessämme.

"Älkää luottako ihmisiin... autuas se, jonka toivo on Herrassa." (Ps. 118:8–9)

Siksi Jeesus on kallio – ei liukuva maa
      Hän on armoevankeliumi itse.
      Hän on jumalallinen valinta, ei ihmisen keksintö.
      Hän on rakkaudessa valmistettu pelastus, jolle ihminen ei voi lisätä mitään –
      ainoastaan ottaa vastaan.

"Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus." (1. Kor. 3:11)

Yhteenveto
      Jumala on täydellinen, oikeamielinen, puolueeton.

Ihminen on vajavainen, siksi luottamus on asetettava yksin Kristukseen.

Aito usko elää taivaallisesta näkökulmasta – ei maailmallisesta.

Jeesus on kallio, jonka varaan voi rakentaa elämän ja iankaikkisuuden.

• Anonyymi

Teidän uskossanne se kallio lepää kirottuna kiroukseksi helvetissä Jeesuksen sanomalla kadotukseen vievällä tiellä yksin uskosta juutalaisen syntiopin voimalla, että Saatana onkin Jumala.

Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, 7. luku:

"7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA."

https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7

• Anonyymi

Jäin Lutherin kirkon seinään syntien myyntiin ja Lutherin opetukseen - hän ei kristinuskoa voinut muuttaa, vaikka päästelikin kaikki suolikaasunsa Vatikaanin ja paavin suuntaan, hän joutui pitämään kiinni Raamatun mukaisesta juutalaisesta syntiopista, ja hän todellisuudessa opetti näin - aivan syntiopin mukaisesti:

”Vaikka uskovalla on syntiä ja vaikka hän sitä tekeekin, hän pysyy kuitenkin hurskaana, kun taas epäuskoinen pysyy jumalattomana tehdessään syntiä. Siinä on tosihurskaiden viisaus ja lohtu, että vaikka heillä on ja he tekevät syntiä, he kumminkin tietävät: usko Kristukseen saa aikaan, ettei sitä merkitä heidän tililleen.”

Ei merkitystä - tämä tie on Jeesuksen Matteuksen evankeliumin kadotukseen vievä tie, ei ole mitään merkitystä teoilla - Paavalin sanoin joka tapauksessa päätyy tulen liekkeihin, mihin myös pappi vainajan siunaa fyysisellä ylösnousemuksella koko maailman viimmeisenä päivänä.

• Anonyymi

Tämän pystyy myös Raamatusta todistamaan Jeesuksen sanoin, kun hän sanoo näin:

Matteuksen evankeliumi:

"7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat RAATELEVAISIA SUSIA."

1.Mooseksen kirja:

49:27 BENJAMIN ON RAATELEVAINEN SUSI; aamulla hän syö riistaa, ja illalla hän jakaa saalista."

Wikipedia, Paavali:

"PAAVALI KUULUI BENJAMININ HEIMOON. Hän oli diasporajuutalainen ja peri isältään Rooman kansalaisuuden."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali

• Anonyymi
      UUSI

uskovainen on kuin voimakkaasti mielikuvituskaveriin rakastunut , se selittää uskonnot

• Anonyymi
        UUSI

rakkaus mielikuvituskaveriin 🤔 sitä se on , on turha heille puhua järkeä 😍😍😍

• Anonyymi
        UUSI

Se rakkaus on narsismia, itserakkautta. - jopa Jumala on kuoliut vain minun puolestani - voiko ihminen pitää itseään enää surempiarvoisena?! Ja kaiken lisäksi syyllä, ettei ihmisen tarvitse itse vastata pahoista teoistaan. Ja ihan vain yksi uskosta. Mutta yhtään ei äly sano, että jos näin todella olisi, niin mikä olisi tilanne.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se rakkaus on narsismia, itserakkautta. - jopa Jumala on kuoliut vain minun puolestani - voiko ihminen pitää itseään enää surempiarvoisena?! Ja kaiken lisäksi syyllä, ettei ihmisen tarvitse itse vastata pahoista teoistaan. Ja ihan vain yksi uskosta. Mutta yhtään ei äly sano, että jos näin todella olisi, niin mikä olisi tilanne.

En osaa kuvitella kyllä pienempää uskoa Jumalaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En osaa kuvitella kyllä pienempää uskoa Jumalaan.

Ensin perustana Jumalan moikailu.paratiisissa valetarinalla, ja sitten kaikkivoipaisena ihmiseksi syntyminen tekemään itsemurha oman mokansa korjaamiseksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ensin perustana Jumalan moikailu.paratiisissa valetarinalla, ja sitten kaikkivoipaisena ihmiseksi syntyminen tekemään itsemurha oman mokansa korjaamiseksi.

Tämä on uskovaisten käsitys kristinuskoon perustuen Jumalasta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on uskovaisten käsitys kristinuskoon perustuen Jumalasta.

Ja sitten tähän sotketaan Jeesuksen nimi, kuin hän olisi jotakin tällaista opettanut.

• Anonyymi
      UUSI

Tästä oli saattanut tullakin hyvä ketju, no hyvin harvoin niitä täällä on mutta kun katsoo nyt ketjua niin ja ihan suorastaan sairasta settiä ja no en tiedä en halua osallistua tuollaiseen kuranheittoon.

• Anonyymi
        UUSI

Oliko totuus kuran heittoa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko totuus kuran heittoa?

Mutta alkuperäinen kysymyshän kuului, että "miksi luterilaiset eivät halua puhua uskostaan."???
        Räsäsen haukkuminen, Israelin solvaaminen, sukupuolineutraalin avioliiton puolustaminen , uskovien pilkkaaminen ym ym, ovat useimpien kirjoittajien sydämen tärkeimpiä asioita.
        Kukaan ei uskalla kertoa omasta uskostaan!

• Anonyymi
        UUSI

Jep. Aika paljon roskaa 😒

Täytynee tehdä yhteenveto hyvistä aidoista vastauksista - ja aloittaa uusi ketju.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta alkuperäinen kysymyshän kuului, että "miksi luterilaiset eivät halua puhua uskostaan."???
        Räsäsen haukkuminen, Israelin solvaaminen, sukupuolineutraalin avioliiton puolustaminen , uskovien pilkkaaminen ym ym, ovat useimpien kirjoittajien sydämen tärkeimpiä asioita.
        Kukaan ei uskalla kertoa omasta uskostaan!

Jos usko perustuu viattoman uhrin palvontaan, veren juontiin ja ruumiin syöntiin, niin ehkä siitä ei ole edes halua puhua?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jep. Aika paljon roskaa 😒

Täytynee tehdä yhteenveto hyvistä aidoista vastauksista - ja aloittaa uusi ketju.

Mikä on hyvä ja aito vastaus? Mitä haet? Mitä haluaisit kuulla?

• Anonyymi
      UUSI

"Mielelläni kuulisin niitä oikeita syitä, miksi uskovainen uskoo Jumalaansa - ja siitä, miten hän kokee Jumalan elämämässään. Mutta näistä asioista uskovaiset eivät yleensä halua puhua. "

Aika onnettoman lapsellinen trolli! Miksi uskostaan pitäisi keksiä "syitä" ja vielä enemmän niille, jotka eivät tunne uskoa? Minulle ainakin riittää oma uskoni ja tuttavieni usko sellaisena kuin se on. Ei minulla ainakaan ole minkäänlaista halua avautua uskomisistani jollekin trollille tai vieraalle ihmiselle, joka ei arvosta uskomista. Usko on ensinnäkin yksilöllinen asia ja toiseksi oman piirin, ryhmän tai seurakunnan yhteinen asia. Jos se olisi tunnepuolen (kirjoitetaan yhteen, huom.), niin vielä vähemmän siitä puheltaisiin jossain turuilla ja toreilla.

Keksi jotain kiinnostavampaa kyseltävää tai tulkittavaa, jos olet kiinnostunut uskovaisten tyytyväisyydestä elämänmenosta.

k_v

• Anonyymi
        UUSI

"Miksi luterilaiset eivät halua puhua uskonsa syystä?"????

Kyllähän he puhuvat siitä. Urheilusta, politikasta, seksistä, matkailusta jne.
        Ne ovat tavallisen luterilaisen uskonto. Ei siihen Jeesus mahdu.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      106
      7678
    2. 107
      5848
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5137
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4516
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3200
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2937
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      57
      2881
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2424
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2026
    Aihe