Meillä kaksi viimeistä(toinen nykyinenkin)ovat olleet kokonaan sisäkoiria.Aikaisemmatkin vain päivisin yleensä tarhassa.Minusta ajokoira on metsästyksen ulkopuolella yksi parhaista "seurakoirista").Meidän nykyinen koira ei häkissä viihdy ja paljon enemmän saa aktiviteettia kun ei joudu siellä olemaan.Luonne on erinomainen ja jänistäkin ajaa todella hyvin.Miksi ajokoiran pitää olla vieläkin häkkikoiran maineessa?:(Meidän koirat olleet sosiaalisia,tulleet ihmisten ja koirien kanssa toimeen,ei arkuutta-ei ongelmia ja paisteja on saatu...
kuinka monella ajokoira sisäkoirana?
19
10880
Vastaukset
- kuule
että oot ymärtänyt ajokoiran mukavan luonteen.
Meillä on ollut ajokoira viimeksi kolme vuotta sitten ja on kyllä rotuna sellainen seurakoira että parempaa ei voisi toivoa.
Oli varsinainen ajuri sekin uros mikä mulla oli,lisäksi kova ottamaan mittaa yhden mun hirvikoirauroksen kanssa,eivät sopineet samaan huoneeseen millään.
Silti varsinainen sohvakoira,sylikoira iso rohmu.
Seurallinen,ihmisystävällinen,pienestäkin huomiosta älyttömän onnellinen.Toki omatunto puuttui,varasti suruttomasti jopa leivontamargariinia pakettikaupalla.
Oli aiemmin ollut pihan perällä häkkikoirana josta sen pelastin.
Jouduttiin valitettavasti lopettamaan se tassukasvaimen takia jo kuusivuotiaana.
Ensimmäinen kasvain poistettiin varpaiden välistä,mutta muutaman kuukauden kuluttua tuli uusi nopeasti kasvavana.
Harkittiin ensin,mutta tultiin siihen tulokseen että ei ajokoira voi ilman toista etujalkaa olla täysin onnellinen kun se metsä on verissä ja lisäksi ei ollut takeita olisiko päästy kasvaimista kokonaan eroon. - ajokoiraa suurempaa
Hmm... Tuosta kirjoituksesta saa hieman sellaisen kuvan, että ikään kuin halveksisit ajokoiran omistajia, jotka pitävät koiraansa ulkona. Miksi?
Rakastan ajokoiria, olen noiden lutukoiden parissa elänyt koko elämäni, isälläni on ollut niitä aina 2 tai 3, ja häkissä ovat asuneet. Se ei ole muuttanut yhdenkään koiran luonnetta "viallisempaan" suuntaan. Iloisia ovat olleet, ajaneet jänistä helekutin hyvin ja olleet niitä lutuisia "seurakoiria".
Nykyään omille muuttaneena kotonani asuu jackrussellinterrieri, sisällä. Tämä saa riittää. Karvaa tulee jo niin paljon tästäkin veijarista, että huh huh! Kesät russeli asuu ulkona häkissä, koska olen huomannut, että kesällä sisällä asuminen on koiralle yhtä tuskaa. On kuuma jne. Ja iso koira saattaa olla haitta myös muille ja itselleen. Itselleen ainakin sen piiskansa kanssa! :)
Ensi keväänä isältäni saan koiran pennun ja olen päättänyt että viimeistään puolen vuoden iässä koira asuu häkissä. Voi kuulostaa korviisi julmalta, mutta sitä se ei ole. En unohda koiraa häkkiin, vaan teen sen kanssa yhtä paljon kuin sisällä asuvankin koiran kanssa. Eli käymme lenkillä, leikimme, syömme yhdessä silloin tällöin jäätelöä... ;)
Rakastan koiria niin paljon, että en voisi kuvitellakaan unohtavani heitä! Mutta saan minäkin pitää kotini siistinä sitä kuitenkaan joka päivä siivoamatta.- minä vain
Minusta koira kuin koira kaipaa seuraa.Usein maalla näkee näitä "ladontaakse"unohdettuja koiria.Saavathan ne ruokaa ja vettä,mutta monelta tämä seura ja lenkitys puuttuu(ilmeisesti joillain on käsitys,että jos koira koko ajan ulkona,niin se ei tarvitse liikuntaa muutoin)Myös tarhat ovat monesti täynnä ulosteita.Tuossa ihan lähellä asuu yksi ajokoiramies,jolla 3-5ajokoiraa aina häkissä ja häkit pieniä.Ne ovat lihavia ja tuskin kuntokaan kovin kova.Tältä mieheltä on yritetty koiria pois saada-mutta siihen on monia syitä,jotka eivät kuulu tänne.Ja olen kyllä kuullut ajokoiramiehiltä näitä hienoja totuuksia,että esim."ajokoira ei aja jos se saa olla liikaa ihmisten kanssa".Ne ajokoirat jotka eivät saa ihmisten parissa olla ovat usein arkoja...Sen kyllä huomaa mm.näyttelyissä hyvin.Ei-en ole tarhoja vastaan,mutta minusta koiralla kuuluu olla muutakin elämää,kuin tarha ja metsästyskausi.
- jon
että eläin suojelulaissa sanotaan ettei alle vuoden ikäistä koiraa saa pitää häkissä tai juoksulangassa kuin väliaikaisesti ja valvottuna.. Että tuo puolivuotiaana häkkiin..ei hyvä..
- jopo
että eläinsuojelulaissa sanotaan ettei alle vuoden ikäistä koiraa saa pitää häkissä tai juoksunarussa kuin väliaikaisesti ja valvottuna.. Että kyllä minä ainakin kauhistelen tuota puolivuotiaana häkkiin-ajatusta..
- mörkö
jon kirjoitti:
että eläin suojelulaissa sanotaan ettei alle vuoden ikäistä koiraa saa pitää häkissä tai juoksulangassa kuin väliaikaisesti ja valvottuna.. Että tuo puolivuotiaana häkkiin..ei hyvä..
Eiköhän kirjoittaja tarkoittanut häkillä ulkotarhaa. Siinä taas ei ole mitään rajoituksia minkä ikäisen sinne saa laittaa. Ovathan monet koirat siellä ihan syntymästään saakka(enkä tarkoita tällä niitä pihan perälle unohdettuja).
- kolmen koiran omistaja
jopo kirjoitti:
että eläinsuojelulaissa sanotaan ettei alle vuoden ikäistä koiraa saa pitää häkissä tai juoksunarussa kuin väliaikaisesti ja valvottuna.. Että kyllä minä ainakin kauhistelen tuota puolivuotiaana häkkiin-ajatusta..
Kannattaa käydä tarkistamassa maa- ja metsätalousministeriön sivuilta lemmikkieläinten pitoa koskeviin säädöksiin. Missään ei mainita, etteikö pentua saa pitää koiratarhassa, mainitaan KYTKEMISESTÄ ja se on eri asia. Liikaa tuijotetaan ajokoirien omistajiin, on niitä muitakin rotuja tungettu ahtaisiin huonoihin tiloihin nurkkien taakse.
Itselläni on kaksi ajokoiraa, vanhempi ja pentu. molemmat isossa yhteisessä koiratarhassa, jossa on varastosta tehty lämmin koppi, parven ja katollisen kuistin kera. Piha on myös aidattu, koirat pääsevät päivittäin leikkimään isommalle alalle kolmannen, ei häkissä olevan kanssa. Koiramme ovat seurallisia, ihmisiä rakastavia perheenjäseniä, siinä missä kolmaskin sisällä oleva. Kannattaisi ilmoittaa tarkastajalle heti jos epäilee ja näkee huonosti pidettyä lemmikkiä. Itse ainakin teen niin.
- kummallista
Meillä on ajokoira sisäkoirana. Tämä on myös yksi pelastettu yksilö. Hienosti mennyt muuten, mutta yksinolo tuottaa erittäin suurta tuskaa!
Tämä ei hauku ääniä rappukäytävastä, ei hauku ovikelloa, ei ylipäätään mitään. Joskus, kun leikkii niin innostuu haukkumaan.
Luonteeltaan ei voisi koira olla parempi. Niin, ainostaan yksin kotiin ei jää...
Koira saa tosi paljon liikuntaa, ja sen kanssa voi olla jopa vapaana metsässä, ei lähde omille teilleen
(varmaan nyt saan haukut "kunnon ajureitten" omistajilta, miksi ajokoira on pelkkänä kotikoirana...)- kuule
se kellekkään kuulu ajatatko sillä jänistä vai et.
Tuntuu luppakorvalla olevan hienot päivät.
Miksiköhän muuten nykyään jotkut karsastavat näitä "tavallisempia" koiria,kun tuntuu siltä että pitää väen hankkia aina vaan erikoisempia rotuja.
Nämä perussuomalaiset (oho,melkein jonkun vaalimainos),perinteiset rodut on komeita,fiksuja rotuja joita olis mukava nähdä enemmän muutenkin kuin metsästysrotujen näyttelyissä joissa omien koirieni kanssa koluan. - kummallista
kuule kirjoitti:
se kellekkään kuulu ajatatko sillä jänistä vai et.
Tuntuu luppakorvalla olevan hienot päivät.
Miksiköhän muuten nykyään jotkut karsastavat näitä "tavallisempia" koiria,kun tuntuu siltä että pitää väen hankkia aina vaan erikoisempia rotuja.
Nämä perussuomalaiset (oho,melkein jonkun vaalimainos),perinteiset rodut on komeita,fiksuja rotuja joita olis mukava nähdä enemmän muutenkin kuin metsästysrotujen näyttelyissä joissa omien koirieni kanssa koluan.Minä olen täysi ajokoira-fani,upea koira. Olen saanut usein vähän outoja kommentteja, kun äijät tuppaa lenkillä aina kyselemään, että ajaako hyvin jänistä? Kun vastaan, että ei aja, on kotikoira, niin tulee jopa paheksuntaa.
En sitten tiedä kärsiikö tuo luppakorva meillä, kun ei ajoon pääse.
Luonteeltaan se on, niinkun sanoin ihan ykköstyyppi. En ole koskaan nähnyt vihaisena tai epäluuloisena. Kerran on minulle murissut, kun otin häneltä ydinluun pois. Ärähdin takasin, ja jo oli poika häpeissään :)
Jos minulla olisi omakotitalo, ottaisin toisenkin..mahtava kotikoira on..
Fiksuudesta sen verran, että kuvittelin meidän koiran olevan täysi umpiluu,joka ei opi mitään, mutta monta kertaa se on minut yllättänyt fiksuudellaan. Tosin tekee juuri silloin asiat kun itselle sopii, että ei kovinkaan miellyttämishaluinen ;) - JokuVaan
kummallista kirjoitti:
Minä olen täysi ajokoira-fani,upea koira. Olen saanut usein vähän outoja kommentteja, kun äijät tuppaa lenkillä aina kyselemään, että ajaako hyvin jänistä? Kun vastaan, että ei aja, on kotikoira, niin tulee jopa paheksuntaa.
En sitten tiedä kärsiikö tuo luppakorva meillä, kun ei ajoon pääse.
Luonteeltaan se on, niinkun sanoin ihan ykköstyyppi. En ole koskaan nähnyt vihaisena tai epäluuloisena. Kerran on minulle murissut, kun otin häneltä ydinluun pois. Ärähdin takasin, ja jo oli poika häpeissään :)
Jos minulla olisi omakotitalo, ottaisin toisenkin..mahtava kotikoira on..
Fiksuudesta sen verran, että kuvittelin meidän koiran olevan täysi umpiluu,joka ei opi mitään, mutta monta kertaa se on minut yllättänyt fiksuudellaan. Tosin tekee juuri silloin asiat kun itselle sopii, että ei kovinkaan miellyttämishaluinen ;)Todellakin, ajokoirat ovat aivan ihania sisäkoirinakin. Meillä on tarha koiralle tuossa pihan läheisyydessä ja siellä se on yöt ja silloin kun käymme kaupassa tms. Olemme sellaisia koti-ihmisiä ja silloin luppakorva on aina sisällä. Koppi on lämmitetty ja siisti ja siivotaan usein. Ja tietenki hyvä nukkumaalusta. Ja lenkillä käy säännöllisesti. Olemme huomanneet että erittäin hyvin nukkuu kopissa yöt ja se on hyvä. Ajokoirat on niin hellyydenkippeitä ja suloisia että.....on meillä erirotuinenki koira ja rakastamme molempia todella paljon. Ajokoiramme ei varasta ja on todella kiltti ja tottelee todella hyvin. Aivan ihania mussukoita ovat:=)
- ...
..myöskään häkissä pitämistä..mutta kukin kasvattakoon koiransa omalla tavallaan..kunhan huolehtii..
- Dude
Miellä on dreeveri ja se on jo melkein sylikoira. Nukkuu sängyssä lakanoiden välissä ja makaa päivisin sohvalla. Käytettiin metsällä ja ihan kivasti aina silloin tällöin ajoi. Kai.. Mutta tappeli aina supien kanssa! =( Mutta todellakin meidän SUURI ajokoira on ihan syli-/sisäkoira! =)
- röö
en muista aikaa jolloin kotonani ei olisi ollut ajokoiraa,aina oli koiria,ja pentuja niin ettei sekaan meinannut mahtua.ajokoirat ovat kerrassaan niin hyvä luonteisia,vaikkakin jotkut hieman vilkkaita.meillä ei ole ikinä oikein pidetty ajokoiraa sisäkoirana,vaan ne on häkissä jossa on valolla ja sähkö lämmityksellä varustettu koppi.kovimmilla pakkasilla tuodaan koirat kyllä sisälle ettei vahingossakaan lämmitys reistaile,niin ja tietenkin kovan ajon jälkeen koirat tykkäävät kun ne pääsee sisälle pehmeelle alustalle makaamaan ja levähtämään ja nukkumaan.en sano etteikö ajokoiria voi pitää sisäkoirana mutta itse näkisin sen paremmin häkissä...ne on kyl joskus sellasia että ne keksii kaikenlaista pientä jäynää joskus sisällä ollessa mut eivät kaikki koirat sellasia ole..riippuu ihan yksilöstä.
- hellenic
Meillä ajokit ihan sisäkoirina siinä missä muutkin koirat.
- Nimetön
ajokoira on sisäkoira MYÖS. En voisi jättää koiraani kylmään ja pimeään koppiin yöksi. Ajokoirani tykkää nukkua sohvalla (onkin ihan ikioma)ja makailla lattialämmityksen päällä.
Ne puheet, etteivät ajokoira sovi sisälle voi samantien unohtaa. Ajokoira on koira siinä kuin muutkin, en ainakaan minä ottaisi koiraa vaan metsästykseen. Haluan, että koirani on myös minulle seuralainen. Pieni poikani (1v9kk) tykkää makailla ajokoiran vieressä ja nykiä korvasta ja koira tykkää.
Ottakaa hyvät ihmiset ne koiranne sisään tai edes lämpimään yöksi (ainakin talvella).- karvaturri
Jos koppi on asiallisesti tehty, ei se ole kylmä ja pimeä. Kylmä se ei edes saa olla, menee eläinrääkkäyksen puolelle. Omat koirani (2 ajokoiraa) ovat sekä koiratarhassa että sisällä. Sisällä alkaa läähätys jo puolessa tunnissa ja vingutaan ulos. Karvapeite ei ole mitään silkkiä vaan kunnon karva. Monet ajokoirien omistajat ovat sanoneet,että jatkuva sisällä pito pilaa turkin, niistä tulee silkkiturkkeja, eivätkä tarkene pikkupakkasellakaan metsään lähteä. Kyllä meilläkin päivisin ollaan välillä sisällä, mutta yöksi ovat koppiin halunneet nukkumaan.
- sisällä
itselläni on suomenajokoira uros ja on aina sisällä ja nukkuu sängyssä ja herra on kaksois valio ja viime vuoden paikkakunnan mestari!!!
- 2xbeagle
meillä kummatkin beaglet sisäkoirina, kun asutaan kuitenki kerrostalossa.Olisi eri asia jos asuttas omakotitalossa minkä pihassa korkea aita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1192562Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262364Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581973Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301833Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3301383- 601083
- 2591039
- 541017
- 146933
- 45908