Olen lukenut päivittäin noin keksi kuukautta tätä palstaa. Ihmetellyt asioita, vastannutkin joihinkin aloituksiin.
Eniten minua ihmetyttää, että n.s aktiivisia keskustelijoita tällä palstalla on kymmenkunta! Ja kuitenkin tuhannet lukevat näitä juttuja!
Sihde on kummallinen: mistä johtuu, että nämä "vakioasiakkaat" suurin piirtein juttelevat keskenään ja puhuttelevat toisiaan, kuin sukulaisia ikään? Ei toki siinä mitään pahaa ole, mutta jotain outoa kuitenkin. Se, että tuhannet lukevat - mutteivät osallistu keskusteluun.
Vakinikkien dominoiva osuus on aika suuri, luvalla sanoen. Mikä estää muita avaamasta keskustelua tai vastaamasta?
Jokin kynnys tässä täytyy olla...Vai onko tämä havainto "läpileikkaus" Suomen kansasta = ihmetellään sivusta, muttei sitten muuta tehdäkään?
Mielipiteitä, kiitos!
Sivustaseuraajien "keskustelupalsta"?
113
5742
Vastaukset
- sadattuhannet
iltalehtiäkin ja vain kourallinen kirjoittaa niihin. Jotkut ottavat näiden lukemisen ihan viihteenä vaan.
- Nalle Puh
Uutena nikkinä sanoisin tuohon, että sitä juuri aloittaja varmaan halusi herätellä, miksi "lukijoiden" ja "aktiivisten" ero on niin suuri ja miksi noin samat aktiivit keskustelevat keskenään kuin sukulaiset iknnä? Eikö se ole aika jännä ilmiö, vai?
- sama ilmiö
Nalle Puh kirjoitti:
Uutena nikkinä sanoisin tuohon, että sitä juuri aloittaja varmaan halusi herätellä, miksi "lukijoiden" ja "aktiivisten" ero on niin suuri ja miksi noin samat aktiivit keskustelevat keskenään kuin sukulaiset iknnä? Eikö se ole aika jännä ilmiö, vai?
on mielestäni ollut maailman sivu. Harvat tekevät ja paljon useammat sitten katsovat tai lukevat tai kuuntelevat. Tervetuloa tänne esiintyvien taiteilijoiden joukkoon.
- Marion.T
Nalle Puh kirjoitti:
niin on selvä että tutustut muihin - siis noin virtuaalisesti.
Uskoisin että sillon sinullekin tulee ne tietyt tyypit joiden kanssa tulee tuttavallisemmin kirjoiteltua. Emme me muuten toisiamme tunne.
Ei siinä ole kyse kenenkään suosimisesta. Kirjoittele palstalle ja katso mitä tapahtuu - hyvin pian olet itse mukana piiri pieni pyörii leikissä :))
Se on ihan jokaisesta kirjoittajasta itsestään kiinni, haluaako mukaan joukkoon vai ei.
Palsta on avoin kaikille.
- tää vaan
Minua näillä palstoilla viehättää se, että saa vastauksen viestiinsä, vaikka usein viestit on aika sapekkaita, suuri osa aika hävyttömiä...ja kirjoittamisessa on oma viehätyksensä?
En osaa sanoa, miksi vain osa kirjoittaa tänne ja osa lukee? Olen joskus miettinyt samaa ja ajatellut, että olisko siinä syynä tää vanha ajatus; "kaikkea mitä sanotte voidaan käyttää tödisteena teitä vastaan...?"
Ihmiset käsittää kirjoitetun tekstin vieläkin liian voimalliseksi? - Ajomies
Oooolen kanssasi samoilla linjoilla.
Näilläå palstoilla on paljon "mätää", jonka hoitamiseen tarvittaisiin ylläpidolta ja valvojilta selkeämpää otetta.
Aikoinaan kuvittelin, että täällä olisi oivallkinen tilaisuus avooimiin keskusteluihin, mutta pitkät tutkiskeluni ovat osoooittaneet sen täysin mahdottomaksi.
Jatkan kuitenkin tutkiskelujani.
En tiedä hyödyntääkö niitä kukaan.
Itse oolen jo sen verran iälläkin etten viitsi kovin syvällisiin tieteellisiin tutkimuksiin lähteä.
Näistä palstoista luulen omaavani melkoisen tietomäärän.- nuo
o-kirjaimet lisääntyvät viesti viestiltä. ;)
- Jermu
Ja sefulainen toimii ihan ok. Mikäs reservaatti tästä sitten tartteis tehrä. O-kyläkö?
- Ajomies
nuo kirjoitti:
Olen ilmeisesti kertonut ooomat ongelmani jo ainakin kop0hta viisi vuotta sitten.
Eräös tällä hetkellä on toki näppiksessä, mutta toinen on se, etten milloinkaan tarkista kirjoitamaani vaan se
- "Minkä kirjoitin,
sen kirjoitin.
Jumala minua auttakoon " !
Toivon, että teillä on luetun ymmärryskyky tallella.
- Luoja meitä varjelkoon pilkunnussijoilta ! - Ajomies
Jermu kirjoitti:
Ja sefulainen toimii ihan ok. Mikäs reservaatti tästä sitten tartteis tehrä. O-kyläkö?
Humooria Sinulle !
Huomannet ison äSSän !
Sitä en monelle pojalle ole laittanut ! - Sani
nuo kirjoitti:
et oisin kuullu sellasesta tutkimuksesta, että kun eka ja vika kirjain on oikein, niin ihminen lukee sanan oikein; niin kuin se on tarkoitettu.
Kyllä tässä itse kukin on välillä pilkun viilaaja.
Mua häiritsee sellasetkin pikkujutut, jos sydämeen kirjoitetaan kaksi m- kirjainta, kun sinne ei mahdu kahta ämmää, ainakaan yhtä aikaa, siis ei pitäisi ;)
Tai jos enää sana loppuu n:ään ;)) - Ajomies
Sani kirjoitti:
et oisin kuullu sellasesta tutkimuksesta, että kun eka ja vika kirjain on oikein, niin ihminen lukee sanan oikein; niin kuin se on tarkoitettu.
Mua häiritsee sellasetkin pikkujutut, jos sydämeen kirjoitetaan kaksi m- kirjainta, kun sinne ei mahdu kahta ämmää, ainakaan yhtä aikaa, siis ei pitäisi ;)
Tai jos enää sana loppuu n:ään ;))Mun sydämeeni sopii hyvin monta "ämmää"
ja tiedostan myös tämän ongelman kuten sen, että puhun ja kirjoitan "viisin kaavoin", josta on vuosikymmenet huomauteltu.
Ihmettelen kovin, että joku kuitenkin jaksaa räpsytellä ja vastailla ihan asiallisesti.
- Siitä nöyrä kiitokseni ! - Sani
Ajomies kirjoitti:
Mun sydämeeni sopii hyvin monta "ämmää"
ja tiedostan myös tämän ongelman kuten sen, että puhun ja kirjoitan "viisin kaavoin", josta on vuosikymmenet huomauteltu.
Ihmettelen kovin, että joku kuitenkin jaksaa räpsytellä ja vastailla ihan asiallisesti.
- Siitä nöyrä kiitokseni !Ilkosillasi siellä istuskelet, ja sydämessä monta ämmää :)
Tais mennä myös virtuaaliruusu nyt ;)) - kohtalaisen
Ajomies kirjoitti:
Olen ilmeisesti kertonut ooomat ongelmani jo ainakin kop0hta viisi vuotta sitten.
Eräös tällä hetkellä on toki näppiksessä, mutta toinen on se, etten milloinkaan tarkista kirjoitamaani vaan se
- "Minkä kirjoitin,
sen kirjoitin.
Jumala minua auttakoon " !
Toivon, että teillä on luetun ymmärryskyky tallella.
- Luoja meitä varjelkoon pilkunnussijoilta !kelvoton, suosittelen vaihtamaan. Itseltäänkin voi vaatia jotain.
- viestin ulkoasu
Sani kirjoitti:
Tai jos enää sana loppuu n:ään ;))ilmaisee tekijänsä arvostuksen lukijastaan. Paneutuminen tekeleisiinsä osoittaa ainakin jonkinlaista kunnioitusta, "kunhan roiskaisin" -mentaliteetti taas on absoluuttista itsekeskeisyyttä.
- aapeeseedee
viestin ulkoasu kirjoitti:
ilmaisee tekijänsä arvostuksen lukijastaan. Paneutuminen tekeleisiinsä osoittaa ainakin jonkinlaista kunnioitusta, "kunhan roiskaisin" -mentaliteetti taas on absoluuttista itsekeskeisyyttä.
Toiset ovat perusteellisia,toiset meistä välittömiä!
- ei ole
aapeeseedee kirjoitti:
Toiset ovat perusteellisia,toiset meistä välittömiä!
ylimielistä huolimattomuutta. Meistä kukaan ei lähde juhannushäihin kalsarit jalassa.
- kantakuppilaan
ei ole kirjoitti:
ylimielistä huolimattomuutta. Meistä kukaan ei lähde juhannushäihin kalsarit jalassa.
verkkareissa? Ei ainakaan jakkupuvussa?
- aapeeseedee
ei ole kirjoitti:
Onneksi ei kirjoittajien kirjoittamishetkinen vaatetus näy palstalla!
- kuitenkin
kantakuppilaan kirjoitti:
verkkareissa? Ei ainakaan jakkupuvussa?
osaavat ajatella myös antamaansa vaikutelmaa eivätkä vain sitä että äänessä pitää olla oli asiaa tai ei.
- noita
aapeeseedee kirjoitti:
Onneksi ei kirjoittajien kirjoittamishetkinen vaatetus näy palstalla!
narsisteja jotka muistavat tuoda senkin julki. Tälläkin sivulla useampi.
- aapeeseedee
noita kirjoitti:
narsisteja jotka muistavat tuoda senkin julki. Tälläkin sivulla useampi.
Voinhan minäkin kirjoittaa istuvani Armani-puvussa vaikka itse asiassa päälläni olisikin urkit,tämä palsta kun on virtuaalia!
- ummi
viestin ulkoasu kirjoitti:
ilmaisee tekijänsä arvostuksen lukijastaan. Paneutuminen tekeleisiinsä osoittaa ainakin jonkinlaista kunnioitusta, "kunhan roiskaisin" -mentaliteetti taas on absoluuttista itsekeskeisyyttä.
ajattelen. Kunnioitan lukijoita sen verran, että
pyrin tarkastamaan kirjoittamani tekstin.
Eihän se suinkaan aina onnistu, joskus sinne
väkisinkin pujahtaa joku painovirhe paholainen.
Olen kuitenkin yrittänyt.
- yhdessä
jos "vakioasiakkaat" on pyörineet palstalla kuukausitolkulla, totta helkutissa siinä tutustuu. Ihmettelen, että ihmettelet. Siinä ei pitäisi olla mitään ihmettelemistä. Mitä ihmeelistä siinä voisi olla? Ihmeellistä on se että ihmettelet.
- "vakien"
vastauksesta! "Totta helkutissa ME saadaan keskustella kun ollaan niin tuttuja..." jne.
Eikö kukaan teistä taulapäistä (anteeksi) tajua asian ydintä: MIKSI NIIN HARVAT OSALLISTUVAT TÄLLÄ PALSTALLA JA TÄSSÄ MAASSA MIHINKÄÄN JULKISEEN KESKUSTELUUN?
SEN pitäisi olla ihmettelyn aihe - ei sen, että joku sitä ihmettelee, kummastelee!!!
Te vyörytte yli omahyväisyydessänne = Olette "omineet" tämänkin keskustelulinjan, ettei tänne ihan heti sisälle voi päästäkään.
Joitakin "helmiä" kuitenkin sikojen joukossa tuntuu onneksi olevan...En ole ainut tämän mielipiteeni kanssa. - Ajomies
"vakien" kirjoitti:
vastauksesta! "Totta helkutissa ME saadaan keskustella kun ollaan niin tuttuja..." jne.
Eikö kukaan teistä taulapäistä (anteeksi) tajua asian ydintä: MIKSI NIIN HARVAT OSALLISTUVAT TÄLLÄ PALSTALLA JA TÄSSÄ MAASSA MIHINKÄÄN JULKISEEN KESKUSTELUUN?
SEN pitäisi olla ihmettelyn aihe - ei sen, että joku sitä ihmettelee, kummastelee!!!
Te vyörytte yli omahyväisyydessänne = Olette "omineet" tämänkin keskustelulinjan, ettei tänne ihan heti sisälle voi päästäkään.
Joitakin "helmiä" kuitenkin sikojen joukossa tuntuu onneksi olevan...En ole ainut tämän mielipiteeni kanssa.Oma mottoni on, että
- Vaikka olisin kanssasi eri mieltä asiasta niin puolustan sinun oikeuttasi sanoa oma mielipiteesi,
mutta kunnióitan myös sitä, jos et halua julkisesti ilmaista mielipidettäsi asiasta.
- Angiina
Palsta on sosiaalisesti rakentunut ihmisten kanssakäymisen "tila" siinä kuin vaikkapa naistentanssit tai vanhempainillat. Äkkiseltään ajatellen naistentansseilla ja vanhempainilloilla ei tuntuisi olevan juuri yhteyttä. Ja on kuitenkin. Kaikkialla, missä ihmiset kokoontuvat tekemään jotakin, kokoontumisia sääntelevät lukemattomat näkymättömät säännöt. Näkymättömät säännöt voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään: 1) niihin kulttuurisiin kohteliaisuussääntöihin, jotka säätelevät kaikkea vuorovaikutusta, 2) tilanteeseen sidottuihin sääntöihin, joilla varmistetaan jonkin tietyn tekemisen (esim. nastentanssit) sujuminen.
Tällä palstalla käydään herkeämätöntä neuvottelua palstalaiseksi pääsystä. Se on sikäli hassua, että erilaiset sisäänpääsyneuvottelut oikeastaan muodostavat palstan sisällön. Toisaalta se, että jatkuvasti keskustellaan siitä, kuka on sisä- ja/tai ulkopuolinen kertoo sen, että tälläinen palstailu noin ylipäätään on kulttuurisesti vielä varsin nuorta. Me ikään kuin vasta opettelemme toimimaan palstoilla.- Angiina
Kaikkea kirjallista ilmaisua helpottaa, kun selvittää itselleen, kenelle tai keille haluan sanani osoittaa. Tämä koskee myös palstakirjoittelua. Mikä on ikään kuin se yleisö, jolle minä palstakirjoittajana haluan sanani osoittaa? Jokaisella meillä, joka tänne kirjoittaa on jokin yleisö.
"lisättävää"en tekstiisi löydä.Siinä tuli selkeästi sanottua oleellinen.
Niinkuin elämässä yleensä,kukin "hakee" ja"tarvitsee" "huomiota"sekä muutamat sekä "huomiota",että"hyväksyntää" itsetuntonsa ylläpitoon.
Se,että virtuaalissa toimitaan anonyymein ja tekstiä hyväksikäyttäen,'antaa mahdollisuuden'tai jossain mielessä ehkä "PAKOTTAA" siihen,että tie päämäärään pääsemiseksi tehdään usein karrikoiden,jopa provosoiden.
Koska täällä on ilmaistava sanomansa,tunteensa ilman elekieltä ja sananojen painotukset ovat vaikeasti hallittavia, usein ainakin meille taviksille mahdottomuuksia,niin se on todennäköisesti yhtenä syynä ns.mustavalkoiseen keskusteluilmapiiriin ja 'turhiin' ristiriitoihin kirjoittajien välillä.
Tämä saattaa olla eräs syy siihen,miksi usein sanotaan,että paltalle on vaikea tulla ja "päästä hyväksytyksi kirjoittajaksi".
Sen vuoksi uskon,että kirjoittajat,jotka käyttävät samaa nimimerkkiä jatkuvasti pääsevät 'nopeammin'vaan ei silti välttämättä'helpommin'sisään palstalle.
Ps.Se.että varsinkin tässä kirjoituksessa käytin paljon läh.lainausmerkkejä on minun vajavaisen ilmaisutaitoni "painotusta"ja 'elekieltä asian esittämiseksi siten,että se tulisi "ymmärretyksi"myös 'hengeltään'.- aapeeseedee
Ei se kirjautumisesta parane,vanhalla Articilla oli kirjautumispakko mutta pohdittiin sensijaan ketkä mahdollisesti olivat kirjautuneet usealla nikillä. Uusiin suhtauduttiin hyvin epäilevästi,lisäksi oli siellä kuten joka palstalla suosiosta kilpailevat "palstakunkut/kuningattaret",tulee mieleen Emmerdalen kylä jossa Eric Pollard ja Chris Tate molemmat muita kyläläisiä manipuloiden kilpailevat suosiosta ja vallasta!
- Entinen Articlainen
aapeeseedee kirjoitti:
Ei se kirjautumisesta parane,vanhalla Articilla oli kirjautumispakko mutta pohdittiin sensijaan ketkä mahdollisesti olivat kirjautuneet usealla nikillä. Uusiin suhtauduttiin hyvin epäilevästi,lisäksi oli siellä kuten joka palstalla suosiosta kilpailevat "palstakunkut/kuningattaret",tulee mieleen Emmerdalen kylä jossa Eric Pollard ja Chris Tate molemmat muita kyläläisiä manipuloiden kilpailevat suosiosta ja vallasta!
Taidat tarkoittaa G:tä,A-P:tä ja T:tä noilla kunkuilla ja kuningattarilla?
- TR.maalariN
aapeeseedee kirjoitti:
keskustelupalstan sääntöihin ... lisätä peruspaketin tietoutta ryhmädynamiikan ilmiöistä;))
... samat lainalaisuudet kun 'jylläävät' näissä kuvioissa...
Voisi olla antoisaa ja mielenkiintoista, joskus seurailla hetken omia reaktioitaan ja ehkäpä vähän muidenkin kirjoittelijoiden reaktioita...noiden teorioiden 'silmälasien' läpi ;))
Aktiivikirjoittajien pieni määrä kuitenkin pitää tätä palstaa hengissä, pelkillä lukijoilla ei pärjätä.
Harrastus sekin on lukea tätä palstaa, tölväistä joskus jollain "minä vain"- nimimerkillä ja katsoa seurauksia.
Kaikilla on varmaan kirjoitustaito mutta kyky ilmaista itseään kirjallisesti puuttuu. Edellinen taas johtaa ihmeettelyyn, ettei noteerata.
Itse olen ollut aktiivinen kirjoittaja mutta myös epäsuosittu. Olen kirjoittanut ainakin yhden viestin, johon kukaan ei vastannut ja Palstahäirikkö on iloinnut siitä vuosia.
Kaikille kirjoitetaan, hyväntuntuisiin vastataan ja tuttujen kanssa keskustellaan myös sähköpostissa ja Skypessä.- taikis
ajatuksia aloituksen aihe herätti minussakin.
Palstahan kuolisi jos ei kirjoittajia olisi, ihan suotta näitä (meitä) aktiivikirjoittajia moititaan siitä että kirjoitellaan. Herranen aika, sitä vartenhan nämä palstat ovat. Lisäksi kaikille avoimia. Joten rohkeasti vaan kaikki kirjoittelemaan, eikä mitään kainostelua sopiiko joukkoon vai ei. Palstatilaa riittää kyllä, bittiavaruus on pohjaton :)
Jos haluaa "tutuksi" tulla muiden kirjoittajien kanssa, niin vakionikki käyttöön ja sekaan sakkiin. Jokainen meistä on kirjoittanut myös sen ensimmäisen kommenttinsa joskus !! - hyvästit jättäjäkö?
Melkoinen häirikkö olet.
Mitä tulee suosioosi siellä perustamallasi palstalla niin S/S Salmonellaan et kelvannut ja risteilylle kanssasi ei kukaan ilmoittautunut.
Eivät nämä ole menneen talven lumia, joita tällekin palstalle kannat. - Ajomies
taikis kirjoitti:
ajatuksia aloituksen aihe herätti minussakin.
Palstahan kuolisi jos ei kirjoittajia olisi, ihan suotta näitä (meitä) aktiivikirjoittajia moititaan siitä että kirjoitellaan. Herranen aika, sitä vartenhan nämä palstat ovat. Lisäksi kaikille avoimia. Joten rohkeasti vaan kaikki kirjoittelemaan, eikä mitään kainostelua sopiiko joukkoon vai ei. Palstatilaa riittää kyllä, bittiavaruus on pohjaton :)
Jos haluaa "tutuksi" tulla muiden kirjoittajien kanssa, niin vakionikki käyttöön ja sekaan sakkiin. Jokainen meistä on kirjoittanut myös sen ensimmäisen kommenttinsa joskus !!Tämä Ruuneperi käy häiriköimässä kaikilla palstoilla uhoamassa. 80 palstalla saimme huhti-toukokuussa 2004 hyvän keskustelutiimin ja eikös tähä hyväkäs tullut sinnekin.
Pari vuotta sitten uhkasi kuohita minut.
Ei ole kertonut syytä vieläkään - anteeksipyyntö ei sovi hänen sanavarastoonsa.
Tämä nyt lausuttu tuli sen vuksi, että tulin lausuneeksi tällä palstalla olevan vilkaampaa kuin kaikilla muilla ikäpalstoilla yhteensä.
Ollessani 60 palstlla se oli ylivooooooimaisesti vilkkain.
80 palstalla kirjittelimme toistakymmentä kesakustelua punaiseen tilppuun muutaman viikon aikana
- mielestäni ne olivat kivoja keskusteluja.
- Tutustuhan !
- norMix evk
Avauksella on usein tuhansia lukukertoja, mutta yleensä vain n. sata lukijaa. Selitys: yleensä sama lukija lukee avauksen joka kommentin ja joka ikinen niistä kirjaantuu lukukerraksi.
Seppojuhani tarkasteli matemaattisesti kahvipalstan vielä kukoistaessa aktiivilukijoiden määrää ja hän päätyi lukuun 70. Itse päädyin lukuun n. 50. Linkki:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000017&conference=553&posting=22000000007018484#22000000007018484 - Marion.T
kerta kun joku avaa aloituksen, niin käviöiden kerta lisääntyy yhdellä. Me jotka vakituiseen kirjoittelemme palstalla saatamme käydä samassa aloituksessa jopa kymmeniä kertoja päivässä, lukemassa uusia viestejä.
Ja pelkkien vastausten lukijamääräähän emme voi tietää, vain vastausten määrän, ja aloituksen avaajien määrän.
Joten nuo luvut eivät kerro siitä kuka viestejä lukee, ainoastaan sen kävijämäärän.
Ja emmehän mekään läheskään joka kerta mitään kirjoita.
Jos tekee itse aloituksen niin voi periaatteessa käydä vaikka kuinka monta kertaa avaamassa aloituksen ja sitten kehua kuinka paljon aloituksella on lukijoita ollut, vaikka omat avaamiset olisivat suurin osa määrästä.
Joten kyllä tuo lukijamäärä ei pidä paikkaansa ollenkaan.
Ja sehän on selvä että kuukausien mittaan alkaa tuntemaan toisen kirjoittajan tyylin ja selvä on myös se, että joidenkin kanssa tulee kirjoiteltua myös jotakin henkilökohtaisempaa.
Jos ei tutulle nikille vastaisi, niin
sehän on sama kuin jos ei olisi tuntevinaan ihmistä joka on vuosikausia naapurissa asunut.
Jos luet tarkemmin kirjoituksia, niin huomaat kyllä että uudet otetaan täällä yleensä ainakin vakikirjoittajien puolesta ihan asiallisesti vastaan, ja toivotetaan tervetulleeksi.
Mutta sitten siihen "ikuisuuskysymykseen" eli siis jos kirjoittajalla ei ole minkäänmoista nimimerkkiä (sinulla se on bambi) vaan nimimerkiksi laitetaan vain osa juttua, niin silloin on jokainen täällä varuillaan, koska ilkeyksiä tapahtuu niin paljon, joten voi olla että silloin vastaanotto ei ole paras mahdollinen, varsinkin jos se uusi kirjoittaja laittaa viestinsä johonkin tappelusketjuun.
Muutoin olemme mielestäni ottaneet jokaisen kirjoittajan hyvinkin ystävällisesti vastaan, ellei hän heti ensimmäisessä kirjoituksessaan hauku koko palstaa ja sen kirjoittajia lyttyyn.
Ja en nyt itse sanoisi ihan vakikirjoittajaksi itseäni tällä palstalla - tai siis mikä nyt vakikirjoittaja sitten onkin, tulin tänne vasta keväällä, ja minut otettiin todella hyvin vastaan, jos ei oteta lukuun rakasta puskistani joka alkoi melkein välittömästi oman häirintänsä.
Mutta niinpä taistelu on jatkunut, ja se on välillä kiihkeämpää ja välillä laimeampaa - riippuen siitä viitsiikö hänelle vastailla vai ei.
Ja kyllähän hänelläkin on omat rauhallisemmat aikansa :))
Ja se mikä estää muita avaamasta keskustelua - no sitä minäkin olen ihmetellyt, onko se pelko siitä ettei kukaan vastaa vai mikä?
angi on hyvä esimerkki siitä kuinka hän alkoi tehdä avauksia heti tänne tultuaan, ja kyllähän hän pöllytystä sai mutta seisoi vahvasti sanojensa takana, ja sai aina hyvin keskustelun käyntiin.
Tietenkin yksi syy on myös, että avaajan olisi hyvä olla itse mukana keskustelussa, ja monikaan ei ehdi päivystämään koneellaan koko päivää - se jo pelkästään karsii aloittajien määrää.
Itse en tee aloituksia juuri ollenkaan, mielummin vastailen.- aapeeseedee
Kyläyhteisössä on myös aina joitain jotka jatkuvasti jankuttavat muiden kylän asukkaiden vanhoista synneistä unohtaen omansa.
- Marion.T
aapeeseedee kirjoitti:
Kyläyhteisössä on myös aina joitain jotka jatkuvasti jankuttavat muiden kylän asukkaiden vanhoista synneistä unohtaen omansa.
niin kiitos ystävällisyydestäsi :))))))))))))
Täällä paistaa aurinko - paistaako siellä aurinko? - aapeeseedee
Marion.T kirjoitti:
niin kiitos ystävällisyydestäsi :))))))))))))
Täällä paistaa aurinko - paistaako siellä aurinko?taas uuden päivän tuonut on!
- Marion.T
aapeeseedee kirjoitti:
taas uuden päivän tuonut on!
heittäydyit - onkos nyt joku "runon ja laulun " päivä, kun kaikki runoilevat, ja tuo naapuri kuuluu laulavan kukkapenkkiä siivotessaan :))
"kun taas on aika auringon, mä uskon siinä taikaa on......"
Tuo jää varmaan soimaan koko päiväksi mun päähäni :))) - aapeeseedee
Marion.T kirjoitti:
heittäydyit - onkos nyt joku "runon ja laulun " päivä, kun kaikki runoilevat, ja tuo naapuri kuuluu laulavan kukkapenkkiä siivotessaan :))
Tuo jää varmaan soimaan koko päiväksi mun päähäni :)))Tuli vaan yhtäkkiä mieleenkun puhuit auringosta!
- Marion.T
aapeeseedee kirjoitti:
Tuli vaan yhtäkkiä mieleenkun puhuit auringosta!
saa nyt aivan liikaa - ei jaksa edes ulos mennä, kyllä kesä on ihanaa :))
- taikis
Marion.T kirjoitti:
Tuo jää varmaan soimaan koko päiväksi mun päähäni :)))tänään on ja muistaakseni runon päivä ainakin...:)
- Marion.T
taikis kirjoitti:
tänään on ja muistaakseni runon päivä ainakin...:)
pitäisköhän laittaa taas runosuoni sykkimään, vaikkapa "pikku-iili" runolla :)))
Mun kyllä pitäis printata se ulos täältä, kerrankin sain jotakin hienoa aikaiseksi :DDDDDD - aapeeseedee
Marion.T kirjoitti:
pitäisköhän laittaa taas runosuoni sykkimään, vaikkapa "pikku-iili" runolla :)))
Mun kyllä pitäis printata se ulos täältä, kerrankin sain jotakin hienoa aikaiseksi :DDDDDDÄänestettiin aikoinaan Suomen rumimmaksi mieheksi mutta runoilla hän osasi!
- taikis
Marion.T kirjoitti:
Mun kyllä pitäis printata se ulos täältä, kerrankin sain jotakin hienoa aikaiseksi :DDDDDDsiis....tuo täytyy kyllä käydä taas lukemassa, siinä sitä oli palstaelämää kerrakseen :)
Pitäiskö laittaa linkki muillekin siitä ? Ei sentään, liian räjähdysherkkää materiaalia tälle palstalle... - Marion.T
taikis kirjoitti:
siis....tuo täytyy kyllä käydä taas lukemassa, siinä sitä oli palstaelämää kerrakseen :)
Pitäiskö laittaa linkki muillekin siitä ? Ei sentään, liian räjähdysherkkää materiaalia tälle palstalle...paras tuote:)) ja kaiken lisäksin eka runoni mitä olen ikinä tehnyt - joten pitäisi vissiin jatkaa tuota runoilijan uraa :)))))))
- TR.maalariN
kuinka moni, sellainen ihminen, joka ei keskusteluun halua aktiivisesti osallistua, sen kuitenkin lukee?
...maailma on täynnä ihmisiä jotka tekevät ympäristöstään ja ohikävelevistä ihmisistä havaintoja, haluamatta/uskaltamatta/ kaipaamatta ...varsinaista vuorovaikutusta.
Moni varmaan on sekä täällä keskustelupalstoilla, että muualla elämässä, kuullut minunkin kannanotoojani, mielipiteitäni ja tapaani ajatella, mutta ei se ole koskettanut, synnyttänyt resonanssia eikä halua edes esittää omaa eriävää mielipidettä.
-sellaisia kivensiruja rannalla olemme sanoinemmekin. Kaikki seulomme samalla hiekkakasalla ja valikoimme siruja tarpeittemme mukaan.
Oikeastaan on hyvä niin...- norMix evk
Mutta hyvä tietysti pitää mielessä, että loppujenlopuksi juttelemme aika pienessä piirissä. Maailmaa emme tältä palstalta käsin pysty muuttamaan, mutta ehkä itse voimme oppia jotain muilta.
- TR.maalariN
norMix evk kirjoitti:
Mutta hyvä tietysti pitää mielessä, että loppujenlopuksi juttelemme aika pienessä piirissä. Maailmaa emme tältä palstalta käsin pysty muuttamaan, mutta ehkä itse voimme oppia jotain muilta.
kantakuppila tämä on ;))
... onneksi ei ole omnipotenttia tarvetta koko maailmaa parantaakaan ;))))
Ei omien linnojen rakentamiseen kovin kummoista hiekkakasaa tarvita ... - Angiina
norMix evk kirjoitti:
Maailmaa kyetään aina muuttamaan, vaikka sängynpohjalla maaten. Kyse on siitä, millaisessa suhteessa minä olen kaikkeen siihen, mikä minua kulloinkin ympäröi. Eräs ystäväni (mies) totesi vuosia sitten, että hän on ottanut elämäntehtäväkseen ovien avaamisen muille. Ystäväni keskittyi tietoisesti joka päivä ottamaan toiset ihmiset huomioon. Joku voisi sanoa, että missio oli aika vaatimaton. Minä uskon siihen, että mikäli halutaan vaikuttaa positiivisesti maailman menoon, kannattaa ottaa pienetkin tehtävät tosissaan ja laittaa niihin itsensä. Sillä tavalla maailmaa muutetaan.
- norMix evk
TR.maalariN kirjoitti:
kantakuppila tämä on ;))
... onneksi ei ole omnipotenttia tarvetta koko maailmaa parantaakaan ;))))
Ei omien linnojen rakentamiseen kovin kummoista hiekkakasaa tarvita ......tarvita edes hiekkaakaan. On köyhän paras huvitus vilkas mielikuvitus :)) Jokos olet muuten suorittanut virallisen taivaanrannanmaalarin tutkinnon ;-DD Linkki (siellä ihan loppupäässä):
http://www.elvisry.fi/032003/laaksonen.html - norMix evk
Angiina kirjoitti:
Maailmaa kyetään aina muuttamaan, vaikka sängynpohjalla maaten. Kyse on siitä, millaisessa suhteessa minä olen kaikkeen siihen, mikä minua kulloinkin ympäröi. Eräs ystäväni (mies) totesi vuosia sitten, että hän on ottanut elämäntehtäväkseen ovien avaamisen muille. Ystäväni keskittyi tietoisesti joka päivä ottamaan toiset ihmiset huomioon. Joku voisi sanoa, että missio oli aika vaatimaton. Minä uskon siihen, että mikäli halutaan vaikuttaa positiivisesti maailman menoon, kannattaa ottaa pienetkin tehtävät tosissaan ja laittaa niihin itsensä. Sillä tavalla maailmaa muutetaan.
...mikrotasolla yksittäinen ihminenkin pystyy maailmaa muuttamaan, makrotasolla harvemmin (joltain Gandhilta sekin onnistui).
- aapeeseedee
Angiina kirjoitti:
Kehuin eräänä aamuna bussissa vieressäni istuvan rouvan hiusten leikkausta,hän tuli hyvin iloiseksi ja sanoi olevansa ansiostani hyvällä tuulella koko työpäivän!
- Marion.T
Angiina kirjoitti:
palstalla riitelijät ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi ihan kunnollista ja mukavaa porukkaa.
Itse olen aina kohtelias ja ystävällinen, ja otan muut ihmiset huomioon, se opetettiin minulle jo pienestä pitäen.
Mutta se kuva minkä minusta täällä saa, voikin olla hyvin erilainen. - TR.maalariN
norMix evk kirjoitti:
...tarvita edes hiekkaakaan. On köyhän paras huvitus vilkas mielikuvitus :)) Jokos olet muuten suorittanut virallisen taivaanrannanmaalarin tutkinnon ;-DD Linkki (siellä ihan loppupäässä):
http://www.elvisry.fi/032003/laaksonen.htmlgradu puolimoissa...
...sama opinahjo kuitenkin, ihan selvästi;))
- elämäntapavalintakin on sama... vaikka minä asustelin 'suurkaupungissa' aika paljon pitempään kuin tuo kolleega -15 vuotta... - norMix evk
TR.maalariN kirjoitti:
gradu puolimoissa...
- elämäntapavalintakin on sama... vaikka minä asustelin 'suurkaupungissa' aika paljon pitempään kuin tuo kolleega -15 vuotta...Vetää tietysti uteliaaksi, mutta täsmennät tai jätät täsmentämättä harkintasi mukaan.
- TR.maalariN
Angiina kirjoitti:
hiekkalinnan rakentamista...
.... oma panos on aina osa suurempaa kokonaisuutta ja kun omansa tekee sydämellä... vaikuttaa se ympäröiviinkin linnoihin ja vaikutus kumuloituu...
Tuolla koko maailman parantamisella tarkoitin sitä, että ei minulla ole halua ottaa katepillaria ja sanella sääntöjä, kaavoittaa rantaa ja luoda standardeja ...sille miten ranta rakennetaan... - taikis
norMix evk kirjoitti:
...mikrotasolla yksittäinen ihminenkin pystyy maailmaa muuttamaan, makrotasolla harvemmin (joltain Gandhilta sekin onnistui).
oli joku aika sitten kampanja, "kerää roska päivässä" jolla aktivoitiin paikkakuntamme asukkaita huolehtimaan yhteisistä teittemme varsista, ja muusta julkisivusta. Kummasti se siisti katukuvaa.
Maailmanparannusta tämäkin, esteettisellä tasolla :) Joka päivä minäkin jostain kyykin karkkipaperin tai rutatun ostos yms kuitin, tai "mäyräkoiran" jätöksen.... - norMix evk
norMix evk kirjoitti:
Vetää tietysti uteliaaksi, mutta täsmennät tai jätät täsmentämättä harkintasi mukaan.
...tarkoitit tietty sitä taivaanrannanmaalarinammattia etkä sanoittajaa. Sori hätäinen kommentti!
- TR.maalariN
TR.maalariN kirjoitti:
gradu puolimoissa...
- elämäntapavalintakin on sama... vaikka minä asustelin 'suurkaupungissa' aika paljon pitempään kuin tuo kolleega -15 vuotta...... taivaanrannanmaalarikolleega!
- en minä muusikko ole vaikka kyllä sutinheilutuksessa on jotain samaa kuin säveltämisessä... - norMix evk
taikis kirjoitti:
oli joku aika sitten kampanja, "kerää roska päivässä" jolla aktivoitiin paikkakuntamme asukkaita huolehtimaan yhteisistä teittemme varsista, ja muusta julkisivusta. Kummasti se siisti katukuvaa.
Maailmanparannusta tämäkin, esteettisellä tasolla :) Joka päivä minäkin jostain kyykin karkkipaperin tai rutatun ostos yms kuitin, tai "mäyräkoiran" jätöksen....Yhteistyö on voimaa.
Paikkakuntani juhannusjuhlilla kaupunginjohtaja näytti mallia muille myöskin keräämällä roskia. Singaporessa on valittu toinen tie, kun kaikenlaista roskaamista rangaistaa raskaamman kautta. Tuloksena on kuitenkin ilmeisesti maailman siistein kaupunki. - Angiina
norMix evk kirjoitti:
Jako mikro- ja makrotasoon on teoreettinen, joskin sellaisenaan joskus tarpeellinen. Se, että tässä yhteydessä otit esille Gandhin ja hänen toimintansa on hyvä kuva siitä, että todellisessa elämässä tasoja ei voi erottaa toisistaan. Gandhin toiminta lähti ymmärtääkseni liikkeelle hänen oman mielensä liikahduksesta, vääryyden kokemuksesta. Kokemus muutti jotakin Gandhissa itsessään ja hänen asennoitumisessaan ympäröivään brittihallintoon. Ensin oli siis mies nimeltään Mahatma Gandhi, jonka sisimmässä joku liikahti. Mies, joka otti liikahduksen tosissaan ja alkoi elää sen mukaan.
- norMix evk
Angiina kirjoitti:
Jako mikro- ja makrotasoon on teoreettinen, joskin sellaisenaan joskus tarpeellinen. Se, että tässä yhteydessä otit esille Gandhin ja hänen toimintansa on hyvä kuva siitä, että todellisessa elämässä tasoja ei voi erottaa toisistaan. Gandhin toiminta lähti ymmärtääkseni liikkeelle hänen oman mielensä liikahduksesta, vääryyden kokemuksesta. Kokemus muutti jotakin Gandhissa itsessään ja hänen asennoitumisessaan ympäröivään brittihallintoon. Ensin oli siis mies nimeltään Mahatma Gandhi, jonka sisimmässä joku liikahti. Mies, joka otti liikahduksen tosissaan ja alkoi elää sen mukaan.
...kahvipalstalla käytiin Gandhiaiheista keskusteluakin Gandhin elämäntyötä kuvaavan elokuvan innoitamana. Linkki:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000017&conference=553&posting=22000000007512183#22000000007512183
- että kaikki
satakunta täällä kävijää kuitenkin ainakin joskus jotakin kirjoittavat. Mutta pieni on lopulta tämäkin piiri.
- norMix evk
...sitä maukkaampi soppa, mitä useampi kokki! Vai mites se nyt taas menikään...
- iekku
Miusta jos männään asian ytimeen,on kaks asijjoo piällimmäisenä.Kun lukee tätä palstaa
ainaki miulle välittyy tunne,että näissä vaki
kirjottajissa on hyvin lukeneita ja korkeasti
koulutettuja ihmisiä ja miusta tuntuu jotta
joillai on sitä vikkoo että tulloo katottuu meitä
pelkän kansakoulun käyneitä alaviistoon.
Toine on nikkien profiloituminen.Palstan paras
profiili on miusta ylivoimasesti Pirrellä,siitä
välittyy jokaiselle,että takana on lämmin ihminen,eikä kellekkään tulis mieleen alkaa
pottuilemmaan hänelle.Tästä Pirren profiilista
miekii sain innostuksen yrittää käyttee tätä jo
vähä unehtunuttaki murretta.Miusta palstalla
pitäs yrittää puhua niiku jokkainen meistä
puhhuu ystävälle tai kaverille livenäkkii,
tässä auttas jos puhheessa vilahtelis omia
murresanoja,jo yhestä sanastakkii pystys lukija
hahmottamaan mistä päin suomee kirjottaja on.
Se taitaa olla kuitenkin niin,että murteet ovat
jo kuolemessa tään yleiskielen alle,mutta tässä
jottain vinkkii.Arvosteluista pyyvän jo etukätteen anteeks,ei ollu kellekkään persoona
kohtasesti tarkotettu.Kehumisissa ei taas ollu
vähheekää kottinpäin vetämistä.- taikis
vaan tulkoon. Voisiko kuvitella, kuten jo sinulta eilen kysyin, että tämä yleiskielen käyttäminen saisi aikaan harhakuvan korkeasti koulutetuista nokanvarttamyöten katsojista? Tietysti täällä heitäkin saattaa joukossa olla. Kaikilta ei vain tuo murteiden kirjoittaminen onnistu, minä en ainakaan tuntisi oloani kotoisaksi kirjoittaessani murretta. Joskus se tietysti on paikallaan jos sen hallitsee :(
Olisiko ideaa jos joku avaisi ketjun jossa kirjoitettaisiin vain murteilla, tai siiiiiiis... sillä sekasotkulla minkä itsekukin hallitsisi jotenkin :)
ps. oletko rapu....?
ps2. taikanainen ja taikis ovat sama henkilö - iekku
taikis kirjoitti:
vaan tulkoon. Voisiko kuvitella, kuten jo sinulta eilen kysyin, että tämä yleiskielen käyttäminen saisi aikaan harhakuvan korkeasti koulutetuista nokanvarttamyöten katsojista? Tietysti täällä heitäkin saattaa joukossa olla. Kaikilta ei vain tuo murteiden kirjoittaminen onnistu, minä en ainakaan tuntisi oloani kotoisaksi kirjoittaessani murretta. Joskus se tietysti on paikallaan jos sen hallitsee :(
Olisiko ideaa jos joku avaisi ketjun jossa kirjoitettaisiin vain murteilla, tai siiiiiiis... sillä sekasotkulla minkä itsekukin hallitsisi jotenkin :)
ps. oletko rapu....?
ps2. taikanainen ja taikis ovat sama henkilöole moitetta.Miusta siun pittääki puhhuu niiku siusta tuntuu luonnollisimmalta,siitä välittyy se toisesta ihmisestä välittäminen ja oma persoonasi Niistä horoskooppi asioista en kehtois puhhuu.
Jos puhuttas jossai alotuksesta pelkästään
murteilla,en miekään jaksais kaikkea lukea.
Jos murretta vähän sirottelee muun pölinän
sekaan se auttas hahmottamaan kirjottajaa ja
tois tämän läheisemmäksi,hänelle ois helpompi
puhua, uudenkin kirjoittajan.Miusta ns.vaki
kirjoittajien kannattais miettiä tätä asiaa. - Pirre*
iekku ruppee liikkoo kehummaan, minnuu ilottaa, ja mie olen nyt kippee, en jaksa tännään kovasti kiistteekkää.
Kiitos vain siulle, oun mie ihmetelly kun kukkaa ei vaivvaavu miulle pottuilemmaan kovemmin, joskus joku yritti mutta jätti sillee..
Suattaa olla jotta mie oun niin tyhmä, että mie en huommoo sitä akateemista hittuilluu, mutta mitä ei tiijjä sitä syvän sure, niin se on..nyt vain purannoo poskkeen ja vähäks aikkoo pettiin, jos työt suosttuuvat ite keittämmään päiväkahvisa.
Hyvvee päivän jatkkoo sinne kaikille.
Mie yritän olla yskimätä sinnepäin, kun miulla on nyt se angiina..kurkussa..:) - aapeeseedee
iekku kirjoitti:
ole moitetta.Miusta siun pittääki puhhuu niiku siusta tuntuu luonnollisimmalta,siitä välittyy se toisesta ihmisestä välittäminen ja oma persoonasi Niistä horoskooppi asioista en kehtois puhhuu.
kirjoittajien kannattais miettiä tätä asiaa.Koulussa (sekä kansakoulussa että lyseossa joten ei mielestäni ainakaan 50-60-luvuilla mikään oppineisuuskysymys) aikoinaan opetettiin ja tähdennettiin kirjakieltä,lisäksi olen joutunut aika paljon työn ohessa kirjoittamaan virallista tekstiä,puhun melko samoin muuten paitsi että ehkä minä-sanan sijasta käytän yleensä puhekielessä mä-sanaa ja olen-verbin sijasta oon.
- aapeeseedee
iekku kirjoitti:
ole moitetta.Miusta siun pittääki puhhuu niiku siusta tuntuu luonnollisimmalta,siitä välittyy se toisesta ihmisestä välittäminen ja oma persoonasi Niistä horoskooppi asioista en kehtois puhhuu.
kirjoittajien kannattais miettiä tätä asiaa.Olen siis Uudeltamaalta (en Kanta-Helsingistä) jossa ei nyt yleensäkään ollut enää ikäisilläni kovin stadinslangivoittoinen puhetyyli tai muutakaan erikoista murretta.
- taas tulee
sellainen tuntuma että vähättelet itseäsi nyt kyllä enemmän kuin muut sinua. Ei täällä kannata itseään hävetä jos ei ole mitään hävettävää tehnyt. Äänellään täällä jokainen puhuu ja toivottavasti pahemmin toisia loukkaamatta.
- Angiina
Pirre* kirjoitti:
iekku ruppee liikkoo kehummaan, minnuu ilottaa, ja mie olen nyt kippee, en jaksa tännään kovasti kiistteekkää.
Kiitos vain siulle, oun mie ihmetelly kun kukkaa ei vaivvaavu miulle pottuilemmaan kovemmin, joskus joku yritti mutta jätti sillee..
Suattaa olla jotta mie oun niin tyhmä, että mie en huommoo sitä akateemista hittuilluu, mutta mitä ei tiijjä sitä syvän sure, niin se on..nyt vain purannoo poskkeen ja vähäks aikkoo pettiin, jos työt suosttuuvat ite keittämmään päiväkahvisa.
Hyvvee päivän jatkkoo sinne kaikille.
Mie yritän olla yskimätä sinnepäin, kun miulla on nyt se angiina..kurkussa..:)Voi, sitä pikkuista Pirreä. Vaikka en minä kohta uskalla täältä Pekingistä edes terveisiä lähettää, jos saat vielä sen lintuinfluenssankin kaupan päälle. Vähän on samanlainen olo, kuin Kakulla tuossa taannoin, kun Kaffella uhkasivat tarjota pullan sijaan jokusen kakkupalan. Niin, että älä hyvä ihminen nyt sitä angiinaa mahaasi asti nielaise. Luppaat sie?! Ja sille työllesi voit sanoa päiväkahvien keiton ja pöydän kattamisen olevan mitä parhainta toimintaterapiaa, jos on haluja itsenäisempää asumista opetella.
- Pirre*
Angiina kirjoitti:
Voi, sitä pikkuista Pirreä. Vaikka en minä kohta uskalla täältä Pekingistä edes terveisiä lähettää, jos saat vielä sen lintuinfluenssankin kaupan päälle. Vähän on samanlainen olo, kuin Kakulla tuossa taannoin, kun Kaffella uhkasivat tarjota pullan sijaan jokusen kakkupalan. Niin, että älä hyvä ihminen nyt sitä angiinaa mahaasi asti nielaise. Luppaat sie?! Ja sille työllesi voit sanoa päiväkahvien keiton ja pöydän kattamisen olevan mitä parhainta toimintaterapiaa, jos on haluja itsenäisempää asumista opetella.
ei ole vielä näin virtuaalina leviäviä kantoja..:) ja onneksi ne kanat ei osaa lentää pitkälle, ainakaan elävänä..
En nielase en ja pakko luvata, kun on niin kippee kurkku..:)
Lisäksi, onneksesi suvussani ei ole tavattu kannibalismia enää aikoihin.:))
Tämä tokenee luultavasti tällä "penisilli" kuurilla, jonka sain ja nyt olo tuntuu jo paljon paremmalta, kuin aamulla.
Näistä minun töistäni kaksi pystyy keittämään kahvit, tosin kahvin laatu ei ole aivan tasainen, joskus on sellaista teemäistä ja joskus enempi myrkkyä, mutta niinhän keskiarvohan on jo sopivaa.:)
Toiset kaksi juovat kahvia sujuvasti, vaikka toinen ei näe mitään, mutta käden ja suun välinen yhteistyö sujuu jo ruttiinilla. Ei näistä kukaan kuntoudu koskaan itsenäiseen elämään, ovat jo sen ikäisiä nämä vihmerimmätkin, että kaikki on jo kokeiltu ennen heidän sijoittamistaan meille.. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
ei ole vielä näin virtuaalina leviäviä kantoja..:) ja onneksi ne kanat ei osaa lentää pitkälle, ainakaan elävänä..
Tämä tokenee luultavasti tällä "penisilli" kuurilla, jonka sain ja nyt olo tuntuu jo paljon paremmalta, kuin aamulla.
Näistä minun töistäni kaksi pystyy keittämään kahvit, tosin kahvin laatu ei ole aivan tasainen, joskus on sellaista teemäistä ja joskus enempi myrkkyä, mutta niinhän keskiarvohan on jo sopivaa.:)
Toiset kaksi juovat kahvia sujuvasti, vaikka toinen ei näe mitään, mutta käden ja suun välinen yhteistyö sujuu jo ruttiinilla. Ei näistä kukaan kuntoudu koskaan itsenäiseen elämään, ovat jo sen ikäisiä nämä vihmerimmätkin, että kaikki on jo kokeiltu ennen heidän sijoittamistaan meille..koetahan jaksaa sielä Pekingin helteessä; telkkariuutisissa kertoivat helteestänne...
- Angiina
Pirre* kirjoitti:
Toiset kaksi juovat kahvia sujuvasti, vaikka toinen ei näe mitään, mutta käden ja suun välinen yhteistyö sujuu jo ruttiinilla. Ei näistä kukaan kuntoudu koskaan itsenäiseen elämään, ovat jo sen ikäisiä nämä vihmerimmätkin, että kaikki on jo kokeiltu ennen heidän sijoittamistaan meille..Kuis siellä Savossa näin uamusella jaksellaan? Onko meidät angiinat jo saatu selätettyä (ei ole yleensä ihan helppoa, suom. huom.)?
- Pirre*
Angiina kirjoitti:
Kuis siellä Savossa näin uamusella jaksellaan? Onko meidät angiinat jo saatu selätettyä (ei ole yleensä ihan helppoa, suom. huom.)?
uammuu vuan, kohtalaisen hyvin jo jaksellaan, kiitos. Selätetty alkaa olla angiina, niitä on sitten resistenssejä muotoja jo angiinastakin..:))
- Pirre*
dominoi, usein kirjoittavat vai mitä tarkoitat..?
Entäs jos kukaan ei kirjoittaisi, olisi vain tyhjä palsta...ei sitten olisi kyllä niitä nikki ja nikittömyyskeskusteluja, eikä tätäkään ikuisuusaihetta jonka avasit..
Ei siinä mitään, ihan aiheellinen aloitus, ei kovin syytteleväkään malliin "täällä ei ole mitään järkevää aloitusta", vaan hieman pohtivampi.. - Bambi
Yllättävän paljon tulikin mielipiteitä aloitukseeni -erilaisia, ja se on hyvä!
Halusin havahduttaa teitä pohtimaan sitä, että täällä(kin) vain pieni poppoo on n.s. aktiivinen ja tuhannet ovat mykkinä!
Eli kysyn vielä kerran = onkohan tämä "läpileikkaus" Suomen kansasta?
Pitäisi kannustaa ihmisiä enemmän ottamaan kantaa asioihin, eikä vain seuraamaan vierestä, kun Suomea viedään kuin vierasta sikaa alaspäin...Arvot on hukassa! Minun vaatimaton käsitykseni on, että tässä olisi aihe, jota kannattaisi pohtia kunnolla rääväsuisten ja kaksimielisyyksien sijasta.
Siitä vaan taas mollaamaan...!- Angiina
Arvoja on syytä pohtia. Arvoista puhuttaessa on kuitenkin syytä pitää mielessä, että arvot eivät putkahda keskellemme ikään kuin ihmeen kaupalla jostain tyhjyydestä, vaan ne tehdään. Me ihmiset siis luomme omat henkilökohtaiset ja yhteiskunnalliset arvomme toimimalla jollain tietyllä tavalla (esimerkiksi tekemällä jotakin konkreettista vähäosaisten hyväksi) tai jättämällä toimimatta jollakin tietyllä tavalla (esimerkiksi ettemme ajatuksin, sanoin tai teoin halveksi erilaisuutta).
- Pirre*
selaajien, sanojesi mukaan "mykkien", määrä kerro vielä totuutta mielipiteettömyydestä, eikä se ole läpileikkauskaan kansastamme, eihän se voi olla, koska maassamme on ehkä vain joka kolmannessa kodissa internetyhteys, vai onkohan niinkään useassa?
Tosiaan, onhan siinä aloitusivulla hurjat lukemat mielipitäänsä päivittäin tänne 24 selle jättäneiden määrästä, siitä päätellen emme ole ensinkään mykkä kansa..:) - norMix evk
Kuten minä ja Marion T sinulle todistettiin, näitä mykkiä on normaalisti luokkaa sata eikä tuhansia. Milään täydellinen läpileikkaus näin pieni otanta ei voi olla, etenkin kun palsatan nimikin on 50 .
Tottakai asioihin pitää ottaa kantaa, vaikka normaalisti ei näin pienen porukan ääni pitkälle kanna. Mutta toisaalta pienistä puroista ne suuretkin virrat alkunsa saavat. - Bambi
norMix evk kirjoitti:
Kuten minä ja Marion T sinulle todistettiin, näitä mykkiä on normaalisti luokkaa sata eikä tuhansia. Milään täydellinen läpileikkaus näin pieni otanta ei voi olla, etenkin kun palsatan nimikin on 50 .
Tottakai asioihin pitää ottaa kantaa, vaikka normaalisti ei näin pienen porukan ääni pitkälle kanna. Mutta toisaalta pienistä puroista ne suuretkin virrat alkunsa saavat.Luin kyllä koko ketjun läpi ja olen tietysti todella ilahtunut, että niin moni on ollut jotain mieltä k.o. aloitusesta! Se jo kertoo, että aihe ei ollut ihan huono. On valtavan hieno juttu, kun erilaiset ihmiset ovat omaa mieltänsä ja väitelläkin tietty voi, mutta se pitää tehdä tyylillä, ei toista lyöden, kuten täällä valitettavan usein tuntuu olevan tapana. Lyttääminen.
Pieni "sisärengas" ovat kuin sukulaisia toisilleen ja sitten aletaan oikein kuin sopimuksesta mitätöimään tai vähättelemään muita. SE JUURI on tämän keskustelupalstan n.s ongelma! Ulkona mahtava sää: eikun mereen uimaan! Hienoa kesänjatkoa jokaiselle ja KIITOS mielenkiinnosta aloitukseeni! - norMix evk
Bambi kirjoitti:
Luin kyllä koko ketjun läpi ja olen tietysti todella ilahtunut, että niin moni on ollut jotain mieltä k.o. aloitusesta! Se jo kertoo, että aihe ei ollut ihan huono. On valtavan hieno juttu, kun erilaiset ihmiset ovat omaa mieltänsä ja väitelläkin tietty voi, mutta se pitää tehdä tyylillä, ei toista lyöden, kuten täällä valitettavan usein tuntuu olevan tapana. Lyttääminen.
Pieni "sisärengas" ovat kuin sukulaisia toisilleen ja sitten aletaan oikein kuin sopimuksesta mitätöimään tai vähättelemään muita. SE JUURI on tämän keskustelupalstan n.s ongelma! Ulkona mahtava sää: eikun mereen uimaan! Hienoa kesänjatkoa jokaiselle ja KIITOS mielenkiinnosta aloitukseeni!Oli puhdas sattuma, että Marion T ja minä satuimme kirjoittamaan samaan aikaan samasta aiheesta. Mitään keskinäistä sopimusta meillä ei ollut.
Tuo sisärengas on kyllä vähän suhteellinen käsite. Itse siirryin tuolta kaffepalstalta tänne jokin aika sitten. En keneltäkään lupaa kysynyt enkä itseäni esitellyt. Kirjoitellut olen kun siltä on sattunut tuntumaan, useimmat avaukset jätän väliin jo ajankäytön ongelmien takiakin. Tähän sinun avaukseesi olen kirjoittanut enemmän kommentteja kuin yhteenkään avaukseen viikkokaupalla vaikka emme uskoakseni ennestään tuttuja olekaan. Totta tietysti on, että useimmat kommentit tulee silti heitettyä niiden kanssa, jotka entuudestaankin tuntee. Mutta toisaalta pikku hiljaa täälläkin tutustuu uusiinkin nikkeihin. Sama on mahdollista sinullekin, jos vaan niin tahdot varsinkin kun kerran omaat mielipiteitä ja kykyä niiden ilmaisemiseen. Minä en ainakaan ole mielestäni tietoisesti koskaan mitätöinyt tai vähätellyt ketään.
Kesänjatkot ja hyvät uintireissut sinullekin! - et tunnista
Bambi kirjoitti:
Luin kyllä koko ketjun läpi ja olen tietysti todella ilahtunut, että niin moni on ollut jotain mieltä k.o. aloitusesta! Se jo kertoo, että aihe ei ollut ihan huono. On valtavan hieno juttu, kun erilaiset ihmiset ovat omaa mieltänsä ja väitelläkin tietty voi, mutta se pitää tehdä tyylillä, ei toista lyöden, kuten täällä valitettavan usein tuntuu olevan tapana. Lyttääminen.
Pieni "sisärengas" ovat kuin sukulaisia toisilleen ja sitten aletaan oikein kuin sopimuksesta mitätöimään tai vähättelemään muita. SE JUURI on tämän keskustelupalstan n.s ongelma! Ulkona mahtava sää: eikun mereen uimaan! Hienoa kesänjatkoa jokaiselle ja KIITOS mielenkiinnosta aloitukseeni!sitä että luot ensin tämän "sisärenkaan" ja sitten alat itse sitä lyttäämään, juuri tuollaisilla epämääräisillä heitoilla. Täällä käy sata-puolitoistasataa lukijaa ja lähes kaikki kirjoittavat joskus kun jotakin puhuttavaa kohdalle osuu. Tuo suuri hiljaisten joukko on kyllä myytti ja sellaiseksi jää.
Osa kirjoittajista on tietysti vain oman asiansa tuputtajia, kuten aiemmin niin tavalliset seksivonkarit tai julistajat, eivät he muita seuraa kuin omia juttujaan.
Mutta todella vähän taitaa olla niitä jotka vain tyytyvät pidempään sivusta seuraamaan.
Ja jos joku on onneton tapa tutustua, se on haukkua muut. Suosittelisin mieluummin osanottoa jo käytäviin keskusteluihin, sellaisiin asiallisempiin tai ainakin neutraaleihin, ei tappeluihin, ja mielellään ihan perustelluin mielipitein tai muuten mukavasti. Siten saattaa saada paremmin tuttuja ja pääsee siihen kadehdittuun sisäpiiriin ihan itsestään. Minulle se on onnistunut jo monella palstalla, miksei siis muillekin. - taikis
Bambi kirjoitti:
Pieni "sisärengas" ovat kuin sukulaisia toisilleen ja sitten aletaan oikein kuin sopimuksesta mitätöimään tai vähättelemään muita. SE JUURI on tämän keskustelupalstan n.s ongelma! Ulkona mahtava sää: eikun mereen uimaan! Hienoa kesänjatkoa jokaiselle ja KIITOS mielenkiinnosta aloitukseeni!itse harrastaa tuota lyttäämistä.
Kirjoituksistsi saa sen käsityksen, että niputat ketjuusi kirjoittaneet henkilöt pieneksi sisäpiiiriksi joka alkaa lyttäämään?
Olen myös tullut tuolta kahvilasta tänne palstelle kirjoittelemaan, enkä koe olevani kenenkään lyttääjä. Samaa mieltä asioista ei mielestäni tarvitse olla. Oma mielipiteeni ei tee toisen mielipidettä sen arvottomammaksi, se on vain erilainen, mikäli näemme jonkun asian eri tavoin. Tällaista muun kun oman näkökulmasa sietämistä, sitä kaivattaisiin palstalle enemmänkin.
Minä en nähnyt tuossa norMixin esittämässä teoriassa avaajan mielipiteen lyttäämistä, vaan toisenlaisen näkökannan esille tuomisen. - Bambi
taikis kirjoitti:
itse harrastaa tuota lyttäämistä.
Kirjoituksistsi saa sen käsityksen, että niputat ketjuusi kirjoittaneet henkilöt pieneksi sisäpiiiriksi joka alkaa lyttäämään?
Olen myös tullut tuolta kahvilasta tänne palstelle kirjoittelemaan, enkä koe olevani kenenkään lyttääjä. Samaa mieltä asioista ei mielestäni tarvitse olla. Oma mielipiteeni ei tee toisen mielipidettä sen arvottomammaksi, se on vain erilainen, mikäli näemme jonkun asian eri tavoin. Tällaista muun kun oman näkökulmasa sietämistä, sitä kaivattaisiin palstalle enemmänkin.
Minä en nähnyt tuossa norMixin esittämässä teoriassa avaajan mielipiteen lyttäämistä, vaan toisenlaisen näkökannan esille tuomisen.Kurkkasin vielä tänne. Oli IHANA uimareissu, virkisti mieltä ja kehoa!
Tyypillistä on juuri tuollainen tyyli, kuin taikis-lyylillä oli. Ja monilla muillakin: itse ALOITUS on unohtunut jo kauan sitten, aletaan menemään ihan muille sektoreille! Siis ei pysytä aiheessa!
Kummallista...Edelleen kivaa päivänjatkoa teille lajitoverit! - sellaista että
Bambi kirjoitti:
Kurkkasin vielä tänne. Oli IHANA uimareissu, virkisti mieltä ja kehoa!
Tyypillistä on juuri tuollainen tyyli, kuin taikis-lyylillä oli. Ja monilla muillakin: itse ALOITUS on unohtunut jo kauan sitten, aletaan menemään ihan muille sektoreille! Siis ei pysytä aiheessa!
Kummallista...Edelleen kivaa päivänjatkoa teille lajitoverit!yksi kirjoittaa aloituksen, ja joku siihen sitten vastaa, johon sitten edelleen taas vastataan.
Ei siis sellaista että sinä kommentoit heittämällä joukkoon perusteettomia provoja ja leimoja ja muut saavat vastata vain aloitukseen. Oletkohan koskaan keskustellut kenenkään kanssa? - jos kuvittelet
Bambi kirjoitti:
Kummallista...Edelleen kivaa päivänjatkoa teille lajitoverit!tuolla ohipuhumistyylilläsi bongaavasi täältä pallukan, saat puolestani yrittää sitä sitten ilman minua. Keskustelen vain sellaisten kanssa jotka pystyvät viemään keskustelua eteenpäin. Sano sitten vaikka sisäpiiriksi.
- Tartsan
jos kuvittelet kirjoitti:
tuolla ohipuhumistyylilläsi bongaavasi täältä pallukan, saat puolestani yrittää sitä sitten ilman minua. Keskustelen vain sellaisten kanssa jotka pystyvät viemään keskustelua eteenpäin. Sano sitten vaikka sisäpiiriksi.
Etkö huomaa, miten metsässä olet? Ootteko te kaikki nikit allergisia uusille immeisille? Kerrankin jotain uutta - ja te tuutte heti hermosairaiksi?? Kumma juttu...
- Tartsan
jos kuvittelet kirjoitti:
tuolla ohipuhumistyylilläsi bongaavasi täältä pallukan, saat puolestani yrittää sitä sitten ilman minua. Keskustelen vain sellaisten kanssa jotka pystyvät viemään keskustelua eteenpäin. Sano sitten vaikka sisäpiiriksi.
Etkö huomaa, miten metsässä olet? Ootteko te kaikki nikit allergisia uusille immeisille? Kerrankin jotain uutta - ja te tuutte heti hermosairaiksi?? Kumma juttu...
- taikis
Bambi kirjoitti:
Kummallista...Edelleen kivaa päivänjatkoa teille lajitoverit!jos tuo ja tuolla ylemmässä ketjussa olevat kommenttisi ovat esimerkki toivomastasi tyylistä, niin mieluumin pidän tämän omani. :)
- jaanamaikki
Tartsan kirjoitti:
juuri tällä palstallahan sitä uutta verta vasta tarvittaisiinkin ;D
- saman vielä
Tartsan kirjoitti:
kolmannenkin kerran, ihan coolisti vaan...
- lentää
jaanamaikki kirjoitti:
ihan riittävästi. Järkevää puhetta tuollaisen typerän vittuilun tilalle mitä itsekin pelkästään viljelet.
- Marion.T
sitten itse ilkeile ja suoraan sanottuna vittuile muille - peiliin katsomisen paikka olisi itse kullakin, tarkoitin tällä itseäni, mutta eritoten myös sinua.
- jaanamaikki
lentää kirjoitti:
ihan riittävästi. Järkevää puhetta tuollaisen typerän vittuilun tilalle mitä itsekin pelkästään viljelet.
vbastaatko ylensäkään muille kuin juuri minulle ;DD
- vastasin
jaanamaikki kirjoitti:
vbastaatko ylensäkään muille kuin juuri minulle ;DD
sitten toisen kerrankin sinulle.
Sulle tulee näemmä muuten noita hutilyöntejä ja lukioikaisuja samalla tavalla kuin Ajosmiehen nikkiryppäällekin, itsehillintä pettää. - Alatyylisen
Marion.T kirjoitti:
sitten itse ilkeile ja suoraan sanottuna vittuile muille - peiliin katsomisen paikka olisi itse kullakin, tarkoitin tällä itseäni, mutta eritoten myös sinua.
kielenkäytön??
Eikö tätä palstaa voisi sen verran "sivistää", että nuo VITTUILU-sanat kerta kaikkiaan kiellettäisiin??
Karaokebaarikärpäset viljelevät niitä tällaisella "aikusiten keskustelupalstalla"!
Ei millään pahalla, mutta iljettää noita aina vaan lukea... - iankaikkinen
Alatyylisen kirjoitti:
kielenkäytön??
Eikö tätä palstaa voisi sen verran "sivistää", että nuo VITTUILU-sanat kerta kaikkiaan kiellettäisiin??
Karaokebaarikärpäset viljelevät niitä tällaisella "aikusiten keskustelupalstalla"!
Ei millään pahalla, mutta iljettää noita aina vaan lukea...perskärpänen vetää kaljaa ja kuolaa koneella koko yön etsien rakkaansa viestejä että voisi kommentoida.
- juttualue
jaanamaikki kirjoitti:
Se täytyy sanoa. Olen pyöriskellyt täällä ja lueskellut ketjuja siellä sun täällä.
Sanot, että uutta verta tarvitaan. Niinpä varmaan, mutta kun lukee ketjua, huomaa että siellä kaverukset keskenään naljailevat kaikenlaisista pikku asioista.
Jos siihen outo tulla tupsahtaa väliin, on siinä
tällä tulijalla sellainen tunne, ikäänkuin työntyisi suoraan jengitappelun keskelle. Turpiin siinä varmaankin helposti saa.
Turvallisinta taitaa olla seurailu sivusta.
Hyvää Yötä! - nopee liukunäppis
vastasin kirjoitti:
sitten toisen kerrankin sinulle.
Sulle tulee näemmä muuten noita hutilyöntejä ja lukioikaisuja samalla tavalla kuin Ajosmiehen nikkiryppäällekin, itsehillintä pettää.johon ei ole tottunut...
- poisti
Alatyylisen kirjoitti:
kielenkäytön??
Ei millään pahalla, mutta iljettää noita aina vaan lukea...Kakun kiroilualoituksen ja koko ketjun!!!!
- viimeistelemättömyys
nopee liukunäppis kirjoitti:
johon ei ole tottunut...
on ihminsen eikä näppäimistön ominaisuus.
- näkyyy
viimeistelemättömyys kirjoitti:
oleban IHMINSEN ominaisuus ;DDDDDDDDD
- Kustaa Vilkuna
viimeistelemättömyys kirjoitti:
Onko tämä mahdollisesti Suomen Akatemia?
- vaan säästölinjan
Kustaa Vilkuna kirjoitti:
Onko tämä mahdollisesti Suomen Akatemia?
avohoito-osasto.
- innostuit
näkyyy kirjoitti:
oleban IHMINSEN ominaisuus ;DDDDDDDDD
sielunsiskosta/veljestä. Rauha, rauha...
- etä sentään
vaan säästölinjan kirjoitti:
avohoito-osasto.
tiedostat....
- merkkiä viestissäsi
etä sentään kirjoitti:
tiedostat....
eikä silti mennyt oikein. Rauhoitu. Ja syö ne pillerisi.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1702071
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo371455Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321154Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56902- 55846
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol250814Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20782Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18735Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58713Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis198634