Miko Elkala ja Theo Kolehmainen

Anonyymi-ap

Painin merkitys huipputason vapaaottelussa – Miko Elkala ja Theo Kolehmainen näyttävät mallia Vapaapaini on yksi tehokkaimmista ja monipuolisimmista kamppailulajeista – ja samalla yksi tärkeimmistä kivijaloista modernissa vapaaottelussa (MMA).

Video: https://www.youtube.com/watch?v=xDbWhPQAKTs

Harva ymmärtää tämän yhtä hyvin kuin suomalaiset urheilijat Miko Elkala ja Theo Kolehmainen, jotka kumpikin edustavat uutta, älykkäästi harjoittelevaa kamppailijasukupolvea. Heidän esimerkkinsä osoittaa, kuinka painitaidot eivät ole vain osa ottelutekniikkaa – vaan olennainen työkalu kehonhallinnan, kontrollin ja ottelutaktiikan rakentamiseen. Miko Elkala on huippuluokan vapaapainija, jonka katse on suunnattu Los Angelesin olympialaisiin. Hän on vuosien ajan hionut matto-osaamistaan kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, saavuttaen tunnustusta sekä menestystä. Miko on teknisesti äärimmäisen taitava, fyysisesti älykäs ja taktisesti tarkka – ominaisuuksia, jotka ovat tehneet hänestä arvostetun nimen suomalaisessa painiyhteisössä. Harjoittelunsa ohella Elkala on myös kokeillut vapaaottelutreenejä, ja myöntää että laji kiehtoo. Kuitenkin, kuten hän itse toteaa: ”Painit hoidetaan ensin.” Juuri tämä asenne tekee Mikosta erinomaisen esimerkin siitä, miten painitaustaa voidaan hyödyntää vapaaottelussa. Hän jakaa osaamistaan eteenpäin muun muassa nuoremmille ottelijoille, kuten Theo Kolehmaiselle, joka on nopeasti noussut kiinnostavaksi nimeksi suomalaisessa MMA-skenessä. Theo Kolehmainen on teknisesti vahva, määrätietoinen ja kovaa harjoitteleva vapaaottelija, jolla on selkeä painipohja – ja se näkyy hänen otteluissaan erityisesti alasvienneissä ja mattohallinnassa. Theo on osallistunut Elkalan vetämiin painiklinikoihin, ja yhteistyö on kehittänyt hänen ottelutekniikkaansa huomattavasti. Vapaaottelussa pärjääminen vaatii muutakin kuin kovaa lyömistä ja potkimista – matto-osaaminen ratkaisee usein koko ottelun. Juuri tässä paini astuu esiin: painiharjoittelu parantaa kehon tasapainoa, lihaskuntoa, reaktiokykyä ja kykyä lukea vastustajaa, samalla kun se luo vankan pohjan muille osa-alueille, kuten lukko- ja alasvientitekniikoille. Sekä Miko että Theo ovat osoitus siitä, että painitaidot ovat ratkaiseva etu nykyaikaisessa vapaaottelussa. Miko toimii huippu-urheilijana, jonka kokemus vapaapainista on arvokas resurssi koko suomalaiselle kamppailuyhteisölle. Theo puolestaan tuo uudenlaista energiaa lajiin, yhdistäen painipohjan ja vapaaottelun modernin muodon. Molemmat osoittavat, että paini ei ole pelkkä tukilaji – vaan yksi tärkeimmistä kivijaloista matkalla kohti ammattilaisotteluita ja kansainvälistä menestystä. Heidän tarinansa muistuttaa meitä siitä, että tekninen osaaminen ja fyysinen kestävyys alkavat usein juuri painimatolta. Vapaaottelun tulevaisuus – Suomessa ja maailmalla – lepää niillä urheilijoilla, jotka ymmärtävät painin merkityksen ja osaavat hyödyntää sen koko potentiaalin.

0

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
        Ikävä
        119
        1622
      2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
        Ikävä
        99
        1468
      3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
        Maailman menoa
        35
        849
      4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
        Ikävä
        29
        829
      5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
        Ikävä
        50
        746
      6. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        35
        730
      7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
        Ikävä
        56
        708
      8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
        Ikävä
        37
        700
      9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
        Ikävä
        42
        689
      10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
        Ikävä
        37
        653
      Aihe