Itse-sabotaasi

Anonyymi-ap

Silmiin osui artikkeli aiheesta itse-sabotaasi eli self-gaslighting.
Useinhan valitetaan, miten muut sabotoivat ja manipuloivat, mutta ihminen on monasti itsensä pahin vihollinen.

Termillä kuvataan henkilön itse itseensä kohdistamaa manipulointia ja aivopesua. Sitä voitaisiin kutsua myös itsensä sabotoimiseksi.

Itsensä manipulointi on vahingollista, koska se saa epäilemään itseään, omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Se saa uskomaan, ettei ansaitse elämässä parempaa ja voi siten tuhota itseluottamuksen.

Itsesabotaasi voi myös estää ihmistä tekemästä positiivisia muutoksia elämässään: jos jatkuvasti uskottelee itselleen, ettei oma tilanne ole niin paha, ei sitä myöskään pyri muuttamaan. Se voi estää pyrkimästä kohti onnellisuutta ja omia tavoitteita.

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008265724.html

6

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

vanhoja mielenvikaisuuksia usa-slangilla

• Anonyymi

Termillä kuvataan henkilön itse itseensä kohdistamaa manipulointia ja aivopesu

aivan väärin kerrottu ei ole näin

termillä tarkoitetaan aviopuolison tms. läheisen tekemistä hulluksi tekemällä hänelle
        temppuja piilottamalla avaimet ja sanomalla että olet dementikko tyyliin

tässä on tyypillinen wikipediatyyppi joka levittää jotain josta ei itse tiedä
        mutta kertoo väärin koska ei itse ymmärrä

tätä pskalistat ovat täynnä terveystuotteista ja politiikasta juuri tätä

• Anonyymi

Ei täällä ole tavallista vähätellä itseään, päinvastoin!

• Anonyymi

Niin ja kukapa nyt itseltään avaimet piiloittaisi saattaakseen itsensä tuntemaan
      dementikoksi

paatit saattavat psyko tehdä koiruuksia sukulaisilleenkin tai läheisilleen
      eli temppuja, joilla saavat kohteet huonoon valoon eli kaasuvalovilkuuttaa

jäätyään selvästi kiinni, paatti voi sanoa, että seolivainpilaa
      oletliianherkkä ... yms. jolla ivataan toinen hulluksi

paatteihin on syytä ottaa etäisyyttä aina vaikka harmittaisi katkaista yhteyksiä

• Anonyymi

Jon on lapsuudesta asti lyöty lyttyyn voi vanhemmalla iälläkin vielä luulla
      olevansa mitätön. Lapsuudessa rakentuu ihmisen itsetunnon kivijalka.

• Anonyymi
        UUSI

Ehjä lapsuusperhe ennustaa hyvää. Voi luottaa onankin perheen pysyvyyteen, sitoutua liittoonsa täysillä. Monasti lapset kokee olevansa jotenkin syyllisiä vanhempien riitoihin ja eroon. Pahinta jos toinen vanhempi omii lapset , ja varsinkin poika voi joutua olemaan liian varhain mies talossa, äiti ripustautuu poikaansa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe