Silmiin osui artikkeli aiheesta itse-sabotaasi eli self-gaslighting.
Useinhan valitetaan, miten muut sabotoivat ja manipuloivat, mutta ihminen on monasti itsensä pahin vihollinen.
Termillä kuvataan henkilön itse itseensä kohdistamaa manipulointia ja aivopesua. Sitä voitaisiin kutsua myös itsensä sabotoimiseksi.
Itsensä manipulointi on vahingollista, koska se saa epäilemään itseään, omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Se saa uskomaan, ettei ansaitse elämässä parempaa ja voi siten tuhota itseluottamuksen.
Itsesabotaasi voi myös estää ihmistä tekemästä positiivisia muutoksia elämässään: jos jatkuvasti uskottelee itselleen, ettei oma tilanne ole niin paha, ei sitä myöskään pyri muuttamaan. Se voi estää pyrkimästä kohti onnellisuutta ja omia tavoitteita.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008265724.html
Itse-sabotaasi
6
118
Vastaukset
- Anonyymi
vanhoja mielenvikaisuuksia usa-slangilla
- Anonyymi
Termillä kuvataan henkilön itse itseensä kohdistamaa manipulointia ja aivopesu
aivan väärin kerrottu ei ole näin
termillä tarkoitetaan aviopuolison tms. läheisen tekemistä hulluksi tekemällä hänelle
temppuja piilottamalla avaimet ja sanomalla että olet dementikko tyyliin
tässä on tyypillinen wikipediatyyppi joka levittää jotain josta ei itse tiedä
mutta kertoo väärin koska ei itse ymmärrä
tätä pskalistat ovat täynnä terveystuotteista ja politiikasta juuri tätä
- Anonyymi
Ei täällä ole tavallista vähätellä itseään, päinvastoin!
- Anonyymi
Niin ja kukapa nyt itseltään avaimet piiloittaisi saattaakseen itsensä tuntemaan
dementikoksi
paatit saattavat psyko tehdä koiruuksia sukulaisilleenkin tai läheisilleen
eli temppuja, joilla saavat kohteet huonoon valoon eli kaasuvalovilkuuttaa
jäätyään selvästi kiinni, paatti voi sanoa, että seolivainpilaa
oletliianherkkä ... yms. jolla ivataan toinen hulluksi
paatteihin on syytä ottaa etäisyyttä aina vaikka harmittaisi katkaista yhteyksiä - Anonyymi
Jon on lapsuudesta asti lyöty lyttyyn voi vanhemmalla iälläkin vielä luulla
olevansa mitätön. Lapsuudessa rakentuu ihmisen itsetunnon kivijalka.- AnonyymiUUSI
Ehjä lapsuusperhe ennustaa hyvää. Voi luottaa onankin perheen pysyvyyteen, sitoutua liittoonsa täysillä. Monasti lapset kokee olevansa jotenkin syyllisiä vanhempien riitoihin ja eroon. Pahinta jos toinen vanhempi omii lapset , ja varsinkin poika voi joutua olemaan liian varhain mies talossa, äiti ripustautuu poikaansa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047