Silmiin osui artikkeli aiheesta itse-sabotaasi eli self-gaslighting.
Useinhan valitetaan, miten muut sabotoivat ja manipuloivat, mutta ihminen on monasti itsensä pahin vihollinen.
Termillä kuvataan henkilön itse itseensä kohdistamaa manipulointia ja aivopesua. Sitä voitaisiin kutsua myös itsensä sabotoimiseksi.
Itsensä manipulointi on vahingollista, koska se saa epäilemään itseään, omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Se saa uskomaan, ettei ansaitse elämässä parempaa ja voi siten tuhota itseluottamuksen.
Itsesabotaasi voi myös estää ihmistä tekemästä positiivisia muutoksia elämässään: jos jatkuvasti uskottelee itselleen, ettei oma tilanne ole niin paha, ei sitä myöskään pyri muuttamaan. Se voi estää pyrkimästä kohti onnellisuutta ja omia tavoitteita.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008265724.html
Itse-sabotaasi
12
246
Vastaukset
- Anonyymi
vanhoja mielenvikaisuuksia usa-slangilla
- Anonyymi
Termillä kuvataan henkilön itse itseensä kohdistamaa manipulointia ja aivopesu
aivan väärin kerrottu ei ole näin
termillä tarkoitetaan aviopuolison tms. läheisen tekemistä hulluksi tekemällä hänelle
temppuja piilottamalla avaimet ja sanomalla että olet dementikko tyyliin
tässä on tyypillinen wikipediatyyppi joka levittää jotain josta ei itse tiedä
mutta kertoo väärin koska ei itse ymmärrä
tätä pskalistat ovat täynnä terveystuotteista ja politiikasta juuri tätä
- Anonyymi
Ei täällä ole tavallista vähätellä itseään, päinvastoin!
- Anonyymi
Niin ja kukapa nyt itseltään avaimet piiloittaisi saattaakseen itsensä tuntemaan
dementikoksi
paatit saattavat psyko tehdä koiruuksia sukulaisilleenkin tai läheisilleen
eli temppuja, joilla saavat kohteet huonoon valoon eli kaasuvalovilkuuttaa
jäätyään selvästi kiinni, paatti voi sanoa, että seolivainpilaa
oletliianherkkä ... yms. jolla ivataan toinen hulluksi
paatteihin on syytä ottaa etäisyyttä aina vaikka harmittaisi katkaista yhteyksiä - Anonyymi
Jon on lapsuudesta asti lyöty lyttyyn voi vanhemmalla iälläkin vielä luulla
olevansa mitätön. Lapsuudessa rakentuu ihmisen itsetunnon kivijalka.- Anonyymi
Ehjä lapsuusperhe ennustaa hyvää. Voi luottaa onankin perheen pysyvyyteen, sitoutua liittoonsa täysillä. Monasti lapset kokee olevansa jotenkin syyllisiä vanhempien riitoihin ja eroon. Pahinta jos toinen vanhempi omii lapset , ja varsinkin poika voi joutua olemaan liian varhain mies talossa, äiti ripustautuu poikaansa.
- Anonyymi
Niin. Hyvä tapa vaatii ampua piekkarilla vaikka ladon seinätauluun kuin varpaaseensa.
oh. - Anonyymi
Siitä on ihan hirveän kauan aikaa, kun oikein pysähdyin ajatuksen äärelle: minähän olen itse itseni pahin vihollinen. Koitunutta hyötyä en tiedä, mutta on helpompi olla syyttämättä muita.
- Anonyymi
Tuskin olet itsesi pahin vihollinen. Ihminen yleensä haluaa itselleen hyvää
ja toimii sen mukaan - kun vielä on toimitakykyinen.
Minä en ole enää kovinkaan toiminakykyine, siksi en pysty itselleni juurikaan
edes pahaa tekemään enää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin olet itsesi pahin vihollinen. Ihminen yleensä haluaa itselleen hyvää
ja toimii sen mukaan - kun vielä on toimitakykyinen.
Minä en ole enää kovinkaan toiminakykyine, siksi en pysty itselleni juurikaan
edes pahaa tekemään enää.Toimintakykyni ei ole syy itseni vihoitteluun. Ajatuksen tasolla homma toimii joskus ikävällä tavalla. Ja ajatus pitäisi korjata ensin, ennen kuin voi toivoa, että myös muussa toiminnassa tulisi ... tulosta.
- Anonyymi
olis siellä taustalla ollut parempaakin nostettavaa
- Anonyymi
Minun on ainakin pakko suggeroida itseni uskomaan, että kaikki on kohtalaisen
hyvin. En muuten kestäisi elämäni yksinäisyyttä ja ankeutta. Sekoaisin
jos myöntäisin itselleni kuinka surkeaa elämäni on, vaikka näennäisesti hyvin.
En halua tällaista elämää. Haluan ihmisiä elämääni. Olen avuton. Pelkään yksinäni.
En silti aio tilata "ystäväpalvelusta" "ystävää". Olen vanha. Toivon, että
Luoja hoitaa ongelmani pois päiväjärjestyksestä pian.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2033812Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii602406Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912286- 472203
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131287Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 561247
- 701147
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1241117