Olen asunut kolme kesää huoneistossa, jossa on lasitettu parveke. Aurinko paistaa n. klo yhteen, ettei ollenkaan pahinta porotusta mutta kuumottaa se kumminkin.
Ennen oli puutarha jossa joskus vaihdoin kukan paikkaa eikä aurinko päässyt sitä tuhoamaan. Silloin sain aina säilymään loistokkaana syksyyn.
Olen kokeillut paria kukkaa, sellaisia joissa on paljon pieniä valkoisia tai keltaisia kukkia, en muista nimeä. Niitähän piisaa prisman kasvinmyynnissä tai torilla. Ei menestynyt. Pelargonian sähläsin itse. lähdin viikoksi matkalle ja laitoin pesuvatiin jossa vettä, se kukka hukkui.
Mikä se paras olisi? Pääsen ystävän kyydissä huomenna isoon puutarhaan ja aion sieltä ostaa mukaan. Tiedän että Karjalan neitoa siellä ainakin on, siitä tykkään, monen muun lajin lisäksi. Kaikkihan ne kauniita ovat ostaessa.
Parvekeampelin valinta
52
382
Vastaukset
- Anonyymi
Jos sinulla kameratoiminto kännykässä niin ota kuva parvekkeestasi silloin puolen päivän aikaan, missä kukka-amppeli tulee olemaan. Puutarhalla osaisivat parhaiten neuvoa mikä kukka kestää parhaiten kuumuutta ja kuivuutta.
Pelargoniathan kestävät kuumuutta ja kuivuuttakin hyvin, niitähän näkee etelänlomilla paikallisten asukkaitten puutarhoissa.
Kannattaa myös valita itsekasteleva ulkoruukku.- Anonyymi
Sopivaa, mummon akkunallahan se vanha pelargonia on....
- Anonyymi
Ehdotan miljoonakelloa.
- Anonyymi
Pelargoniat kestävät kuumuuttakin. Osta esim. riippupelargonia.
- Anonyymi
Verenpisara on kaunis ja kasvaa hyvin. Perargonia lisäksi Minulla on pohjoinen etelä parveke. Ain aon menestynyt ja kasvnut hyvin kasvit.
Aamuaurinko ja päiväaurinko paistaa n 15.30 asti.
Kukkalaatikkon pohjalla vettä joten ei tarvitse kastella usein eikä liikaa.
KESTOKASTELU RUUKKU olisi ratkaisu pulmaasi. Niitä on yhdelle kasville.
Muovia.
Minulla ei oell vielä kukkia. Sa nähdä saanko ollenkaan. Jaksanko lähteä taksilla. Täksi palvelu ajettiin alas maaseutu kunnissa taajamissakin.- Anonyymi
Ei verenpisara kestä paahdetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei verenpisara kestä paahdetta.
EI OLE MINUNMPISARA PAAHTEESSA ollut. Minulla on varjoja koska katto.
Lisäksi p on isohko ja,leveä krs talo. Paistaa aamusta iltpäiväön etuosaan ei koska suoraan sisä,kattoon .
- Anonyymi
Kiitos! Ehkä päädyn riippupelargoniaan, tietenkin katson minkä näköisiä puutarhalla on. Kukaan ei suositellut Karjalan neitoa, Sellainen oli aikanaan parina kesänä puutarhassani, pudotti paljon kukkia, kukki pitkälle syksyyn asti ja oli rehevä.
Pitää perehtyä altakasteluruukkuun. On ollut sellainen valkoinen tyypillinen ulkokuori mitä kaupoissa myydään jonka reunoissa valkoiset muovituet, joiden varassa katossa riippuu. Siellä sisällä suoraan se muoviruukku mihin kukka on istutettu, ei sen kummempaa säätämistä. - Anonyymi
Siniviuhka varmaankin kestäisi. Se kukkii pitkään syksyllä, mutta se tarvitsee
paljon vettä joka päivä. Minulla oli sellainen pihassa viime kesänä,
se kukki vielä marraskuussa eteläisessä Suomessa.
Toivottavasti kuvasivu onnistuu:
https://www.viherpeukalot.fi/siniviuhka-saphira#gallery- Anonyymi
Siniviuhka on violetin sininen, voi niitä olla erisävyisiäkin, en ole varma.
- Anonyymi
Klikkaa sinistä riviä, näet ihanan siniviuhkan !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Klikkaa sinistä riviä, näet ihanan siniviuhkan !
Se näkyy .
- Anonyymi
Kuumassa paikassa on kasteltava useimmin.
- Anonyymi
Kesällä on aika kuuma joka paikassa.
- Anonyymi
No ei, mut parvekkeella voi olla kuin huonosti lämmitetyssä saunassa +40-60.
- Anonyymi
Päädyin sitten oranssinväriseen riippu-Bekoniaan. Puutarhatyöntekijän mielestä on sellainen, joka kestää muutaman päivän kuivuuttakin. Hoidetaan nimenomaan siten että pidetään kastelematta päiviä kunnes alkaa kuivahtaa. Sitten kastellaan kerralla enemmän. Sopii minulle kun olen pois silloin tällöin pari-kolme päivää.
Useat amppelikasvit eivät kuulemma kestä yhtäkään kuivumista. Pelargonia olisi kestänyt mutta sitä on ollut useana vuotena eikä Bekoniaa kertaakaan.
Samalla reissulla ostin palvikylkeä, voi hyvät hykkyrät että on herkullista, tässä maiskutan. Ja vielä leipomosta toscapiirakan. Oli oikein pienyrittäjien kylä. Kiva reissu.- Anonyymi
Voisitkohan ottaa begonian parvekkeen lattialle varjoisaan paikkaan siksi aikaa
kun olet poissa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitkohan ottaa begonian parvekkeen lattialle varjoisaan paikkaan siksi aikaa
kun olet poissa ?Sen voinkin tehdä. Toivottavasti joku epärehellinen kyttä ei huomaa että kun kukkaa ei näy, en ole kotona. Tosin voinhan parhaimpina aurinkopäivinä kotonakin ollessa ottaa sijoittaa kukan varjoon. Ainahan sanotaan että kun lähtee kotoa, pitää jättää mahdollisimman asutun näköiseen kuntoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen voinkin tehdä. Toivottavasti joku epärehellinen kyttä ei huomaa että kun kukkaa ei näy, en ole kotona. Tosin voinhan parhaimpina aurinkopäivinä kotonakin ollessa ottaa sijoittaa kukan varjoon. Ainahan sanotaan että kun lähtee kotoa, pitää jättää mahdollisimman asutun näköiseen kuntoon.
Ei niitä ulkomaalaisia onneksi joka paikassa ole.
- Anonyymi
Amppelibegoniasta kerrotaan:
Kasvupaikkana ihanteellisin on puolivarjoinen tai varjoinen paikka. Suora auringonpaiste saattaa haalistaa kasvin värit. Kestää hetkellistä kuivuutta, mutta jatkuvaa märkyyttä vältettävä.- Anonyymi
Joo, mätänee liiasta.
- Anonyymi
Onnea uudelle kauniille kukalle ! Ei kukat niin helposti kuole.
Ne virkistyvät taas, kun saavat vettä ja kuolevat pikemminkin liikakasteluun
kuin kuivuuteen.- Anonyymi
Me, Bekonia ja minä kiitämme toivotuksesta.
- Anonyymi
Täytyy myös muistaa lannotus kukkasille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy myös muistaa lannotus kukkasille.
Biolan on hyvä.
- Anonyymi
Parvekkeen lasien auki pitäminen tuulettaa parveketta.
Ainakin pari lasia kannattaa pitää auki vastakkaisilta puolilta (läpiveto),
että ilma kulkee.
Jos lasit ovat kiinni parveke on vielä enemmän pätsi.- Anonyymi
Kotona ollessa voin niin tehdäkin. on kahdella seinällä lasia, niin että läpivetokin onnistuu. Jos tiedän että olen pari päivää pois, voin jättää silloinkin auki kun seuraan säätiedostusta. Asun aika korkealla niin ettei sinne heti asiattomat pääse.
- Anonyymi
Eihän sen ole pakko olla kukka, jokin muu koriste on myös sopivaa.
- Anonyymi
Karjalan neito on kaunis kesäkukka.
- Anonyymi
Kesäkukka ei paljon lannoitusta tarvitse. Se on lyhytikäinen ja rehottaa kunhan
saa riittävästi vettä. Jos sen istuttaa multaan se saa ravinnetta mullasta.- Anonyymi
Lannoite voi tukahduttaa jotkut.
- Anonyymi
Minulla on miljoonakello amppelissa. Se kestää aika hyvin paahdetta.
Paahteen aikana se vähän nuupahtaa, mutta virkoaa, kun aurinko kääntyy
pois ja ilma viilenee. - Anonyymi
Hyvä ketju, ei politiikkaa.
- Anonyymi
Tomaatti.
Suosittelen tomaattia. Kestää kelejä ja viihtyy valossa. Amppelissa ok. näköinen tuuhea ja hyvin kasvava viherkasvi.
Parasta tieten tomaatit. Iloisen näköisiä ja hyvän makuisia.
Paljon parempi, kuin jokin koristekukka.
Mulla on terassilla tomaattiamppeli nytkin. Viime kesänä oli sellanen amppeli chili. Tuli hyvin satoa ja sellasia pikkuchilejä tuli tosi paljon. Ei tarvinnut ostaa kertaakaan.
Chiliä muutenkin pitää kehua. Se menestyy tosi hyvin suomessa. Kestää pikkasen kylmääkin. Siemenistä yleensä kasvatellut. Niitä voi ostaakkin, mä olen usein ostanut kaupasta erilaisia chilejä ja kasvatellut niitten siemenistä. Chilin kasvattaminen on mielenkiintoista ja palkitsevaa. Niitä lajikkeita on vaikka kuinka paljon....
Niettä unohda kukat, harvaa kukkaa viitsii syödä, eikä ne välttämättä menesty häävisti. Tomaatiamppeleita ja chili ruukkuja saa halvalla. Ja aika tavallisistakin marketeista. Toki puutarhamyymälöistä jne.
=DW=- Anonyymi
Tuotakin voi harkita.
- Anonyymi
Ostaisin jonkun aidon muovijutun, ei ole talvestakaan moksiskaan.
- Anonyymi
Muovikukat on kamalan näköisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne rumia ole, mut hengettöminä tylsiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne rumia ole, mut hengettöminä tylsiä.
Lumihankeen ja jos lumilinnan rakentaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin talvella lumen aikaan.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin talvella lumen aikaan.
SiiliEikö ole. Värikkäitä ja iloa tuovat.
- Anonyymi
Jos minulla olisi lasitettu parveke jonne aurinko paistaa kasvattaisin hyötykasveja. Amppelikurkkua, yrttejä, yms syötäviä
- Anonyymi
Yrtit ok.
En tosin tiedä, käykö net amppeleihin. Tahtovat mun kokemuksien mukaan kasvaa lähinnä korkeutta.
Jotkut menestyy ällistyttävästi. Joskus oltiin pitempään pöndellä. Tsadissa oli sillä välin basilika kasvanut metriseksi ja kolo kukkapenkin vallanneeksi puskaksi. Noh, olipahan basilikaa.
Toinen vastaava lie raparperi. Valtaa alaa ja kasvaa ihan pöljänä. Koitin sitä hävittääkkin, kaivelemalla ja leikkaamalla. Lopulta laitoin round uppia. Enää ei piha kasva raparperia. Sinällään hybä kasi, kasvaa vaan liikaa.
Raparperikaan ei kai sovi amppelikasviksi oikein hyvin.
Mutta tuli mieleen mansikka. Sillä taipumus roikkua, kun marjat kasvaa. Se vois toimia amppelissa.
Kasvit kivoja, etenkin jos niitä voi syödä. Kukat mun mielestä vähän joutavanpäiväisiä. Sitäpaitsi, yrttien jne kasvattelu myös taloudellisesti järkevää. Lisäks aina tuoretta ja maukasta saatavilla. Jyst eilen tein hölskykurkkuja. Kurkut kyllä kaupasta, tilli omasta ruukusta. Tillipuntti maksaa kai pari ekeä kaupassa..
=DW=
- Anonyymi
Tsadissa ? Tsad on valtio Afrikassa.
- Anonyymi
Olet oikeassa!
- Anonyymi
Minulla oli viime kesänä mansikka-amppeli. Siinä on useita mansikoita ja jonkun aikaa menestyi. Sitten jäi kastelematta muutamaksi päiväksi auringonpaisteessa ja rupsahti.
- Anonyymi
Ei arka mansikka pärjää parvekkeella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei arka mansikka pärjää parvekkeella.
Kysymys?
Miten mansikat pärjää kasvihuoneissa?
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys?
Miten mansikat pärjää kasvihuoneissa?
=DW=Eihän se pärjää aina edes avomaalla, maku kärsii häiriöistä, sää yms. tai peräti home iskee.
- Anonyymi
Siniviuhka on hyvä, kestävä ja kukkii myöhään syksyyn. Se maksoi tänään
Lidlissä alle vitosen ja kasvaa suureksi kunhan saa joka päivä vettä.
Pärjää se jonkun päivän ilmankin. Piristyy kyllä, kun vettä saa.
Ei kukat niin helposti kuivuuteen kuole, ellei samalla ole kova helle.
Kai kukan voi sisällekin siirtää paahteesta jos on poissa pari päivää ?- Anonyymi
Kukat tykkää höpötyksistäkin.
- Anonyymi
Tuulikellot sopii partsille.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1946779- 1591996
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551198Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢461061Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu981027Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6957Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251924- 41899