Parvekeampelin valinta

Anonyymi-ap

Olen asunut kolme kesää huoneistossa, jossa on lasitettu parveke. Aurinko paistaa n. klo yhteen, ettei ollenkaan pahinta porotusta mutta kuumottaa se kumminkin.
Ennen oli puutarha jossa joskus vaihdoin kukan paikkaa eikä aurinko päässyt sitä tuhoamaan. Silloin sain aina säilymään loistokkaana syksyyn.
Olen kokeillut paria kukkaa, sellaisia joissa on paljon pieniä valkoisia tai keltaisia kukkia, en muista nimeä. Niitähän piisaa prisman kasvinmyynnissä tai torilla. Ei menestynyt. Pelargonian sähläsin itse. lähdin viikoksi matkalle ja laitoin pesuvatiin jossa vettä, se kukka hukkui.
Mikä se paras olisi? Pääsen ystävän kyydissä huomenna isoon puutarhaan ja aion sieltä ostaa mukaan. Tiedän että Karjalan neitoa siellä ainakin on, siitä tykkään, monen muun lajin lisäksi. Kaikkihan ne kauniita ovat ostaessa.

24

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos sinulla kameratoiminto kännykässä niin ota kuva parvekkeestasi silloin puolen päivän aikaan, missä kukka-amppeli tulee olemaan. Puutarhalla osaisivat parhaiten neuvoa mikä kukka kestää parhaiten kuumuutta ja kuivuutta.
      Pelargoniathan kestävät kuumuutta ja kuivuuttakin hyvin, niitähän näkee etelänlomilla paikallisten asukkaitten puutarhoissa.
      Kannattaa myös valita itsekasteleva ulkoruukku.

• Anonyymi

Ehdotan miljoonakelloa.

• Anonyymi

Pelargoniat kestävät kuumuuttakin. Osta esim. riippupelargonia.

• Anonyymi

Verenpisara on kaunis ja kasvaa hyvin. Perargonia lisäksi Minulla on pohjoinen etelä parveke. Ain aon menestynyt ja kasvnut hyvin kasvit.
      Aamuaurinko ja päiväaurinko paistaa n 15.30 asti.
      Kukkalaatikkon pohjalla vettä joten ei tarvitse kastella usein eikä liikaa.
      KESTOKASTELU RUUKKU olisi ratkaisu pulmaasi. Niitä on yhdelle kasville.
      Muovia.
      Minulla ei oell vielä kukkia. Sa nähdä saanko ollenkaan. Jaksanko lähteä taksilla. Täksi palvelu ajettiin alas maaseutu kunnissa taajamissakin.

• Anonyymi

Ei verenpisara kestä paahdetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei verenpisara kestä paahdetta.

EI OLE MINUNMPISARA PAAHTEESSA ollut. Minulla on varjoja koska katto.
        Lisäksi p on isohko ja,leveä krs talo. Paistaa aamusta iltpäiväön etuosaan ei koska suoraan sisä,kattoon .

• Anonyymi

Kiitos! Ehkä päädyn riippupelargoniaan, tietenkin katson minkä näköisiä puutarhalla on. Kukaan ei suositellut Karjalan neitoa, Sellainen oli aikanaan parina kesänä puutarhassani, pudotti paljon kukkia, kukki pitkälle syksyyn asti ja oli rehevä.
      Pitää perehtyä altakasteluruukkuun. On ollut sellainen valkoinen tyypillinen ulkokuori mitä kaupoissa myydään jonka reunoissa valkoiset muovituet, joiden varassa katossa riippuu. Siellä sisällä suoraan se muoviruukku mihin kukka on istutettu, ei sen kummempaa säätämistä.

• Anonyymi

Siniviuhka varmaankin kestäisi. Se kukkii pitkään syksyllä, mutta se tarvitsee
      paljon vettä joka päivä. Minulla oli sellainen pihassa viime kesänä,
      se kukki vielä marraskuussa eteläisessä Suomessa.
      Toivottavasti kuvasivu onnistuu:
      https://www.viherpeukalot.fi/siniviuhka-saphira#gallery

• Anonyymi

Siniviuhka on violetin sininen, voi niitä olla erisävyisiäkin, en ole varma.

• Anonyymi

Klikkaa sinistä riviä, näet ihanan siniviuhkan !

• Anonyymi

Kuumassa paikassa on kasteltava useimmin.

• Anonyymi

Kesällä on aika kuuma joka paikassa.

• Anonyymi

No ei, mut parvekkeella voi olla kuin huonosti lämmitetyssä saunassa +40-60.

• Anonyymi
      UUSI

Päädyin sitten oranssinväriseen riippu-Bekoniaan. Puutarhatyöntekijän mielestä on sellainen, joka kestää muutaman päivän kuivuuttakin. Hoidetaan nimenomaan siten että pidetään kastelematta päiviä kunnes alkaa kuivahtaa. Sitten kastellaan kerralla enemmän. Sopii minulle kun olen pois silloin tällöin pari-kolme päivää.
      Useat amppelikasvit eivät kuulemma kestä yhtäkään kuivumista. Pelargonia olisi kestänyt mutta sitä on ollut useana vuotena eikä Bekoniaa kertaakaan.
      Samalla reissulla ostin palvikylkeä, voi hyvät hykkyrät että on herkullista, tässä maiskutan. Ja vielä leipomosta toscapiirakan. Oli oikein pienyrittäjien kylä. Kiva reissu.

• Anonyymi
        UUSI

Voisitkohan ottaa begonian parvekkeen lattialle varjoisaan paikkaan siksi aikaa
        kun olet poissa ?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Voisitkohan ottaa begonian parvekkeen lattialle varjoisaan paikkaan siksi aikaa
        kun olet poissa ?

Sen voinkin tehdä. Toivottavasti joku epärehellinen kyttä ei huomaa että kun kukkaa ei näy, en ole kotona. Tosin voinhan parhaimpina aurinkopäivinä kotonakin ollessa ottaa sijoittaa kukan varjoon. Ainahan sanotaan että kun lähtee kotoa, pitää jättää mahdollisimman asutun näköiseen kuntoon.

• Anonyymi
      UUSI

Amppelibegoniasta kerrotaan:
      Kasvupaikkana ihanteellisin on puolivarjoinen tai varjoinen paikka. Suora auringonpaiste saattaa haalistaa kasvin värit. Kestää hetkellistä kuivuutta, mutta jatkuvaa märkyyttä vältettävä.

• Anonyymi
      UUSI

Onnea uudelle kauniille kukalle ! Ei kukat niin helposti kuole.
      Ne virkistyvät taas, kun saavat vettä ja kuolevat pikemminkin liikakasteluun
      kuin kuivuuteen.

• Anonyymi
        UUSI

Me, Bekonia ja minä kiitämme toivotuksesta.

• Anonyymi
        UUSI

Täytyy myös muistaa lannotus kukkasille.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Täytyy myös muistaa lannotus kukkasille.

Biolan on hyvä.

• Anonyymi
      UUSI

Parvekkeen lasien auki pitäminen tuulettaa parveketta.
      Ainakin pari lasia kannattaa pitää auki vastakkaisilta puolilta (läpiveto),
      että ilma kulkee.
      Jos lasit ovat kiinni parveke on vielä enemmän pätsi.

• Anonyymi
        UUSI

Kotona ollessa voin niin tehdäkin. on kahdella seinällä lasia, niin että läpivetokin onnistuu. Jos tiedän että olen pari päivää pois, voin jättää silloinkin auki kun seuraan säätiedostusta. Asun aika korkealla niin ettei sinne heti asiattomat pääse.

• Anonyymi
      UUSI

Eihän sen ole pakko olla kukka, jokin muu koriste on myös sopivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1904
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1246
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1131
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      42
      837
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe