Mistä johtuu erilaisten moottorien erilainen käyntiääni? Erityisesti V-moottorit vs. suorat moottorit. Eihän äänen muhkeutta ole saatu aikaan pelkästään pakoputken avulla? Olisi kiva tietää, josko joku tietävä ihminen infoaisi minua.
Moottorien erot
4
1963
Vastaukset
- sandels
Bensa säätelee auton tehoja ja männät hakkaa tehon mukaan,teho tuo ääntä enemmän esille luonnollisesti.
- Stola
Eipä vois enempää väärin olla vastaus.
Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.
Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.
Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä. - Porje
Stola kirjoitti:
Eipä vois enempää väärin olla vastaus.
Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.
Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.
Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä.Pikkasen tekee mieli tarkentaa ja nimenomaan noiden v6 ja v8 osalta.
V6 valmistetaan sekä tasavälisellä että 90/150 asteen sytytysvälillä ja aanet erottaa selvästi toisistaan.
V8 on aina tasavälisellä sytytyksellä, mutta käytännöllisesti kaikki V8 t on varustettu ns ristikkäisellä kampiakselilla (edellä mainittu "flat-plane crank" eli litteä kampi on samanlainen kuin suorassa 4.ssa paitsi kaulalla on kaksi kankea ja käytetään vain urheilullisissa tai kilpakäyttöön tarkoitetuissa V8.ssa helpomman viritettävyyden takia.
Mm. se Ferrarin V8 asennettuna Lancian huippumalliin on ristikkäisellä kammella, Edustusautossa tasainen käynti on tärkeämpää kuin huipputeho.)
Siitä ristikkäisestä kampiakselista johtuen sytytysväli vaikka onkin tasavälinen ei satu tasavälein lohkojen välille, vaan väliin tulee kaksi perättäistä sytytystä saman puolen lohkoon.
Jos tällainen pakosarja vedetään yhteen putkeen, niin joka sylinteristä kollektoriin olisi vedettävä yhtä pitkä putki jotta käyntiääni olisi tasainen kuten suorassa kasissa.
Yleensä se on vaikeahko toteuttaa ja kasin pakoäänessä on aina hiukan epätahtinen sävy.
Oma lukunsa on sitten jos molempien lohkojen putket vedetään erikseen, niin äänessä on aivan selvä " hörhötys "
Sitten on ollut olemassa V4 joita on erilaisia, ja kaikille ominaista epätasainen käynti ja poikkeukselliset värinät.
Yleensä autotehtaat paneutuvat ,varsinkin kalleimmissa malleissaan, erittäin tarkoin siihen millainen on käyntiääni .
Vois vaikka kuvitella käviskö se sama tarvikeputki sekä Ferrariin ja Rollsiin ?
- siellä
moottorissa jos verrataan 4syl. ja v8moottoria on kaksikertaa enempi kierroksen aikana noita imu/puristus/työ ja pakotahteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 24710802
- 1276923
- 955583
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324870- 404134
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303649- 613454
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323382Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru202829- 562617