Moottorien erot

Asioista kiinnostunut

Mistä johtuu erilaisten moottorien erilainen käyntiääni? Erityisesti V-moottorit vs. suorat moottorit. Eihän äänen muhkeutta ole saatu aikaan pelkästään pakoputken avulla? Olisi kiva tietää, josko joku tietävä ihminen infoaisi minua.

4

1963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sandels

      Bensa säätelee auton tehoja ja männät hakkaa tehon mukaan,teho tuo ääntä enemmän esille luonnollisesti.

      • Stola

        Eipä vois enempää väärin olla vastaus.

        Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.

        Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.

        Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä.


      • Porje
        Stola kirjoitti:

        Eipä vois enempää väärin olla vastaus.

        Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.

        Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.

        Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä.

        Pikkasen tekee mieli tarkentaa ja nimenomaan noiden v6 ja v8 osalta.

        V6 valmistetaan sekä tasavälisellä että 90/150 asteen sytytysvälillä ja aanet erottaa selvästi toisistaan.

        V8 on aina tasavälisellä sytytyksellä, mutta käytännöllisesti kaikki V8 t on varustettu ns ristikkäisellä kampiakselilla (edellä mainittu "flat-plane crank" eli litteä kampi on samanlainen kuin suorassa 4.ssa paitsi kaulalla on kaksi kankea ja käytetään vain urheilullisissa tai kilpakäyttöön tarkoitetuissa V8.ssa helpomman viritettävyyden takia.
        Mm. se Ferrarin V8 asennettuna Lancian huippumalliin on ristikkäisellä kammella, Edustusautossa tasainen käynti on tärkeämpää kuin huipputeho.)

        Siitä ristikkäisestä kampiakselista johtuen sytytysväli vaikka onkin tasavälinen ei satu tasavälein lohkojen välille, vaan väliin tulee kaksi perättäistä sytytystä saman puolen lohkoon.

        Jos tällainen pakosarja vedetään yhteen putkeen, niin joka sylinteristä kollektoriin olisi vedettävä yhtä pitkä putki jotta käyntiääni olisi tasainen kuten suorassa kasissa.

        Yleensä se on vaikeahko toteuttaa ja kasin pakoäänessä on aina hiukan epätahtinen sävy.

        Oma lukunsa on sitten jos molempien lohkojen putket vedetään erikseen, niin äänessä on aivan selvä " hörhötys "

        Sitten on ollut olemassa V4 joita on erilaisia, ja kaikille ominaista epätasainen käynti ja poikkeukselliset värinät.

        Yleensä autotehtaat paneutuvat ,varsinkin kalleimmissa malleissaan, erittäin tarkoin siihen millainen on käyntiääni .

        Vois vaikka kuvitella käviskö se sama tarvikeputki sekä Ferrariin ja Rollsiin ?


    • siellä

      moottorissa jos verrataan 4syl. ja v8moottoria on kaksikertaa enempi kierroksen aikana noita imu/puristus/työ ja pakotahteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4870
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      56
      2617
    Aihe