Moottorien erot

Asioista kiinnostunut

Mistä johtuu erilaisten moottorien erilainen käyntiääni? Erityisesti V-moottorit vs. suorat moottorit. Eihän äänen muhkeutta ole saatu aikaan pelkästään pakoputken avulla? Olisi kiva tietää, josko joku tietävä ihminen infoaisi minua.

4

1948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sandels

      Bensa säätelee auton tehoja ja männät hakkaa tehon mukaan,teho tuo ääntä enemmän esille luonnollisesti.

      • Stola

        Eipä vois enempää väärin olla vastaus.

        Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.

        Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.

        Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä.


      • Porje
        Stola kirjoitti:

        Eipä vois enempää väärin olla vastaus.

        Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.

        Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.

        Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä.

        Pikkasen tekee mieli tarkentaa ja nimenomaan noiden v6 ja v8 osalta.

        V6 valmistetaan sekä tasavälisellä että 90/150 asteen sytytysvälillä ja aanet erottaa selvästi toisistaan.

        V8 on aina tasavälisellä sytytyksellä, mutta käytännöllisesti kaikki V8 t on varustettu ns ristikkäisellä kampiakselilla (edellä mainittu "flat-plane crank" eli litteä kampi on samanlainen kuin suorassa 4.ssa paitsi kaulalla on kaksi kankea ja käytetään vain urheilullisissa tai kilpakäyttöön tarkoitetuissa V8.ssa helpomman viritettävyyden takia.
        Mm. se Ferrarin V8 asennettuna Lancian huippumalliin on ristikkäisellä kammella, Edustusautossa tasainen käynti on tärkeämpää kuin huipputeho.)

        Siitä ristikkäisestä kampiakselista johtuen sytytysväli vaikka onkin tasavälinen ei satu tasavälein lohkojen välille, vaan väliin tulee kaksi perättäistä sytytystä saman puolen lohkoon.

        Jos tällainen pakosarja vedetään yhteen putkeen, niin joka sylinteristä kollektoriin olisi vedettävä yhtä pitkä putki jotta käyntiääni olisi tasainen kuten suorassa kasissa.

        Yleensä se on vaikeahko toteuttaa ja kasin pakoäänessä on aina hiukan epätahtinen sävy.

        Oma lukunsa on sitten jos molempien lohkojen putket vedetään erikseen, niin äänessä on aivan selvä " hörhötys "

        Sitten on ollut olemassa V4 joita on erilaisia, ja kaikille ominaista epätasainen käynti ja poikkeukselliset värinät.

        Yleensä autotehtaat paneutuvat ,varsinkin kalleimmissa malleissaan, erittäin tarkoin siihen millainen on käyntiääni .

        Vois vaikka kuvitella käviskö se sama tarvikeputki sekä Ferrariin ja Rollsiin ?


    • siellä

      moottorissa jos verrataan 4syl. ja v8moottoria on kaksikertaa enempi kierroksen aikana noita imu/puristus/työ ja pakotahteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe