Mistä johtuu erilaisten moottorien erilainen käyntiääni? Erityisesti V-moottorit vs. suorat moottorit. Eihän äänen muhkeutta ole saatu aikaan pelkästään pakoputken avulla? Olisi kiva tietää, josko joku tietävä ihminen infoaisi minua.
Moottorien erot
4
1948
Vastaukset
- sandels
Bensa säätelee auton tehoja ja männät hakkaa tehon mukaan,teho tuo ääntä enemmän esille luonnollisesti.
- Stola
Eipä vois enempää väärin olla vastaus.
Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.
Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.
Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä. - Porje
Stola kirjoitti:
Eipä vois enempää väärin olla vastaus.
Eri konetyyppien äänten ero johtuu eri sylinterimäärien aiheuttamasta eri 'rytmistä'. Huomaatte että rivi 3-syl kuullostaa aika samalta kuin 6-bokseri koska 6-bokseri on 'rytmiltään' sama. Samoin V12 on kuin kaksi rivi-kutosta yhdessä. V8-koneita on erilaisia, joten esim. perinteinen jenkki-kasi kuullostaa erilaiselta kuin esim. Ferrarin (flat-plane crank, en tiedä mitä se on Suomeksi)uudet V8t.
Äänen volyymierot johtuu eri imu- ja pakokanavien äänensuodatuksesta. Avara pakoputki ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat pakoäänet, imupuoli ilman paljoa äänensuodatusta tuo kovat imuäänet.
Myös vauhtipyörän paino ym. asiat voi tavallaan vaikuttaa moottorin ääneen. Turbon ja mekaanisen ahtimenkin voi yleensä kuulla, tosin ei auton äänestä vaan laitteen omasta äänestä.Pikkasen tekee mieli tarkentaa ja nimenomaan noiden v6 ja v8 osalta.
V6 valmistetaan sekä tasavälisellä että 90/150 asteen sytytysvälillä ja aanet erottaa selvästi toisistaan.
V8 on aina tasavälisellä sytytyksellä, mutta käytännöllisesti kaikki V8 t on varustettu ns ristikkäisellä kampiakselilla (edellä mainittu "flat-plane crank" eli litteä kampi on samanlainen kuin suorassa 4.ssa paitsi kaulalla on kaksi kankea ja käytetään vain urheilullisissa tai kilpakäyttöön tarkoitetuissa V8.ssa helpomman viritettävyyden takia.
Mm. se Ferrarin V8 asennettuna Lancian huippumalliin on ristikkäisellä kammella, Edustusautossa tasainen käynti on tärkeämpää kuin huipputeho.)
Siitä ristikkäisestä kampiakselista johtuen sytytysväli vaikka onkin tasavälinen ei satu tasavälein lohkojen välille, vaan väliin tulee kaksi perättäistä sytytystä saman puolen lohkoon.
Jos tällainen pakosarja vedetään yhteen putkeen, niin joka sylinteristä kollektoriin olisi vedettävä yhtä pitkä putki jotta käyntiääni olisi tasainen kuten suorassa kasissa.
Yleensä se on vaikeahko toteuttaa ja kasin pakoäänessä on aina hiukan epätahtinen sävy.
Oma lukunsa on sitten jos molempien lohkojen putket vedetään erikseen, niin äänessä on aivan selvä " hörhötys "
Sitten on ollut olemassa V4 joita on erilaisia, ja kaikille ominaista epätasainen käynti ja poikkeukselliset värinät.
Yleensä autotehtaat paneutuvat ,varsinkin kalleimmissa malleissaan, erittäin tarkoin siihen millainen on käyntiääni .
Vois vaikka kuvitella käviskö se sama tarvikeputki sekä Ferrariin ja Rollsiin ?
- siellä
moottorissa jos verrataan 4syl. ja v8moottoria on kaksikertaa enempi kierroksen aikana noita imu/puristus/työ ja pakotahteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862