Oletteko miettineet, miten suuren osan elämästään ihminen näyttelee? On olevinaan jotain muuta, mitä oikeasti on. Sanoo jotain muuta kuin mitä haluaisi sanoa tai jättää sanomatta todellisen mielipiteensä, syystä tai toisesta. Aika harva ihminen on muiden ihmisten läsnä ollessa aito oikea itsensä. Ehkä hetkellisesti saattaa olla, mutta ei sen pidempää aikaa. Ei edes aito porilainen.
Ainut paikka, jossa ihminen on aidosti oma itsensä, on yksin kotona, kun kukaan ei ole näkemässä. Sellainen ihminen oikeasti on. Sillä hetkellä, kun astuu omasta asunnosta kynnyksen yli ulos alkaa näytelmä. Jo se on näytelmää, tervehditkö naapuriasi vai etkö tervehdi. Useimmat tervehtivät, koska "se kuuluu normaaleihin käyttäytymissääntöhin". Huomaatteko, sekin on näytelmää. Naapurin tervehtiminen. Aivan kaikki on näytelmää.
Töissä olo on näytelmää. Esität sen alan ammattilaista, mitä teet työksesi. Vapaa-ajalla näyttelet vielä enemmän: leikit yhdistyaktiivia tai mitä harrastatkaan. Kun lähdet viihteelle, esität yhä vain enemmän.
Olisi kiva tavata ja oppia tuntemaan porilaisten ihmisten oikea persoona. Se on kai se pimeä puoli, josta ei koskaan puhuta. Se on se, mitä ei pääse näkemään, paitsi Satakunnan Kansan rikosuutisissa. Mutta ilman valoa ei ole pimeyttä. Eikä ilman pimeyttä ole valoa.
Porilaisille mietittäväksi päivän filosofinen pläjäys ja suosikkisanontani: Mitä lähemmäs valoa pääset, sitä pidempi on varjo takanasi.
Porilaiset, olette hyviä näyttelijöitä jokainen!
30
365
Vastaukset
- Anonyymi
Mene hoitoon💀
- Anonyymi
eipä tuo kosketa pelkästään poria, ihmisillä on erilaisia rooleja, kissakin matkii ilmeitä jotta saisi sillä hyötyä ainakin sen verran ettei tapeta
- Anonyymi
Muualla osataan käyttäytyä ihmisten ilmoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muualla osataan käyttäytyä ihmisten ilmoilla.
kehareita on kaikkialla, ei narsismi ole mikään porilainen erityisominaisuus
- Anonyymi
Ei kosketa pelkästään Poria. Olet ihan oikeassa. Maailma tunnetuimmat näyttelijät ovat Donald Trump ja Elon Musk. Molemmat heistä vetävät aivan käsittämätöntä roolia jokaisen valveillaolominuutin ajan.
Millainenhan Elon on, kun kukaan ei ole näkemässä? Ilmeisesti käyttää huumeitä, kuten WSJ on monta kertaa kirjoittanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kehareita on kaikkialla, ei narsismi ole mikään porilainen erityisominaisuus
Ei niin, mutta Porissa kovin yleinen ominaisuus :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin, mutta Porissa kovin yleinen ominaisuus :D
se on vähän ku syöpä joka leviää, yhteiskunnan kiemurat ja yleinen selviytymiskamppailu suosii narsistisia piirteitä
elämä pitää sisällään kilpailun vaikka se sairaalta tuntuu ja vihloo ohimolla, narsistit pärjäävät jos eivät vedä aivan överiksi, politiikassa tosin näkyy pärjäävän aivan seinähullutkin
mutta evoluutio toimii ainakin rahvaan tasolla, liikaa kun narsisteeraa niin löytää ittensä kirkkomaalta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se on vähän ku syöpä joka leviää, yhteiskunnan kiemurat ja yleinen selviytymiskamppailu suosii narsistisia piirteitä
elämä pitää sisällään kilpailun vaikka se sairaalta tuntuu ja vihloo ohimolla, narsistit pärjäävät jos eivät vedä aivan överiksi, politiikassa tosin näkyy pärjäävän aivan seinähullutkin
mutta evoluutio toimii ainakin rahvaan tasolla, liikaa kun narsisteeraa niin löytää ittensä kirkkomaaltaNarsistit pärjäävät elämässä hyvin, Hyvin harva ihminen osaa lukea muita ihmisä niin hyvin, että tunnistaisi narsistin ennen kuin vahinko on jo sattunut.
- Anonyymi
Eivät porilaiset mitään näyttele :D siksi ovat niin törkeitä.
- Anonyymi
Se on positiivista porilaisissa, ettei olla turhan vieraskoreita. Näytellään vähemmän ja sanotaan suoremmin, miten asiat ovat. Se on plussaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on positiivista porilaisissa, ettei olla turhan vieraskoreita. Näytellään vähemmän ja sanotaan suoremmin, miten asiat ovat. Se on plussaa.
Se on käytöstapojen puutetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on käytöstapojen puutetta.
On se ilmeisesti osittain sitäkin, mutta vaikka en ole porilainen, arvostn sitä, että ehkä porilaisten äly tai luonne ei saa häntä näyttelemään viekkaasti kuten esimerkiksi savolaiset tai lappilaiset, ehkä karjalaisetkin tekevät. Hämäläiset ja turkulaiseet ovat välimaastossa tämän suhteen. Pääkaupunkiseudulla ei ooikeastaan ole omaa identiteettiä tässä suhteessa, siellä on niin paljon kaikkialta tulleita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on myytti. Stereotypia joka ei pidä paikkaansa mutta jotkut ovat ottaneet roolin vastaan nimeltään porilainen ja suora. Yleensäkkään nämä mitä eri kaupungista tai maista olevat ihmiskuvat esitetään ei ole totta vaan jonkinlainen uskomusten stereotypia.
- Anonyymi
Porissa on moni asia pielessä, tässä yksi:
SK: "Porilaisilla autoilijoilla on outo, vaarallinen tapa opettaa pyöräilijöille vääriä väistämissääntöjä: väistämisvelvollisia jäädään jopa oikein odottamaan"- Anonyymi
Porissa on myös kalluja vanhempia jotka ajavat fillarilla kulman takaa suojatielle auton eteen ja sitten uhriutuvat kun itse ensin rikkovat sääntöjä, lisäksi oma pieni lapsi kyydissä ja silti uhriutuvat.
Lastensuojelun kuuluu puuttua tuollaiseen, ei ole turvallinen vanhemmuus hallussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Porissa on myös kalluja vanhempia jotka ajavat fillarilla kulman takaa suojatielle auton eteen ja sitten uhriutuvat kun itse ensin rikkovat sääntöjä, lisäksi oma pieni lapsi kyydissä ja silti uhriutuvat.
Lastensuojelun kuuluu puuttua tuollaiseen, ei ole turvallinen vanhemmuus hallussa.Ja joku tekee sitten asiasta niin asenteellisen lehtijutun kuin vai voi mistään asiasta yleensä tehdä. Onneksi olkoon Aleksille!
Emme kukaan nähneet sitä, miten tapahtumat etenivät! Meillä ja tällä toimittajallakin on vain tämän ilmeisen "kallun" näkemys asiasta.
Väinönkadulta tulevan auton kuljettajalla on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus ja on varsin mahdollista, että tämän auton kuljettaja ( oliko hän paikalle jäänyt vai siltä poistunut, emme tiedä vielä?) havainnoin liikaa vain vasemmalta Maantiekatua tulevaa liikennessä ja törmäsi sitten pyöräilijään, joka luotti siihen, että hiljentävä tai jopa pysähtynyt auto väistää häntä.
Olisi mielenkiintoista tietää auton merkki ja vuosimalli ja siinä olleiden iät noin suunnilleen. Outoa toimintaa heiltä, sen voi todeta melko huonosta lehtijutusta huolimatta. Ellei pyöräilijä ole vähän ..... no ehkä johdatellut toimitajaa omaan ymmärryksensä suuntaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja joku tekee sitten asiasta niin asenteellisen lehtijutun kuin vai voi mistään asiasta yleensä tehdä. Onneksi olkoon Aleksille!
Emme kukaan nähneet sitä, miten tapahtumat etenivät! Meillä ja tällä toimittajallakin on vain tämän ilmeisen "kallun" näkemys asiasta.
Väinönkadulta tulevan auton kuljettajalla on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus ja on varsin mahdollista, että tämän auton kuljettaja ( oliko hän paikalle jäänyt vai siltä poistunut, emme tiedä vielä?) havainnoin liikaa vain vasemmalta Maantiekatua tulevaa liikennessä ja törmäsi sitten pyöräilijään, joka luotti siihen, että hiljentävä tai jopa pysähtynyt auto väistää häntä.
Olisi mielenkiintoista tietää auton merkki ja vuosimalli ja siinä olleiden iät noin suunnilleen. Outoa toimintaa heiltä, sen voi todeta melko huonosta lehtijutusta huolimatta. Ellei pyöräilijä ole vähän ..... no ehkä johdatellut toimitajaa omaan ymmärryksensä suuntaan?Jokainen tuolla suunnalla asuva tietää miten tuossa risteyksessä hommat menee, pitää oikeasti olla melko harkintakyvytön kallu jotta ajaa oma lapsi kyydissä suinpäin sinne auton eteen vaikka onkin etuajo-oikeutettu.
- Anonyymi
Aloittajalla ihan mielenkiintoisia näkemyksiä, mutta esimerkiksi minä en näyttele, vaikka astun omasta asunnosta ulos kynnyksen yli. Eli ei kaikki hänen kirjoituksensa ole mitään "totuutta" Ei ole näytelmää jos tervehdin naapuria tai kysyn hänen vointiaan tai muita kuulumisia.
Onko porilainen enemmän vai vähemmän "oma itsensä" muiden seurassa, siis vaikka verrattuna tamperelaiseen? Se ei kai ole tutkittu asia, MUTTA asiasta voi ja saa olla ihan mieltä haluaa! :) - Anonyymi
"Porilaisille mietittäväksi päivän filosofinen pläjäys ja suosikkisanontani: Mitä lähemmäs valoa pääset, sitä pidempi on varjo takanasi."
Tuo ei oikein kerro minulle mitään, tai kuten typerykset nykyisin sanovat, että ei avaudu!!!
Avaa nyt, koska typerys mahdollisesti ole, mikä on tuo varjo, joka pidentyy kyseisessä tilanteessä valon lähestyessä! Ei se valokaan minulle ihan selvä asia ole, - Anonyymi
Niin mielenkiintoinen ajatuksia herättävä kirjoitus. Kuinka paljon esitän. Tottakai esim töissä asiakaspalvelussa et voi sanoa välttämättä mitä oikeasti haluaisit sanoa vaan täytyy seurata firman tapaa miten asia hoidetaan. Naapuria morjestan koska on mukava ja usko pois on niitäkin joille en morjesta tai edes puhu. Asioiden hoitaminen virastossa yms toteutuu parhaiten olemalla rauhallinen ja selostamalla asian ja kunnioittamalla myös sitä jolle asia kerrotaan eli käyttäytymällä hyvin. Monessa asiassa toimii se että tee niinkuin itsellesi haluaisit tehtävän ja yleensäkin se että osaa ajatella toisen kannalta tilannetta. Maailma ei pyöri sinun ympärilläsi joten ota myös muut huomioon. Itse olen kyllä porissa syntynyt ja en omaa mitään mullistavaa porilaista sukupuuta tai porilaisen identiteettiä (jos sellaista edes on olemassa) geeniperimäni tulee muualta suomesta mutta voin sanoa heti että ässät tai jääkiekko ylipäätänsä ei kiinnosta yhtään. Itse olen enemmän nyrkkeily ja moottoriurheilumiehiä. Käyttäytyminen riippuu varmaan persoonasta muutenkin osa on omasta mielestään rehellisiä mutta laukovat jotain täysin ala arvoisia kommentteja jotka osoittaa että he ovat myös sen lisäksi tyhmiä. Monesti kuulee että sanon näin koska en välitä muiden mielipiteistä yhtään. Kuulostaa mukavalta. Toiset taas ei halua konflikteja vaan surffaavat ja luovivat matkansa mukavammin ja tasaisemmin. On myös olemassa älykkäitä ihmisiä jotka ovat tutkineet itseä ja muita ja ihmisyyttä joita ei muiden kommentit satuta vaan he ajattelevat että jokaisella saa olla oma mielipide ja sen toisen mielipide ei välttämättä ole se mitä olen eikä muuta sitä mitä olen. Sama ihminenhän voi näyttäytyä hyvin erillaisena eri ihmisille koska meillä on monta puolta.
Ajattelen niin että on x määrä katkaisijoita olemassa päässä ja yksin ollessa ne on kaikki päällä mutta sitten tilanteesta ja seurasta riippuen ne on osittain suljettuna. Eli muille en näytä kaikkia puolia silti ne on kaikki minua mitä näkyy. Yleensähän ihminen haluaa näyttää ne paremmat puolensa ulospäin kun taas niitä negatiivisia puolia piilotellaan varsinkin somessa pomolle yms tilanteissa. Osahan valehtelee ja kehuu itseänsä silmät ja korvat täyteen ja todellisuus on pelkkä tuhnu joka voi olla paljon huonompi kuin moni muu joka sanoin olevansa keskinkertainen. On kahdenlaista toimintamallia. Ne jotka ovat rehellisiä ja ajattelevat että tiedoilla ja taidoilla pääsevät eteenpäin ja tulevat valituiksi ja sitten on niitä jotka ovat tottuneet selittämään ja luomaan kuvaa ikäänkuin rakentavat sen lahon perustuksensa päälle kauniin kuvan jostain mitä ei ole olemassa. He pitävät pystyssä sitä omilla sankaritarinoilla itsestään ja verkostoituvat sekä tekevät palveluksia silmäätekeville ihmisille ja voivat sitä kautta suhteilla päästä nousemaan lähes osaamattomina mihin tahansa. Näitä on aika paljon mutta jos palkkaisin itse henkilöitä palkkaisin näitä jotka eivät kehu itseään ja ole pomon jalassa roikkumassa mutta ovat hyviä ja heillä on realistinen kuva itsestään.
En oikeastaan koen näytteleväni ketään muuta vaan en vaan näytä kaikkia puoliani kaikille ja kuten sanoin asiakaspalvelija on työntekijä eikä voi siksi käyttäytyä kuten normaalisti käyttäytyisi vaan hänen on käyttäydyttävä sen firman osoittamalla tavalla. Ehkä siinä kohtaa esitetään sitä firman työntekijää. Kyllä se varmaan jonkinlainen rooli on.- Anonyymi
Kirjoita lyhyemmin, en jaksanut lukea
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole minun ongelmani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se juuri on Sinun ongelmasi, että et osaa lyhyemmin kirjoittaa! Miksi haet vikaa lukijasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
onhan se, et saa sanomaasi perille ja sehän sinua riepoo :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
onhan se, et saa sanomaasi perille ja sehän sinua riepoo :D
Ja luin sittenkin vaikka hankala tekstiseinää on lukea, jaksota hieman ensi kerralla.
Asiasisältö oli hyvä, fiksu kirjoitus ja täyttä totta. - Anonyymi
On se näyttelemistä, jos tietoisesti et käyttäydy aina niin kuin voisit tai jopa haluaisit. Mutta siinä ei ole mitään huonoa tai pahaa. Fiksu osaa käyttäytyä,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki kiteytyi tähän. "En oikeastaan koe näytteleväni ketään muuta, vaan en vaan näytä kaikkia puoliani kaikille ja kuten sanoin, asiakaspalvelija on työntekijä eikä voi siksi käyttäytyä, kuten normaalisti käyttäytyisi, vaan hänen on käyttäydyttävä sen firman osoittamalla tavalla. Ehkä siinä kohtaa esitetään sitä firman työntekijää. Kyllä se varmaan jonkinlainen rooli on."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki kiteytyi tähän. "En oikeastaan koe näytteleväni ketään muuta, vaan en vaan näytä kaikkia puoliani kaikille ja kuten sanoin, asiakaspalvelija on työntekijä eikä voi siksi käyttäytyä, kuten normaalisti käyttäytyisi, vaan hänen on käyttäydyttävä sen firman osoittamalla tavalla. Ehkä siinä kohtaa esitetään sitä firman työntekijää. Kyllä se varmaan jonkinlainen rooli on."
Harvinaisen hienosti kiteytetty viimeiseen kappaleeseen, jota kaikki vaan eivät havainneet.
Sopii hyvin sanana kiteyttäminen, tiivistämisestä tulee enemmän mielleyhtymiä muuhunkin tekemiseen.
Kaksi pitkää kappaletta kirjoituksen alussa sisälsivät monia erittäin mielenkiintoisia ajatuksista kyseisestä asiasta. Kannattaa yrittää lukea niitä uudelleen, jos ovat tuntuneet liian vaikeilta lukea.
- Anonyymi
Parhaat näyttelijät löytyy Taukokarilta.
- Anonyymi
Minö olen näytellyt orgasmia monta kertaa perhesovun vuoksi. Eukko ei ole varsinaisesti mikään sänkytiikeri vaikka välillä kuvittelee niin. Näyttelen mukana niin pyykkää ja tekee makkarasoppaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2103879Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii632465Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912306- 472233
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561257
- 721186
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136