Tarina paljon parjatusta kuntouttavasta työtoiminnasta

Anonyymi-ap

Minua on aina ihmetyttänyt miksi niin monet puhuu rumasti kuntouttavasta työtoiminnasta ja siitä 9 euron päiväkorvauksesta.

En sitten tiedä onko minua vain onnistanut vai onko omat tavoitteet elämässä sitten niin matalat, että kaikki on sujunut hyvin.

Minulla on siis työantajan (eräs yleishyödyllinen yhdistys) kanssa oikein reilu ja hyvä diili eikä työkkärin täditkään ole panneet hanttiin.

Minä siis haluan olla hyödyksi yhteiskunnalle ja työnantajani ja työkkärin tädit haluavat minulle hyvää.

Minä teen aina kolmea päivää viikossa neljä tuntia kerralla. Kaikkia yhdistyksen helppoja ja ympäröivälle yhteiskunnalle hyödyllisiä hommia. Olen sanonut etten halua enempää päiviä enkä tunteja ja se on hyväksytty. Itse asiassa kaikki sanoo, että minusta on paljon hyötyä.

Ja mikä parasta: Tällä tavalla saan ihan kelpo tuntipalkan.

Perusosa: 587e
Ylläpitokorvaus: 12 x 9e = 108e
Asumiskulut: noin 550e (vuokra, vesi, sähkö)

Eli nettotuloni ovat noin 1 245e

Saan sen tekemällä neljään viikkoon 48h töitä eli nettotuntipalkaksi tulee vajaat 26 euroa.

Se on aika hyvin kouluttamattomalle, jolla olemattomat vastuut töissä.

Tiedän, että elintasoni ei monia nykyihmisiä tyydyttäisi, mutta minä olen oikein tyytyväinen.

Harmillista heille, joille kuntouttavasta työtoiminnasta on vain huonoja kokemuksia.

En toki tee ihan ympäri vuoden tätä vaan teen aina niin, että 6kk sopimus ja sitten 2vko vapaata. Taas 6kk sopimus ja 2vko vapaata. Tämä sopii minulle ja on kuulemma joku sääntö, että ei saisi olla yhteen menoon yli 6kk.

20

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lomarahoista ei toki minun töissäni pääse nauttimaan. Itse asiassa menetän noiden kahden viikon ajalta sen 9e/päivä eli 54 euroa maksaa jokainen lomailu. Mutta kyllä ihminen sen tauon tarvitsee.

• Anonyymi

Kuukausittain tulevia laskuja ei makseta tuntipalkalla. Ei kaduta yhtään.

terv. NETTOtuntipalkka noin 16 euroa.

Saat nettokuukausipalkkani, jos osaat kertoa tuon 160:llä.

• Anonyymi

No nyt kirjoitin sitten väärin. Ei kadehdituta yhtään piti kirjoittaa. Tai jotain sinne päin. No kyllä sä pointtini ymmärsit.

• Anonyymi

Kukin tavallaan. Tuolla 9€ hilulla en menisi edes kahville työsiirtolaan jos matkaan menee omaa aikaa yli 30 min.

• Anonyymi

Mutta kun saa tonnin muutakin rahaa. Ni kyllä sillä jo pärjäilee. Ihte teen kakspäivästä viikkoa.

• Anonyymi

se 9 euroa ole palkkaa vaan bussi lipun hinta kotiin, ja kun työhön joutuu vaan ne joilla vasara pystyy kädessä,

• Anonyymi

Ei, kyllä niille maksetaan matkalippu tuon 9€päälle. Jos kuntoutusleiri lyhyen matkan(kävely, fillari) piässä saa hieman lisäkatetta kun litterarahat omaan taskuun

• Anonyymi

Aiotko kuntoutua oikeaan työelämään?

• Anonyymi

Nettopalkkasi on 2,25€/tunti.

• Anonyymi

Itse asiassa asia ei ole noin yksinkertainen. Jos jostain syystä kieltäytyisin kuntouttavasta työtoiminnasta, niin minun perusosaani voitaisiin alentaa jopa 40% (jatkossa 50%) eli menettäisin yli 250e ja nykytilanteeseeni verrattuna yli 350e!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse asiassa asia ei ole noin yksinkertainen. Jos jostain syystä kieltäytyisin kuntouttavasta työtoiminnasta, niin minun perusosaani voitaisiin alentaa jopa 40% (jatkossa 50%) eli menettäisin yli 250e ja nykytilanteeseeni verrattuna yli 350e!

Tilanteesi ei siinä tapauksessa ole "normaali". Olet antanut (yli)puhua itsesi kuntouttavan sisältymisen työnhakusuunnitelmaan tms..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilanteesi ei siinä tapauksessa ole "normaali". Olet antanut (yli)puhua itsesi kuntouttavan sisältymisen työnhakusuunnitelmaan tms..

No en tiedä miten normaali tilanteeni on. Tuskin kovin normaali.

Totta kai mua hiukan patistetaan opiskeleen tai hakeen töitä, mut mä sanon aina, että sit mä lopetan kuntouttavassa, jos patistatte johkin. Ni sit ne toteaa: "no tämä on varmaankin sinulle paras ratkaisu"

Miksi heidän/yhteiskunnan kannattaisi edes alkaa kiusaamaan enempää. Minusta ei kuitenkaan mihinkään tuottavaan työhön ole.

• Anonyymi

Olin myös kuntouttavassa työtoiminnassa noin 5 vuotta sitten yhteensä 6 kk. Oli tosi kiva "työ"paikka yksityinen työnantaja, säätiö pääkaupunkiseudella. Aamulla menin paikalle kahdeksan-yhdeksän aikaan, joko tekemään meille aamupalaa tai suoraan aamupalapöytään. Johon kuului yleensä kahvi, tee, leipää, leikkeleitä, juustoa ja jugurtti. Tämä ei masanut mitään. Kerranviikossa valmistimme yhteisen lounaan, josta ei tarvinnut myöskään maksaa. Sain työttömuuskorvauksen päälle sen 9 euroa ja kulukorvauksen. Matkat kuljin polkupyörällä, joten kulukorvauskaan ei mennyt bussikyyteihin. 4-5 h tuntia olin 2-3 päivää viikossa. Ei jäänyt mitään hampaankoloon, päinvastoin. Voisin suositella.

• Anonyymi

Otan harkintaan, vaihteluahan tuo olisi valinnan vapauden kelailuun, perutuslain tankkaamiseen ja virkanilkkien kyykyttämiseen.
        T:Lawetorder

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otan harkintaan, vaihteluahan tuo olisi valinnan vapauden kelailuun, perutuslain tankkaamiseen ja virkanilkkien kyykyttämiseen.
        T:Lawetorder

Sinä eläkeläinen Itä-Suomesta, miksi kommentoit aina negatiiviseen sävyyn?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä eläkeläinen Itä-Suomesta, miksi kommentoit aina negatiiviseen sävyyn?

Nytkö olisit menossa kuntouttavaan, kun olet eläkkeellä.. Pistä pääsi sinne, missä ei päivänvalo näy ja pakene vuorille. Sun kommenttejasi ei kukaan kaipaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nytkö olisit menossa kuntouttavaan, kun olet eläkkeellä.. Pistä pääsi sinne, missä ei päivänvalo näy ja pakene vuorille. Sun kommenttejasi ei kukaan kaipaa.

Pikavippi firmoja ei kukaan kaipaa.

• Anonyymi

Työkyvyttömyyseläkkeellä saa rahaa aina samoina päivinä ruinaamatta, vähentelemättä.
      Palvelu pelaa!

Alkoi jo kolmikymppisenä eläke.

• Anonyymi

kyllä työhön paluuseen pitäisi kannustaa positiivisesti, eikä pelotamalla työtön palkatomaan työhön,

• Anonyymi

Mutta kun en ainakaan minä koe tätä mitenkään huonona ratkaisuna. Tyydyn reilun tonnin nettotuloihin ja olen tosi tyytyväinen. En koe tätä riistona ollenkaan. Toivon kaikkien olevan tyytyväisiä elämäänsä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      28
      2823
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2633
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1704
    4. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1428
    5. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1417
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      105
      1399
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1197
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1093
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      1005
    Aihe