Työttömyyskautena parit lainat kaatuivat ulosottoon mutta nyt taas töihin päästyäni asiat normalisoituvat. Tai niin ensin luulin. Pienestä palkasta ulosotto vie kolmanneksen. Käteen jäävästä osuudesta maksan omistamastani asunnon vastikkeet ja yhtiölainalyhennykset, jolloin käteen jää noin 400 euroa kuukaudeksi. Tästä maksan työmatkakulut, sähköt, puhelimen ja ruokahommelit sekä ostelen uudet vaatteet ja ehjät kengät.
Onko nyt tosiaan niin että ulosotto ei huomioi yhtiölainojen osuutta ollenkaan vaan laskee niin että käteen jäävä osuus on yli sen reilu 800e ja se on ok?
Ulosoton määrän sopiminen?
29
494
Vastaukset
- Anonyymi
Ei huomioi vastikkeita tai vuokraa. Ulosoton sivuilla on maksukieltolaskuri, jolla voit laskea ulosoton määrän ja mitä jää rahaa kuukaudeksi oman käyttöön. Tilillä voi olla rahaa.max 1.5 kertaa suojaosius, noin 1400 euro.
- Anonyymi
Ei ne sääliä tunne mutta eikös suojaosuus ole enempi kuin 800e?
- Anonyymi
Eli teen konkurssin muutaman kuukauden päästä kun taloyhtiö ottaa kämpän hallintaan ja muutan muualle koska maksut jää maksamatta. En tietenkään saa mistään kämppää koska ei ole luottotietoja. Ihan nyt pelkkä auton hajoaminen estää töissäkäynnin ja ulosoton poismaksun. Työmarkkinatuki ei riitä ja mitään tukia en saa koska on oma asunto. Asuntoa ei saa myytyä näinä aikona mitenkään heti ja nyt. Ulosotossa on sen verran jo laskuja että maksamiseen menee noin vuosi.
Mitähän tässä pitäs tehdä? Minulla ei ole asuntolainaa enää vaan kämppä on oma eikä se ole panttina mistään. Pankit eivät lainaa kun ne maksuhäiriömerkinnät. Olen jo päättänyt että jos jään vielä työttömäksi, jätän ongelmat kuolinpesän hoidettavaksi. Ihan samaan lopputulokseen se näyttää tämä töissäkäyntikin johtavan.- Anonyymi
Ota rauhallisesti, se on nyt paras neuvo. Ulosottaja on viranomainen ja kaikki sen viraston toimenpiteet ottavat oman aikansa. Konkan käsittely vie sekin oman aikansa eikä taloyhtiö ota hallintaan asuntoa ennen oikeuskäsittelyä. Eli häätö kestää sekin.
Luottotiedoton saa asunnon kyllä, joko yksityiseltä tai yhteisöltä. Monet vuokrayhtiöt, esimerkiksi KAS, vuokraa myös henkilölle jolla on maksuhäiriötaustaa.
Kun oma asuntoni otettiin ulosoton pakkomyyntiin huutokaupalla, se prosessi kesti vuoden. Eikä mennyt kaupaksi kahdessakaan myynnissä. Eli, älä panikoi nyt. Ota yhteyttä talous- ja velkaneuvontaan jotta saat faktaa pöytään. - Anonyymi
Toimeentulotukihakemuksen laskelma tehdään tilille oikeasti tulleiden rahojen perusteella, joten siinä tavallaan ulosotto tulee huomioiduksi.
- Anonyymi
Vaikka tekisit mitä hakemuksia millä tahansa syyllä, ulosotto ottaa mitä ottaa. Ei siihen voi itse vaikuttaa.
- Anonyymi
Ulosoton suojaosuus 986e. Paljonko saat palkkaa? Oletko laskurilla katsonut paljonko ne sulta vie?
Saman neuvon annan kun eräs yllä, älä panikoi, kaikesta aina selviää...Itsekin ollut melko kusessa aikoinaan ja mietin vieläkin miten helvatussa olen selvinnyt siitä.- Anonyymi
Jos tuosta suojaosuudesta joutuu maksamaan yhtiövastikkeen ja -lainaosuuden, käteen jää noin 300e/kk. Se ei riitä elämiseen ja töissä käyntiin. En usko että selviän mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuosta suojaosuudesta joutuu maksamaan yhtiövastikkeen ja -lainaosuuden, käteen jää noin 300e/kk. Se ei riitä elämiseen ja töissä käyntiin. En usko että selviän mitenkään.
Olisiko kunnan sosiaalinen luotto mahdollista? Tai Takuusäätiön.
Itse hain kerran Takuusäätiöltä muutamaa sataa hätätilaan, kun olin juuri kaatanut talouden työttömyyteen ja sairauteen. Eivät myöntäneet, se harmitti suuresti. Silloin ei ollut sosiaalista lainamahista tarjolla omassa kunnassa, nykyisin se on lakiin kirjoitettu ja myönnetään hyvinvointialueelta.
Toinen mikä tuli mieleen, on sopia ulosottajan kanssa perintätoimien siirrosta muutamalla kuukaudella ja vedoten äkilliseen tilannemuutokseen. Itse sain no. työttömyyden vuoksi kaksi kuukautta. Kolmas keino voisi olla henkilökohtainen laina alkuun ja sen avulla asunto myyntiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä tuli mieleen, voisiko pankki joustaa ja myöntää lyhennysvapaita. Tilanteesi on kamala nyt ja viranomaisen pitäisi joustaa jotenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojaosuuden jälkeisestä tulosta ulosmitataan se noin 1/3 palkasta..onko maksukieltolaskurin käyttö vaikeata, löytyy ulosoton sivuilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko kunnan sosiaalinen luotto mahdollista? Tai Takuusäätiön.
Itse hain kerran Takuusäätiöltä muutamaa sataa hätätilaan, kun olin juuri kaatanut talouden työttömyyteen ja sairauteen. Eivät myöntäneet, se harmitti suuresti. Silloin ei ollut sosiaalista lainamahista tarjolla omassa kunnassa, nykyisin se on lakiin kirjoitettu ja myönnetään hyvinvointialueelta.
Toinen mikä tuli mieleen, on sopia ulosottajan kanssa perintätoimien siirrosta muutamalla kuukaudella ja vedoten äkilliseen tilannemuutokseen. Itse sain no. työttömyyden vuoksi kaksi kuukautta. Kolmas keino voisi olla henkilökohtainen laina alkuun ja sen avulla asunto myyntiin.Tämän hetken tarve on noin viidelle tonnille. Sitä ei lainaa kunta eikä kukaan muukaan. Olen avautunut tilanteesta mm. itä-uudenmaan mielenterveyden hoidon kanssa, eikä sieltä ole tullut kuin lääkereseptejä ja sairauslomia. Vaikka tarjoan velatonta osaketta vakuudeksi, mikään pankki ei anna lainaa, koska on maksuhäiriömerkintä. Ulosoton, eli Cheli Gunnin kanssa ei voi sopia mitään koska ämmällä on vain kusta päässään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojaosuudella ei tarkoiteta käteen jäävää rahasummaa. Käteen jää aina enemmän rahaa kuin pelkkä suojaosuus on, elleivät sitten tulot sattumalta ole juuri suojaosuuden suuruiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojaosuudella ei tarkoiteta käteen jäävää rahasummaa. Käteen jää aina enemmän rahaa kuin pelkkä suojaosuus on, elleivät sitten tulot sattumalta ole juuri suojaosuuden suuruiset.
Palkasta jää käteen noin 2300e. Siitä ulosotto vie noin tonnin. Tämä on Cheli Gunnin oma päätös ja siitä ei voi valittaa. Asumiskuluiksi lasketaan siis vain yhtiövastike eli 190 euroa. Yhtiölainaosuudet on noin 800 euroa.
- Anonyymi
Voitko jo kertoa paljon saat palkkaa nettona? Ellei sun palkka hirmu huono ole niin saat enemmän rahaa kuin pelkän suojaosuuden.
- Anonyymi
Mitään lainaa en saa mistään. Takuusäätiöllä on puolen vuoden jono. Olen nyt tehnyt sellaisen päätöksen että elelen normaalisti niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja jätän sitten asian perikunnan hoidettavaksi kun häätö tulee. Taloyhtiö ei halua odotella enää pitempään enkä sen kusipäisen Cheli Gunnin kanssa aio enää enempää asioida.
Olisi ehkä paras lopettaa työt nyt kokonaan?- Anonyymi
Eli oman hyvinvointialueen aikuistyön sosiaalipuoli ei auta asiassa? No ei ole yllätys, en itsekään saanut sieltä apua vaikka toinen valtion instanssi oli puoltamassa asiaa. Sosiaalista luottoa en ole itse vielä hakenut, mutta kovasti sitä suosittelevat. Voisit koittaa sitäkin keinoa, vaikka menisi sitten pieleen. Aina kansalaisen oikeuksiin kuuluu käyttää niitä keinoja mitä valtio on säätänyt. Muista, että ne rahat on meidän kaikkien, sinun ja minun ja naapurinkin :)
Inhottava tilanne kaiken kaikkiaan sinulla nyt.
Viiden tonnin laina on pikkuraha, jonka takia ei kannata luovuttaa yhtään mitään eikä kenellekään. Et saisi apua sukulaisilta tai muilta läheisiltä? Antaisin heti sulle lainaa, mutta kun oon ittekin peeaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli oman hyvinvointialueen aikuistyön sosiaalipuoli ei auta asiassa? No ei ole yllätys, en itsekään saanut sieltä apua vaikka toinen valtion instanssi oli puoltamassa asiaa. Sosiaalista luottoa en ole itse vielä hakenut, mutta kovasti sitä suosittelevat. Voisit koittaa sitäkin keinoa, vaikka menisi sitten pieleen. Aina kansalaisen oikeuksiin kuuluu käyttää niitä keinoja mitä valtio on säätänyt. Muista, että ne rahat on meidän kaikkien, sinun ja minun ja naapurinkin :)
Viiden tonnin laina on pikkuraha, jonka takia ei kannata luovuttaa yhtään mitään eikä kenellekään. Et saisi apua sukulaisilta tai muilta läheisiltä? Antaisin heti sulle lainaa, mutta kun oon ittekin peeaa.En saa sosiaalista luottoa koska omistan asuntoni eikä siitä ole asuntolainaa. Taloyhtiöllä on lainaa remonteista ja niitä minunkin pitäisi maksaa. Käyn myös töissä minimipalkalla, josta ulosoton jälkeen jää kouraan minimisumma. Minimisumma on vain hieman suurempi kuin kuukausittaiset asumismaksut. Sukulaisia ei käytännössä ole, tai en ole sinne ollut yhteyksissä "teologisten erimielisyyksien" vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viiden tonnin laina on pikkuraha, jonka takia ei kannata luovuttaa yhtään mitään eikä kenellekään. Et saisi apua sukulaisilta tai muilta läheisiltä? Antaisin heti sulle lainaa, mutta kun oon ittekin peeaa.Hyvinvointialueen asiantuntijat ovat selvittäneet jo taloustilanteen ja koska yhtiölainaa ei lasketa kuluksi, minulla ei ole mitään ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En saa sosiaalista luottoa koska omistan asuntoni eikä siitä ole asuntolainaa. Taloyhtiöllä on lainaa remonteista ja niitä minunkin pitäisi maksaa. Käyn myös töissä minimipalkalla, josta ulosoton jälkeen jää kouraan minimisumma. Minimisumma on vain hieman suurempi kuin kuukausittaiset asumismaksut. Sukulaisia ei käytännössä ole, tai en ole sinne ollut yhteyksissä "teologisten erimielisyyksien" vuoksi.
Kummaa toimintaa tuon sosiaalisen luoton määrittelemisessä. Olen ollut siinä luulossa, että nimenomaan se auttaa tilapäiseen talousongelmaan. itsellänikin on velaton talo, mutta ulosotto vie kaiken minkä irti saa. Laittoivat asunnon kait hukkaamiskieltoon eli en voi nyt muuta kuin asua ja toivoa parempaa. Toistaiseksi eivät pakkomyy kun on huonot suhdanteet sille eli kukaan ei osta.
Miten olisi asunnon vuokraus ulkopuoliselle vaikka väliaikaisesti ja oma muutto johonkin halpaan? Taloyhtiön lainat tietenkin painaa päälle kuitenkin. Ei ole nyt helppo tilanne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummaa toimintaa tuon sosiaalisen luoton määrittelemisessä. Olen ollut siinä luulossa, että nimenomaan se auttaa tilapäiseen talousongelmaan. itsellänikin on velaton talo, mutta ulosotto vie kaiken minkä irti saa. Laittoivat asunnon kait hukkaamiskieltoon eli en voi nyt muuta kuin asua ja toivoa parempaa. Toistaiseksi eivät pakkomyy kun on huonot suhdanteet sille eli kukaan ei osta.
Miten olisi asunnon vuokraus ulkopuoliselle vaikka väliaikaisesti ja oma muutto johonkin halpaan? Taloyhtiön lainat tietenkin painaa päälle kuitenkin. Ei ole nyt helppo tilanne.Sosiaalinen luotto ei ole mikään vastikkeeton sosiaaliavustus, vaan lainansaajalta vaaditaan aina uskottava takaisinmaksukyky. Pelkkä hyvä aie tai lupaus ei riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten olisi asunnon vuokraus ulkopuoliselle vaikka väliaikaisesti ja oma muutto johonkin halpaan? Taloyhtiön lainat tietenkin painaa päälle kuitenkin. Ei ole nyt helppo tilanne.No taloyhtiö ottaa huoneiston hallintaansa muutaman kuukauden päästä ja laittaa vuokralle. Ei ole halvempaa asumista kuin oma kämppä vaikka siinä se yhtiölainaosuus onkin. Ulosotossa on sen verran kertymää että sen maksamiseen menee noin vuosi. Työstä ei jää käteen ulosoton jälkeen juuri mitään joten työ on sama lopettaa. Olen yrittänyt etsiä koiralle ja kissalle uutta yhteistä kotia niin pääsen sitten itsekin lähtemään vapaasti ja jättää koko ongelman perikunnalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No taloyhtiö ottaa huoneiston hallintaansa muutaman kuukauden päästä ja laittaa vuokralle. Ei ole halvempaa asumista kuin oma kämppä vaikka siinä se yhtiölainaosuus onkin. Ulosotossa on sen verran kertymää että sen maksamiseen menee noin vuosi. Työstä ei jää käteen ulosoton jälkeen juuri mitään joten työ on sama lopettaa. Olen yrittänyt etsiä koiralle ja kissalle uutta yhteistä kotia niin pääsen sitten itsekin lähtemään vapaasti ja jättää koko ongelman perikunnalle.
Älä vielä luovuta. Olet nyt väliaikaisessa kuopassa, mutta aina sieltä on suunta ylöspäin. Nyt relaat kesän ajan ja odotat uusia toimia. Kuitenkin jokaisella viranomaisella on vastuu toimia oikeudenmukaisesti oli luonne sitten mitä vain heikäläisellä. Taloyhtiön väki vaikuttaa kusipäiseltä, joten voi olla hyväkin päästä asunnosta eroon.
Itse muutin maaseudulle pikkukylään, kun ihmiset alkoivat rasittaa liikaa. Täällä on hyvä koirilla ja kissoilla ja varsinkin ihmisillä. Funtsaa mahiksia jättää koko show, muttei itselle vahingollisesti. Se olisi voitto vain pas*apäille ja siihen ei kannata lähteä. Mieluimmin elämäntapainkkariksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä vielä luovuta. Olet nyt väliaikaisessa kuopassa, mutta aina sieltä on suunta ylöspäin. Nyt relaat kesän ajan ja odotat uusia toimia. Kuitenkin jokaisella viranomaisella on vastuu toimia oikeudenmukaisesti oli luonne sitten mitä vain heikäläisellä. Taloyhtiön väki vaikuttaa kusipäiseltä, joten voi olla hyväkin päästä asunnosta eroon.
Itse muutin maaseudulle pikkukylään, kun ihmiset alkoivat rasittaa liikaa. Täällä on hyvä koirilla ja kissoilla ja varsinkin ihmisillä. Funtsaa mahiksia jättää koko show, muttei itselle vahingollisesti. Se olisi voitto vain pas*apäille ja siihen ei kannata lähteä. Mieluimmin elämäntapainkkariksi!Taloyhtiön väki on ihan ok. Tähän yhtiöön kuuluu kolme kerrostaloa, joten en tunne tai edes tiedä puoliakaan asukkaista. Hall pj:n olen tavannut muutaman kerran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiön väki on ihan ok. Tähän yhtiöön kuuluu kolme kerrostaloa, joten en tunne tai edes tiedä puoliakaan asukkaista. Hall pj:n olen tavannut muutaman kerran.
Ookoo, hyvä. Joskus on nuo taloyhtiötkin päätöksineen hankalia jos tulee asukkaalle ongelmia. Kun seuraan Virallisen lehden ilmoituksia ja häätöjä, on sielläkin aika ärhäkkää sakkia ajamaan lapsiperheitäkin tielle. Omista asunnoista ja vain jonkun maksuhäiriön vuoksi. Kun itse asun omassa talossa, olen aina verrannut noita tilanteita keskenään. Täältä torpasta ei kukaan potki pihalle paitsi vouti :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ookoo, hyvä. Joskus on nuo taloyhtiötkin päätöksineen hankalia jos tulee asukkaalle ongelmia. Kun seuraan Virallisen lehden ilmoituksia ja häätöjä, on sielläkin aika ärhäkkää sakkia ajamaan lapsiperheitäkin tielle. Omista asunnoista ja vain jonkun maksuhäiriön vuoksi. Kun itse asun omassa talossa, olen aina verrannut noita tilanteita keskenään. Täältä torpasta ei kukaan potki pihalle paitsi vouti :)
Jos lapsiperhe joutuu asunnostaan pihalle, niin syyttäisin enemmän perheen huoltajia, kuin taloyhtiön hallitusta. Kaikkien ei pitäisi lapsia hankkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lapsiperhe joutuu asunnostaan pihalle, niin syyttäisin enemmän perheen huoltajia, kuin taloyhtiön hallitusta. Kaikkien ei pitäisi lapsia hankkia.
Äitisi on tästä hyvä esimerkki. Ei osannut edes käytöstapoja opettaa kakaralleen jonka tapana on näsäviisastella joka asiassa tuntemattomille ihmisille. Mene nakkikioskin jonoon pätemään niin saat hammashoitoakin ilmaiseksi samalla vaivalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äitisi on tästä hyvä esimerkki. Ei osannut edes käytöstapoja opettaa kakaralleen jonka tapana on näsäviisastella joka asiassa tuntemattomille ihmisille. Mene nakkikioskin jonoon pätemään niin saat hammashoitoakin ilmaiseksi samalla vaivalla.
Taisi osua ja upota :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ollaanpas siellä näsäviisaita. Aina se isoin vika on siis vähävaraisilla. Aina sellaisessa, joka on sairas, tulee sairaaksi, eroaa parisuhteesta, joutuu työttömäksi tai rikoksen kohteeksi, putoaa talousvaikeuksiin? Niinpä niin, ihmisen vika jota voit kivittää ja kepittää. Nykyisin saa häätöjä aika helpoin perustein. Siihen riittää vaikka se, että taloyhtiön remppa vaatii maksukykyä asap.
Minut häädettiin kerran puoliepävirallisesti syystä, että vuokranantaja oli sopimusrikkoja. Eli henkilö, jonka kanssa olin tehnyt ehdollisen ostosopparin kiinteistöstä ja asuin sovitusti siinä vuokralla oman asunnon kauppa-ajan, päättikin selkäni takana myydä talon toiselle. Otti vuokrarahat ja sitten heitti pihalle. Oli show peruuttaa oman asunnon kauppa ja muuttaa takaisin 500km päähän. Yrittäjälle hankala rasti ja tuli sioja kuluja. Että ei aina syy ole häädetyssä ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856483
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2905454Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii984151- 522900
- 272874
- 1202093
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua472030Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘991767- 721301
PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden1591151