SRK ja LLC erimielisiä hedelmöityshoidoista?

Aika vasta oli päivämiehessä artikkeli keinohedelmöitykseen liittyen. Metodeina mainittiin muunmuassa inseminaatio ja koeputkihedelmöitys. Artikkelin lopussa annettiin hyväksyntä hedelmöityshoidoille. Nyt kuitenkin Redditissä olevassa keskustelussa LLC:ssä oleva henkilö sanoi että äskettäin oli (ilmeisesti seurakuntaillassa tmv) alustus jossa hedelmöityshoidot on tuomittu synniksi samoin kuin ehkäisykin. Ko. Redditin keskustelu löytyy täältä:

https://www.reddit.com/r/OpenLaestadian/comments/1l64tq5/i_have_seen_a_lot_on_here_that_they_dont_use/

Eli onko esim masturbointi nykyään OK jossain tapauksissa koska se on se keino millä lähestulkoon aina näissä keinokikkailuissa siemennesteet/siittiöt mieheltä kerätään? Eikö silloin myös ehkäisy pitäisi sallia, sehän on funktionaalisesti sama kuin masturbaatio? Entä se että jo hedelmöittyneitä alkioita kuolee tai tapetaan eli abortoidaan jopa useimmiten?

Entä miten voi olla että tämmösestä vakavasta asiasta uskotaan eri tavalla? Vai uskotaanko?

8

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ohoh

• Anonyymi

Onpa outo juttu.

• Anonyymi

Ei Jeesus sun kanssa! 🤦‍♂️

Sun jutut alkaa käydä yhä sakeammiksi! Eihän keinohedelmöitys ole masturbointia nähnytkään. Masturbaatio on itsetyydytystä, mutta jos pari ei saa lasta, ne voi tehä toimenpiteitä, jotta se saadaan. Jos näät sen itsetyydytyksenä, niin outo on sun ajattelumaailma. Jos normi yhdyntä ei tuota tulosta, pari voi rakastella ja siemenet otetaan talteen ja saatetaan juuri sinne, minne kuuluukin, eli kohtuun. En ymmärrä millään muotoa, miten näät sen masturbaationa. Siis avioliitossa elävä pariskunta haluaa yhteisen lapsen. Ota hyvä ihminen selvää, mitä masturbaatio tarkottaa! Kaikki viisaammat sen tietää, että se on rakastelua itsekseen ja siemenet joko lahjotetaan jollekin vieraalle, tai ne lasketaan hukkaan.

• No sä et kyllä sitten tiedä mitään aiheesta. Masturbointi on nimenomaan se keino miten siemenet kerätään yleensä.

Masturboinnin ongelma tai synnillisyys ei ole TYYDYTYS, vaikka sinä niin luulet, vaan se on seksuaalisuuden vääristymä, koska ketään ei tarkoitettu puuhastelemaan yksin ja jos yksin puuhastellaan niin irrotetaan seksi siitä mihin se on tarkoitettu, eli kahden ihmisen välinen rakkauden täyttymys jonka seurauksena luonnollisesti on lapsi.

Yhdyntä kondomin kanssa on yksi keino kerätä siemenet, vaikkakin mun tietääkseni aika harvinainen sellainen.

Ehkäisy ja masturbaatio on funktionaalisesti sama koska niissä seksistä lähtökohtaisesti haetaan nautinto mutta ei olla avoinna elämälle. Eli seksin luonnollinen päämäärä ei voi toteutua ja se on lisääntyminen.

Jos taas seksi irrotetaan ihan rehellisestä rakastelusta ja aletaan vain tehtailemaan lapsia, silloinkin ollaan hakoteillä, koska silloin lapsi ei ole rakkauden tulos vaan omistamishalun ja loppujen lopuksi se että aletaan vängällä tekemään lasta kun ei luonnollisesti voida saada, tuotteellistaa ja välineellistää lapsen, lapsi on jotakin mitä MINÄ haluan ja johon MINULLA on oikeus.

No anteeksi vain, mutta kenelläkään ei ole oikeutta saada lasta ellei sitä Jumala anna. Ja jos lapsia aletaan tehtailemaan, niinkuin keinohedelmöityksessä tehdään, ohi luonnollisen järjestyksen ja samalla tapetaan alkioita ( = lapsia) ja syyllistytään pariin muuhunkin vakavaan syntiin, niin kyllä siinä kyse on puhtaasta itsekkyydestä, ei rakkaudesta.

• JuusoLehtola kirjoitti:

No sä et kyllä sitten tiedä mitään aiheesta. Masturbointi on nimenomaan se keino miten siemenet kerätään yleensä.

Masturboinnin ongelma tai synnillisyys ei ole TYYDYTYS, vaikka sinä niin luulet, vaan se on seksuaalisuuden vääristymä, koska ketään ei tarkoitettu puuhastelemaan yksin ja jos yksin puuhastellaan niin irrotetaan seksi siitä mihin se on tarkoitettu, eli kahden ihmisen välinen rakkauden täyttymys jonka seurauksena luonnollisesti on lapsi.

Yhdyntä kondomin kanssa on yksi keino kerätä siemenet, vaikkakin mun tietääkseni aika harvinainen sellainen.

Ehkäisy ja masturbaatio on funktionaalisesti sama koska niissä seksistä lähtökohtaisesti haetaan nautinto mutta ei olla avoinna elämälle. Eli seksin luonnollinen päämäärä ei voi toteutua ja se on lisääntyminen.

Jos taas seksi irrotetaan ihan rehellisestä rakastelusta ja aletaan vain tehtailemaan lapsia, silloinkin ollaan hakoteillä, koska silloin lapsi ei ole rakkauden tulos vaan omistamishalun ja loppujen lopuksi se että aletaan vängällä tekemään lasta kun ei luonnollisesti voida saada, tuotteellistaa ja välineellistää lapsen, lapsi on jotakin mitä MINÄ haluan ja johon MINULLA on oikeus.

No anteeksi vain, mutta kenelläkään ei ole oikeutta saada lasta ellei sitä Jumala anna. Ja jos lapsia aletaan tehtailemaan, niinkuin keinohedelmöityksessä tehdään, ohi luonnollisen järjestyksen ja samalla tapetaan alkioita ( = lapsia) ja syyllistytään pariin muuhunkin vakavaan syntiin, niin kyllä siinä kyse on puhtaasta itsekkyydestä, ei rakkaudesta.

Tähän vielä lisäys: "Ehkäisy ja masturbaatio on funktionaalisesti sama koska niissä seksistä lähtökohtaisesti haetaan nautinto mutta ei olla avoinna elämälle. Eli seksin luonnollinen päämäärä ei voi toteutua ja se on lisääntyminen."

Eli tuostahan voisit sanoa, että no jos kondomin käytön tai masturboinnin päämäärä on saada lapsi, niin ne voi olla oikeutettuja.

Ei minun mielestä ole, koska jos ihminen ei voi saada lasta luonnollisin menetelmin, niin silloin tulisi hyväksyä se tosiasia. Ja juuri em syystä jälleen kerran seksistä tehdään vain oman halun ja itsekkyyden toteuttamisen väline: minun on pakko saada lapsi. Seksi pelkästään lapsen tekemistä varten on myös vääristynyttä samoin kuin seksi pelkästään nautinnon, vallankäytön tai minkä tahansa muun itsekkään halun välineenä. Seksi kuuluu kahden aviopuolison keskinäisen rakkauden osoittamiseen.

Sen taustalla, että täytyy saada lapsi millä hinnalla tahansa, on itsekkyys ja se että minulla on oikeus saada lapsi joka on minun biologinen jälkeläinen koska haluan ja se motiivi ei ole oikea.

Jos haluat lapsen ohi luonnollisen järjestyksen niin adoptoi.

Yhtäkaikki, aloituksen ydinpointti on että SRK JA LLC VAIKUTTAA OLEVAN ERI MIELTÄ. Eli kerrotko siitä lisää.

• Anonyymi
        JuusoLehtola kirjoitti:

Tähän vielä lisäys: "Ehkäisy ja masturbaatio on funktionaalisesti sama koska niissä seksistä lähtökohtaisesti haetaan nautinto mutta ei olla avoinna elämälle. Eli seksin luonnollinen päämäärä ei voi toteutua ja se on lisääntyminen."

Eli tuostahan voisit sanoa, että no jos kondomin käytön tai masturboinnin päämäärä on saada lapsi, niin ne voi olla oikeutettuja.

Ei minun mielestä ole, koska jos ihminen ei voi saada lasta luonnollisin menetelmin, niin silloin tulisi hyväksyä se tosiasia. Ja juuri em syystä jälleen kerran seksistä tehdään vain oman halun ja itsekkyyden toteuttamisen väline: minun on pakko saada lapsi. Seksi pelkästään lapsen tekemistä varten on myös vääristynyttä samoin kuin seksi pelkästään nautinnon, vallankäytön tai minkä tahansa muun itsekkään halun välineenä. Seksi kuuluu kahden aviopuolison keskinäisen rakkauden osoittamiseen.

Sen taustalla, että täytyy saada lapsi millä hinnalla tahansa, on itsekkyys ja se että minulla on oikeus saada lapsi joka on minun biologinen jälkeläinen koska haluan ja se motiivi ei ole oikea.

Jos haluat lapsen ohi luonnollisen järjestyksen niin adoptoi.

Yhtäkaikki, aloituksen ydinpointti on että SRK JA LLC VAIKUTTAA OLEVAN ERI MIELTÄ. Eli kerrotko siitä lisää.

Katolilainen lapsettomuus- ja seksuaaliterapeutti haltioissan.

• Anonyymi
      UUSI

Lapseni on syntynyt IVF-hoitojen seurauksena. Miesten vessassa oli miestenlehtiä toimitusta varten jos halusii katsella, kun runkkasi purkkiin. Eettisen pohdinnan tekee vielä mielenkiintoisemmaksi se, että nykyään on tekniikka nimeltä preimpantaatiodiagnostiikka, jolla voi seuloa vialliset alkiot pois. Jos jompikumpi vanhempi kantaa jotain vakavaa perinnöllistä sairautta, on mahdollista yrittää saada terve lapsi IVF-hoitojen ja PGD-mentelmällä. Se tosin vaatii, että pariskunta käyttää normaalisti ehkäisyä, mutta mitäpä ihminen ei tekisi saadakseen terveitä lapsia..
      En muuten enää ole 'vahvoilla'.. hyvä on näin.. en usko, että kovinkaan moni VL-pelastuu

• UUSI

Jep, juuri näin. Ja tuo alkioiden seulominen tarkoittaa käytännössä jo hedelmöittyneen munasolun abortointia. Kiitos tästä kommentista!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5111
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2792
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2609
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2408
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    6. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      21
      1620
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1530
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1284
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      94
      1158
    10. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      35
      1143
    Aihe