millä operaattoreilla

langattomia yhteyksiä?

Mitkä operaattorit toimittaa langattomia laajakaistayhteyksiä tai jos niitä voi nopeudestaan edes laajakaistaksi sanoa mut sanotaan langattomia kiinteähintaisia aina-auki yhteyksiä?

GPRS:ää ei kannata laskea koska se on liian hidas ja siinä menee maksu siirrettyjen megatavujen mukaan.

Wlan-tekniikkaa hyödyntävä voisi olla vaihtoehto.
Tai jokin muu langaton. Ja tarkoitan langattomalla siis todella langatonta, en sellaista että adsl tulee piuhaa pitkin modeemiin joka puolestaan lähettää antennillaan langattomasti signaalin koneelle. Tarkoitan täysin langatonta eli koneessa on jonkinlainen motu ja antenni joka ottaa yhteyden operaattorin tukiasemaan.

4

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieman perehtyä

      eri yhteyksien tekniikkaan,ihan vaan yleissivistyksen vuoksi. Toi sun kysymyksesi kielii aikamoisesta tietovajeesta, koska ainoa operaattorien tukiasemien kautta tapahtuva langaton tiedonsiirtokanava on GPRS, (myös GPRS EDGE) ja rajoitetusti saatavana on 3G-verkko. Tulevaisuudessa vanhaa NMT 450 -verkkoa tullaan käyttämään tällaisena tiedosiirtoverkkona, mutta aikataulut ovat vielä täysin auki, koska lupa eräälle operaattorille annettiin n. kolme viikkoa sitten.

      WLAN vaatii koneelta vastaavan ominaisuuden ja verkko on itse "rakennettava", esim hankkimalla sopiva ADSL-modeemi, ZYXEL, TELEWELL jne. Itse tiedonsiirto tapahtuu kuitenkin kiinteässä puhelinverkossa ja sinun on hankittava ADSL-yhteys itsellesi.

      Tässä pari juttua supistettuna muutamaan lauseeseen.

      • Arska

        pöh, perehdy ite.
        wlan-ratkasuja on ollu saatavilla jo vuosia eri alueille.

        tossa yks lista eri palveluntarjoajista.
        http://www.msoynet.com/roaming/

        nykyisellään tekniikka on tietenkin vaan alueellista, mutta hyvin toimii esim kotikäytössä kannettavan kanssa, verkot kun kattaa nykyään jo kokonaisia kuntia :)


      • Tuomas

        Juu kannattais vähän perehtyä ensin itse ennen kuin alkaa muita neuvomaan. Suurilla kännykkäoperaattoreilla (Soneralla ainakin, varmaan Elisallakin) on tarjolla langaton yhteys joka käyttää aina nopeinta saatavilla olevaa yhteyttä. Tällöin koneeseen asennetaan kortti joka ottaa yhteyden sijainnista riippuen WLAN/3G/Edge/GPRS -tekniikoilla. WLANia on aika vähän saatavilla, 3G luulisi olevan jo melko kattava. Ei ole käytännön kokemusta kuinka usein todellisuudessa sitten joutuisi käyttämään GPRS:ää, kannattaa selvittää asiaa vaikkapa jostain Soneran asiakaspalvelusta.


    • EsaH

      Valtakunnallista kattavuutta ei ole. Soneralla on lähinnä yritysasiakkaille WLAN-tukiasemia mm. lentokentillä ja hotelleissa. Saattaapa olla muillakin.

      Monilla paikkakunnilla on alueellisia verkkoja. Osa on WLAN:lla, mutta useat vaativat erillisen päätteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1628
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      124
      1248
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    9. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe