Intian lentoturma

Anonyymi-ap

Järkyttävä tapaus ja iso nykyaikainen kone kyseessä. Monet kotiasiantuntijat alkaa hutkia ennen tutkimuksia ja kertovat heti, että lentäjät on huonosti koulutettu jne.

Varmaan onkin huonommin, verrattuna esimerkiksi Finnairin koulutukseen ja koulutuksen jatkuvaan päivityksiin ja perehdytyksiin. Mutta standardit on varsin identtisiä kuin myös määräykset konevalmistajiltakin ja ilmailuvirastoilta.

Ei voida tietää ennenkuin tiedetään. Intia on väkiluvultaan maailman suurin valtio ja karkeasti 250 kertaa suurempi kuin Suomi ja siellä ja sinne lennetään noin sata kertaa enemmän kuin Suomeen ja Suomessa.

Valoisana puolena on aina se että lentoturvallisuus paranee joka kerta onnettomuusselvitysten jälkeen.

Mutta koskaan ei ole eikä tule täysin varmaa ja kestävää tekniikkaa koska isoissa koneissa, tekniikassa, lentämisessä, huollossa ja säässä ja muissa ulkopuolisissa tekijöissä vähintään satatuhatta eri asiaa jotka voi mennä pieleen.

Useimmiten onnettomuus kuin onnettomuus, on useiden tekijöiden summa.
Lisäksi tarvitaan aina ripaus huonoa tuuria.

Kepeät mullat turman uhreille, voimia ainakin yhdelle pelastuneelle ja osanotot läheisille.

2010

78

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä voitiinkin odottaa ...... kotiasiantuntijalta .... hän tietää finnairin lentoammattilaisten olevan paremmin koulutettuja kuin intialaiset.

      • Anonyymi

        Sen nyt tietää jokainen jolla on aivot. Et vaan kuulu siihen joukkoon, intialainen massaman kurrimies. Huomasitko läskipää että hän opetti myös sinulle suhteellisuutta kertomalla että Intia on 250 kertaa suurempi maa väkiluvultaan kuin Suomi joten siellä on suurempi todennäköisyys myös lento-onnettomuuksille?

        Yksi siis selvisi.

        Turmasta selvinneellä ”ei minkäänlaista käsitystä”, miten selvisi hengissä
        Turmasta selvinneen Vishwashkumar Rameshin sukulaisten mukaan miehellä ei ole ”minkäänlaista käsitystä” siitä, miten hän onnistui pakenemaan koneesta.

        Selvinneen 27-vuotias veli Nayankumar puhui medialle perheen kodin edessä Leicesterin kaupungissa Englannissa, kertoo BBC.

        – Olimme aivan šokissa heti kun kuulimme tästä, Nayankumar sanoi.

        Veli oli ihmetellyt selviytymistään.

        – Minulla ei ole mitään käsitystä, miten tulin ulos koneesta, Vishwashkumar oli sanonut veljelleen.

        Perheenjäsenten mukaan Vishwashkumar on puhunut isänsä kanssa ja kysellyt veljestään Ajaysta, joka oli samassa koneessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen nyt tietää jokainen jolla on aivot. Et vaan kuulu siihen joukkoon, intialainen massaman kurrimies. Huomasitko läskipää että hän opetti myös sinulle suhteellisuutta kertomalla että Intia on 250 kertaa suurempi maa väkiluvultaan kuin Suomi joten siellä on suurempi todennäköisyys myös lento-onnettomuuksille?

        Yksi siis selvisi.

        Turmasta selvinneellä ”ei minkäänlaista käsitystä”, miten selvisi hengissä
        Turmasta selvinneen Vishwashkumar Rameshin sukulaisten mukaan miehellä ei ole ”minkäänlaista käsitystä” siitä, miten hän onnistui pakenemaan koneesta.

        Selvinneen 27-vuotias veli Nayankumar puhui medialle perheen kodin edessä Leicesterin kaupungissa Englannissa, kertoo BBC.

        – Olimme aivan šokissa heti kun kuulimme tästä, Nayankumar sanoi.

        Veli oli ihmetellyt selviytymistään.

        – Minulla ei ole mitään käsitystä, miten tulin ulos koneesta, Vishwashkumar oli sanonut veljelleen.

        Perheenjäsenten mukaan Vishwashkumar on puhunut isänsä kanssa ja kysellyt veljestään Ajaysta, joka oli samassa koneessa.

        Ahaa, siis nyt on kyse todennäköisyyksistä.

        No alkaa pistämään sitten todennäköisyyksiä verraten suomen ja thaimaan väkilukuun, niin saat uutta piipityspärräaihetta muutamaksi vuodeksi eteenpäin vaihteen vuoksi 24/7.


    • Anonyymi

      Ikävä tapaus, mutta tosiasiassa lentäminen on varsin turvallista kun verrataan mihin tahansa muuhun liikkumismuotoon, mutta joskus voi mennä jokin pieni asia pieleen joka syystä tai toisesta kumuloituu, aiheuttavan koneen putoamisen.

      Surullinen tapaus...

    • Anonyymi

      Näitä sattuu, varsinkin jos lentäjää pidetään kokeneena 1100 lentotunnilla, määrä jolla esim. jenkeissä pääsee rimaa hipoen perämiehen pallille liikennekoneessa.

      • Anonyymi

        Mistä hatusta se Posso repi tuon 1100 tunnin lukeman?

        "Lennon kapteeni 54-vuotias Sabharwal oli lentänyt lähes 30 vuoden ajan. Mumbailaisella oli lokissaan yli 8 200 lentotuntia"

        "– Mayday! Ei työntöä, menetämme voimaa, ei pysty nousemaan, Sabharwal viestitti radioitse"
        Syynä ei siis ollut lentäjä tähänastisten tietojen mukaan.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hatusta se Posso repi tuon 1100 tunnin lukeman?

        "Lennon kapteeni 54-vuotias Sabharwal oli lentänyt lähes 30 vuoden ajan. Mumbailaisella oli lokissaan yli 8 200 lentotuntia"

        "– Mayday! Ei työntöä, menetämme voimaa, ei pysty nousemaan, Sabharwal viestitti radioitse"
        Syynä ei siis ollut lentäjä tähänastisten tietojen mukaan.

        2010

        Mistä päättelit että sinun possosi on asiaan kommentoinut, näetkö muitakin harhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelit että sinun possosi on asiaan kommentoinut, näetkö muitakin harhoja.

        Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa? Posson kommentit tietää siitä että kukaan muu ei heittele hatusta ihan mitä sattuu lukuja ja mutu-tarinoita, varsinkin kun kyse on vakavasta asiasta.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hatusta se Posso repi tuon 1100 tunnin lukeman?

        "Lennon kapteeni 54-vuotias Sabharwal oli lentänyt lähes 30 vuoden ajan. Mumbailaisella oli lokissaan yli 8 200 lentotuntia"

        "– Mayday! Ei työntöä, menetämme voimaa, ei pysty nousemaan, Sabharwal viestitti radioitse"
        Syynä ei siis ollut lentäjä tähänastisten tietojen mukaan.

        2010

        Musta laatikko kai kertoo arvot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hatusta se Posso repi tuon 1100 tunnin lukeman?

        "Lennon kapteeni 54-vuotias Sabharwal oli lentänyt lähes 30 vuoden ajan. Mumbailaisella oli lokissaan yli 8 200 lentotuntia"

        "– Mayday! Ei työntöä, menetämme voimaa, ei pysty nousemaan, Sabharwal viestitti radioitse"
        Syynä ei siis ollut lentäjä tähänastisten tietojen mukaan.

        2010

        Iltapulun uutisoinnista, kaksi "kokenutta" lentäjää, toisella 8200 tuntia ja toisella 1100. Ilman laippoja, puolesta välistä kiitorataa, eikä edes laskutelineitä saatu sisään. Numban kaltaisia kojelentäjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hatusta se Posso repi tuon 1100 tunnin lukeman?

        "Lennon kapteeni 54-vuotias Sabharwal oli lentänyt lähes 30 vuoden ajan. Mumbailaisella oli lokissaan yli 8 200 lentotuntia"

        "– Mayday! Ei työntöä, menetämme voimaa, ei pysty nousemaan, Sabharwal viestitti radioitse"
        Syynä ei siis ollut lentäjä tähänastisten tietojen mukaan.

        2010

        En ole asiaan ottanut kantaa, muutakuin tässä viestissä 2025-06-13 06:36:21, kyseessä on varmasti tekninen vika, tuskin mikään laiminlyönti, joten olet resupekka taas julkaissut harhojasi, eikä ihan eka kerta, olet 2010 mielisairas.
        By NumBall 64v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole asiaan ottanut kantaa, muutakuin tässä viestissä 2025-06-13 06:36:21, kyseessä on varmasti tekninen vika, tuskin mikään laiminlyönti, joten olet resupekka taas julkaissut harhojasi, eikä ihan eka kerta, olet 2010 mielisairas.
        By NumBall 64v.

        Kyllä Posson aina tunnistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iltapulun uutisoinnista, kaksi "kokenutta" lentäjää, toisella 8200 tuntia ja toisella 1100. Ilman laippoja, puolesta välistä kiitorataa, eikä edes laskutelineitä saatu sisään. Numban kaltaisia kojelentäjiä.

        Asiantuntijat eivät ole maininneet tuollaisia asioita ja perämiehet aloittaa aina uransa nollasta tunnista ja 1100 tunnin kohdalla ollaan jo aika lähellä kapteenin jakkaraa.
        Kone ei ollut ehtinyt nousta kuin reiluun sataan metriin kun koneet menetti tehonsa.
        Laskutelineet eivät ehtineet nousta ja ne saa sähkövoimansa moottoreista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiantuntijat eivät ole maininneet tuollaisia asioita ja perämiehet aloittaa aina uransa nollasta tunnista ja 1100 tunnin kohdalla ollaan jo aika lähellä kapteenin jakkaraa.
        Kone ei ollut ehtinyt nousta kuin reiluun sataan metriin kun koneet menetti tehonsa.
        Laskutelineet eivät ehtineet nousta ja ne saa sähkövoimansa moottoreista.

        Iltasanomien seuranta:

        Turmakoneesta lähetettiin mayday-hätäsignaali

        Intialainen NDTV kertoo, että viranomaistietojen mukaan turmakoneen lentäjät olivat kokeneita. Toisella lentäjällä oli lentokokemusta 8 200 tuntia ja toisella 1 100 tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole asiaan ottanut kantaa, muutakuin tässä viestissä 2025-06-13 06:36:21, kyseessä on varmasti tekninen vika, tuskin mikään laiminlyönti, joten olet resupekka taas julkaissut harhojasi, eikä ihan eka kerta, olet 2010 mielisairas.
        By NumBall 64v.

        Olen ottanut 1100 kertaa Pupelta hanuriin.
        By NumBall 64v.


    • Anonyymi

      Vääriä höpinöitä tällä palstalla.

      • Anonyymi

        Okei, lentäminen ei siis liity mitenkään matkailuun, mutta laihduttaja-Pasasen hampaat liittyy ja kansaneläkelaitoksen kustantamat lääkkeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, lentäminen ei siis liity mitenkään matkailuun, mutta laihduttaja-Pasasen hampaat liittyy ja kansaneläkelaitoksen kustantamat lääkkeet?

        Mites Pasasen laihduttaminen ja tekarit liittyy yhteen? Posket kutistuu niin, että pitää sossusta hakee rahat uusiin tekareihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites Pasasen laihduttaminen ja tekarit liittyy yhteen? Posket kutistuu niin, että pitää sossusta hakee rahat uusiin tekareihin?

        Tiiätkö lahkolaiset on kovasti omalaatuisia tiedätkö mitkä kaksi on suomen eniten myytyjä lääkeitä, 1. semaglutidi, eli ozempic, 2. metformiini, näistä tulee valtaosa lääkekorvauksista, kela korvaa lääkkeet ainoastaan diabeetikoille, 1. lääkettä käytetään myös lihavuuden hoitoon, lihavuus kun ei ole sairaus kulut pitää maksaa itse, vuoden lääkkeet maksaa hieman vajaa 2000 euroa.

        Ei ole osamaksumiljonäärin opit mennyt perille suomen kansaan, tuskin edes itselleen, vuosien liimojen haistelu on jättänyt jälkensä.

        Tiiätkö mikä on parastapa ärsyttää osamaksumiljonääri ja muut lahkolaiset, on työntää sormet sieraimeen, eihän toki vaan kertoa olevansa hyväkuntoinen, ja jaksaa juosta sydän osaston portaita ylös ja alas mielellään heti toimenpiteen jälkeen, miljonäärillä alkaa heti kaukokirjoitin toimimaan, ja saamme nauttia metrikaupalla possoja yms. laatu viihdettä.

        By Arvaa kuka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiiätkö lahkolaiset on kovasti omalaatuisia tiedätkö mitkä kaksi on suomen eniten myytyjä lääkeitä, 1. semaglutidi, eli ozempic, 2. metformiini, näistä tulee valtaosa lääkekorvauksista, kela korvaa lääkkeet ainoastaan diabeetikoille, 1. lääkettä käytetään myös lihavuuden hoitoon, lihavuus kun ei ole sairaus kulut pitää maksaa itse, vuoden lääkkeet maksaa hieman vajaa 2000 euroa.

        Ei ole osamaksumiljonäärin opit mennyt perille suomen kansaan, tuskin edes itselleen, vuosien liimojen haistelu on jättänyt jälkensä.

        Tiiätkö mikä on parastapa ärsyttää osamaksumiljonääri ja muut lahkolaiset, on työntää sormet sieraimeen, eihän toki vaan kertoa olevansa hyväkuntoinen, ja jaksaa juosta sydän osaston portaita ylös ja alas mielellään heti toimenpiteen jälkeen, miljonäärillä alkaa heti kaukokirjoitin toimimaan, ja saamme nauttia metrikaupalla possoja yms. laatu viihdettä.

        By Arvaa kuka.

        Olipas mojova matkailupaketti, kiitoksia! Missäs muualla olet käynyt kuin lääkärissä?
        Oikaisen yhden asian tuosta, enempää ei nyt ehdi. Ozempic on kelakorvattava, jos seuraavat kolme ehtoa täyttyy:
        Vaatimuksiin kuuluu, että henkilöllä on 2-tyypin diabetes, hän on käyttänyt vähintään yhtä diabeteslääkettä, jonka vaste on ollut riittämätön, ja hänen painoindeksinsä (BMI) on yli 30.

        Tuttava eläkeläisrouva täytti nuo ehdot, sai lääkkeet liki ilmaiseksi ja laihtui noin 20 kiloa vuodessa. Laihtui miltei silmissä normaalipainoiseksi. Sitten hän kävi diabeteshoitajalla puntarissa ja häneltä peruttiin kelakorvattavuus Ozempicin osalta, koska hän oli laihtunut normaalipainoiseksi. Rouva kun on vähävarainen ja elää leipäjonojen antimilla puolet kuukaudesta, niin hänellä ei ollut varaa jatkaa lääkkeen käyttöä. Niinpä hän lihoi 25 kiloa seuraavan puolen vuoden aikana ja nyt hän saa taas Ozempicia.

        Vähävaraisuudestaan huolimatta tuo leskirouva jakelee vähistään muille. Tuo keräyksistä kaikki herkut muille ja syö itse vaan leipää ja makaronia. Ollaankin viety hänelle säännöllisesti hedelmiä, voita, kahvia ja sen sellaista, ettei nyt vallan tarvi leivällä elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, lentäminen ei siis liity mitenkään matkailuun, mutta laihduttaja-Pasasen hampaat liittyy ja kansaneläkelaitoksen kustantamat lääkkeet?

        "Okei, lentäminen ei siis liity mitenkään matkailuun"

        Kyllä lentäminen liittyy matkailuun, mutta Air Indian Ahmedabadissa tapahtunut onnettomuus ei liity mitenkään Pattayaan. Kuka tämä Pasanen on? Tunnen ja tiedän vain Spede Pasasen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Okei, lentäminen ei siis liity mitenkään matkailuun"

        Kyllä lentäminen liittyy matkailuun, mutta Air Indian Ahmedabadissa tapahtunut onnettomuus ei liity mitenkään Pattayaan. Kuka tämä Pasanen on? Tunnen ja tiedän vain Spede Pasasen.

        Lentoturvallisuus liittyy kaikkeen matkailuun. Pasasen hampaat tai niiden puuttuminen, ei liity.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Okei, lentäminen ei siis liity mitenkään matkailuun"

        Kyllä lentäminen liittyy matkailuun, mutta Air Indian Ahmedabadissa tapahtunut onnettomuus ei liity mitenkään Pattayaan. Kuka tämä Pasanen on? Tunnen ja tiedän vain Spede Pasasen.

        Posso Pasanen https://aijaa.com/kcBbzi on oikea hurmuripoika, hurmasi Chiang Maissa kitaran muotoisen hammaslääkärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas mojova matkailupaketti, kiitoksia! Missäs muualla olet käynyt kuin lääkärissä?
        Oikaisen yhden asian tuosta, enempää ei nyt ehdi. Ozempic on kelakorvattava, jos seuraavat kolme ehtoa täyttyy:
        Vaatimuksiin kuuluu, että henkilöllä on 2-tyypin diabetes, hän on käyttänyt vähintään yhtä diabeteslääkettä, jonka vaste on ollut riittämätön, ja hänen painoindeksinsä (BMI) on yli 30.

        Tuttava eläkeläisrouva täytti nuo ehdot, sai lääkkeet liki ilmaiseksi ja laihtui noin 20 kiloa vuodessa. Laihtui miltei silmissä normaalipainoiseksi. Sitten hän kävi diabeteshoitajalla puntarissa ja häneltä peruttiin kelakorvattavuus Ozempicin osalta, koska hän oli laihtunut normaalipainoiseksi. Rouva kun on vähävarainen ja elää leipäjonojen antimilla puolet kuukaudesta, niin hänellä ei ollut varaa jatkaa lääkkeen käyttöä. Niinpä hän lihoi 25 kiloa seuraavan puolen vuoden aikana ja nyt hän saa taas Ozempicia.

        Vähävaraisuudestaan huolimatta tuo leskirouva jakelee vähistään muille. Tuo keräyksistä kaikki herkut muille ja syö itse vaan leipää ja makaronia. Ollaankin viety hänelle säännöllisesti hedelmiä, voita, kahvia ja sen sellaista, ettei nyt vallan tarvi leivällä elää.

        Minun tuttava piirissä moni käyttää lääkettä, yleensä kela tekee päätöksen korvattavuudesta vuodeksi, joillekin toistaiseksi, se maksaa noin 500 euroa ilman korvausta kolmen kuukauden setti, kela korvaa 65%, se ei voi kaikille jollekin tulee pahoja vatsaongelmia, lihavuuteen se on hyvä lääke, laskee painoa noin 4-8 kiloa vuodessa, tosin ei kaikilla, Jyväskylässä yksi 195 kg kaveri aloitti kuurin, omalla rahalla, ainoa vaikutus oli että ennen lääkettä söi kaksi kolme isoa pizzaa melkein päivittäin, nyt menee puolikas tai korkeintaan yhden, kahdessa osassa.


    • Anonyymi

      On mahdollista että mittareita lukeva ohjaaja on sanonut
      "Kaikki numerot positiivisia" Ja ohjaava lentäjä sitten
      "Landing gear up/ laskuteline ylös" Ja sitten mittari ohjaaja on saattanut vahingossa nostaa "Flaps up/ siipien ulokkeet ylös"
      Eli ljos askutelineet on jääneet alas ja siipien ulokkeet nostettu ylös liian aikaisin niin paha yhtälö painavalla lastilla.
      On muitakin mahdollisuuksia, Fuel/ polttoaine ongelma
      laadussa tai mechanical.
      Mutta se että laskutelineet olivat vielä alhaalla 600' (200m) Korkeudessa on että miksi?
      Siipien ulokkeita on videoista vaikea huomata asentoa.
      Harmillinen onnettomuus.

      • Anonyymi

        Syystä tai toisesta moottoreista katosi tehot, asiaa on turha vängärä kun mustalaatikot tutkitaan syy löytyy varmaasti, kyseessä voi olla inhimillinen virhe tai isompi moottori puolen vika, sähköt vain hävisivät, se maksoi yli 200 ihmwiswn hengen. by NumBall


      • Anonyymi

        Dreamlinerin laskutelineet toimii sähköllä joiden virta tulee moottorien akseliin liitetyllä generaattorilla.

        "Erona perinteiseen järjestelmään on, että hydraulipumput eivät ole paineilma- vaan sähkökäyttöisiä.

        Osassa hydraulitoimintoja paikallinen sähkökäyttöinen hydraulipumppu käyttää hydraulista työsylinteriä. Perinteisistä järjestelmistä poikkeavaa on, että jään sulatus siivistä, matkustamon ilmastointi ja jopa laskutelineiden pyöräjarrut toimivat sähköllä.

        Tarkoituksena on ollut ennen kaikkea painonsäästö. Apulaitteiden vaatima energia otetaan joka tapauksessa moottorin turbiinien pyörittämältä akselilta. Paineilmajärjestelmässä energianotto näkyy kompressoriakselin vaatimana suurempana tehona, sähköjärjestelmässä akselilta vaihteen avulla otettavana generaattorin pyöritystehona.

        Moottoreissa olevien generaattorien maksimiyhteisteho on huomattavan suuri, 1,4 megawattia. Koneen sähköjohtimissa kulkevat virrat ovat merkittävästi suuremmat kuin aikaisemmissa koneissa, ja sähköjärjestelmässä on esiintynyt paljon vikoja koneen tultua käyttöön.

        Toisaalta kahden rinnakkaisen sähköjärjestelmän toimintavarmuus on tälle koneelle elintärkeä, koska niin monet toiminnot ovat sähköisiä ja turvallinen laskeutuminen vaatii huomattavasti sähköä pyöräjarruihin"

        Siksi ne laskutelineet eivät nousseet kun moottorit eivät pyörineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syystä tai toisesta moottoreista katosi tehot, asiaa on turha vängärä kun mustalaatikot tutkitaan syy löytyy varmaasti, kyseessä voi olla inhimillinen virhe tai isompi moottori puolen vika, sähköt vain hävisivät, se maksoi yli 200 ihmwiswn hengen. by NumBall

        Ei välttämättä kadonnut tehot, on saattanut tehot olla
        päällä mutta ei tarpeeksi vielä vauhtia laskuteline alhaalla myöhään jos vahingossa toinen ohjaaja nostanut Flaps up, ja vain 200m korkeutta, jos paljon korkeutta niin pitch down nokka ja tarpeeksi vauhtia ja Lift!
        Mutta todennäköisesti tulee selviämään myöhemmin,
        Fuel on myös mahdollista ja siten ne tehot mutta MIKSI oli Landing gear up 200 metrissä? Jotain ei yleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä kadonnut tehot, on saattanut tehot olla
        päällä mutta ei tarpeeksi vielä vauhtia laskuteline alhaalla myöhään jos vahingossa toinen ohjaaja nostanut Flaps up, ja vain 200m korkeutta, jos paljon korkeutta niin pitch down nokka ja tarpeeksi vauhtia ja Lift!
        Mutta todennäköisesti tulee selviämään myöhemmin,
        Fuel on myös mahdollista ja siten ne tehot mutta MIKSI oli Landing gear up 200 metrissä? Jotain ei yleistä.

        Tuossa yläpuolella sinulle kerrotaan että Dreamlinerin laskutelineet toimii sähövirralla ja virran tuottaa koneen moottorit. Jos moottoreissa ei ole tehoja, ei laskutelineet mene sisään.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa yläpuolella sinulle kerrotaan että Dreamlinerin laskutelineet toimii sähövirralla ja virran tuottaa koneen moottorit. Jos moottoreissa ei ole tehoja, ei laskutelineet mene sisään.

        2010

        Niinkö eikö nuo laskutelineet perustu painovoimaa, ainakin jos olet lentänyt edes hiukan laskutelineiden putoaminen pamahtaa ohjaamoon asti, ylöspäin niissä on todennäköisesti jonkinlainen painepumppu, joka vetää renkaan sisään ja sulkee luukun... Koska telineet oli alhaalla nousun jälkeen, syynä on pumpun energian katoaminen, mutta koska syitä putoamiseen on uskottavasti vain yksi, syynä on sähköjen katoaminen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö eikö nuo laskutelineet perustu painovoimaa, ainakin jos olet lentänyt edes hiukan laskutelineiden putoaminen pamahtaa ohjaamoon asti, ylöspäin niissä on todennäköisesti jonkinlainen painepumppu, joka vetää renkaan sisään ja sulkee luukun... Koska telineet oli alhaalla nousun jälkeen, syynä on pumpun energian katoaminen, mutta koska syitä putoamiseen on uskottavasti vain yksi, syynä on sähköjen katoaminen...

        Herra Jumala mies... Lue tuo 15:07 kirjoitettu juttu, sillä se on suoraan Dreamlinerin tiedoista kopioitu. Ja nyt ei oltu laskemassa telineitä vaan nostamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa yläpuolella sinulle kerrotaan että Dreamlinerin laskutelineet toimii sähövirralla ja virran tuottaa koneen moottorit. Jos moottoreissa ei ole tehoja, ei laskutelineet mene sisään.

        2010

        On ollut hyvin tehoja kiitoradalla ja alku nousuun,
        laskutelineet olisi otettu sisään sekunneissa lähdöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syystä tai toisesta moottoreista katosi tehot, asiaa on turha vängärä kun mustalaatikot tutkitaan syy löytyy varmaasti, kyseessä voi olla inhimillinen virhe tai isompi moottori puolen vika, sähköt vain hävisivät, se maksoi yli 200 ihmwiswn hengen. by NumBall

        Ei välttämättä selviä mitään mustista laatikoista. Tämä voi olla ihan ohjelmistovirhe. Ei vikaa lentäjissä, moottoreissa, polttoaineessa eikä missään muussakaan perinteisessä syyllisessä.
        Näen tässä mahdollisuuden, että koneen elektroninen hallinta on mennyt sekaisin. Tämä on valmistajan eka täysin elektronisesti toteutettu ohjaus. Lentäjän komennot menevät tietokoneelle, joka välittää ne digitaalista väylää toisille tietokoneille, jotka ohjaavat moottoreita ja siivekkeitä. Jos jokin näistä on seonnut, ei lentäjän käskyt yksinkertaisesti mene toteutukseen ja kone tekee mitä tekee. Mahdollisesti koneen ohjausjärjestelmä ei edes tunnista olleensa epäkunnossa ja näin musta laatikko ei kerro totuutta.


    • Anonyymi

      ei pidä kuljettaa paljon väkeä kerrallaan
      jakaa pienkoneita yksilöille

      • Anonyymi

        kun yksi putoaa, se on vähemmän kuin kaikki putoaa


    • Anonyymi

      turvallinen teknologia ympärillämme

    • Anonyymi

      Boeing 787 on hyvä kone ja tämä oli ensimmäinen paha onnettomuus, taisi olla valmistettu 2014? Ja samalla toimitettu Air India?
      Boeing ja Airbus parhaita matkustajakoneita!

    • Anonyymi

      Millä tavalla tämä liittyy pattayan matkailuun? Hyvä, että Suomessa viihdytään näin kesäkuukausina.

      • Anonyymi

        Aika moni matkustaa Thaimaahan lentäen, mutta aika harva kertoo Thaimaan matkailupalstalla siitä kuinka hampaat menee huonoon kuntoon Vantaalla laihduttaessa.


    • Anonyymi

      Kotiasiantuntijana sanon, että lentokone ei päässyt perille ja että se putosi tonttiin.

    • Anonyymi

      On tullut uusi video samasta ensimmäisestä mutta tämä on alkuperäinen kuvattu video, se ensimmäinen on toisella kameralla kuvattu tästä alkuperäisestä ja
      terävämmästä kuvasta näkyisi RAT (Ram Air Turbine)
      Koneen pohjasta ulos,
      emergency power mittareilla, hydronics ym.
      Viittaisi dual engine failure?
      Fuel? Mechanical?
      Koneen peräosa on kuvissa ja siellä "Black box(es)" (Oranssi) On löydetty.

      • Anonyymi

        Kone oli noustessaan raskas kun 7000 kilometrin lennolle varattu polttoainesatsi oli kyydissä.
        Kapteenihan sanoi viimeisiksi sanoiksi että menetämme työntövoimaa joten lienee selvä että kyse oli työntövoiman (konetehojen) menettämisestä. Selvinnee aika nopeasti miksi, jos boksit on saatu talteen, koska samoja koneita on yli tuhat maailmassa ja halutaan nopeasti tietää vastaus tai sitten koneet on otettava tutkimuksiin.
        Yhdessä turmassa konetehojen menetys johtui kuravedestä, jota oli päässyt maanalaiseen polttoainesäiliöön, kun uusittiin säiliön liitoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone oli noustessaan raskas kun 7000 kilometrin lennolle varattu polttoainesatsi oli kyydissä.
        Kapteenihan sanoi viimeisiksi sanoiksi että menetämme työntövoimaa joten lienee selvä että kyse oli työntövoiman (konetehojen) menettämisestä. Selvinnee aika nopeasti miksi, jos boksit on saatu talteen, koska samoja koneita on yli tuhat maailmassa ja halutaan nopeasti tietää vastaus tai sitten koneet on otettava tutkimuksiin.
        Yhdessä turmassa konetehojen menetys johtui kuravedestä, jota oli päässyt maanalaiseen polttoainesäiliöön, kun uusittiin säiliön liitoksia.

        Kapteenin viimeiset sanat: Mayday! Ei työntöä, menetämme voimaa, ei pysty nousemaan.


    • Anonyymi

      Ilman ulkona olevia telineitä ja RAT varavoimaa, koneen liitoluku olisi ollut korkeampi ja se olisi liitänyt 200m aloituskorkeudelta n. 1,8 kilometriä pidemmälle.

      Tiedä sitten olisiko siitäkään huolimatta löytynyt pakkolaskulle parempaa paikkaa, maantietä tms. ja oliko lopputuloksen kannalta mitään merkitystä. Kaikki tapahtui vaan liian nopeasti.

      Mutta yksityiskohta joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        Harmi että et lentänyt tuota konetta...


      • Anonyymi

        Hudson jokeen onnistuneen pakkolaskun tehnyttä kapteenia koetettiin syyllistää siitä, että miksi hän ei heti lintuihin osuman jälkeen suunnannut lähimmälle kentälle.
        Tutkimusten jälkeen kävi ilmi että hän toimi täsmälleen oikein ja tarkistuslistan mukaan, etsivät vikaa ja koettivat käynnistää moottoreita uudelleen ja kun ne ei onnistuneet, hän teki päätöksen jokeen laskeutumisesta.
        Simulaatioissa kävi ilmi, että jos hän olisi pienenkään viiveen jälkeen yrittänyt suunnata lentokentälle, niin kone olisi pudonnut kaupunkiin ja kaikki matkustajat olisi kuolleet. Nyt ei kuollut yksikään. Kukaan kuulemisen koelentäjistä ei selviytynyt simulaatiosta.

        Matkustaja kertoi lehtihaastettelussa:

        "Olimme todella onnekkaita saadessamme kapteeni Sullenbergerin lentäjäksemme",
        lennon 1549 matkustaja Higgins kertoi. "Mies oli aivan uskomaton.
        Kaiken jälkeen hän oli niin nöyrä ja hämmästynyt, että kaikki häntä niin syvästi kiittivät ja ihailivat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hudson jokeen onnistuneen pakkolaskun tehnyttä kapteenia koetettiin syyllistää siitä, että miksi hän ei heti lintuihin osuman jälkeen suunnannut lähimmälle kentälle.
        Tutkimusten jälkeen kävi ilmi että hän toimi täsmälleen oikein ja tarkistuslistan mukaan, etsivät vikaa ja koettivat käynnistää moottoreita uudelleen ja kun ne ei onnistuneet, hän teki päätöksen jokeen laskeutumisesta.
        Simulaatioissa kävi ilmi, että jos hän olisi pienenkään viiveen jälkeen yrittänyt suunnata lentokentälle, niin kone olisi pudonnut kaupunkiin ja kaikki matkustajat olisi kuolleet. Nyt ei kuollut yksikään. Kukaan kuulemisen koelentäjistä ei selviytynyt simulaatiosta.

        Matkustaja kertoi lehtihaastettelussa:

        "Olimme todella onnekkaita saadessamme kapteeni Sullenbergerin lentäjäksemme",
        lennon 1549 matkustaja Higgins kertoi. "Mies oli aivan uskomaton.
        Kaiken jälkeen hän oli niin nöyrä ja hämmästynyt, että kaikki häntä niin syvästi kiittivät ja ihailivat"

        Leffassa tarkka kuvaus törmäyksestä ja pakkolaskusta sekunnilleen
        https://www.youtube.com/watch?v=wLdNcFlkYSY&ab_channel=HugoLapointeDiGiacomo


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Hudson jokeen päätynyt US Airwaysin lento 1549 oli sikäli Air India 171 lentoa onnekkaampi, että US Airwaysin kone ehti kiivetä lähes kilometrin korkeuteen.

      Kone oli siinä vaiheessa jo aerodynaamisesti sileä joten sen liito-ominaisuudet olivat parhaimmillaan. Se pysyikin törmäyksen jälkeen ilmassa vielä 4 minuttia, jonka aikana kone eteni 15 kilometriä.

      Air India 171 lento kesti noususta pakkolaskuun noin 30 sekuntia ja se ehti 160-200 metrin korkeuteen.

      Lisäksi US Airwaysin onnettomuuskoneen moottorit pysyivät käynnissä tyhjäkäynnillä, jolloin ne tuottivat ohjaukseen yms. tarvittavan energian eikä ulkoista jarruttavaa RAT varavoimakonetta tarvittu.

      • Anonyymi

        Tästäkin on tehty elokuva. Lento 143.

        "Boeing 767-233, rekisteritunnus C-GAUN) loppui polttoaine 12 000 metrin korkeudessa suurin piirtein puolimatkassa. Miehistö teki onnistuneen pakkolaskun Gimlin entisen lentotukikohdan kiitotielle Manitobaan"

        Polttoaineen tankkaus petti kolmeen kertaan. Tankkauslaitteen ja itse koneen polttoainemittarit oli epäkunnossa ja tankkaajilla meni paunat ja kilot sekaisin, kuin myös mittatuloksen tarkastajilla.

        Lentäjät alkoivat etsiä koneen hätätapauskäsikirjasta ohjeita, miten tulisi menetellä, jos molemmat moottorit sammuvat. Tällaista ohjetta ei ollut, eikä vastaavaa ollut aikaisemmin yritetty edes simulaatiossa.

        Onnistuneesta hätälaskusta oli pitkälti kiittäminen Bob Pearsonin pitkää purjelentokokemusta.
        Tapauksen jälkeen molempien moottoreiden menettämistä testattiin simulaatioissa. Kukaan ei onnistunut ensiyrityksellä suorittamaan onnistunutta pakkolaskua.
        Vuonna 1985 Kansainvälinen ilmailujärjestö Fédération Aéronautique Internationale palkitsi molemmat lentäjät poikkeuksellisesta ilmailutaidosta Diploma for Outstanding Airmanship'illä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider


      • Anonyymi

        Hyvä elokuva tapahtuneesta Sully, Tom Hanks


    • Anonyymi

      "Millä tavalla tämä liittyy pattayan matkailuun?"

      Tämän palstan asiantuntijoiden mukaan kaikki liittyy Pattayan matkailuun. 😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁

    • Anonyymi

      En osallistu Sisäpiirin apinoiden Pattayan rakkaiden kotiasiantuntijoiden bablaan, mutta kerron että kiinnostuneille on paljon katseltavaa asiantuntijoiden toimesta ladattuna juutuupiin.

      • Anonyymi

        Sinun maailmasi onkin Suomi24 ja juutuupi.


      • Anonyymi

        Siellä sinun juutuubissakin keskustellaan paljon niiden videoiden alapuolella.
        Kerrothan pian taas mitä kuuluu hampaillesi ja vaimon hampaille, niin päästään aitoon matkailutunnelmaan! https://aijaa.com/kcBbzi Vaikka varmaan oli edulliset nuo uudet legot, niin ne näyttää hieman liian suurilta. Oletko varma ettei ne ole hevosen tekohampaat?


    • Anonyymi

      Molemmat mustat laatikot on löytynyt, mutta sen lisäksi lentoturman tutkijoilla voi olla poikkeuksellisesti käytössä myös matkustamotallenteita.

      Useampi matkustaja on varmasti kuvannut nousun aikana videota, ehkä pakkolaskuun asti. Jos puhelimien muistipiirejä on vaan ehjänä, niin tutkijoilla on käytössä harvemmin saatavilla olevaa materiaalia. Ja vaikkei siitä olisikaan hyötyä onnettomuuden syyn selvittämisessä, niin jotain muuta hyötyä lentoturvallisuuden parantamiseksi saattaa silti olla? Esim. pakkolaskuasento, tuolit, vyöt, evakuointi tms.?

    • Anonyymi

      Useita menehtyi rakennuksessa maassa, kaikki paitsi yksi koneessa, on lone survivor.
      Harvinaista, astui ulos koneesta ja käveli ulkona matkalla sairaalaan.
      Uskomatonta.

      • Anonyymi

        Hieman ihmetyttää tuon miehen kohtalo ja tarina, että hän poistui koneesta ja alueelta ennen liekkejä sekä että poltti vain kätensä, mutta videon mukaan lieskat löi heti kun kone törmäsi maahan.

        Toinen juttu että istui hätäuloskäynnin kohdalla, mutta lippunsa mukaan ei.

        Ristiriitainen tieto kotiasiantuntijoilta että koneen sähköntuotto olisi tullut päämoottoreista, vaan se tuli koneen alla olevasta "Tuulivoimalan" toimintaperiaatteella olevasta, joka ulisi kuin pienkone.

        Taisiko käydä niin että kaikki enemmän sähköä tarvitsevat toiminnat oli poissa käytöstä.

        Mustat laatikot antavat vastauksen ilmeisesti kaikkiin asioihin.

        Esitetty ajatuksia miten turvallisuutta voitaisiin parantaa hätälaskuihin, voisiko ehkä olla avuksi jotain samankaltaista kuin autojen turvatyynyt, tukevammat istuimet, jopa ohjaamoon heittoistuimet kuten sotasuihkareissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman ihmetyttää tuon miehen kohtalo ja tarina, että hän poistui koneesta ja alueelta ennen liekkejä sekä että poltti vain kätensä, mutta videon mukaan lieskat löi heti kun kone törmäsi maahan.

        Toinen juttu että istui hätäuloskäynnin kohdalla, mutta lippunsa mukaan ei.

        Ristiriitainen tieto kotiasiantuntijoilta että koneen sähköntuotto olisi tullut päämoottoreista, vaan se tuli koneen alla olevasta "Tuulivoimalan" toimintaperiaatteella olevasta, joka ulisi kuin pienkone.

        Taisiko käydä niin että kaikki enemmän sähköä tarvitsevat toiminnat oli poissa käytöstä.

        Mustat laatikot antavat vastauksen ilmeisesti kaikkiin asioihin.

        Esitetty ajatuksia miten turvallisuutta voitaisiin parantaa hätälaskuihin, voisiko ehkä olla avuksi jotain samankaltaista kuin autojen turvatyynyt, tukevammat istuimet, jopa ohjaamoon heittoistuimet kuten sotasuihkareissa.

        Tässä tapauksessa propellilla toimivan apugeneraattorin laukaisu on tapahtunut siksi että kone menetti konetehojen myötä virtansa.

        "Dreamlinerin V1 -nopeus eli lentoonlähtönopeus on 140–170 solmua (161–196 mph). Tämä nopeus edustaa pistettä, josta ei ole paluuta, jossa keskeytettyä lentoonlähtöä ei enää pidetä turvallisena"

        Eli noin 290kmh oli nopeutta noustessa.

        Pelastunut taisi pelastua siksi että kone meni osiin ja hän sattui olemaan siinä kohtaan mihin ei osunut mikään, ei edes lieskat. 911 tapauksessa muutamia kaivettiin "taskuihin" jääneenä elossa raunioista, vaikka yhdessä tornissa oli massaa 500.000 tonnia eli 500 miljoonaa kiloa.
        Massan iskuvoimasta kertoo se että maan alla roihusi tuhansien asteiden tulipaloja vielä kuukausia iskujen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa propellilla toimivan apugeneraattorin laukaisu on tapahtunut siksi että kone menetti konetehojen myötä virtansa.

        "Dreamlinerin V1 -nopeus eli lentoonlähtönopeus on 140–170 solmua (161–196 mph). Tämä nopeus edustaa pistettä, josta ei ole paluuta, jossa keskeytettyä lentoonlähtöä ei enää pidetä turvallisena"

        Eli noin 290kmh oli nopeutta noustessa.

        Pelastunut taisi pelastua siksi että kone meni osiin ja hän sattui olemaan siinä kohtaan mihin ei osunut mikään, ei edes lieskat. 911 tapauksessa muutamia kaivettiin "taskuihin" jääneenä elossa raunioista, vaikka yhdessä tornissa oli massaa 500.000 tonnia eli 500 miljoonaa kiloa.
        Massan iskuvoimasta kertoo se että maan alla roihusi tuhansien asteiden tulipaloja vielä kuukausia iskujen jälkeen.

        Mihin perustat apugeneraattorin laukaisun, se propelli pyörii koneen alla koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat apugeneraattorin laukaisun, se propelli pyörii koneen alla koko ajan.

        Ei pyöri vaan se on kotelossa niin kauan kuin se otetaan esiin tai se tulee automaattisesti esiin.

        "Videolla näet eräänlaisen ulkoneman lentokoneen vatsassa koneen alla, harmaan pisteen. Tuo pieni harmaa piste on RAT", Scheibner sanoi uudessa videossa, joka julkaistiin YouTubessa.

        Hän viittasi ram-ilmaturbiiniin (RAT), laitteeseen, joka on suunniteltu ottamaan automaattisesti käyttöön, jos molemmat moottorit epäonnistuvat tai jos ilma-alus menettää kaikki hydrauliset tai sähköjärjestelmät.

        "Tämä on visuaalinen vahvistus, että RAT tuli käyttöön", hän sanoi"
        https://economictimes.indiatimes.com/news/new-updates/air-india-crash-mystery-deepens-us-navy-top-gun-captain-steve-points-to-rat-that-may-explain-what-exactly-went-wrong/articleshow/121873346.cms?from=mdr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat apugeneraattorin laukaisun, se propelli pyörii koneen alla koko ajan.

        Propelli ei pyöri kuin propellipään hatussa, luulee paljon, mutta ei tiedä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Propelli ei pyöri kuin propellipään hatussa, luulee paljon, mutta ei tiedä mitään.

        Pasanen oli nuorempana melkoinen naistenmies, joka iski pankkineitejä yhtä hyvin kuin karkkikauppiaita. Sarjahässijäksi nimittelivät häntä kateelliset.
        https://aijaa.com/FThGtq


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pasanen oli nuorempana melkoinen naistenmies, joka iski pankkineitejä yhtä hyvin kuin karkkikauppiaita. Sarjahässijäksi nimittelivät häntä kateelliset.
        https://aijaa.com/FThGtq

        Eix se ole näitä pankkineitejä iskenyt myöhemminkin, päätellen mustista silmistä ja puuttuvista hampaista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pasanen oli nuorempana melkoinen naistenmies, joka iski pankkineitejä yhtä hyvin kuin karkkikauppiaita. Sarjahässijäksi nimittelivät häntä kateelliset.
        https://aijaa.com/FThGtq

        Ei tee kovin hyvää hampaille nuo tikkarit ja on enemmän lasten juttu. Ei ihme että Pasaselta meni hampaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eix se ole näitä pankkineitejä iskenyt myöhemminkin, päätellen mustista silmistä ja puuttuvista hampaista?

        Pasanen kertoi hoitaneensa parisuhdettaan paremmin kuin muut ja oikealla tavalla, välillä myös vasemmalla, kun oikea väsyi.


    • Anonyymi

      Ilmaan noususta noin 10 sekuntia ja siinä kohtaa näyttäisi nytkähtävän ja menettäneen tehonsa videolla
      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/40cb6d42-d480-4542-9983-8350b8190358

    • Anonyymi

      Eivät tutkijat varmaankaan tule julkaisemaan tietoa, jos koneen molemmat moottorit sammuivat samalla hetkellä, kun Auringosta saapui maapallolle raju energiapurkaus. Samalla hetkellä useat sateliitit vaurioituivat avaruudessa. Siitä oli joitain viestejä netissä, mutta eipä taida niitä löytyä enää.
      Lentäjien virheistä ei ole tällä hetkellä mitään näyttöä. Vain typerät jankkaajat jaksavat uskotella itselleen, että tietävät asiat paremmin kuin sadat ammattilentäjät, jotka ovat tapahtumaa kommentoineet netin videoiden perusteella.

      • Anonyymi

        Moottorit voi sammua monestakin syystä. Tietokonevika, mekaaninen vika polttoainesyötössä, sähkövika, vika polttoaineessa ja ehkä jopa hakkerointiakaan ei voida laskea pois.
        Lämpötila oli 40 astetta, mutta sillä ei pitäisi olla vaikutusta mihinkään.


      • Anonyymi

        Tuo tapaturma oli sen verran huolestuttava, ja tapahtui ns. hyvässä kone mallissa, on huolestuttavaa... olisiko näissä euroopan massiivisissa sähkökatkoksissa jotain yhteyttä asiaan, silloinkin valtava määrä tuotettua sähköä vaan katosi, no mustat laatikot asian paljastavat, toivotaan ettei näitä tule lisää, vaikuttaa kovasti lentämisen turvallisuuteen.

        Olisiko jopa mahdollista että ilmaston muutos saa aikaan tuollaista, tämä on spekulaatiota...

        By NumBall


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tapaturma oli sen verran huolestuttava, ja tapahtui ns. hyvässä kone mallissa, on huolestuttavaa... olisiko näissä euroopan massiivisissa sähkökatkoksissa jotain yhteyttä asiaan, silloinkin valtava määrä tuotettua sähköä vaan katosi, no mustat laatikot asian paljastavat, toivotaan ettei näitä tule lisää, vaikuttaa kovasti lentämisen turvallisuuteen.

        Olisiko jopa mahdollista että ilmaston muutos saa aikaan tuollaista, tämä on spekulaatiota...

        By NumBall

        Kun tekniikka pelaa eikä tehdä inhimillisiä virheitä, niin homma toimii ällistyttävän tehokkaasti.
        Oltiin vuosia sitten Kaivarin rannassa katsomassa lentonäytöstä jossa finski esitteli myös sitä uutta konetyyppiä.
        Liiti hiljalleen matalalla kauppatorin suunnalta ja pelipaikalla hanat auki ja lähes pystysuoraan ylöspäin.
        Tosin kone ei ollut raskas polttoaineen eikä muunkaan kuormittamana.
        Luulisi jo tulevan tietoa laatikoiden tallennuksista.

        Ylen pääuutisissa tänään että suomella on tavoitteena vuoteen 2050 mennessä, että liikenteessä ei kuolisi ainuttakaan henkilöä.
        Toki tavoitteita voi asettaa, mutta olisi syytä silloin myös asialle tehdä jotain muutakin kuin voivotella.
        Thaimaassakin on tavoitteita aina juhlapyhinä ja taasen seuraavana juhlapyhänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tapaturma oli sen verran huolestuttava, ja tapahtui ns. hyvässä kone mallissa, on huolestuttavaa... olisiko näissä euroopan massiivisissa sähkökatkoksissa jotain yhteyttä asiaan, silloinkin valtava määrä tuotettua sähköä vaan katosi, no mustat laatikot asian paljastavat, toivotaan ettei näitä tule lisää, vaikuttaa kovasti lentämisen turvallisuuteen.

        Olisiko jopa mahdollista että ilmaston muutos saa aikaan tuollaista, tämä on spekulaatiota...

        By NumBall

        Ilmastonmuutos ilman muuta pudottaa lentokoneet taivaalta. Näkeehän sen täällä nyt juhannuksenakin, ilmasto on niin kylmä, että linnutkin putoaa taivaalta. Mutta eipähän tule Possollekaan hiki, toisin kuin Hua Hinissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastonmuutos ilman muuta pudottaa lentokoneet taivaalta. Näkeehän sen täällä nyt juhannuksenakin, ilmasto on niin kylmä, että linnutkin putoaa taivaalta. Mutta eipähän tule Possollekaan hiki, toisin kuin Hua Hinissä.

        Käsittämättömän negatiivinen tämä henkilö, tuskin ainuttakaan ystävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastonmuutos ilman muuta pudottaa lentokoneet taivaalta. Näkeehän sen täällä nyt juhannuksenakin, ilmasto on niin kylmä, että linnutkin putoaa taivaalta. Mutta eipähän tule Possollekaan hiki, toisin kuin Hua Hinissä.

        Ja taas possottelua, kuten sanoin ajatus oli spekulaatiota tosin ei ihan perusteetonta, kukaan tiedä mitä ilmastonmuutos tuo tullessaan, ilmakehän tarkoitus on suojella maapalloa vaikkapa auringosta tulevilta energiapurkauksilta, uv-säteilyltä, euroopan massiivinen sähkökatkos johtui juuri tästä, valtava määrä sähköenergiaa vaan katosi verkosta, tämä sai järjestelmän epästabiiliin tilaan joka downloadasi koko järjestelmän, ja sähköt katosivat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tekniikka pelaa eikä tehdä inhimillisiä virheitä, niin homma toimii ällistyttävän tehokkaasti.
        Oltiin vuosia sitten Kaivarin rannassa katsomassa lentonäytöstä jossa finski esitteli myös sitä uutta konetyyppiä.
        Liiti hiljalleen matalalla kauppatorin suunnalta ja pelipaikalla hanat auki ja lähes pystysuoraan ylöspäin.
        Tosin kone ei ollut raskas polttoaineen eikä muunkaan kuormittamana.
        Luulisi jo tulevan tietoa laatikoiden tallennuksista.

        Ylen pääuutisissa tänään että suomella on tavoitteena vuoteen 2050 mennessä, että liikenteessä ei kuolisi ainuttakaan henkilöä.
        Toki tavoitteita voi asettaa, mutta olisi syytä silloin myös asialle tehdä jotain muutakin kuin voivotella.
        Thaimaassakin on tavoitteita aina juhlapyhinä ja taasen seuraavana juhlapyhänä.

        Thaimaassa on syytäkin olla tavoitteita liikenteeseen, siellä kuolee edelleenkin yli 10x määrä ihmisiä tienpäälle kuin suomessa, vaikka tilasto suhteutetaan väkilukuun.

        Olen ollut kaksi kertaa floridassa lentonäytöksessä, siellä oli us airforcen lentonäytös 2000 luvun alussa, lippu maksoi 40usd, ja oli uskomaton, se kesti neljä tuntia... ja mukana oli iso osa heidän kalustoaan hävittäjiä, taitolentoryhmiä, tankkauskoneita yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Thaimaassa on syytäkin olla tavoitteita liikenteeseen, siellä kuolee edelleenkin yli 10x määrä ihmisiä tienpäälle kuin suomessa, vaikka tilasto suhteutetaan väkilukuun.

        Olen ollut kaksi kertaa floridassa lentonäytöksessä, siellä oli us airforcen lentonäytös 2000 luvun alussa, lippu maksoi 40usd, ja oli uskomaton, se kesti neljä tuntia... ja mukana oli iso osa heidän kalustoaan hävittäjiä, taitolentoryhmiä, tankkauskoneita yms.

        Oliko oma kalustosi siihen aikaan vielä uskomaton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko oma kalustosi siihen aikaan vielä uskomaton?

        Kannattaisko kiinnittää huomiota sinun ihan omiin ongelmiisi, ressukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko oma kalustosi siihen aikaan vielä uskomaton?

        Uskomaton sääpallo kojelentäjän käsittelyssä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3792
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      59
      2379
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2286
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2193
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1287
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1237
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      68
      1129
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      123
      1108
    Aihe