Silmät kannataa tarkistutta aikajoin. silmänpaineet, normaali lukema mielellään alle 22, toki stressi vaikuttaa joskus ja miitausvieheet. jos lähentelee kolmeakymppiä , tai on 30, on liian paljon. lisäksi eriasteiset verkkokalvon sairaudet, sarveiskalvon tilanne, kuivasilmäisyys, niihin paneutua tarvittaessa. aivoperäiset häiriört näössä ovat myös mahdollisia, aivolisäkkeen liikakasvu esimerkiksi aiheuttaa näköhäiriöirä, koska sivuaa näköhermoa. mikäli silmiä on opetoitu, prk, lasik, on tilenne hämäränäön suhtgeen hieman erilainen joillakin, joten sekin on hyä mainita silmälääkärille, mikäli läääkäri ei silmän pinnasta operaatiuota hoksaa(tai muuten tiedä, onko informoitu esim). karsastus hyvä hoitaa tarvittessa ajoissa, prismalaseista on näyttöä monenlaista. hajataitteisuus myös, sitä esiintyy varsin usein, kuten karsastustakin, jonkin asteista. vanhuuden mittaan tahtoo esiintyä viher ja harmaakaihea, niissä taasen omanlaisensa leikkaushoito toki, mutta nekin voivat joissain tapauksissa uhata näkökykyä, aivan kuten kakkostyypin diabeteksen aiheuttama retinopatia. mikäli on diabeetikko, niin sekin kannattaa huomioida, kuten silmänpaineet, sillä diabetes voi joillakin lisätä silmänpaineen kohoammisen ja retinopatian riskiä.
näkökykyyn vaikuttavista asioista
6
445
Vastaukset
- Anonyymi
Lyhennetty, selkokielinen versio:
Silmäsairauksia on monia erilaisia. Silmät kannattaa tarkistuttaa silmälääkärillä säännöllisesti, jotta ongelmat havaitaan ajoissa ja tarvittavat hoidotkin voidaan aloittaa mahdollisimman pian. - Anonyymi
näinhän se toki on, mutta tuossa oli lyhyehkö ja ytimekäs kirjoitus silmähommista, silmien sairauksista.
- Anonyymi
Puolisollani silmänpaineen reagointirajaksi ilmoitettiin 30, joten ylläoleva kirjoitus ei pidä paikkaansa. Paineiden määrä on henkilökohtainen, riippuen onko silmässä sairauksia. Itselläni reagointiraja on 16.
- Anonyymi
eipä tietenkään, mikään pidä paikkaansa:) aivan höpöjuttuja on kyllä.
- Anonyymi
Minulla on glaukooma ja optikot mitanneet silmänpainettani runsaan vuoden ajan eri silmäasemilla, n. 3-4 kukauden väkein
Arvot pysyneet viitearvoissani eli alle 21.
Olin tyytyväinen, kunnes silmälääkäri mittasi äskettäin ja arvot 25 ja 27.
En ymmärrä, onko optikoiden mittaukset huuhaata? En voi jatkuvasti käydä silmälääkärissä.
Mihin tässä voi luottaa.- Anonyymi
Ihan samalla tavalla, ihan samoilla laitteilla silmänpaineet mittaa sekä optikko että lääkäri.
Silmänpainehan voi etenkin glaukoomapotilailla vaihdella paljonkin vuorokauden aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223047- 402664
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381503- 841350
- 631251
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.125913- 33829
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi29663Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621