Mikä on paras purjehdusreitti Helsingistä - Turkuun?
helsinki -turku
10
8749
Vastaukset
- Kaptah
No se varmaan riippuu aika paljon veneestä ja siitä mitä matkalta hakee. Toisille se voi olla vaikka Tallinnan kautta Utöseen ja siltä sisään Turkuun. Itse ajattelin ajella pääsääntöisesti veneilyn runkoväylää saariston suojassa, mutta mahdollisesti Porkkalan jälkeen ajaa ulompaa väylää, siis Jussarön kautta. Itse olen lähdössä heinäkuun puolivälissä pienellä perhepurkkarilla. Ajattelin selvitä reissusta viidessä kuudessa päivässä.
- haluat mennä nyt...
Niin takuulla yllätyt! Varsinkin, jos menet Aurajoen suistossa sijaitsevaan vierasvenesatamaan, kannattaa varautua veneen pesemiseen, nimittäin joessa lilluu kaikenlaista p*skaa. Muuten paikka on ok. Paljon siistimmin selviää vaikkapa Ruissalon kylpylän vierasvenesatamassa.
Itse olen mennyt pari kertaa Porkkalan selän jälkeen sisäreittiä, joka tarjoaa komeita maisemia ja runsaasti tarvittaessa pysähdyspaikkoja. Mukavat lomaetapit saa esim. siten, että pysähtyy ekaksi yöksi Barösundin tienoille (itse olen kyllä joka kerta ollut ankkurissa jossain rauhallisella lahdella), toiseksi yöksi ehtii mukavaan aikaan Hankoon (sisäreitin kivikko vain on idästä tullessa pirullinen kovalla kelillä), kolmas yö esim. Helsingholmenissa tai Gullkronassa, ja sitten onkin jo perillä. Toisaalta jos haluaa vain nopeasti perille, eikä halua pysähdyksiä, matka taittuu huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Kahdella yöpymiselläkin vielä pitkän päivätyön tekijä selviää mainiosti, kunhan kiertää Hangon ulkopuolelta. - H-veneilijä
Terve!
Olen tehnyt tuon reissun oikeastaan kahdessa osassa tämän kesän aikana. Riippuu tietysti kuinka paljon matkaan haluaa aikaa käyttää ja siitä ajaako koneella vai purjein. Viimeviikonloppuna tultiin Hangosta Helsinkiin, purjehdus aika 20h, joskin koneellakin piti ajaa kun tuulet olivat poissa. Mutta kaunista oli=). Päivän päälle tulee matkaa n. 40 mailia ja ulompaa väylää kuljettiin. Taitaa olla mukavampi kun tilaa on enemmän ja näyttivät moottoriveneet käyttävän sitä sisempää. Joskin merituuli olis voinut olla aavistuksen tehokkaampi sisempänä? Puolessa välissä löytyy kyllä satamia joissa yöpyä.
HAngosta taasen Turun suunnalle tehtiin reissu juhannuksena. Tai ei ihan turkuun asti mutta kuitenkin. Hangosta paraisten portille on likimain se 40 mailia, mutta kannattanee yöpyä vaikka Gulkronalla jossain ja sitten airiston kautta kepeesti Turkkusse!
Riippuu tosiaan veneestä ja tuulista, mutta kyllä sen hieman nopeammalla veneellä ja kunnon tuulilla tekee mielellään. Sinnepäin olis taas tarkotus lomalla lähteä, KUN SIELTÄ LÖYTYY SAARISTO!!! - Turkuun
Jos ei aika ole kortilla niin kannattaa kiertää hieman lännempää, Hangosta Kasnäsin ohi (tylsä) Vänöön/ Borstöön tai Jurmoon. Sieltä pohjoiseen Aspön/ Birsskärin kautta Nauvon- Korppoon välistä Turkkusseen. Gullkronaa en suosittele heinäkuussa vaikka hieno onkin, paikka on tupaten täynnä veneitä (kerran redillä yöpynyt). Helsingholmenissa sama juttu...
- H-veneilijä
... Vaikka Dalskär. Luonnonsatama jolle ei löydy helposti vertaa.
Itse kun en noihin laitureihin mieluusti kiinnity kuin kotisatamassa;)! Päivällä niissä on kiva pysähtyä ja katsella menoa mutta yöt luonnon rauhassa! - Smoo
H-veneilijä kirjoitti:
... Vaikka Dalskär. Luonnonsatama jolle ei löydy helposti vertaa.
Itse kun en noihin laitureihin mieluusti kiinnity kuin kotisatamassa;)! Päivällä niissä on kiva pysähtyä ja katsella menoa mutta yöt luonnon rauhassa!Missäpäin on Dalskär? Muita kauniita luonnonsatamia?
- asdasdasdas
Smoo kirjoitti:
Missäpäin on Dalskär? Muita kauniita luonnonsatamia?
>Missäpäin on Dalskär?
>Muita kauniita luonnonsatamia?
Osta vaikka alkajaisiksi partiolaisten satamakirja.
On vähän kallis, mutta jos luonnonsatamat kiinnostaa niin hintansa väärtti. - sailor
Smoo kirjoitti:
Missäpäin on Dalskär? Muita kauniita luonnonsatamia?
Dalskäriä varten et tarvitse partiolaisten satamakirjaa. Dalskär löytyy merikortista n. 2 NM Gullkronasta itään.
- Koskenhessu
Rannikkoa pitkin,,,Suomi vasemmalla puolella,,,,siis manner
- kotkan.poikii
Se, joka 12 v sitten kyseli, on luultavasti jo Turkuun tiensä löytänyt. Onneksi ei lukenut ohjettasi ja joutunut Kotkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897