Olen 38-vuotias mies, enkä ole koskaan käyttänyt päihteitä – en alkoholijuomia enkä tupakkaa. Haluan puhua asioista suoraan ja ilman kiertelyä, sillä ehkä jollakulla muullakin on samankaltaisia oireita.
Lapsena muistan syöneeni veljeni kanssa noin kilon pussin pehmeitä karkkeja, mikä aiheutti kahden päivän ajan ripulia ja vatsavaivoja.
Myöhemmin, aikuisena, lääkäri epäili IBS:ää (ärtyvän suolen oireyhtymää) ja suositteli välttämään tiettyjä ruoka-aineita. Huomasin, että esimerkiksi etikkaiset maustekurkut tekevät ulosteesta pehmeän ja saavat suoliston tuntumaan rauhattomalta.
Samoin bataatti, mango, taatelit, ohra, hunaja, toffee, kinuski ja suklaapatukat aiheuttavat ärsytystä – aivan kuin makea ei sulaisi kunnolla paksusuolessa. Kuvittele tilanne, jossa nenän voi niistää tyhjäksi nuhassa, mutta paksusuolessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa, että oireet menevät ohi. Jos syön suklaapatukan tai toffeekuorrutetun keksin, kärsin oireista jopa kaksi päivää.
Myös perunalastut ja ultraprosessoidut ruoat ovat minulle täysin poissuljettuja. Jo yksi perunalastu aiheuttaa hikoilua ja pakottaa minut käymään tarpeilla – ainoa ratkaisu tuntuu olevan pecorinojuusto, joka auttaa vatsan normalisoimisessa. Ehkä kyseessä on tärkkelyksen tai lisättyjen sokereiden intoleranssi , tai IBS:n aiheuttama suolistoyliherkkyys? Oireita ei ilmene, jos vältän näitä ruoka-aineita.
**Ruokavalioni sisältää hyviä kuituja**, kuten psylliumia. Muistan, että kuntoilin aktiivisesti ja söin aamulla sämpylän – iltapäivällä olin jo tarpeilla, eli ruuansulatukseni tuntui olevan nopea.
**Magnesium ja kivennäisvesi** vaikuttavat myös merkittävästi: jo pieni määrä kivennäisvettä, joka sisältää magnesiumia, voi aiheuttaa ilmavaivoja ja löysiä ulosteita. Ehkä minulla on herkkyys magnesiumille, mutta en tiedä varmaksi. **Ratiopharmin nesteytysjuoma** saattaa vaikuttaa samalla tavalla – olisiko siinä aineosia, jotka aiheuttavat löysiä ulosteita?
Olen jättänyt ruokavaliostani pois **mausteiset ruoat, kuten kurkuman, chilin ja etikkaiset tuotteet**, sekä **ylirasvaiset ruoat**. Maitohappobakteereita käytän säännöllisesti, mutta **inuliinia vältän**, sillä se aiheuttaa suolistossa käymisreaktion.
**Vatsaoireet vaihtelevat**, ja välillä kaikki on kunnossa, kun taas joskus herkkyys lisääntyy. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Miten IBS-oireet vaikuttavat teidän arkeenne?
Prosessoitu ruoka ja IBS
Anonyymi-ap
0
55
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 646237
- 635639
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1284585- 573909
- 143815
- 323239
- 683009
- 592856
- 702609
- 471960