Vanhempi väki muistaa vielä kotitalousopiston ja vielä vanhempi väki emäntäkoulun. Kotitalousopisto toimi Heinämaantienvarressa ja sen edeltäjä emäntäkoulu Jymynmäellä.
Näissä oppilaat oli naisia joita koulutettiin maatalonemänniksi ja sittemmin lähinnä keittiöhommiin yms.
Moni Orimattilan kundi ajeli rinkiä autolla kasarilla siinä toivossa että saisi opistonnaisia kyytiinsä. Ja moni saikin.
Miettikääs miten rietasta elämää nämä kotoa juuri irtaantuneet naiset viettivätkään Orimattilassa kun oli vapaus eikä sukulaiset olleet kyttäämässä. Siinä alkoi tupakki ja alkoholi maistua. Myös irtosuhteet tulivat kuvioihin mukaan.
Kyllä olen surullinen monen maatalon isännän puolesta joka sai taloonsa emännäkseen naisen joka saattoi olla useammankin Orimattilan kundin kanssa sitä tehnynnä. Maatalon isäntä monesti kunnollinen mies joka odottanut sitä oikeaa ja papin aamenta ja mitä saikaan ... Surullista.
Kotitalousopista / emäntäkoulu
5
350
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ollut yhtään surullista. Nuo ihanat neitoset saivat kokemuksia, joista tykkäsivät.
Monet naiset joutuivat isäntien kanssa avioliitossa vangeiksi ja menettivät vapautensa. Se vasta karseeta oli. - Anonyymi
Kyllä, hellan ja nyrkin väliin navetasta päästyään.
Ruoka pitää olla lämpösenä pöydässä kunhan isännät joutaa tulemaan, haarukat ja veitset oikeassa asennossa ja perunat sopivan kypsiä.
Sehän se vasta onkin mukavaa.
T: Keijo- Anonyymi
Mites sieltä emäntäkoulusta valmistui? Oliko opinnäytetyönä lypsäminen vai nyrkin ja hellan välissä oleminen. Keijo tietää.
T. Pena
- Anonyymi
Ei täällä pärsettä ole tarjolla ollut, vaikka on minkäläisiä kouluja ollut. Kerjuulla melkein on täytynyt käydä, anoa ja ilman olla. Kyllikki on matkassa ollu ja tuo on helpottanut.
- Anonyymi
Mie sain neljältä neidolta ja olin jo silloin suosittu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei91812Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1181176- 891175
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51973Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli225911Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63884Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253756- 81753
- 35699
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42653