täplämonnisista

täplis

eli voisko joku kertoa hiukan täplämonnisen viljelystä? mitä vaatii jne.ja miten tunnistaa sukupuolet?

3

169

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tintsu

Täplämonninen on monnisista helpoiten viljeltävä. Vaatii lajille sopivat olot, voi lisääntyä itsestäänkin seura-akvaariossa. Naaras on kooltaan isompi ja sillä on pyöreämmät rintaevät (toinen edestäpäin), koiras on pienempi ja sillä on tylpemmät rintaevät.

• akvaristi

hei!
      minulla on täplikset kuteneet jo muutamia kertoja nyt tosin en meinaa saada munia talteen kun miljoonakalat kerkee aina ne syödä.
      mielestäni sinun on ensin hankittava hyvä kutupari kaksi sopivankokoista kalaa (mutta tietysti useampi yksilö kun ovat parvikaloja). sitten kankainen poikasallas on hyvä johon munat saa sitten kerättyä talteen kehittymistä varten eikä ne pääse karkuun kun ovat niin pieniä että mahtuvat muovisesta poikasaltaan reistä ulos tietysti voi laittaa sukkahousuista verkon amuovisen altaan ympärille mutta puhtaanapito on hieman hankalampaa (munien kehitys poikaseksi noin 4-6 vrk riippuen veden lämpötilasta). itselläni on poikasallas samassa akvaariossa kuin kutuparini ja muut täplikseni.
      no kun ne aloittavat kutemisen (usein vedenvaihdon jälkeen) naaras kantaa pikkuruisia kellertäviä munia etueviensä välissä ja etsii sopivan paikan johon "liimata" ne niin jonkin ajan päästä irrottelen varovasti munat sormin irti ja tiputtelen ne poikasaltaaseen (ovat muuten melko tahmeita että joutuu joskus pyörittelemään varovasti sormia yhteen jotta irtoaisivat niistä).
      sitten kun ne kuoriutuu alan ruokkia niitä noin 1/4 osa pohjatabletilla jonka muut kalat onneksi syövät osaksi verkonkautta. näin syömätön ruoka ei pääse pilaamaan vettä.
      kun poikaseni ovat noin 1cm kokoisia päästän ne muiden kalojen joukkoon. yleensä ne kasvavat sitten joutuisasti toisten kalojen seassa .
      kerran täplikseni kuti kerralla 60 munaa parinpäivän aikana mutta tyhmyyttäni menin tekemään niille oman tilapäisen kasvatus altaan missä en saanut nitriitti pitoisuuksia hallintaa ja vain neljä poikasta selviytyi kun siirsin ne takas poikasaltaaseen alkuperäiseen akvaarioon.
      mukavia onnistuneita vijelyhetkiä sinulle!

• millia

mä olen taas pikapikaa kunnostanut poikasaltaan kun pariskunta aloittaa kutupörräyksen. Otan 20-litraiseen muovipönikkään akvaariosta veden ja laitan pikkusuodattimen pöriseen akvaarioon, kutupönttöön riittää pelkkä ilmastus ekan päivän ajaksi, muutama kasvi vielä ja voilá. Lisäksi kutupari yleensä villiintyy siitä ilmakivestä ja alkaa välittömästi kutemaan kun siirrän ne pikkupurkkiin.
        Tabiminillä ovat minunkin vauvatäplikseni elelleet ja jos on näyttänyt siltä, että ruokaa jää homehtumaan niin olen lisännyt soppaan muutaman millin poikasen tai kotilon tai pari.
        Kututahti on ollut meillä sellainen 1-2 kutua/kuukaudessa. Luulisi, että täplikset kutee kokolailla varmasti jos:
        -lämpötila 24-26
        -puhdas vesi
        -pH 6,5-7
        -pehmeää vettä
        -pakaste torvimatoja ja vesikirppuja
        -viileän veden lisäyksiä kastelukannulla (sataa, sataa ropisee!)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe