Nyt taisi iskeä tyypillinen vanhan ihmisen ikävä
menneitä muistellessa,
Onko ketään näillä palstoilla vielä elosaa jotka oli noria ja nauttivat nuoren ihmisen ihmeelisestä maailmasta jolloin tulevaisus oli just hakusalla,
vuosina 1955- 1960
jotkut meni ammatti kouluun, tai muihin kouluihin ,
jotkut merille , jotkut ruotsiin, jotkut ympäri suomea eri kaupunkeihin työn perässä,
nyt muistelin sitä nuoruutta jolloin tapasin kivoja ihmisiä tanseissa,
siihen aikaan me etsimme kumppania itselle
vaikka maaltamuutto murros oli käynnissä kouluineen ym . työpaikoineen,
nyt kysymys kuuluu :
onkohan joku noista nuorista ihmisistä vielä elossa noilta vuosilta ,
itselle tuli mieleen eräs henkilö, joka oli katsonu minut omakseen , mutta hänen ikäväkseen hän lähti ammattikouluun eri paikkaunnalle, ja minä sillä aikaa löysin toisen , jonka kanssa menin myös naimisiin,
mutta muistan sen kun oli häämme niin tämä henkilö tuli kuokkavieraaksi häihimme, ja näytti kuinka pettynyt hän oli kun en ollu odottanu häntä,
nyt puolisoni on kuollu,
ja usein tulee tämä henkilö mieleen kysymyksineen, onkohan hän vielä elossa,
minkälainen elämä hänellä on ollu näitten 60 vuosen aikana,
olisi mielenkiintoinen juttu jos luoja antaisi vielä tavata menneisyyden ihmisen ,
olisi mielenkiintoista menneisyyden muistot
jos
on muitaki vanhuksia elossa
jotka haluavat muitella nuoruuttaan ,
nyt on nyt
ja
olemme vanhuksia
elämä loppusuoralla
on vain menneisys ilonamme !
IKÄVÄ !
12
113
Vastaukset
- Anonyymi
Elämä riisuu vanhaa ihmistä armotta,
kaikki tärkeät elämään vaikuttaneet ihmiset ovat jo taivaankodissa,
aina vain vähemmäksi käy ulkopuoliset ihmissuhteet, se on hyvin surullista ,
vaikka itse olen luontaaltani ollu yksin viihtyvä, mutta ainahan on ollu kuitenki jonkinlainen lähipiiri olemassa,
mutta nyt se lähipiiriki on kuollu ja osa hävinny maailman tuuliin,
olen yksin,
ja sekös nyt hämmentää loppuelämääni,
en kertakaikkiaan ole näin yksinäisyyteen tottunu näitten nuoruuden aikojeni , olihan kymmenien vuosien työelämä ja ystäviä pilvin pimein mutta ne kaikki on nyt kadonneet suurin osa kuolleet
nyt kyselen itseltäni
mitä nyt , miten mun loppuelämäni muodostuu, kun voimat ja hoksottimet heikkenevät,
tänään on ollu hyvin työteliäs päivä mutta mitä on huomenna entä ensi viikolla,
mä kuolen ikävään yksin ! - Anonyymi
Seki harmittaa aivan hirveesti
ne menneisyyden ihmiset siis ihanat koulukaverit ym sen ajan nuoret ovat kaikki kuolleet, en tiedä ketään olevan elossa,
eräski kuoli kauan sitten vaikka oli menestyny yrittäjä, tuhkansa hän oli halunnu siroteltavan meidä paikkaunnan omaan jokeen jossa me vieteiin lapsuus ja nuoruus, ja monta monta muuta tiedä pois nukkuneen, nyyyyh, - Anonyymi
Vuonna 1960 minä menin vasta kansakouluun.
1950-lukua muistan kyllä, pihaleikkejä ja kuinka mummu hoiti meitä lapsia, vanhempien ollessa työssä. Muistan perunoiden, herneiden ja ilm. kaalin- ja porkkanoidenkin myyjämiehen, joka hevoskärryillä ajoi pihallemme ja me lapset juoksimme rappuihin huutamaan: "pee-ru-noi-taaaa!"
Muistan kuinka mummun kanssa kesäisin lähdimme hänen kotikylälleen. Junamatkat muistan ja kuinka laskimme junan ikkunasta näkyviä lehmiä. Ja mummun ruisleipäeväät: kinkkua ja kurkunsiivuja "voipaperissa", muistan vieläkin sen tuoksun.- Anonyymi
Olet huomattavasti nuorempi, vielä olet alle kahdeksankymppinen,
olet jotain seitenkymppinen ,
ilmeisesti ikäiseni ovat jo kuolleet,
höh, olen ilmeisesti yksin maailmassa sen ajan ihmisitä ,
nyt mietinki yksikseni mihin instanssiin otan yhteyttä saadakseni jonkin yhteisön vanhuuteni turvaksi ,
ihmisellä kun on tarve kuulua joukkoon ja minun jokko on kulleet harmillista melkein kaikki huomattavasati minua nuorempana, minä vanha fossiili elän kai ikuisesti maanpäällä, harmillista kun ei saman ikäsiä näy missään, vain nuorempia, tuntemattomia kyllä juokseet kadut ja kaupat pullollaan,
taidan olla jo kummajainen näky soopailureissuillani, höh, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nyt mietinki yksikseni mihin instanssiin otan yhteyttä saadakseni jonkin yhteisön vanhuuteni turvaksi ,
ihmisellä kun on tarve kuulua joukkoon ja minun jokko on kulleet harmillista melkein kaikki huomattavasati minua nuorempana, minä vanha fossiili elän kai ikuisesti maanpäällä, harmillista kun ei saman ikäsiä näy missään, vain nuorempia, tuntemattomia kyllä juokseet kadut ja kaupat pullollaan,
taidan olla jo kummajainen näky soopailureissuillani, höh,Jooo ja alottajan kaipaamia nuoruuden kaverit ovat varmasti kaikki jo mullan alla taivaallisissa tansseissa enkeleittensä kanssa, ei niitä enään elävänä maanpäältä varmastikkaa löydy,
harmillista alottajalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
taidan olla jo kummajainen näky soopailureissuillani, höh,Täytän tänä kesänä 72.
Minulle soitettiin kerran täältä Helsinki Missiosta ja juttelimmekin aika pitkään.
Täältä voi saada monenlaista apua, auttavat muitakin kuin helsinkiläisiä. Kehoittivat ottamaan yhteyttä:
https://www.helsinkimissio.fi/
* - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytän tänä kesänä 72.
Minulle soitettiin kerran täältä Helsinki Missiosta ja juttelimmekin aika pitkään.
Täältä voi saada monenlaista apua, auttavat muitakin kuin helsinkiläisiä. Kehoittivat ottamaan yhteyttä:
https://www.helsinkimissio.fi/
*Tässä "Apua ja tukea senioreille":
https://www.helsinkimissio.fi/hae-apua/senioreille/
* - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä "Apua ja tukea senioreille":
*Mielenkiintoista ,
muttakun on noita huomattavasti vanhempi lähes yhdeksänkymppinen
onko näin vanhoille jotain kaveri apua, siis kun kaikki entiset ystävät ovat kuolleet,
jälkeläiset on, mutta he elää omaa elämäänsä, korkeentaan kysyy
puhelimella olenko kunnossa ja elossa miten päivä on menny,
en kyllä ittekkää oikein tiedä mikä näin vanhalle ihmiselle olisi edes jotenki samaa kuin entiset ystävät ja työkaverit,
oma puoliso on kuollu, en kaipaa puolisoa vaan kaveria tai ystävää kuten ennenki oli kaverit ja ystävät automaattisesti olemassa , - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista ,
muttakun on noita huomattavasti vanhempi lähes yhdeksänkymppinen
onko näin vanhoille jotain kaveri apua, siis kun kaikki entiset ystävät ovat kuolleet,
jälkeläiset on, mutta he elää omaa elämäänsä, korkeentaan kysyy
puhelimella olenko kunnossa ja elossa miten päivä on menny,
en kyllä ittekkää oikein tiedä mikä näin vanhalle ihmiselle olisi edes jotenki samaa kuin entiset ystävät ja työkaverit,
oma puoliso on kuollu, en kaipaa puolisoa vaan kaveria tai ystävää kuten ennenki oli kaverit ja ystävät automaattisesti olemassa ,n niin tietenki omaa puolsioa tietenki kaipaan, puolisohan on aivan eri asia kuin kaverit,
mutta hän on haudassa ei hänestä ole enään kaveriksikaa, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä "Apua ja tukea senioreille":
*Meinaatko että kaikki vanhat asuu helsingissä?
Kuka kaipaa enää jotain missioita, kaveria tuossa eräs kaipailee,
Mistä sais suoran linkin Jumalalle, kun tuntuu ettei kukaan kuule! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko että kaikki vanhat asuu helsingissä?
Kuka kaipaa enää jotain missioita, kaveria tuossa eräs kaipailee,
Mistä sais suoran linkin Jumalalle, kun tuntuu ettei kukaan kuule!Tuollahan lukee, että auttavat ympäri Suomen, vaikka nimi on "Helsinki missio".
Ja seniori-sivulla kerrotaan mm. kaveri-tuesta. Sieltä tullaan esim. ulkoilemaan vanhuksen kanssa.
Ainahan sinne voi soittaa ja kysyä!
- Anonyymi
Ikävä jatkuu,
vielä en ole keksiny siihen lääkettä,
toivon hartaasti, kuhan kesä tästä vielä tokenee oikeaksi kesäksi,
mun on pakko keksiä jotain piristykseksi,
ainaki puen helle vaatteet ylle jos tulee helteitä,
on se vaihtelua näihin talvi asusteisiin verrattuna, höh,
se on sentään pientä piristystä vanhan elämään, heh,
ehkä jaksan käydä haudalla, tekis mieli viedä nyt orvokkeja
muutama,
seurakunta kyllä vie omat kukkansan ja hoitaa haudan, kun itse en jaksa enään kuin harvoi siellä käymään,
jokunen aika sitten vielä kävin ahkerasti haudalla,
vein kauniita kukkia suranunnan kukkien lisäksi,
mutta kun liikkuminen on menny hankalaksi
en jaksa enään kävellä portilta hudalle asti kuin pätkittäin,
välliin on pakko istahtaa penkille
tai muuten vaan seisoskella että jaksaa ottaa seuraavan askeleen.
tämä kesä on ihana ei ole liian kuuma
vanhuski jaksaa paremmin selvityä päivästä toiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823233
- 922925
- 532182
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201635- 191464
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..81437- 171431
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein181375Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131341Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351305