IKÄVÄ !

Anonyymi-ap

Nyt taisi iskeä tyypillinen vanhan ihmisen ikävä
menneitä muistellessa,

Onko ketään näillä palstoilla vielä elosaa jotka oli noria ja nauttivat nuoren ihmisen ihmeelisestä maailmasta jolloin tulevaisus oli just hakusalla,

vuosina 1955- 1960

jotkut meni ammatti kouluun, tai muihin kouluihin ,
jotkut merille , jotkut ruotsiin, jotkut ympäri suomea eri kaupunkeihin työn perässä,
nyt muistelin sitä nuoruutta jolloin tapasin kivoja ihmisiä tanseissa,
siihen aikaan me etsimme kumppania itselle
vaikka maaltamuutto murros oli käynnissä kouluineen ym . työpaikoineen,

nyt kysymys kuuluu :

onkohan joku noista nuorista ihmisistä vielä elossa noilta vuosilta ,

itselle tuli mieleen eräs henkilö, joka oli katsonu minut omakseen , mutta hänen ikäväkseen hän lähti ammattikouluun eri paikkaunnalle, ja minä sillä aikaa löysin toisen , jonka kanssa menin myös naimisiin,

mutta muistan sen kun oli häämme niin tämä henkilö tuli kuokkavieraaksi häihimme, ja näytti kuinka pettynyt hän oli kun en ollu odottanu häntä,

nyt puolisoni on kuollu,
ja usein tulee tämä henkilö mieleen kysymyksineen, onkohan hän vielä elossa,
minkälainen elämä hänellä on ollu näitten 60 vuosen aikana,

olisi mielenkiintoinen juttu jos luoja antaisi vielä tavata menneisyyden ihmisen ,

olisi mielenkiintoista menneisyyden muistot
jos
on muitaki vanhuksia elossa
jotka haluavat muitella nuoruuttaan ,

nyt on nyt
ja
olemme vanhuksia
elämä loppusuoralla
on vain menneisys ilonamme !

45

381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Elämä riisuu vanhaa ihmistä armotta,
      kaikki tärkeät elämään vaikuttaneet ihmiset ovat jo taivaankodissa,
      aina vain vähemmäksi käy ulkopuoliset ihmissuhteet, se on hyvin surullista ,
      vaikka itse olen luontaaltani ollu yksin viihtyvä, mutta ainahan on ollu kuitenki jonkinlainen lähipiiri olemassa,
      mutta nyt se lähipiiriki on kuollu ja osa hävinny maailman tuuliin,
      olen yksin,
      ja sekös nyt hämmentää loppuelämääni,
      en kertakaikkiaan ole näin yksinäisyyteen tottunu näitten nuoruuden aikojeni , olihan kymmenien vuosien työelämä ja ystäviä pilvin pimein mutta ne kaikki on nyt kadonneet suurin osa kuolleet
      nyt kyselen itseltäni
      mitä nyt , miten mun loppuelämäni muodostuu, kun voimat ja hoksottimet heikkenevät,

tänään on ollu hyvin työteliäs päivä mutta mitä on huomenna entä ensi viikolla,
      mä kuolen ikävään yksin !

• Anonyymi

Seki harmittaa aivan hirveesti
      ne menneisyyden ihmiset siis ihanat koulukaverit ym sen ajan nuoret ovat kaikki kuolleet, en tiedä ketään olevan elossa,
      eräski kuoli kauan sitten vaikka oli menestyny yrittäjä, tuhkansa hän oli halunnu siroteltavan meidä paikkaunnan omaan jokeen jossa me vieteiin lapsuus ja nuoruus, ja monta monta muuta tiedä pois nukkuneen, nyyyyh,

• Anonyymi

Vuonna 1960 minä menin vasta kansakouluun.

1950-lukua muistan kyllä, pihaleikkejä ja kuinka mummu hoiti meitä lapsia, vanhempien ollessa työssä. Muistan perunoiden, herneiden ja ilm. kaalin- ja porkkanoidenkin myyjämiehen, joka hevoskärryillä ajoi pihallemme ja me lapset juoksimme rappuihin huutamaan: "pee-ru-noi-taaaa!"

Muistan kuinka mummun kanssa kesäisin lähdimme hänen kotikylälleen. Junamatkat muistan ja kuinka laskimme junan ikkunasta näkyviä lehmiä. Ja mummun ruisleipäeväät: kinkkua ja kurkunsiivuja "voipaperissa", muistan vieläkin sen tuoksun.

• Anonyymi

Olet huomattavasti nuorempi, vielä olet alle kahdeksankymppinen,
        olet jotain seitenkymppinen ,

ilmeisesti ikäiseni ovat jo kuolleet,
        höh, olen ilmeisesti yksin maailmassa sen ajan ihmisitä ,

nyt mietinki yksikseni mihin instanssiin otan yhteyttä saadakseni jonkin yhteisön vanhuuteni turvaksi ,
        ihmisellä kun on tarve kuulua joukkoon ja minun jokko on kulleet harmillista melkein kaikki huomattavasati minua nuorempana, minä vanha fossiili elän kai ikuisesti maanpäällä, harmillista kun ei saman ikäsiä näy missään, vain nuorempia, tuntemattomia kyllä juokseet kadut ja kaupat pullollaan,
        taidan olla jo kummajainen näky soopailureissuillani, höh,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

nyt mietinki yksikseni mihin instanssiin otan yhteyttä saadakseni jonkin yhteisön vanhuuteni turvaksi ,
        ihmisellä kun on tarve kuulua joukkoon ja minun jokko on kulleet harmillista melkein kaikki huomattavasati minua nuorempana, minä vanha fossiili elän kai ikuisesti maanpäällä, harmillista kun ei saman ikäsiä näy missään, vain nuorempia, tuntemattomia kyllä juokseet kadut ja kaupat pullollaan,

Jooo ja alottajan kaipaamia nuoruuden kaverit ovat varmasti kaikki jo mullan alla taivaallisissa tansseissa enkeleittensä kanssa, ei niitä enään elävänä maanpäältä varmastikkaa löydy,
        harmillista alottajalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytän tänä kesänä 72.

Minulle soitettiin kerran täältä Helsinki Missiosta ja juttelimmekin aika pitkään.

Täältä voi saada monenlaista apua, auttavat muitakin kuin helsinkiläisiä. Kehoittivat ottamaan yhteyttä:

https://www.helsinkimissio.fi/
        *

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä "Apua ja tukea senioreille":
        https://www.helsinkimissio.fi/hae-apua/senioreille/
        *

Mielenkiintoista ,

muttakun on noita huomattavasti vanhempi lähes yhdeksänkymppinen

onko näin vanhoille jotain kaveri apua, siis kun kaikki entiset ystävät ovat kuolleet,

jälkeläiset on, mutta he elää omaa elämäänsä, korkeentaan kysyy
        puhelimella olenko kunnossa ja elossa miten päivä on menny,

en kyllä ittekkää oikein tiedä mikä näin vanhalle ihmiselle olisi edes jotenki samaa kuin entiset ystävät ja työkaverit,

oma puoliso on kuollu, en kaipaa puolisoa vaan kaveria tai ystävää kuten ennenki oli kaverit ja ystävät automaattisesti olemassa ,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielenkiintoista ,

muttakun on noita huomattavasti vanhempi lähes yhdeksänkymppinen

onko näin vanhoille jotain kaveri apua, siis kun kaikki entiset ystävät ovat kuolleet,

jälkeläiset on, mutta he elää omaa elämäänsä, korkeentaan kysyy
        puhelimella olenko kunnossa ja elossa miten päivä on menny,

en kyllä ittekkää oikein tiedä mikä näin vanhalle ihmiselle olisi edes jotenki samaa kuin entiset ystävät ja työkaverit,

oma puoliso on kuollu, en kaipaa puolisoa vaan kaveria tai ystävää kuten ennenki oli kaverit ja ystävät automaattisesti olemassa ,

n niin tietenki omaa puolsioa tietenki kaipaan, puolisohan on aivan eri asia kuin kaverit,
        mutta hän on haudassa ei hänestä ole enään kaveriksikaa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä "Apua ja tukea senioreille":
        https://www.helsinkimissio.fi/hae-apua/senioreille/
        *

Meinaatko että kaikki vanhat asuu helsingissä?
        Kuka kaipaa enää jotain missioita, kaveria tuossa eräs kaipailee,

Mistä sais suoran linkin Jumalalle, kun tuntuu ettei kukaan kuule!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meinaatko että kaikki vanhat asuu helsingissä?
        Kuka kaipaa enää jotain missioita, kaveria tuossa eräs kaipailee,

Mistä sais suoran linkin Jumalalle, kun tuntuu ettei kukaan kuule!

Tuollahan lukee, että auttavat ympäri Suomen, vaikka nimi on "Helsinki missio".

Ja seniori-sivulla kerrotaan mm. kaveri-tuesta. Sieltä tullaan esim. ulkoilemaan vanhuksen kanssa.

Ainahan sinne voi soittaa ja kysyä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytän tänä kesänä 72.

Minulle soitettiin kerran täältä Helsinki Missiosta ja juttelimmekin aika pitkään.

Täältä voi saada monenlaista apua, auttavat muitakin kuin helsinkiläisiä. Kehoittivat ottamaan yhteyttä:

https://www.helsinkimissio.fi/
        *

Sinä 7kaksi vuotias olet vielä iältäsi nuori, mutta on se 70v jo saavutetta ikä.

Helsinki Missiosta aion sanoa, kysyppä lapsiltasi mitä mieltä siitä ovat.
        Minä kierrä ainakin kaukaa tällaiset laitokset. en tarvitse hengellistä "huumetta", sitä käsittääkseni tarjoavat.
        Kun pikkusormen antaa vievät koko käden ja ehkä tukatkin uunista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläkeliitot on yksi tapa tavata kanssaihmisiä.Senkun etsit itsellesi
        sopivan.Tekevät retkiä eri puolille ja järjestävät muutakin tekemistä.
        Siellä ehkä tavataan.

• Anonyymi

Ikävä jatkuu,
      vielä en ole keksiny siihen lääkettä,

toivon hartaasti, kuhan kesä tästä vielä tokenee oikeaksi kesäksi,
      mun on pakko keksiä jotain piristykseksi,

ainaki puen helle vaatteet ylle jos tulee helteitä,
      on se vaihtelua näihin talvi asusteisiin verrattuna, höh,
      se on sentään pientä piristystä vanhan elämään, heh,

ehkä jaksan käydä haudalla, tekis mieli viedä nyt orvokkeja
      muutama,
      seurakunta kyllä vie omat kukkansan ja hoitaa haudan, kun itse en jaksa enään kuin harvoi siellä käymään,
      jokunen aika sitten vielä kävin ahkerasti haudalla,
      vein kauniita kukkia suranunnan kukkien lisäksi,
      mutta kun liikkuminen on menny hankalaksi
      en jaksa enään kävellä portilta hudalle asti kuin pätkittäin,
      välliin on pakko istahtaa penkille
      tai muuten vaan seisoskella että jaksaa ottaa seuraavan askeleen.

tämä kesä on ihana ei ole liian kuuma
      vanhuski jaksaa paremmin selvityä päivästä toiseen.

• Anonyymi

Ikävä on minun alituisena seuranani. Yksinolo on ahdistavaa. Ikäisiään kavereita
      on lähes mahdotonta monestakin syystä.
      Esimerkiksi kun terveys ei salli enää sosiaalista elämää
      ja meitä on niin harvassa enää kaikenkaikkiaan.

• Anonyymi

Just noin on täälläki,

ennen kun oli terve tai paremmassa kunnossa pystyi ja jaksoi päivittäin lähteä joko harrastuksiin tai soppilu reissuileen
        päivt kului sukkelaan
        nyt vanhuksena sairaan yksin jäätyään kun kaikki entiset tärkeät ihmiset ovat pois nukkuneet,
        ja jälkeläisillä oma elämä, eivät ehdi " MUKA " käydä katsomassa, vain puhelin yhteys on,
        yksikseen joutuu päivät viettämään kotosalla,

liikunta kyky heikenny niin pahoin ettei jaksa enään lähteä juurikaan ulos
        vain pakolliset kauppareissut vielä onnistuu lähikaupassa,
        kuinka sitten käy kun sekään ei enään onnistu
        hirvittää ajatuski täysin avuttomuudesta .

• Anonyymi

minulle on nyt avuttomana vanhuksena tullu suuri ikävä ja suru
      menneisyyden ihmisiäni,
      ovat kuolleet nuorempina kuin minä,
      minusta on tullu vanha
      avuttomuus on jo todellisuutta elämässäni,
      kunto on romahtanu,
      ei enään pysty lähteään niin kuin ennen,
      olen jääny yksin maailmaan.

• Anonyymi

Itse olen aina ollut yksin.
      Mutta vanhuuden avuttomuus hiukan pelottaa.

Vielä sentään on mahdollisuus ostaa ruuat ja tarvikkeet verkkokaupoista. Tuodaan kotiovelle.

Ja on mulla pieni ruokavarastokin.

• Anonyymi

Ikävä ei ole, se mikä oli, on mennyttä.
      Tänään saan kaiken mitä tarvitsen, tekemällä ja hakemalla.
      Toiveita on, kuinka jaksan tulevaisuudessa, kun ei ole kumppania joka oli, ja jonka tilalle ei kukaan olisi kelvollinen.
      Kaikki hyvät on varattu, eikä käteni ole ottava, toinen saa pitää omansa.
      Niin minäkin tein, rakastan muistoja, ei ole ikävä.

• Anonyymi

kenelleppä se toisen oma kelpais , EI kenellekkä ,

oma sen olla pitää jos puolisoa suunittelis,

• Anonyymi

Vanhuksen ikävä on ikuista,
      koska kaikki kaverit ja rakkaat ovat jo kuoleet eikä puhekavereita enään ole samoin kuin oli ennen
      se ny on vaan luonnonlaki,
      kaikki kuolee vuorollaan,

• Anonyymi

Kaipaus tuntuu joskus ylitsepääsemättömältä ja yksinäisyys tuntuu lohduttomalta,
        ei ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää kestää, lusia tämä tuska ja elämä loppuun.

• Anonyymi

Minä kaipaan samalla tavalla naista hali ja sauna kaveriksi kun 13 vuotiaana. Vaimo oli samanlainen, hellyyden tarve oli ja on valtavan suuri. Mitään sänky touhuja ei pahemmin tehty, enkä niistä kehuskele.

Vaimo on ollut 2 v hoitokodissa käyn häntä paljon katsomassa. Juuri keväällä lopetimme suutelun yhteisymmärryksessä, viis kymmentä vuotis hääpäivänä.

Kaipaisin halikaveria, se on kylä vähän väärin.

• Anonyymi

Saat täältä virtuaali-juhannushalin. 🤗 🫠 🌿☀️

• Anonyymi

Kaipaan sairaasti läheisyyttä ja rakastani, parasta juttukaveriani, joka siirtyi taivaaseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaipaan sairaasti läheisyyttä ja rakastani, parasta juttukaveriani, joka siirtyi taivaaseen.

Jospa löydät uuden rakkaan,
        voi löytyä yhtä ymmärtäväinen ja rakas kun kunnolla tutustut,
        voisitko mennä jonnekki jossa tapaisit muita
        suurinpiirtein saman ikäsiä,

jokatapauksessa hyvää juhaunnusta sinulle,

minäki olen ihan yksin ollu jo yli kymmenen vuotta,
        en osaa ollenkaan etsiä uutta kaveria,
        taidan olla ihan liian itsekäs , yksin viihtyvä,

ootan vain kuolemaa,
        tykkään että olen elämäni eläny,
        olen valmis poislähtöön.

• Anonyymi

Täällä Suomi 24:llä on ikäihmisten keskustelupalstoja, mm 80-vuotta täyttäneille.
      Valitettavasti ikäryhmien palstoilla on paljon "jonninjoutavaa" porukkaa, joilla on tarkoituksena vaan häiritä, eivätkä osallistu mihinkään keskusteluun asiallisesti.

• Anonyymi

Mikä sinä olet määrittelemään kuka on "jonninjoutavaa porukkaa" ????????????
        Oma kommenttisi oli melko jonninjoutava ja muita loukkaava.

• Anonyymi

Voihan olla kuten kerrot, mutta kuinka Sinä osallistut keskusteluihin?
        Tässä kommentoit ikäryhmien jonninjoutavaa porukkaa, et keskusteluun osallistunut sinäkään.
        Olitko asiallinen?

• Anonyymi

Toivottavasti minua ei katsota jonninjoutavaksi, vaikken olekaan vielä 8-kymppisten joukkoa, mutta viihdyn tässä ilmapiirissä paremmin kuin nuorempien.

70plus-foorumilla häiriköidään vain politiikkaa, yritykset puhua ikäluokan asioista hukkuvat poliittisiin aloituksiin.

• Anonyymi

Olishan se valtava yllätys
      törmätä 1955-1959 sen aikaisiin kavereihin,

taitaa ajatus onna turha, utopiaa, kaikki ne on varmasti kuolleet, vain minä YKSIN on sen ajan nuorista vielä elossa,
      ja kirjoittelen kaikenlaista ikävissäni näille palstoille,

hyvää juhannus teille kaikille

tv: entinen-nuori !

• Anonyymi

sieltä-40 luvultakin vielä jokunen ystävä löytyy, mutta ei minulla ole heitä ikävä, joskus törmäillään kun satutaan samoille paikkakunnille, tai sukukokouksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sieltä-40 luvultakin vielä jokunen ystävä löytyy, mutta ei minulla ole heitä ikävä, joskus törmäillään kun satutaan samoille paikkakunnille, tai sukukokouksiin.

mä en näe enään ketään elävänä,

tai jos niitä on jokunen vielä elossa EI heitä enään TUNNE he ovat niin eri näkösiä,

muutaman kerran on minun entiset työkaverit tarttuneet hihasta kiinni ja minut tunnistaneet, tapaaminen oli tietenki ILOINEN YLLÄTYS IHANA
        mutta minä en olisi heitä tunnistanu elleivät itse olisi minua tunnistaneet,
        ihan sydäntä aina lämmittää jos joku vielä minut tunnistaa ja oi sitä riemua kun muistelemme niitä aikoja ,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mä en näe enään ketään elävänä,

tai jos niitä on jokunen vielä elossa EI heitä enään TUNNE he ovat niin eri näkösiä,

muutaman kerran on minun entiset työkaverit tarttuneet hihasta kiinni ja minut tunnistaneet, tapaaminen oli tietenki ILOINEN YLLÄTYS IHANA
        mutta minä en olisi heitä tunnistanu elleivät itse olisi minua tunnistaneet,
        ihan sydäntä aina lämmittää jos joku vielä minut tunnistaa ja oi sitä riemua kun muistelemme niitä aikoja ,

Ihminen muuttuu vanhetessaan,
        ei kynnenien vuosien päästä enään noin vain tunnista entisiä kavereitaankaa, jos ei sitten satu jokin piirre ihmisessä olevan vielä se entinen josta tunnistaa :

• Anonyymi

Jompi kumpi yleensä tunnistaa toisensa, mutta ikäluokkamme alkaa olla
      niin vähissä, ettei nuoruuden kavereita enää sattumalta tapaa.
      Miten teidän kaikkien juhannus on mennyt ?
      itse olen ollut yksin ja aika surullinen yksinäisyydestäsi.
      Jatkuva vesisadekin jotenkin ruokkii alakuloa.

• Anonyymi

Tänään on ollu ihan kiva päivä täällä yksinäisyydessäni,
        radiosta olen kuunellu ohjelmia ja entisajan musikkia,
        samalla istunu ja kutonu,
        kummasti aika kuluu omien ajatusten kanssa kun on käsillä tekemistä,

välillä nousen ja voimistelen että vei kiertäis paremmin,

pottuja keitin söin ne voi nokareenkera juustovoilevän ja maitoa
        jälkiruuaksi muutaman muffitsin,

en jaksanu lähteä ulos vaikka tytär kyllä soitti ja kehotti,

täällä ei ole satana , aika kivan näkönen aurinkoinen päivä on ikkunasta näkyny,
        kohta juhannus on ohi ja päivänvalo alkaa lyheneen ja yöt pimeneen,
        se alkaa syksy kohta,
        vuodet vierii sillmissä vilisten
        vieläköhän nähdään ensi kevät ja kesä
        jää arvoitukseksi,
        luulen kyllä että mä näen, en kuole koskaan, heh,

kiitos myötätunnosta ja ajatuksesta kun muistit mun yksin oloa,
        tälle vanhuudelle kun en voi mitään,
        enkä enään jaksa olla niin aktiivinen lähtiä kuin olin vielä kahdeksankymppisenä,
        korona vei mehut mummosta ja mummo jämähti yksinäisyytensä omien ajatustensa kanssa ,
        usein kyllä mietin mitä tälle vanhuudelle ja yksinolemiselle oikein pitäis tehdä kun oma alotekyky on hiipunu melkein nollaan,
        luulisin etten ole ainoa 86 v joka on jämähtäny kotinsa vangiksi avuttomuudessaan,

kirjoitelaan kuitenki kuulumisia, se aina ilahduttaa kun huomaa jonkun vastanneen ja jopa muistavan muaki,
        kiitos siitä

hyvää juhannuksen jatkoa,

huomenna on parempi päivä ,,,,, uskoisin,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tänään on ollu ihan kiva päivä täällä yksinäisyydessäni,
        radiosta olen kuunellu ohjelmia ja entisajan musikkia,
        samalla istunu ja kutonu,
        kummasti aika kuluu omien ajatusten kanssa kun on käsillä tekemistä,

välillä nousen ja voimistelen että vei kiertäis paremmin,

pottuja keitin söin ne voi nokareenkera juustovoilevän ja maitoa
        jälkiruuaksi muutaman muffitsin,

en jaksanu lähteä ulos vaikka tytär kyllä soitti ja kehotti,

täällä ei ole satana , aika kivan näkönen aurinkoinen päivä on ikkunasta näkyny,
        kohta juhannus on ohi ja päivänvalo alkaa lyheneen ja yöt pimeneen,
        se alkaa syksy kohta,
        vuodet vierii sillmissä vilisten
        vieläköhän nähdään ensi kevät ja kesä
        jää arvoitukseksi,
        luulen kyllä että mä näen, en kuole koskaan, heh,

kiitos myötätunnosta ja ajatuksesta kun muistit mun yksin oloa,
        tälle vanhuudelle kun en voi mitään,
        enkä enään jaksa olla niin aktiivinen lähtiä kuin olin vielä kahdeksankymppisenä,
        korona vei mehut mummosta ja mummo jämähti yksinäisyytensä omien ajatustensa kanssa ,
        usein kyllä mietin mitä tälle vanhuudelle ja yksinolemiselle oikein pitäis tehdä kun oma alotekyky on hiipunu melkein nollaan,
        luulisin etten ole ainoa 86 v joka on jämähtäny kotinsa vangiksi avuttomuudessaan,

kirjoitelaan kuitenki kuulumisia, se aina ilahduttaa kun huomaa jonkun vastanneen ja jopa muistavan muaki,
        kiitos siitä

hyvää juhannuksen jatkoa,

huomenna on parempi päivä ,,,,, uskoisin,,,,

Et ollenkaan ole ainoa jämähtänyt !
        Minäkin olen jämähtänyt.
        Yksi syy on minullakin sairauksien takia voimien menettäminen
        eikä vanha tietenkään muutenkaan ole nuoruuden voimissaan.
        Ei edes keski-ikäisen voimissaan.
        Vielä 10 vuotta sitten pystyi ja jaksoi paremmin moneen hommaan.
        Elämä on mennyt etupäässä kotona nyhräämiseksi.
        Sekin voi olla mukavaa, ainakin on pakko alistua olosuhteisiinsa
        ja kuvitella, että tämä on mukavaa, kun muutakaan ei voi.
        Vanhana vaihtoehtoja on vähän.
        Hyvää juhannusviikonlopun jatkoa sinullekin.
        Kirjotellaan !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ollenkaan ole ainoa jämähtänyt !
        Minäkin olen jämähtänyt.
        Yksi syy on minullakin sairauksien takia voimien menettäminen
        eikä vanha tietenkään muutenkaan ole nuoruuden voimissaan.
        Ei edes keski-ikäisen voimissaan.
        Vielä 10 vuotta sitten pystyi ja jaksoi paremmin moneen hommaan.
        Elämä on mennyt etupäässä kotona nyhräämiseksi.
        Sekin voi olla mukavaa, ainakin on pakko alistua olosuhteisiinsa
        ja kuvitella, että tämä on mukavaa, kun muutakaan ei voi.
        Vanhana vaihtoehtoja on vähän.
        Hyvää juhannusviikonlopun jatkoa sinullekin.
        Kirjotellaan !

juu
        niin se on vanha sanontaki :

" jo vuosi vanhan vanhentaa "

niin minäki olin vielä kadeksankymppisenä aktiivi menijä , melkein jokapäivä lähdin jonnekki,

nyt olen jo mökkihöperön tasolla, en uskalla lähteä ovaesta ulos,
        aivan kauheeksi olen menny, kunto romahtanu
        kohta varmaan kuolen tällämenolla,
        no se oliski helpotus , ku yksin on ja kaikki puhekaveritki kuolleet,
        olen huomannu ainaki itte näin vanhana ei noin vain enään kaveri suhteita luokkaa, jotenki ei nuorempien tuntemattomien kanssa pääse samalla aaltopituudelle, jutut ovat pinnallisia korrektia asiallista
        kuten " ilmoja pitelee " " sataapa taas vettä "
        tai " ihana aurinkoinen päivä siellä tänään "
        heh heh ollaan me vanhukset onituisia,
        pitäski perustaa " omituisten otusten kerho " jospa siellä olis samanlaisia ihmisiä hakemassa puhekavereita kun entiset ovat kuolleet,

nyt menen , moi taas,

• Anonyymi

Valvonut taas koko yön. Kuumensin kahvia ja tulin vilkaisemaan mitä maapallolla juuri nyt tapahtuu. YK:lla hätäkokous...

Itse en ole mitenkään hädissäni. Toivon vain, että jos sota sattuisi meidän päälle, niin loppuni olisi nopea. Muutoin on elämäni maalliset perustarpeet hankittuna, joksikin aikaa. Taivaallisetkin hoidettuna, toivottavasti oikein.

Hiukan harmittaa tämä viileä kesä. En mennyt eilen ulos, enkä varmaan tänäänkään: on luvattu pilvistä, mahd. sadettakin tänne meidän kulmille. No, voisihan tuonne ulos pilviselläkin säällä mennä...

• Anonyymi

Huonosti nukuin minäkin, kuten aina. On nivelsärkyjä ja huolet pyörii päässä. Sateista on ollut ja kylmä tuuli, ei helli aurinko. Lämmntä vaan päälke, pakko vähän liikkua ulkosalla.

• Anonyymi

Luojalle kiitos olet vielä elossa ,,,,
        enkä minä ihan yksin ole vielä maanpäälle jääny,
        koitetaan jaksaa vaikka tämä vanhuus paljon rajottaa menoja ja jaksamista,
        nyt usein olen miettiny
        kun kaikki minulle rakkaat ihmiset ovat kuolleet paljon mua nuorempa ,
        kyllä elämä on sitten lyhyt,

esm. noi lahjakaat laulu-tähdetki ovat kuoleet hirvittävän nuoria meihin verrattuna,
        kuunteli Elvistä ja Laila Kinnusta
        Elviski kuoli jotain vain vähän yli 40 v ja Laila Kinnunen vain 63 v
        ja meikäläisen ikä huitelee jo lähempänä ydeksääkymmentä,

elämä suurimmalla osalla ihmiskuntaa on aivan liian lyhyt,
        nuo pari - kolmekymmentä vuotta sitten kuolleet TÄHDET
        eivät tiedä nyky maailman menosta yhtikäs mitään,
        eikä muutkaan kuolleet tiedä nyky maailman menosta ja hullusta sota kehityksestä yhtikäs mitään,
        siellä ne haudassa nukkuu ihan rahuassa onnellista tietämättömyyttään
        luojan kainalossa

" elämä on lyhyt kuin lapsella paita "

kirjoitellaan me taas kuulumisia toistemme iloksi, meillähän vielä henki pihisee ja ajatuski " juoksee " heh mihin mahtaa juostakkaa huumoria väliin,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huonosti nukuin minäkin, kuten aina. On nivelsärkyjä ja huolet pyörii päässä. Sateista on ollut ja kylmä tuuli, ei helli aurinko. Lämmntä vaan päälke, pakko vähän liikkua ulkosalla.

sinä olet sentään reipas, aijot lähteä ulos,
        tairampa ittekki pikkuhiljaa uskaltautua hieman ulos,
        kumma kun vanha ihminen muuttuu araksi , kuten minä,
        kun liian kauan linnottautuu kotiinsa,
        kohta ei usklaa ollenkaan lähteä minnekkää, mutta nyt mun on pakko hitusen piristyä ja lähteä vaan jonnekki.

• Anonyymi

Olen kiertänyt kolme kertaa tänää 300 metrin lenkin. Enempää
      ei sydän anna periksi. Se alkaa "sakkaamaan" ja sitten on huono olla.
      Sateli vähän ja tykkäsin siitä. Ilma on sateella ja sateen jälkeen niin raikas.
      Vähempikin kyllä riittäisi. On satanut rankasti monena päivänä,
      mutta jotain iloa ja hyötyä on siitäkin joillekin:
      Metsissä on paljon sieniä !

Ennen tein itse suolasienisalaattia. Siitä tuli mieluisampaa kuin kauppojen
      valmisalaatit, joissa ei paljon sieniä ole, majoneesia vaan.
      En itse suolannut sieniä kuitenkaan. Ostin suolasieniä.

Tykkäättekö sienistä ?
      Minä tykkään kantarellimuhennoksesta tai - kastikkeesta ja
      suppilovahverot on hyviä.

• Anonyymi

Minulla on hitnen sieni kammo ,
        kanttarellisienistä laitettuna kyllä pidän,

kerran nuoruudessani poimin myrkky-tatin en siis tuntenu sieniä kunnolla, tietenki sain myrkytyksen muistaaksen päänsärkyä ja jotain pahoinvointia,
        soitin myrkytyskeskukseen no siellä sanottiin ettei hätää ja että olin pominu myrkkytatain, ne sanoi etten kuole siihen mutta olen noin kolmepäivää kipeenä höh, jotenki kammoan sieniä vosihan käydä niin että söisin jonkun myrkyllisen sienen ja ja sitten munuaiset menis rikki ja kuolisin, joten joskus vain ostan kaupasta jotain valmista sienimuhennosta,
        tietenki se on herkullisn makusta, mutta mua aina arveluttaa jos niihin on vanhingossa joutunu jokin myrkyllinen sieni joukkoon,
        harmi vaan en pääse sieni kammosta eroon vaikka kuinka koitan itselleniselittää että on niitä syötäviäki sieniä,

• Anonyymi

Ikävän jo kerron teille "

mitä siitä kertoisin, hymm,

sen kun elämä on eletty
      sen kun kaikki rakkaat ihmiseni ovat kuolleet
      sen kun olen ihan yksin
      sen kun mulla ei ole enään juurikaa puhekavereita,
      sen kun voimat hiipuu
      sen kun avuttomuus yllättäin on ilmestyny minulle kaveriksi
      vai sen mulla ikävä on kaikkeia sitä mitä minulla ei enään ole !

hohoijaaaa,

huomenna on kaikki varmasti paremmin !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3103
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      82
      3024
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      193
      2522
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2215
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      27
      1539
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1416
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1413
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13