Oletko kokenu elämän tuskaa ?
Minä olen , kun miettii koko elämän kaarta
siihen sisältyy koko ihmiselämän tuska
iloineen ja suruineen
hyvine ja pahoine päivineen,
" kun parasta se on ollu, niin työtä se on ollu "
tuohon voisi sanoa toisenki lauseen,
" kun parasta se on ollu, niin nuoruutta , terveyttä ja työtä "
maailma on hullu, jokapuolella myllertää suuruuden hullu valtataistelu,
nyky ihmiset kokee maailman turvattomuuden oman elämänsä taustalla aina
mikään ei ole vakaasti varmaa,
ja ihmiskunta kärssii sekasorron keskellä !
ELÄMÄNTUSKA !
64
451
Vastaukset
- Anonyymi
Koen kaiken aikaa elämäntuskaa. Paha maailma kauhistuttaa.
- Anonyymi
Pitkän elämän eläneenä tajuaa kuinka vaativaa ihmiselämä oikeesti on,
sen kyllä on raamattuki sanonu,
" otsasi hiessä on sinun leipäsi ansaittava "
joten helppoa elämää ei luojakaa ole ihmiskunnalle luvannu, - Anonyymi
Iran tuhosi sairaalan
Isralelin puolustusministeri ilmoitti että Iranin johtajalla ei ole enää oikeutta elää
Khamenei 'can no longer be allowed to exist'
Trumpin johtoryhmä on kokoontunut toimintahuoneeseen valmistelemaan
iskua White House holds news briefing as Trump considers attacking Iran directly - Anonyymi
Jälkeenpäin kun muistelen elämänkaartani, tulen päätelmään:
Oli onnea vaiva ja vastuu. Minulle sopi olla paljon haltijana ja häärääjänä.
Oli joskus jonkin aikaa tuskaa, silloin vetelin pikkusikareita, se oli kuin tutti, tarvitsin sitä. Olisin voinut rauhoittaviakin syödä mutta valitsin. Psykiatreihin en oikein usko, vertaistukeen täysin. Kun sain tuskan selvitetyksi, tutti lensi, eikä riippuvuutta tullut.
Nyt ei ole tuskaa. Jokin joskus tökkii, pääosin tasapainoista. Joskus toivoisin tarpeellisuudentunnetta, se pitäisi nostetta vireyttä vielä enemmän yllä.- Anonyymi
SE tässä vanhuudessa onki suuri painolasti ihminen tntee ittensä täysin syrjäytetyksi, tarpeettomaksi,
siksi eläkeijän nostaminen onkin älykäs ajatus,
tietenki aina pitää ottaa ihmisen tervys ja työkyky huomioon,
mutta työ pitää ihmisen elossa ja tarpeellisuuden tunne säilyy,
nyky yhteiskunnassamme on liian paljon vanhuksia
jotka ovat tietenki jääneet laillisten lakipykälien mukaan aikanaan työ-eläkkeelle, mutta
liian usein on jääny tavalaan syrjäytetty lain puiteissa tervitä vielä ihan työkuntoisia työeläkkeelle,
se oli sitä sdp:n valtakautta kun puolet työ kansasta pistettiin työttömyysputkeen ja sitämyöten eläkkeelle,
siksi nyt on paljon vanhuskia entisiä työläisiä, ikääntyviä kansalaisia hoivan tarpeessa , ja suomen talous sakkaa nyt pahasti ,
suomi on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa nyt,
suomen heikkoon talouskehitykseen kyllä myös vaikuttaa paljon
venäjän hyökkäys ukrainaan ja sota euroopassa ja lähi idässä,
nyt on pelkona sota voi levitä
uudeksi maailman sodaksi pahimmassa tapauksessa,
ratkaisun ajat ovat käynnissä, jännitys huipussaan
kuinka lähi idän sota kehittyy
leviääkö,
pikku suomen on vain selviydyttävä näistäki vaikeista ajoista
kuten on selviytyny ennekki,
maailma kuohuu
luoja ihmiskuntaa auttakoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SE tässä vanhuudessa onki suuri painolasti ihminen tntee ittensä täysin syrjäytetyksi, tarpeettomaksi,
siksi eläkeijän nostaminen onkin älykäs ajatus,
tietenki aina pitää ottaa ihmisen tervys ja työkyky huomioon,
mutta työ pitää ihmisen elossa ja tarpeellisuuden tunne säilyy,
nyky yhteiskunnassamme on liian paljon vanhuksia
jotka ovat tietenki jääneet laillisten lakipykälien mukaan aikanaan työ-eläkkeelle, mutta
liian usein on jääny tavalaan syrjäytetty lain puiteissa tervitä vielä ihan työkuntoisia työeläkkeelle,
se oli sitä sdp:n valtakautta kun puolet työ kansasta pistettiin työttömyysputkeen ja sitämyöten eläkkeelle,
siksi nyt on paljon vanhuskia entisiä työläisiä, ikääntyviä kansalaisia hoivan tarpeessa , ja suomen talous sakkaa nyt pahasti ,
suomi on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa nyt,
suomen heikkoon talouskehitykseen kyllä myös vaikuttaa paljon
venäjän hyökkäys ukrainaan ja sota euroopassa ja lähi idässä,
nyt on pelkona sota voi levitä
uudeksi maailman sodaksi pahimmassa tapauksessa,
ratkaisun ajat ovat käynnissä, jännitys huipussaan
kuinka lähi idän sota kehittyy
leviääkö,
pikku suomen on vain selviydyttävä näistäki vaikeista ajoista
kuten on selviytyny ennekki,
maailma kuohuu
luoja ihmiskuntaa auttakoon.Ihan totta eläke iän nostaminen on viisas ajatus. Koska ihmiset tänään elävät paljon kauemmin kun ennen vanhaan .
Vanhuksia joka puolella tuntien yksinäisyyttä . Koska ei koskaan edes kuvitellut että se on yksi osa vanhuutta .
Pitäisi olla suuria vanhusten taloja. Jossa kaikilla olisi oma huone ja yhteiset oleskelu tilat missä olisi aina joku jonka kanssa saisi keskustella ja vaikka käydä pienen kävelylenkkin ulkona jos voimat riittää.
Mutta nämä laittaa kodin hoi5ajiamjotlka kovalla kiireellä käyvät. Ja lähtevät seutåraavan luo yhtä kiireellisenä . Muistavat aina sanoa että kun on nyt .niin kova kiire .
Se antaa vanhukselle syyllisyyden tunteita kun tullaan ilmoittamaan että on kova kiire , ei vanhus sille mitään voi että hoitajilla on aina kova kiire , ei siitä tartte ilmoitella, kyllä se näkyy ilman sanojakin että kiirettä pitää. Vaan ulkona sitten vedetään savuja jonkun toisen hoitajan kanssa , siihen kyllä on aikaa, joten olisiko joskus vaan vika suunnittelussa kun työläisten vuorot laitetaan listalle . Se joka on joustava työssään ei moiti koskaan.
Yleensä monessa paikassa on työvuorot suunniteltu väärin , osaamattomat kun tekevät niitä töitä niin tuloskin sen mukaista
- Anonyymi
Ihminen "saa" kokea monenlaista tuskaa elämässään. Koettu on ja edelleen
joskus.- Anonyymi
eipä olis uskonu enään näkevänsä sotaa euroopassa,
eikä olisi uskonu venäjää noin tyhmäksi,
että hyökkäsi ukrinaan sotimaan, pommittaa tuusan- nuuskaksi
älytöntä,
me suomalaiset luultiin että maailma on sivistyny ja sodat ovat meneisyyden tyhmyyttä,
mutta ei,
sota on edeleen todellisuutta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älytöntä,
me suomalaiset luultiin että maailma on sivistyny ja sodat ovat meneisyyden tyhmyyttä,
mutta ei,
sota on edeleen todellisuuttaMinua enemmän pelottaa mahdollinen sota USAn ja Iranin välillä. Ja sitten jos Iranin kumppanit Kiina ja Venäjä liittyvät Iranin armeijaa. Ja sitten tietty EU menee oman kumppanin eli jenkkien puolelle.
Hyvin pian on 3. maailmansota alkanut.
Ihan joka Aamu pelolla , katson joko USA on aloittanut Iraniin hyökkäyksen. No, sitten jos on aloittanut, mitä Iranin kumppanit tekee?ahdistaa ihan hirveesti... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua enemmän pelottaa mahdollinen sota USAn ja Iranin välillä. Ja sitten jos Iranin kumppanit Kiina ja Venäjä liittyvät Iranin armeijaa. Ja sitten tietty EU menee oman kumppanin eli jenkkien puolelle.
Ihan joka Aamu pelolla , katson joko USA on aloittanut Iraniin hyökkäyksen. No, sitten jos on aloittanut, mitä Iranin kumppanit tekee?ahdistaa ihan hirveesti...samoin,
mihinkää ei pääse pakoon sotaa, koko maailama on ihan menny seksi,
mitä järkeä on sivistyneitten suurvaltojen johtajien alkaa sotimaan ja tuhoamaan naapurivaltioita,
ei järjen hiventäkää vallanhimoisten lapsellisten sota hullujen touhuissa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua enemmän pelottaa mahdollinen sota USAn ja Iranin välillä. Ja sitten jos Iranin kumppanit Kiina ja Venäjä liittyvät Iranin armeijaa. Ja sitten tietty EU menee oman kumppanin eli jenkkien puolelle.
Ihan joka Aamu pelolla , katson joko USA on aloittanut Iraniin hyökkäyksen. No, sitten jos on aloittanut, mitä Iranin kumppanit tekee?ahdistaa ihan hirveesti...Jos jatkuvasti olet ahdistunut, hae apua. Avun hakemista pahaan henkiseen oloon ei tartte hävetä. Kyse voi olla myös masennuksesta, joka helpottaa lääkityksellä ja vanhuusiän masennus ei ole mitenkään harvinaista.
Voimia! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jatkuvasti olet ahdistunut, hae apua. Avun hakemista pahaan henkiseen oloon ei tartte hävetä. Kyse voi olla myös masennuksesta, joka helpottaa lääkityksellä ja vanhuusiän masennus ei ole mitenkään harvinaista.
Voimia!Anteeksi vaan, näin sivusta mielipiteeni komenttiisi,
eiköhän jokainen itse tiedä milloin tarvitsee psyykkistä apua
ja sitäpaitsi
terveyspalvelut on nykyisin niin yli - kuormitettuja
kyllä meidän vanhusten avunsaanti on hyvin kyseenalaista,
eiköhän meitä enemmänki priorisoida pois tervyspalveluista, kuin annettaisiin kallista hoivaa,
nämä palstat on just suuri henkireikä meille vanhuksille jutustella ajatuksiamme julki,
aina joku kuulee ja vastailee ajatuksiaan juttuihin,
tätä mieltä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älytöntä,
mutta ei,
sota on edeleen todellisuuttaSamoin, en olisi uskonut, että Euroopassa soditaan koskaan enää,
mutta venäläiset eivät ole eurooppalaisia kuin maantieteellisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan joka Aamu pelolla , katson joko USA on aloittanut Iraniin hyökkäyksen. No, sitten jos on aloittanut, mitä Iranin kumppanit tekee?ahdistaa ihan hirveesti...Vaikka Trump on hullu eivät kaikki USA:ssa ole hulluja.
Joku hallinnossa estäisi, ettei USA Iraniin hyökkää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi vaan, näin sivusta mielipiteeni komenttiisi,
ja sitäpaitsi
eiköhän meitä enemmänki priorisoida pois tervyspalveluista, kuin annettaisiin kallista hoivaa,
nämä palstat on just suuri henkireikä meille vanhuksille jutustella ajatuksiamme julki,
tätä mieltäApua voi saada jos on varaa mennä yksityiselle. Julkisella puolella ei taida olla
resursseja hoitaa iäkkäitten mielenterveysonhgelmia.
Ehkä voi rauhoittavia lääkkeitä saada, mutta niitäkään ei hevin määrätä
kotona asuville. Laitoksissa niillä kyllä turrutetaan vanhuksia,
koska laitoksissa on hoitajat valvomassa jos lääkkeestä tokkurainen vanhus
esimerkiksi kaatuu.
Nyt on parempi yrittää järkeillä itsestään pois sodanuhan kauhut.
Mitä todennäköisimmin kolmatta maailmansotaa ei meidän aikanamme tule
eikä kukaan hyökkää Suomeen.
Olen ihan varma siitä. - Anonyymi
Älä muuta sano , sanovat että se on sitä elämää.. on ollut kokemuksia jos jonkinlaisia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älytöntä,
mutta ei,
sota on edeleen todellisuuttaMuistan kun olin lapsi alakoululaisten ja puhuttiin sodista niin pelkäsin ,
Äitini sanoi ettei tartte pelätä että kun minä olen aikuisia iässä niin ailloin on ihmiset jo niin kehittyneitä ja viisaita etteivät sodi.
Uskoin tietysti siihen kuten aina kun lapset uskovat vanhempiinsa. Nyt ei äitiä ole olut enää vuosi kausiin elämässä . Olen ajatellut että miten hän olisi selittänyt tämän maailman tilanteen kun se on nyt.
Siis kehitystä ei ole tapahtunut tippaakaan näissä asioissa Puhumattakaan viisaudesta ja jokaisen ihmisen oikeudesta elää omaa elämäänsä .
Jotenkin tuntuu että ihminen ei ole kehityskelpoinen viisaus on vähissä silloin kun tuhotaan maailmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jatkuvasti olet ahdistunut, hae apua. Avun hakemista pahaan henkiseen oloon ei tartte hävetä. Kyse voi olla myös masennuksesta, joka helpottaa lääkityksellä ja vanhuusiän masennus ei ole mitenkään harvinaista.
Voimia!Olen kuullut ettei vanhat saa helpolla sitä apua ahdistukseensa vaan heille sanotaan että se on sitä vanhuutta .
Joten kyllä yksinäisyys masentaa jokaista ja masennus yksinäisyydessä,on jsein kuolettava sairaus . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka Trump on hullu eivät kaikki USA:ssa ole hulluja.
Joku hallinnossa estäisi, ettei USA Iraniin hyökkää.Trumpin kannattajilla täytyy olla jotain pahasti vialla .
Minkä obåvat haltioissaan kun Trumppi on lähettyvillä.
Joten USA ssa jakaantuu ihimist kahteen joukkoon , ailloin on todella aita mielessä kun aletaan lajittelemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi vaan, näin sivusta mielipiteeni komenttiisi,
ja sitäpaitsi
tätä mieltäEi välttämätä kaikki ole itse tietoisia. Siitä että kärsivät masennusta, sillä usein mennään lääkäriin ( jos sattuu saamaan ajan). Ja valitetaan milloin vatsa, milloin että ottaa kipeää sydämmen kohdalla tai selkään, monella olkapäät särkevät , ei tehdystä työstö , vaan että potilas jännittää tietämättään niin että lihakset kehossa tuottavat kipua. .
Yksityiselle tietysti pääsee nopeammin , vaan kaikilla ei ole siihen raha! Eikä sittenkään ole sanottu että oikean avun.
Yhdelläkin naiselle ehdottelivat että hänhän voisi mennä sieni kurssille, ilman että edes kysyivät mitä harrastuksia naiselle on ollut elämässä . Hän inhosi sieniä eikä edes olisi halunnut . En maksaisi 300 siitä että käsketään mennä sienikursseille vaan siksi että nyt on kovasti muotia sienten kerääminen, ei vanha ihminen jaksa missään metsissä juosta .saatikka uhrata aikaansa millekkään kurssille mikä ei kuulu hänen kiinnostus alueeseensa.
Paras apu on usein se hyvä ystävä jonka kanssa voi keskustella , omat kaksi parasta ystävääni kuolivat joten suru on ollut suuri ,sillä ikäihmisen ei oikein tiedä miten uusia suhteita solmitaan ja kun löytää ihmisen joka on juuri se , kiva, älykäs ja paljon nähnyt maailmaa . Mutta si ole sanottu että juuri se ihminen olisi kiinnostunut minusta ystävänä .
Joten vaikea solmia uusia suhteita. Iäkkäänä.
Usein on sentään joku ihminen jossain jollekka voi soittaa ja puhua hetkisen. Niin huomaa että olokin on puhelun jälkeen kevyt, siis niin vähän tarvitsee yksinäinen. Ihminen katkaistaisiin sen kierteen . Jonka nimi on masennus . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älytöntä,
mutta ei,
sota on edeleen todellisuutta"eipä olis uskonu enään näkevänsä sotaa euroopassa,
eikä olisi uskonu venäjää noin tyhmäksi,"
olen samaa mieltä
mutta venäjä pitää kansan köyhänä jotta aika menee ruoan hankintaan ja vaatteiden korjaamiseen.
- Anonyymi
joskus herää kysmys,
oliko viisasta yleensäkkä syntyä tämmöseen maailmaan, hymmm,
enpä olis syntyny jos itse olisin saanu päättää asiasta .- Anonyymi
Minä jo nuorena tajusin, että on hyvä olla synnyttämättä lapsia tähän maailmaan. Elän oman elämäni, ottaen itse elämästä irti mitä tästä vielä saa ja pian tulee loppu. Nyt se loppu selvästi lähenee. Jo huomenna voi olla täysrytinä päällä.
- Anonyymi
Kiitos samoin. En olisi halunnut syntyä ollenkaan.
- Anonyymi
Mitä se on?
Minulle elämä on lahja jonka olen syntyessäni saanut.
Olen itse saanut oppia elämän alkeet ja vanhempieni ohjauksessa sain kasvaa aikuisuuteen. Minusta ei tullut katkera aikuinen, vaan etsijä elämän polulle.
Onnellisuus on ihmisessä, ei se riipu ympäristön ja koko maailman tilanteesta.
Sotia on aina ollut ja siitä huolimatta ihmiset elävät rakentaen itsellensä uutta huomista, niin minäkin.
Ei minun elämääni vaikuta maailmalla käytävät sodat ja huonot hallitsijat, ne ovat kaukana ja aiheuttavat vain myötätuntoa sotia kokeville kansoille ja yksilöille, oma elämä on ihan omilla raiteillaan.
Tuskia elämässä on, kipuja ja tuskia, mutta mitä ja millaista on elämän tuska?
Sitä en koe, koska en edes tiedä kuinka se olisi koettava.
Tuskaa on tikku sormessa ja murtuneessa lonkassa, muuta tuskaa en koe.
Onhan sitä tuskaa, jos kaiken kokee kielteisesti ja tuntee olevansa huonompi kuin onkaan. Kuka mitenkin.- Anonyymi
Ihmiset ovat erilaisia,
toiset ovat positiivisia ,
toiset negation omaavia peroonallisuuksia ,
siis asenoituvat varauksella esm. tulevaisuuteen,
empä tiedä kumpi persoonallisuus on parempi ihmisen luoteessa
negatiivinen on varovainen tulevaisuuden suhteen,
laskelmoi , varautuu,
negatiivisen persoonan
haittana on tunne että elämä on viimenpäälle suorittamista,
negatiivinen luonne aiheuttaa just sitä e l ä m ä n t u s k a a ,
posittiivinen luonne tekee , menee kompuroi
nousee menee taas,
ei murehdi ei ajattele tarkemmin tulevaa
ihmiset on niin eri luonteisia
itte olen negatiivinen luonnen,
elämä on suoritettu
nyt olen vanhus - Anonyymi
Kaikille elämä ei ole "lahja".
- Anonyymi
Vanhuus aiheutta elämäntuskaa ,
koska avuttomuus lisääntyy , voimat hiipuu
ja
nyky vanhushoiva on mitä sattuu suomessa,
melkein heitteille jätetty , - Anonyymi
Elämäntuskaa kokee vain vanhukset , olettaisin,
koska elämä on eletty
on nähty ja koettu kaikki
myös elämän nurjat puolet,
menetykset varmasti aiheuttaa elämän tuskaa, - Anonyymi
Maan kuivuminen on ilmiömäistä kun sataa puoli tuntia ja ei kaks ja puol.
- Anonyymi
Ei tarvitse olla negatiivinen persoona tunteakseen elämäntuskaa.
Elämäntuskaa tuntevat tavallista herkemmät ja älykkäät ihmiset.
Eihän tyhmät mitään mieti ja murehdi.- Anonyymi
Kiitos lohduttavasta mielipiteestäsi,
vanhus luulee että vain itse on murheen murtama ja ikävissään,
silloin kun huomaa menettäneensä yhden rakkaistaan maailman tuuliin ,
syyttää vain itseään
kun ei osannu oikein rakastaa omaa rakasta läheistään
tai paremminki ei osann näyttää ja kannustaa omaansa
kuinka tärkeä ja rakas on , - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
syyttää vain itseään
kuinka tärkeä ja rakas on ,Uskon, että sinulla on monta sielunsisarta tai - veljeä,
jotka ovat ikävissään ja murheissaankin.
Et ole yksin.
Minullakin täällä on tekemistä,
etten murheen aallokkoon vaivu lopullisesti.
Elämässäni on ollut paljon vaikeuksia,
se oli yhtä vuoristorataa.
Onnellisin, mutta liian lyhyeksi jäänyt aika
oli puolisonI kanssa.
Sen varassa yritän jaksaa ja kestää
tämän turhan loppuajan,
kun elämälläni ei ole enää mitään merkitystä.
Ainoana vanhimpana kuppelehdin yksin.
Olemassaolollani ei ole mitään järkeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
syyttää vain itseään
kuinka tärkeä ja rakas on ,Jos olet "maailman tuuliin" kadottanut rakkaasi voikohan esimerkiksi Interpoliin
laittaa "etsintäkuulutuksen" ?
Tuttavani laittoi ja sai kahden vuoden päästä tietää kadottamastaan henkilöstä.
Olisihan se helpotus saada tietää jotain ? Eikö ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet "maailman tuuliin" kadottanut rakkaasi voikohan esimerkiksi Interpoliin
laittaa "etsintäkuulutuksen" ?
Tuttavani laittoi ja sai kahden vuoden päästä tietää kadottamastaan henkilöstä.
Olisihan se helpotus saada tietää jotain ? Eikö ?Menetin tänne iki-ihanaan kotimaahani
tiedän hän voi hyvin,
aina joskus kuulen sukulaisilta jotain hänestä,
hän on itse valinnu elämänsä muodon,
hänellä voi olla jälkeläisiä mutta ne on meiltä salattu,
-- suomessa on yksi uskonlahko joka kieltää kaikki yhteydet omiin sukulaisiin
jos he esm kuuluu kristinuskoiseen seurakuntaa,
näinki ikävästi voi iki-ihanassa kristinuskoisessa suomessa käydä,
asialle en mahda mitään,
en ikinä alkais riiteleen asiasta,
aikoinaan koitin ottaa yhteyttä mutta tyrmättiin tylysti,
-- rukoilen joka päivä hänen ja mahdollisesti hänen jälkeläistensä puolesta,
suomi on kummallinen maa ,
ei uskois kuinka hullua voi suomen sisällä ihmisille tapahtua,
niikuin nyt se kadonnu suurperhe,
voiko OUDOMPAA tapahtuaa enään tapahtuakka, huh, ilmeisesti voi,
olihan Linkolaki erikoinen persoona, hymm,
mutta
elämä on elämää
eikä sitä koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan kun vanhaksi elää,
-- ikuisesti muista erään tuttavan kun aikoinaan juttelimme minunki perheestä
silloin kun lapset oli pieniä
ja heillä sattui olemaan huippu hyvä koulumenestys ,
he kaikki oli lahjakkaita, myös tämä kadonnu rakkaani,
-- tämä tuttavani sanoi minulle yllättäin silloin kauan sitten
jotenki näin " et sinä tiedä ketä sinä kotonasi kasvatat "
siis hän tarkotti etten tiedä mitä heistä tulee aikuisina,
nooh nyt tiedän , korkestikoulutettuja kunnon kansalaisi ,
uskon luoja on näin elämän suunitellu,
ja kun me vanhemmat ei kukaan ole täydellinen
eikä taatusti pysty lapsiaan suojelemaan ihan kaikelat erilaisuudelta maailmassa,
pakko on luovuttaa kaikki luojan suojeluun ja ohjaukseen,
he kaikki ovat aina tervetulleita tutustumaan omaan
vanhaan äitiinsä, jos kiinostaa
vaikka isä - pappaki on jo taivaassa,
---- elämä on eletty
uskon luoja pitää heistä kaikista huolen ,
mä en enään pysty,
paremminki nyt kuuluisi heille huolehtia minusta ,
olen vanha, voimat hiipuu, avuttomuus on jo nurkan takana,
luojalle kiitos
yksi lapsenlapsi on päättäny olla tukena kaikessa,
hänestä on suuri apu vanhukselle ollu jo useamman vuoden,
kiitos hänelle, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menetin tänne iki-ihanaan kotimaahani
tiedän hän voi hyvin,
aina joskus kuulen sukulaisilta jotain hänestä,
hän on itse valinnu elämänsä muodon,
hänellä voi olla jälkeläisiä mutta ne on meiltä salattu,
-- suomessa on yksi uskonlahko joka kieltää kaikki yhteydet omiin sukulaisiin
jos he esm kuuluu kristinuskoiseen seurakuntaa,
näinki ikävästi voi iki-ihanassa kristinuskoisessa suomessa käydä,
asialle en mahda mitään,
en ikinä alkais riiteleen asiasta,
aikoinaan koitin ottaa yhteyttä mutta tyrmättiin tylysti,
-- rukoilen joka päivä hänen ja mahdollisesti hänen jälkeläistensä puolesta,
suomi on kummallinen maa ,
ei uskois kuinka hullua voi suomen sisällä ihmisille tapahtua,
niikuin nyt se kadonnu suurperhe,
voiko OUDOMPAA tapahtuaa enään tapahtuakka, huh, ilmeisesti voi,
olihan Linkolaki erikoinen persoona, hymm,
mutta
elämä on elämää
eikä sitä koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan kun vanhaksi elää,
-- ikuisesti muista erään tuttavan kun aikoinaan juttelimme minunki perheestä
silloin kun lapset oli pieniä
ja heillä sattui olemaan huippu hyvä koulumenestys ,
he kaikki oli lahjakkaita, myös tämä kadonnu rakkaani,
-- tämä tuttavani sanoi minulle yllättäin silloin kauan sitten
jotenki näin " et sinä tiedä ketä sinä kotonasi kasvatat "
siis hän tarkotti etten tiedä mitä heistä tulee aikuisina,
nooh nyt tiedän , korkestikoulutettuja kunnon kansalaisi ,
uskon luoja on näin elämän suunitellu,
ja kun me vanhemmat ei kukaan ole täydellinen
eikä taatusti pysty lapsiaan suojelemaan ihan kaikelat erilaisuudelta maailmassa,
pakko on luovuttaa kaikki luojan suojeluun ja ohjaukseen,
he kaikki ovat aina tervetulleita tutustumaan omaan
vanhaan äitiinsä, jos kiinostaa
vaikka isä - pappaki on jo taivaassa,
---- elämä on eletty
uskon luoja pitää heistä kaikista huolen ,
mä en enään pysty,
paremminki nyt kuuluisi heille huolehtia minusta ,
olen vanha, voimat hiipuu, avuttomuus on jo nurkan takana,
luojalle kiitos
yksi lapsenlapsi on päättäny olla tukena kaikessa,
hänestä on suuri apu vanhukselle ollu jo useamman vuoden,
kiitos hänelle,Hyvä, että kuitenkin tiedät, että lapsesi on elossa ja ilmeisesti tuntee voivansa
hyvin valitsemassaan elämässä, kun ei ole poiskaan siitä halunnut.
Mikä näin kauhean ahdasmielinen uskonlahko on, sitä jäin miettimään.
- Anonyymi
Valvonut taas koko yön.
- Anonyymi
Tänä kesänä olen nukkunut poikkeuksellisen hyvin. Yöt viileitä olleet.
Ainoastaan alkuviikolla, sunnuntai-maanantai yö oli vähän turhankin hiostava. Silloin nukuin huonosti, ja ulkona joku nuoriso porukka meteliä piti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänä kesänä olen nukkunut poikkeuksellisen hyvin. Yöt viileitä olleet.
Ainoastaan alkuviikolla, sunnuntai-maanantai yö oli vähän turhankin hiostava. Silloin nukuin huonosti, ja ulkona joku nuoriso porukka meteliä piti.Samoin olen nukkunu paremmin
kuin kuumina öinä menneitten aikojen kesäyöissä,
nautin suuresti viieästä tyypillisestä suomen ihanasta kesästä
hyvää juhannusta kaikille !
- Anonyymi
"Suuruudenhullu valtataistelu" eli ts. mielivallalla johtaminen, jota tämän ajan vanhat ukot valtioitten johdoissa harrastavat, tekee kyllä tuskaiseksi. Toden totta.
Sitä en osaa sanoa - tai tahdo nyt ajatella - onko se sama asia / yhtä kuin elämisen tuska.- Anonyymi
On se elämäntuskaa nähdä suuri tyhmyys maailmassa,
sodat ovat suurta tyhmyyttä ,
aivan hullua pommittaa kaupungit tuusan nuuskaksi ,
syyttömät ihmiset kuolee ja jotuu pakenemaan
mutta minne ,
hohoijaaaaaaa, ei voi kuin kauhistella
mitä hullua vieä seuraa noitten vallahimoisten tyhmyreitten käskystä !?
---- ahdistaa - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se elämäntuskaa nähdä suuri tyhmyys maailmassa,
sodat ovat suurta tyhmyyttä ,
aivan hullua pommittaa kaupungit tuusan nuuskaksi ,
syyttömät ihmiset kuolee ja jotuu pakenemaan
mutta minne ,
hohoijaaaaaaa, ei voi kuin kauhistella
mitä hullua vieä seuraa noitten vallahimoisten tyhmyreitten käskystä !?
---- ahdistaa -On hirvittävää mitä muutama mielipuoli valtionjohtaja, diktaattori,
saa aikaan. Kun kauheita kuvia televisiossa näkee tekee mieli itkeä.
Miehiä kuolee mielipuolten takia, naiset, nuoret ja vanhat ja lapset saavat kärsiä.
Kyllä se ahdistaa, vaikka yrittää olla ajattelematta - juuri siksi koska se ahdistaa.
Vanhalla ihmisellä voi olla muutenkin vaikeaa omassa elämässään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hirvittävää mitä muutama mielipuoli valtionjohtaja, diktaattori,
saa aikaan. Kun kauheita kuvia televisiossa näkee tekee mieli itkeä.
Miehiä kuolee mielipuolten takia, naiset, nuoret ja vanhat ja lapset saavat kärsiä.
Kyllä se ahdistaa, vaikka yrittää olla ajattelematta - juuri siksi koska se ahdistaa.
Vanhalla ihmisellä voi olla muutenkin vaikeaa omassa elämässään.Nyt tuo sekopäinen vanha ukko Trumppi on hyökännyt Iraniin.
En edes haluaisi ajatella mitä tuostakin seuraa. Iranin liittolaiset rientävät Iranin tueksi ja NATO USA:n tueksi.
Nyt kuulkaas se iso rähinä alkaa !!
Eikö siis kukaan tuota Trumppia saisi viralta !??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tuo sekopäinen vanha ukko Trumppi on hyökännyt Iraniin.
En edes haluaisi ajatella mitä tuostakin seuraa. Iranin liittolaiset rientävät Iranin tueksi ja NATO USA:n tueksi.
Eikö siis kukaan tuota Trumppia saisi viralta !???Jos minäkin lukisin Trumpin tekoja ja suunnitelmia,
ilmeisesti minuakin ahdistaisi.
Mutta onko se Elämän tuskaa?
Mitä se elämän tuska on, jos sekin on Trumpin syy?
Parempi minulle kun en tiedä mitään.
Minun elämäni tuskaa on vain se kipu, mitä joskus tunnen kehossani, kun
vaikka polvea kolottaa.
Heippa ketjulle, minun tuskani ei ole elämäntuskaa, koska en seuraa sotia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö siis kukaan tuota Trumppia saisi viralta !???Tällä hetkellä seuraan ja odotan Venäjän ja Kiinan reaktiota iskuihin.
He eivät jää, varsinkaan Venäjä, odottamaan, vaan aikovat toimia
Ja jos NATO Eurooppalaisina liittolaisineen osallistuu lähi-idän konfliktiin, myös Suomi kaiketi on joutumassa konfliktiin mukaan, tavalla tai toisella.
Tuo Suomen rooli, mistä ei vielä ole todellakaan kai tietoa, huolestuttaa nimenomaan. Olisin toivonut rauhallisia eläkepäiviä.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä seuraan ja odotan Venäjän ja Kiinan reaktiota iskuihin.
Ja jos NATO Eurooppalaisina liittolaisineen osallistuu lähi-idän konfliktiin, myös Suomi kaiketi on joutumassa konfliktiin mukaan, tavalla tai toisella.
Tuo Suomen rooli, mistä ei vielä ole todellakaan kai tietoa, huolestuttaa nimenomaan. Olisin toivonut rauhallisia eläkepäiviä.."Suomi kaiketi on joutumassa konfliktiin mukaan, tavalla tai toisella."
Mistä ihmeestä tämän ajatuksen sait päähäsi ???
Pienen Suomen rooli kaukana syrjässä on mitätön - jos ei olematon, kun suurvallat
tappelevat keskenään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö siis kukaan tuota Trumppia saisi viralta !???Netanjahu ja Israel on kaiken pahan alku ja juuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä seuraan ja odotan Venäjän ja Kiinan reaktiota iskuihin.
Tuo Suomen rooli, mistä ei vielä ole todellakaan kai tietoa, huolestuttaa nimenomaan. Olisin toivonut rauhallisia eläkepäiviä..Ole ihan rauhassa.
Korkeintaan Suomen (ja muitten EU-maitten) Nato-jäsenmaksu nousee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netanjahu ja Israel on kaiken pahan alku ja juuri.
Samaa mieltä. Mitähän mahtaa hänenkin päässään liikkua, tuskin mitään. Muutenkin vanhat ukkelit valtiojohtajina taitaa olla niitä sotaisimpia, ei se ikä tuo näköjään kaikille järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos minäkin lukisin Trumpin tekoja ja suunnitelmia,
ilmeisesti minuakin ahdistaisi.
Mutta onko se Elämän tuskaa?
Mitä se elämän tuska on, jos sekin on Trumpin syy?
Parempi minulle kun en tiedä mitään.
Minun elämäni tuskaa on vain se kipu, mitä joskus tunnen kehossani, kun
vaikka polvea kolottaa.
Heippa ketjulle, minun tuskani ei ole elämäntuskaa, koska en seuraa sotia.Olet siis TUNNEKÖYHÄ ihminen, siis tunteet liittyy psyykkeeseen,
normaali ihmisellä on myös tunteet olemassa, fyysisten kipujen lisäksi,
siksi norammalit ihmiset kokee myös elämäntuskaa
varsinki jos ovat kokeneet kovia ja huolia yhteisönki sisällä ym. pitkän elämänsä aikana ,
ja jos esm. sota uhkaa omaa maataan, normaali ihminen kyllä tuntee myös huota oman kansansa selviytymisen puolesta myös läheistensä puolesta,
siis elämän tuska sisältää laajan skaalan tunteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet siis TUNNEKÖYHÄ ihminen, siis tunteet liittyy psyykkeeseen,
normaali ihmisellä on myös tunteet olemassa, fyysisten kipujen lisäksi,
siksi norammalit ihmiset kokee myös elämäntuskaa
varsinki jos ovat kokeneet kovia ja huolia yhteisönki sisällä ym. pitkän elämänsä aikana ,
ja jos esm. sota uhkaa omaa maataan, normaali ihminen kyllä tuntee myös huota oman kansansa selviytymisen puolesta myös läheistensä puolesta,
siis elämän tuska sisältää laajan skaalan tunteita.ihmiselle kuuluu myös tunteet,
siksi kovia kokeitten murheita kuunnellessa minäki usein myötä-elän toisen ihmisen tuskaa,
- Anonyymi
...ja kuorsaus täynnä on elämäntuskaa, kuului erään iskelmän ilmaisuna.
ikäkulkija. - Anonyymi
"Pakkanen kairalla paukkuu ja ruskaa
Kuorsaus täynnä on elämäntuskaa.
Halivili vei ja halivili vei se on sellainen jätkällä sunnuntai".
Näin kuului ennen Yleradiosta - eikä niinkään valoisina aikoina... - Anonyymi
suunaton suru on elämän tuskaa pahimmillaan,
miten surusta vanha ihminen selviää ,
vai kuoleeko suruun ??????????????????????????????? - Anonyymi
joku joskus kysyi
" kuoleeko vitutukseen "
mä kysyn :
kuoleeko suunattomaan suruun
kuolema on väääääärä, ei voi hyväksyä.- Anonyymi
Ainakin tuntuu siltä, että kuolee ja moni onkin ehkä kuihtunut pois surusta.
Suru vaikuttaa koko ihmiseen. Se vaikuttaa psyykkisesti ja fyysisesti ja on
kova rasitus ihmiselle. Tuntuu, että sydän halkeaisi jos ei voisi edes itkeä.
Parhaimmalta tuntuu, kun saa nukkua. Silloin ei suru paina, kun ei tiedä
mistään mitään, mutta aamulla ei tee mieli silmiään avat ja herätä todellisuuteen.
Yritä jaksaa ! Voimia sinulle ! Taistelen itsekin surun kanssa tai oikeastaan
annan sen tulla ja olla. Jos sitä yrittää tukahduttaa ahdistuu vielä enemmän.
- Anonyymi
Onko läheisesi menehtynyt? On ikävää.
- Anonyymi
ON ,
- Anonyymi
Nämä on kääntäneet ongelmansa pskanpuhumiseen en seuraa enkä tunne mutta kai joku näitä kuuntelee ja elättää tyhjänjau hauksesta hau hau
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/martina-aitolehti-muistelee-podissa-kuuluisaa-yhteenottoaan-maisa-torpan-kanssa-lataa-suorat-sanat-tilanteesta/9172492
https://www.is.fi/viihde/art-2000010892355.html- Anonyymi
Tolla nsisella on tytär tän kanssa
Hän otti autostaan vaatteita ja alkoi vaihtaa niitä keskellä tietä ja sitten hän soitti jollekin kaverilleen. Samaan aikaan hän kaivoi nenäänsä ja söi räkäänsä. Se oli oksettavan näköistä.
Stefu yritti ostaa taksikuskilta kenkiä, siinä onnistumatta. Kun taksikuski lopulta halusi maksun kyydistä, Stefu heilutti tennismailaa kuskin nokan edessä ja käyttäytyi uhkaavasti.
https://www.seiska.fi/rikos/stefan-therman-karajille-syyna-karmea-taksimatka/1837337
- Anonyymi
Kysymys :
onko
elämisentuska eri asia kuin elämäntuska,
jos on miten eroavat ?- Anonyymi
Olisko semmonen ero,
elämisentuska tarkottaa henkilökohtaisia vaikeksia
eri asioissa ja tilanteissa,
sekä päätöstenteossa,
mutta
elämäntuskaa tunteva ihminen kokee suurta huolta laajemmin asioista
kuten sota ja maailma hätä yleensäkki kaikissa erimuodoisaan,
siis kokee huolta muistakin kuin vain omasta itsestään,
näin aattele asia olevan,
oleko väärässä. - Anonyymi
Jooo-o, elämisen tuska kirjoitetaan ainakin erikseen. Elämän tuska(kin) kuulostaa eriltä erikseen kirjoitettuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko semmonen ero,
elämisentuska tarkottaa henkilökohtaisia vaikeksia
eri asioissa ja tilanteissa,
sekä päätöstenteossa,
mutta
elämäntuskaa tunteva ihminen kokee suurta huolta laajemmin asioista
kuten sota ja maailma hätä yleensäkki kaikissa erimuodoisaan,
siis kokee huolta muistakin kuin vain omasta itsestään,
näin aattele asia olevan,
oleko väärässä.Aika hyvä vastaus. Tuntuu ihan järkeen käyvältä selitykseltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2103879Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii632465Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912306- 472233
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561257
- 721186
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136