Olen 20 vuotias ja minulla on kauheat luukivut eripuolilla kehoa. Pahemmat kivut mihin sitten kiinnitin huomiota alkoivat 8.4.25. Aluksi nilkkaan alkoi sattua yhtäkkiä ilman syytä, mikä kesti lähes koko päivän ja palasi kahtena seuraavana päivänä takaisin. Kun siitä oli kestänyt ehkä joku max viikko alkoi sattumaan myös muualle kehoa. Kipua tuli vasemmassa kyynärvarressa sekä sääriluissa. Vähitellen siitä kivut vain levisi ja pahentuivat. Kipua on nyt molemmissa kuunärvarsissa ja käsivarsissa, molemmissa sääriluissa ja reisiluissa, lonkissa, polvissa, ranteissa, sormien alueella, olkapäissä, oikeassa solisluussa, kahdessa ei kylkiluussa, sekä päässä eri kohdissa (ainakin kolmessa eri kohtaa).
Kipu on todella outoa. Se on mielestäni luussa tai siinä jossain luun alueella eikä lihaksessa. Lihaskipu tuntuu ihan eriltä. Kupu alkaa aina yhdestä kohdasta/pisteestä ja leviää aaltomaisesti tai säteillen luuta pitkin koko luun verran. Kipu ns pulssii epätasaisesti siitä tietystä kohdasta. Kipu on nyt todella kovaa ja se kestää pitempään kun alkivaiheessa. Kipukisteitä on yhdessä luussa eri kohdissa pitkin luuta. Kipu ei onneksi ainakaan vielä tule jokaisesta kipupisteestä saman aikaisesti vaan satunnaisesti eri aikaan. Nyt olen myös huomannut että vähän väliä tulee sellainen kauhea kipu oikeanpuoleiseen olkapään ja kaulan aluelle jos yhtäänkin liikutan kättäni. Kipu kestää kauan kunnes se sitten jossainkohtaa loppuu kun olen pakottanut itseni liikuttamaan kättä ympäriinsä. Tämäkin kipu tulee aina yhtäkkiä ilman syytä.
Kipuun ei auta särkylääkkeet, eikä se laitanko painoa vai pidänko koholla vai hieronko kipukohtaa. Kipuun ei vaikuta kävelenkö, istunko, vai makaanko. Kipua tulee milloin vain. Kipua tulee myös yöllä kun yritän nukkua. Kuuma tai kylmäkään ei auta.
Muita oireita jotka voivant ehkä liittyä myös tähän on aivan järkyttävä väsymys, vaikka nukkuisin paljon, huono vointisuus, nukahtamis vaikeus (nukahtamiseen menee vähintään parikin tunti), yö hikoilu, ja varmaan muuta mihin en ole kiinnittänyt/tiennyt kiinnitää huomiota.
Olen käynyt lääkärissä ja labroja on tehty useaan otteeseen, muttei niissäkään näy mitään. Nyt sisätautipuolen lääkäri kertoi ettei kyseessä ole mikään verisairaus tai reuma. Hänen mielestä kipu olisi stressin tai huonon mielialan aiheuttama. En usko tätä. Minua ei stressaa. Tiedän että kehossani kaikki ei ole okei. Kipuni ei ole kuviteltua.
En tiedä mitä teen. Minua sattuu melkein koko ajan. Kipu on useasti niin kovaa että oksettaa. Joudunko nyt sitten vain elämään kivuissa ilman apua?
Tuetääkö kukaan voiko tämä olla jokin sarkooma tai muu mikä ei olisi näkynyt verikokeissa? Olen kuullut jonkin verran muiden kokemuksista muutten osaa sanoa olisiko kipu samaa kuin heillä. En ole löytänyt kasvaimia mutta voisiko ne olla joko vielä niin pieniä tai niin syvällä, etten löydä niitä? Voiko kasvain olla luun sisällä jossain? Miten sarkooma sitten todetaan? Onko sarkoomassa aina näkyvä kasvain vai voiko se just sitten olla luun sisällä?
Tarvitsen apua, mutta kukaan ei tunnu auttavan...
Luukipu. Voiko olla joku luusarkooma?
1
68
Vastaukset
- Anonyymi
Myelooma on vanhojen ihmisten sairaus. Mutta näitä muita, joista lääkärit ei tiedä tarpeeksi, on kyllä. Onko nuo IgG tasot tutkittu, oletko allerginen jollekin?
Autoimmuunisairaus, jossa esiintyy luustokipua ja korkeita IgG-vasta-aineita, ei ole yksiselitteisesti määritelty sairaus. On kuitenkin olemassa IgG4-sairaus, joka on sidekudoksen tulehduksellinen sairaus ja voi aiheuttaa luustokipua. Lisäksi monissa muissa autoimmuunisairauksissa, kuten nivelreumassa, voi esiintyä luustokipua ja kohonneita IgG-vasta-aineita, vaikka IgG4-vasta-aineet eivät ole niissä keskeisessä roolissa.
Yleistä tietoa:
Autoimmuunisairaudet:
Nämä sairaudet syntyvät, kun kehon immuunijärjestelmä hyökkää virheellisesti omia kudoksia vastaan.
IgG-vasta-aineet:
Immunoglobuliini G (IgG) on yksi yleisimmistä vasta-ainetyypeistä ja sillä on tärkeä rooli infektioiden torjunnassa.
IgG4-sairaus:
Kyseessä on systeeminen sidekudostulehdus, jonka taustalla voi olla autoimmuunireaktio. Se voi aiheuttaa tulehdusta ja turvotusta eri elinjärjestelmissä, mukaan lukien luustossa, mikä voi ilmetä kipuna.
Muut autoimmuunisairaudet:
Esimerkiksi nivelreumassa, jossa nivelten tulehdus voi aiheuttaa kipua ja jäykkyyttä, esiintyy myös kohonneita IgG-vasta-aineita, mutta se ei ole IgG4-sairaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396619
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495709- 1234871
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434470Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523872- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522946Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242352- 352228
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187