Olisiko jollain ottaa kantaa kumpaan koulutukseen kannattaisi mennä, sillä pääsin sisään kumpaankin. Tiedän, etten jaksaisi opettaa alakoussa koko elämääni, joten kasvatustieteen puoli olisi monipuolisempi. Myös tieteellisempi koulutus sivuaineineen kiinnostaisi.
Työelämässä toimisin kernaasti esim. kouluttajana tai henkilöstötehtävissä yksityisellä puolella.
Tällä hetkellä vaaka kallistuu kasvatustieteen puoleen, ainoa oikeastaan mikä harmittaa on se, että mahdollisuudet opettaa lapsia menevät sivu suun. Mutta ehkä se uhraus on tehtävä.
Tiedä sitten mikä on luokanopettajien menekki työelämässä opettamisen sfäärin ulkopuolella...?
OKL vai kasvatustiede?
10
1840
Vastaukset
- äimy
voithan mennä koulun puolelle vetämään esiopetusta!
- ideasta,
mutta antaa lastentarhanopettajien hoitaa se puoli.
- mietinnässä
minäkin.sain tänä vuonna paikan opettajankoulutuksesta ja olen kauan sinne halunnutkin.Kuitenkin haluaisin lukea sivuaineíta joista olisi hyötyä muuallakin kuin opettajan työssä.Mitä tällaisia sivuaineita kannattaisi lukea jos/kun välillä haluaa muitakin hommia kuin opettamista tehdä.
- qwerqwerqwer
Ensinnäkin eipä ole enää ainakaan Helsingissä OKL:sta vaan soveltavan kasvatustieteen laitos. Itse
suosittelen ehdottomasti tätä vaihtoehtoa, ellei sitten tutkimuksen teko kiinnosta. Opettajan koulutus on tosi monipuolinen ja antaa kyllä loistavat eväät mihin tahansa työhön, mikä liittyy koulutukseen, kasvatukseen tai mihin vaan...
Luokanopettajia ovat koulutukseltaan mm. Martti Ahtisaari, Heikki Silvennoinen ja Jorma Hynninen, joten moneen on mahdollisuudet. Sitäpaitsi SOKLA:ssa on kivaa, koska sinne ei sulkeutuneet tai ikävät ihmiset pääse sisään. - +++
jos jossain vaiheessa edes olet ajatellut lasten opettamista. Kasvatustieteen valitessasi joudut hakemaan erikseen niihin pedagogisiin opintoihin, joka antaa sen open pätevyyden, sinne on kuulemani mukaan aika kova tunku ja monet joutuvat yrittämään useamman kerran. Siis näissä aineissa.
OKL antaa laajat mahdollisuudet moniin muihinkin ammatteihin kuin pelkästään open hommiin. Kannattaa seurata esim. kauppalehteä, jossa olen usein nähnyt open koulutuksen omaavan henkilöiden toimivan mitä erilaisimmissa tehtävissä. Itseasiassa tunnen myös lastentarhaopeja, jotka toimivat esim. viihdeteollisuuden parissa.
No, päätös on sinun. Kannattaa tarkkaan pohtia eri vaihtoehdot.- pointteja
on tullut esille!
Uskoisin kuitenkin yksityisellä puolella painavan aika paljon, jos on sivuaineenaan opiskellut vaikkapa taloustiedettä tai hallintoa. Siinä mielessä luokanopettajan koulutus on rajoittuneempi. Eikö niin?
Kasvatustieteen puolelta saa (mahdollisesti) pätevyyden aikuisten opettamiseen. Sehän olisi kevyempää ja parempipalkkaista työtä, ainakin yliopiston ulkopuolella. Tosin minulle ei ole vielä selvinnyt mitä kaikkea silloin voisi opettaa, siis itsestäänselvän kasvatustieteen lisäksi.
Ehkä joku osaa valaista asiaa.
Oleellistahan tässä keskustelussa oli vertailla OKLn ja kasvatustieteen koulutuksen painoarvoa työmarkkinoilla. Useat mainitsivat luokanopettajien kelpaavaan moneen, mutta minun on vaikea sulattaa sitä, että vielä "monenpaan" kuin yleisen kasvatustieteen tutkinnon suorittaneet. - +++
pointteja kirjoitti:
on tullut esille!
Uskoisin kuitenkin yksityisellä puolella painavan aika paljon, jos on sivuaineenaan opiskellut vaikkapa taloustiedettä tai hallintoa. Siinä mielessä luokanopettajan koulutus on rajoittuneempi. Eikö niin?
Kasvatustieteen puolelta saa (mahdollisesti) pätevyyden aikuisten opettamiseen. Sehän olisi kevyempää ja parempipalkkaista työtä, ainakin yliopiston ulkopuolella. Tosin minulle ei ole vielä selvinnyt mitä kaikkea silloin voisi opettaa, siis itsestäänselvän kasvatustieteen lisäksi.
Ehkä joku osaa valaista asiaa.
Oleellistahan tässä keskustelussa oli vertailla OKLn ja kasvatustieteen koulutuksen painoarvoa työmarkkinoilla. Useat mainitsivat luokanopettajien kelpaavaan moneen, mutta minun on vaikea sulattaa sitä, että vielä "monenpaan" kuin yleisen kasvatustieteen tutkinnon suorittaneet.Soitapa sinne yliopistolle ja kysy open sivuaine mahdollisuuksista. Luulisi, että ne olisi yhtä "rajattomat" kuin esim: humanistisella puolella ?
Se, että opiskelet KM tutkintoa ei takaa sitä, että pääset opettamaan aikuisia ainakaan ilman niitä pedaopintoja--> johon on aika vaikea päästä. Se mitä voisit opettaa esim. psykologiaa tai sosiologiaa, mutta siinä pitää myös suorittaa aineopinnot ja se ei silti takaa menestymistä työmarkkinoilla, koska esim: psykologiaa pääaineenaan lukeneen on varmasti helpompi saada paikka kuin ainetta vain sivuaineena lukeneena. Itse kasvatustiedettä ei mielestäni ihan puhtaana aineena opeteta muuten kuin avoimessa-yliopistossa ja yliopistossa.
KM tutkinnon opiskeleminen ei ole mitään seurallista touhua vaan "yksinäistä" puurtamista OKL:n puolella on tiiviimpi ja yhtenäisempi opiskelija yhteisö.
Eli, jos todellakin opettamaan haluat on OKL silloin se oikea paikka.
No, tulipas taas höpötettyä....;) - höpöttää
+++ kirjoitti:
Soitapa sinne yliopistolle ja kysy open sivuaine mahdollisuuksista. Luulisi, että ne olisi yhtä "rajattomat" kuin esim: humanistisella puolella ?
Se, että opiskelet KM tutkintoa ei takaa sitä, että pääset opettamaan aikuisia ainakaan ilman niitä pedaopintoja--> johon on aika vaikea päästä. Se mitä voisit opettaa esim. psykologiaa tai sosiologiaa, mutta siinä pitää myös suorittaa aineopinnot ja se ei silti takaa menestymistä työmarkkinoilla, koska esim: psykologiaa pääaineenaan lukeneen on varmasti helpompi saada paikka kuin ainetta vain sivuaineena lukeneena. Itse kasvatustiedettä ei mielestäni ihan puhtaana aineena opeteta muuten kuin avoimessa-yliopistossa ja yliopistossa.
KM tutkinnon opiskeleminen ei ole mitään seurallista touhua vaan "yksinäistä" puurtamista OKL:n puolella on tiiviimpi ja yhtenäisempi opiskelija yhteisö.
Eli, jos todellakin opettamaan haluat on OKL silloin se oikea paikka.
No, tulipas taas höpötettyä....;);)
Opettaminen ei kuitenkaan ole minulle must, vaan päätyisin kernaasti henkilöstö- tai koulutustehtäviin.
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta eihän opeopiskelijat voi ottaa tosta vaan sivuainetta esim. kauppakorkean tai yhteiskunnallisen puolelta, vai voivatko? Oon ymmärtänyt et siellä saa aika pitkälti lukujärjestykset kouraan.
Olenkohan ihan hakoteillä? - +++
höpöttää kirjoitti:
;)
Opettaminen ei kuitenkaan ole minulle must, vaan päätyisin kernaasti henkilöstö- tai koulutustehtäviin.
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta eihän opeopiskelijat voi ottaa tosta vaan sivuainetta esim. kauppakorkean tai yhteiskunnallisen puolelta, vai voivatko? Oon ymmärtänyt et siellä saa aika pitkälti lukujärjestykset kouraan.
Olenkohan ihan hakoteillä?tosta opettajien lukujärjestyksestä. Soita ihmeessä sinne yliopistoon ja kysele niillä on velvollisuus vastata. Tämähän on ISO asia kun päätät opiskelupaikkaasi.
Onhan tuo sivuaineiden vapaaehtoinen valitseminen osa sitä "akateemista vapautta" ei todellakaan uskoisi, että sitä voidaan rajoittaa ainakaan oman laitoksen/yliopiston sisällä?
Ilmoittele sitten mitä päätit ;) - kasv.maisteri
höpöttää kirjoitti:
;)
Olenkohan ihan hakoteillä?Jos sinulle tuo opettaminen ei ole must, niin itse suosittelisin sinulle yleistä kasvatustiedettä. Vaikka luokanopet voivat toimia muissakin tehtävissä, päätyy heistä lähes kaikki ala-asteen opettajaksi. OKL valmistaa opiskelijat nimenomaan tähän.
Noita sivuaineita voi varmaankin valita vapaasti myös okl:n puolella, mutta erona yleiseen kasvikseen siinä on se, että okl:n puolella opiskellaan kasvatustieteen lisäksi peruskoulussa opetettavien aineiden opinnot, jotka ovat pakollisia. Näiden tilalla puolestaan yleisen kasviksen puolella voit opiskella esim. sitä taloustiedettä. Eli jos haluat opiskella OKL:ssä muitakin sivuaineita, joudut tekemään ne tavallaan ylimääräisinä. Olet oikeassa siinä, että okl:ssä annetaan lukkari käytännössä käteen.Lähinnä valinnanvaraa jää siihen, erikoistutko esim. liikuntaan vai musiikkiin tai johonkin muuhun peruskoulussa opetettavaan aineeseen. Näistä opinnoista ei välttämättä hirveästi ole hyötyä muualla kuin peruskoulussa...
Omat kasviskaverini työskentelevät esim. koulutussuunnittelijoina, hr-ihmisinä sekä sos.&terveysalan oppilaitoksessa opettajina.
Eli jos olet kiinostunut lähinnä koulutussuunnittelusta, hr-puolesta yms. tai aikuisopen hommista, niin sitten yleisen kasviksen puolelle. Mielestäni nimenomaan yleinen kasvis on monipuolisempi kuin okl, minkä takia itsekin sen aikoinaan näistä kahdesta valitsin - enkä ole katunut. Tietysti monipuolisuuden voi kokea tavallaan myös miinuksena, koska koulutus ei valmista yhteen tiettyyn ammattiin. Tämän takia kannattaa jo opintojen alkuvaiheessa miettiä mikä työ tulevaisuudessa kiinnostaa ja valita sivuaineita hieman sen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876