Arkkinarsistin parantuminen?

Anonyymi-ap

Eräs tuttavani antoi minulle diagnoosinsa minusta: olen narsisti. Annoin palaa ja heitin peliin oman analyysini hänestä. Nollakeskustelun päälle blokkaus ja radiohiljaisuus... done!
Aloin miettimään mitä olin tehnyt väärin. Muut ihmiset eivät ole asiasta huomauttaneet. Ovatko he niin sinisilmäisiä, että häikäilemätön narsismini ei tosiaan ole paljastunut?
Huomauttaja pyrkii välttämään kohtaamistani tosielämässä. Tämä on hyvä asia siinä mielessä, että vältynpähän uusilta syytöksiltä.
Muut ovat sanoneet hänen muuttuneen viimevuosina. Omastakin mielestäni hän oli muuttunut jotenkin ynseämmäksi muita ihmisiä kohtaan jo ennen tätä järkyttävää diagnoosiani. Selvisipä myöhemmin, että tämä on luonnollisesti minun aiheuttamaa, koska minullahan on narsistin taidot käytössä ja olen kääntänyt muut häntä vastaan - hän voi siis vapaasti olla töykeä muita kohtaan. (Loogisesti siis tällä kirjoituksellani käännän koko S24-kansan häntä vastaan. Miksei koko maailmankin! Simsalabim!)
Olen itsekin päättänyt vältellä kontaktia häneen ja oloni on parantunut. Enää en juuri käytä energiaani asian mietiskelyyn. Tämän kirjoittaminenkin tuli mieleeni luettuani IS:stä jälleen kerran niin happaman artikkelin narsisteista.
Sanovat, että narsisti häviää, kun hänet paljastetaan. Olen samaa mieltä ja kiitollinen saamastani helpotuksesta.
Narsistivaino on omalta osaltani nyt loppunut. Inkvisitiota ei ole enää odotettavissa, vaikka siitä espanjalaisesta ei koskaan tiedä.
Saan keitellä liemiäni taas rauhassa. Kukaan ei syytä mistään, vaikka laittaisin sisiliskonkieltä tuplana keittooni ja höystäisin sen kielonmarjoilla.

Onko vastaavia kokemuksia?
Oletko saanut osaksesi syytöksiä?
Miten hanskasit tilanteen?
Kenties voodoolla?
Kävitkö jo rovion lämmössä, mutta lensitkin luudalla karkuun?

Estradi on teidän, arvon narsistit!

5

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nykyään kuka hyvänsä voi saada narsistin leiman. Nimitys on niin yleinen. Ei siihen paljoa tarvita.

• Anonyymi

Narsistimaista käytöstä on monilla, ja jos jostain ei tykkää, moni idiootti heittää ilmoille narsistileiman, välillä jopa kateudesta. Aika harva oikeasti on narsisti, se kun on persoonallisuushäiriö, jota on vain noin 1% ihmisistä, mutta sen piirteitä voi monella olla etenkin näinä someaikoina ja sen innoittamina käyttäytymismalleina. Se toinen henkilö on ehkä liikaa lukenut Iltalehden jokaviikkoisia "näin tunnistat narsistin", "narsistin tuhat ilmettä", "onko läheisesi narsisti" artikkeleita, joita taitaa joka viikko tuo laatulehti tuppailla ilmoille, jotta saisi enemmän lukijoita.

• Anonyymi

En ole psykologi, mutta...
      Carl Jungin mukaan narsisteja vihollisena pitävä ihminen saattaa oikeastaan olla itsekin avun tarpeessa.
      Narsisti on sisältä tyhjä ihminen, mutta hän kompensoi tyhjyyttään ulkoisella olemuksellaan ja tarpeillaan. Tämä tekee hänestä kuin keisarin, joka itseriittoisella käytöksellään alkaa ärsyttämään joitakin ihmisiä.
      Narsisteja vihaava ihminen voi nimittäin nähdä narsistissa oman sisimpänsä puutteita. Ehkä hänkin haluaisi huomiota, jota tuo yksi kerää kaikilta. Ehkä hänkin haluaisi vapauksia tai etuoikeuksia, joita narsisti hankkii kuin sormia napsauttamalla... "Miksi tuo yksi saa kaiken ja minä en mitään?" Jos joku ajattelee näin, se voi olla merkki rikkinäisyydestä sisimmässä. Sen selvittäminen olisi aiheellista ja ammattiauttaja voisi ehkä auttaa. Omien varjojen kohtaaminen on ihan terve idea nykytietämyksen mukaan.
      Muista, että joidenkin mielestä narsisti on vain kissan kaltainen olento... viihdyttävä, hassu ja hullunkurinenkin. Aivan kaikki eivät koskaan vihaa narsisteja. Katso vaikka presidentti Trumpia.
      Lähestulkoon kaikilla meillä on joku ongelma sisimpämme kanssa. Meidän ei tulisi hypätä johtopäätöksiin liian nopeasti.

• Anonyymi

Kun aikoinaan jouduin narsistin kanssa tekemisiin, enkä ensin tiennyt mistä on kyse, tajusin jossakin vaiheessa ottaa askeleen taakse päin katsoakseni vähän kauempaa.

Eihän narsisti ollut ensimmäinen eikä viimeinen tuttavuus elämässäni, ei edes hankalien ihmisten suhteen, vertailupohjaa löytyi kyllä. Juuri vertailu auttoi näkemään narsistin omituisuudet ja lopulta myös olemaan syyllistymättä kun narsisti yritti syyllistää.

Vertailemalla esim. toisen tuttavan käytöstä tilanteessa, jossa läheinen vakavasti sairas, narsistin itsekeskeisyys ja empatian puute oli silmiinpistävää. Vähän kauempaa katsoen narsistin paskapuheiden aiheuttama häiriö vaimeni ja teot sekä konteksi erottui paremmin. Valehtelu, itsenä ylentäminen muita alentamalla, hyväksikäyttö, varastelu, lasten tarpeiden laiminlyönti, ylivertaisuusharhat yms. näkyivät yhä selvemmin.

Kun lopulta tarjosin narsistille hänen omaa lääkettään eli alentamista, narsisti draamaili ja syyllisti odottaen matelua hänen edessään. Tiesin, että "huono käytökseni" ei ollut minulle normaalia käytöstä vaan vuosien turhautumisen ja ärtymyksen purkaus, joka osoittautui lopulta erittäin oikeaksi ratkaisuksi. Syyllisyyden tunteet oli helppo ohittaa, enhän kohtele muita samoin.

Näin myös minä sain narsistin pysymään etäällä useamman vuoden ajan ja se oli iso helpotus. Olin kurkkuani myöden täynnä tuota iilimatoa joka vain tarrasi tiukemmin kiinni kun sitä yritti kevyesti ravistaa irti. Veetuilu, itsekehu, valehtelu, draamailu, kateus, huomionhaku jne. vain paheni vuosi vuodelta. Tarvittiin kunnolla liekkiä perään että irrotti.

Vuosia välteltyään hän on yrittänyt uida takaisin vaikutuspiiriin yhteisten tuttujen kautta, mutta silloin pitää muistaa taas käyttäytyä vähän huonosti ja osoittaa narsistille paikkansa.

• Anonyymi

No ei khyl parannu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3866
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      89
      2247
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1912
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1753
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1506
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      23
      1420
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1142
    8. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1108
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      106
      1023
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1012
    Aihe