naiset ja seniorit jäävät siirtolaisleireille.

Anonyymi-ap

Mitä muuta tekisimme? Abdulrashidh kysyy.
Anonyymi-ap
2025-06-21 14:45:25

Ranskan poliisi ei saanut pakolaisvirtoja kuriin

Arttu Rintanen
Julkaistu 21.06.2025 | 14:42
Päivitetty 21.06.2025 | 14:42
Maahanmuutto

Salakuljettajat ovat perustaneet taksiveneitä, jotka poimivat siirtolaisia rannikolta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tuhannet siirtolaiset Ranskassa yrittävät epätoivoisesti päästä Englannin kanaalin yli Isoon-Britanniaan, ja poliisi tuntuu olevan ilmiön edessä voimaton. Asiasta kertoo The Times.

Viimeisen kahden viikon aikana 2000 ihmistä on ylittänyt kanaalin pienillä veneillä ja lautoilla. Samalla Ranskan poliisi on pysäyttänyt ylitysyrityksistä vain 38 prosenttia, kun vielä viime vuonna luku oli 45 prosenttia.
MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA
Learn more

Ranska on kuitenkin luvannut puuttua tilanteeseen.

Rannoilla on kyynelkaasukanistereita merkkinä siirtolaisten sekä poliisien ja santarmien välisistä kamppailuista. Maan johto on sanonut sulkevansa porsaanreiän, joka estää Ranskan poliisia puuttumasta ylityksiin, jos ylittäjät ovat jo vedessä. Jotkut siirtolaiset ovat valittaneet tulleensa lyödyiksi pampuilla.

19-vuotias somalialainen Yusuf Mohamad Abdulrashidh on ollut Calais’n lähellä sijaitsevalla siirtolaisleirillä kaksi kuukautta. Sinä aikana hän on yrittänyt ylittää kanaalin neljästi, tuloksetta.

Hän on hengittänyt kyynelkaasua, joutunut poliisin työntämäksi, tullut jätetyksi rannalle veneestä sekä joutunut merihätään, josta Ranskan rannikkovartiosto pelasti hänet.

– Maksat ensimmäisellä yrityksellä, ja jos et pääse, voit yrittää uudelleen ja uudelleen. [Salakuljettajilla] on kuvasi ja nimesi, ja he tarkistavat niiden perusteella pääsetkö kyytiin, Abdulrashidh kertoo.

Salakuljettajat ovat Abdulrashidhin mukaan erittäin kekseliäitä. Heillä on omat toimijansa siirtolaisleireissä, jotka hakevat ylittäjät leiristä. Abdulrashidhin mukaan salakuljettajat tienaavat ylityksillä paljon rahaa.

Lisääntynyt valvonta näkyyheti ylittäjien määrässä. Kun poliisiautot partioivat rantaa Gravlines’en lähellä, joutuivat ylittäjät piilottelemaan hiekkadyynien takana. Kun poliisit eivät luovuta, ylittäjät palaavat takaisin leiriin seuraavaa tilaisuutta odottamaan.

Poliisien kovat keinot ovat pakottaneet ihmissalakuljettajat muuttamaan taktiikoitaan.

Yksi niistä on uudet ”taksiveneet”, jotka kulkevat rannikkoa myöten poimien mukaansa siirtolaisia. Tämä on kuitenkin monin tavoin vaarallista ja suosii nuoria, voimakkaita miehiä, jotka jaksavat kahlata vedessä ja vetää itsensä veneen kyytiin.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että naiset ja seniorit jäävät siirtolaisleireille.

– Emme onnistuneet, koska meillä oli mukanamme vanhempi täti. Hän ei voi juosta tai kävellä nopeasti, ja meillä on myös lapsi, joten rannan ylittäminen oli vaikeaa, kertoo 16-vuotias afgaanipakolainen Mariam.

Eritrealainen Josef taas kertoo nähneensä miten eräs siirtolaisryhmä melkein hukkui, kun vene, jossa he olivat, alkoi vuotaa.

verkkouutiset

3

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Liika on aina liikaa.

• Anonyymi

tty

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tty

Isänmaan puolesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6052
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      334
      5309
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      21
      2686
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2615
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      84
      1875
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      105
      1697
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1571
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1533
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1454
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1413
    Aihe