Miksi? Siksi koska tulkitsija on aina ihminen jonka tieto ja ymmärrys on vajavaista. Myös tulkitsijan omat tiedostamattomat aggressiot ja pyrkimykset tulevat vaarallisen lähelle ja Jumalaa käytetään pirullisella tavalla näiden pyrkimysten toteuttamiseen.
Ole kriittinen Jumalan tahdon tulkinnoille
14
132
Vastaukset
- Anonyymi
Eniten kriittinen tulee olla esim. liberaaliteologeja kohtaan, jotka pyrkivät tulkitsemaan asiat omien motiivien, oman mielen, ajan hengen ja sen mukaisten toiveiden mukaan. Jumala on kussakin ajassa valmiiksi sopivasti samaa mieltä asioista tulkitsijan kanssa sellaisissa kohdissa, jotka ovat tulkitsijalle merkityksellisiä ja joihin hänellä on painava oma mielipide. Omat ajatukset yritetään sovittaa Raamattuun vaikka väkisin, ilman logiikkaa ja löydetään paljon virheitä, jotka nekin itse valikoidaan omin valtuuksin.
Mutta tulee olla myös erityisen kriittinen joitain äärikarismaatikkoja kohtaan, jotka menevät äärimmäisyyksiin joissain asioissa, kun taas toiset merkitykselliset kohdat Jumalan sanassa jätetään vallan vähälle huomiolle, vaikka ne ovat ristiriidassakin heidän harjoittamien opillisten korostusten kanssa. Todelliset lahkolaiset myös tulkitsevat liberaaliteologien tavoin itsekkäistä motiiveista käsin, esim. joidenkin lahkojen johtaja hamuten itselleen rahaa, kunniaa ja muuta etua.- Anonyymi
Voisitko kertoa jonkin konkreettisen esimerkin ns liberaaliteologeista, "jotka pyrkivät tulkitsemaan asiat omien motiivien, oman mielen, ajan hengen ja sen mukaisten toiveiden mukaan"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko kertoa jonkin konkreettisen esimerkin ns liberaaliteologeista, "jotka pyrkivät tulkitsemaan asiat omien motiivien, oman mielen, ajan hengen ja sen mukaisten toiveiden mukaan"?
Ja sen jälkeen kun tämä on tehty voit myös listata miten tämä tulkitseminen eroaa muiden kuin liberaaliteologien tulkinnasta. Esim. omasta itse tekemästäsi tulkinnasta. Tämä siis henkilölle joka kirjoitti edellisen viestin: Anonyymi / 2025-06-26 10:23:05
- Anonyymi
Toistan kysymykseni:
Turha sinun on kirjoitella mitään liberaaliteologeista jos et pysty esittämään yhtään esimerkkiä väittämästäsi asiasta. "Omat ajatukset yritetään sovittaa Raamattuun vaikka väkisin, ilman logiikkaa ja löydetään paljon virheitä, jotka nekin itse valikoidaan omin valtuuksin."
Kuvasit aika hyvin joidenkin fundamentalistein tyylin.
- Anonyymi
Kerro toki omasta tulkinnastasi pari esimerkkiä.
- Anonyymi
Minä en syrji homoseksuaaleja enkä naispappeja kristillisessä kirkossa enkä sen ulkopuolellakaan. Haluatko lisää esimerkkejä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en syrji homoseksuaaleja enkä naispappeja kristillisessä kirkossa enkä sen ulkopuolellakaan. Haluatko lisää esimerkkejä?
Raamattu tuomitsee homouden ja naispappeja ei tunne ollenkaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu ei tunne sanaa homoseksuaalisuus, ei myöskään meidän pappisvirkaamme, ei miesten eikä naisten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa Jumala käskee tappamaan homoseksuaalisiin tekoihin syyllistyvät. Miten aiot toimia totellaksesi Jumalasi käskyä? Pieni varoituksen sana kuitenkin: Voit joutua vankilaan. En tuo sinulle häkkiin banaaneja
- Anonyymi
Teologisissa tiedekunnissa tutkitaan Raamattua tieteellisin metodein (ns. historiallinen raamatuntutkimus) Tätä tulkintatapaa edustaa mm. TT Ville Mäkipelto. Yliopiston ulkopuolella toimii taas Suomen teologinen instituutti (STI) -niminen pulju minkä tulkinta on kristallipallopainotteinen eli fundamentalistinen. Se on lähinnä viidesläisten hallussa. Kaikille siis löytyy kaikkea kiinnostuksesta riippuen. Kirkon ulkopuolelta löytyy monenlaisia hörhöilijöitä ja psykopaattisiakin persoonallisuuksia sananjulistajina joten kriittinen asenne olisi kyllä erittäin toivottavaa jo omankin mielnterveyden kannalta.
- Anonyymi
Joo, 1930-luvulla oli uskoville vaikea päätellä lähteäkö mukaan Natsi aatteeseen vai ei. Oliko tuo aate Jumalan tahto? Profeetta Hesekiel antaa niin ymmärtää.
Ja jo aiemmin oli vaikea päätellä ollako sosialistien synnyssä mukana. Näillä oli Ilmestyksen säkkipukuisten todistajien asema ja myös Sudanin Mahdin puolto mikäli oikein olen ymmärtänyt.
Jumala on kaiken liikkeelle paneva voima mutta onko olemassa hänen PYHIN, PUHTAIN, HARTAIN JA VANHURSKAIN TAHTONSA joka olisi yli niiden poliittisten voimien jotka hän kulloinkin asettaa valtaan. - Anonyymi
Pitäisi aina muistaa, että kristinuskon mukaan, maailmamme on kirottu ja pyyhitty pois Jumalasta, mutta lunastettu ja sovitettu Jeesuksessa takaisin Jumalan tahdosta. Emme voi vielä elää näkemisessä ennen paruusiaa, vaan paha riehuu yhä pahemmin. Jumalan pyhä tahto on meidän saavuttamattomissa emme sitä tiedä. Jumala tahtoo, että kaikki tulevat pelatukseen, so. uskovat Jeesukseen K. pelastajanaan .
Laki on edelleen hyvä vaikkakin heikko ja sieltä voimme edelleen ammentaa, mikä olisi hyvää elämää ja oikein. Emme voi elää teokratiassa eivätkä juutalaisetkaan voi. Kristus Jumala on ainoa Tie, Totuus ja Elämä kaikille, jotka tahtovat.
10-käskyä on jätetty meille noudatettavaksi, mutta ei ole pelastustie emmekä pysty sitäkään täydellisesti noudattamaan, mutta näemme syntisyytemme ja lankeemuksemme sen valossa ja voimme sentään jossakin onnistua ja vähän helpompaa maailmassa olisi, mutta viimeisinä päivinä on laittomuus vallassa.
Jumala on kuitenkin Kaikkivaltias! "Miksi? Siksi koska tulkitsija on aina ihminen jonka tieto ja ymmärrys on vajavaista."
Tuossa on painavaa asiaa - kaikille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651423Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia109855- 57690
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä46689- 53683
Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39677Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606025645Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli66633Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan69621Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.40616