Vanh.lest. Suviseurat 2025

Anonyymi-ap

22

221

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Who cares?

Nähnyt lestoja elämäni aikana vitutukseen asti.

=DW=

• Anonyymi

Itse en ole koskaan nähnyt enkä heitä tuntenut.

Eikun, olen kerran, n. 40 v sitten istunut heidän seuroissaan jossain isossa kirkossa. Olisin halunnut kuulla pappia, mutta pölisivät keskenään ympärilläni enkä kuullut juuri mitään.

Jotkut olivat silmät kiinni. Kun kysyin sitten äidiltäni, että nukkuivatkohan ne, niin tämä selvensi, että "olivat sanan vaikutuksessa".

• On sullakin ongelmat traumaksi asti.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

On sullakin ongelmat traumaksi asti.

Onko trauma ja vit.. sama asia?

• Anonyymi kirjoitti:

Onko trauma ja vit.. sama asia?

Nyt en ymmärrä logiikkaasi.

• Siili25 kirjoitti:

Nyt en ymmärrä logiikkaasi.

Ottaen huomioon kaikki ne jutut miten DW on kirjoittanut lestadiolaisista hänellä on niiltä osin jäänyt joku trauma. Kirjoittaa et who cares mutta kuitenkin vi.......
        Välittää niin paljon että sallii aiheen v........n.
        Mikä trauman aiheutti,l sitähän emme voi tietää.

• Anonyymi

Olen kasvanut kylässä ,missä oli lestadiolaisia. Heti alkuun sanon ,ettei lestadiolaisen asiat ole koskaan vaikuttaneet minuun mitenkään negatiivisesti. Tunne hiukan heitä ja ovat valtavan ahkeria ja suoria ihmisiä, siis nämä tietämäni ihmiset. Olen Istua näpöttänyt seurapirtissä ja nähnyt ” tiloihin ” tulleita naisihmisiä. Kaikki tuntui lapsesta ihan luonnolliselta.
      Jo ihan pienenä sai uskon siemenen ja olen rukoillut tarvittaessa siitä asti.
      En käy kirkossa , kuin jouluna ja tietty kaste-ja rippijuhlissa, häissä ja hautajaisissa tarvittaessa. En kuulu mihinkään lahkoon tai uskontoryhmiin . Koskaan en ole tajunnut sitä , kun uskovat väittää tyyliin” minun uskontoni on vaan se oikea”, kuin niin…
      En kuulu kirkkoon , miksi kuuluisin. Maailma on täynnä kaikenlaisia yhdistyksiä sun muita, miks maksaisin kirkollisveroa. No voi- mites tuli nyt näin avauduttua,,, elämä on.
      Nooh- olen saanut PALJON rukousvastauksia pitkän elämäni aika, ihmeitäkin on tapahtunut. Jumala on antanut minulle rauhan sydämeen ,se on ihmeellistä.
      Lapsille ja lastenlapsille olen antanut uskon siemenen,,, tyyliin,,, ”voi rukoilla vaikk bussissa ,kun menee kouluun, ei tarvi aina olla silloin kädet ristissä, Jumala kuulee huokauksetkin”
      Iloista loppuiltaa kaikille.

• Myös minä olen lähtöisin alueelta jossa oli paljon lestadiolaisia. Myös pappani oli vanhoillislestadiolainen mutta mummo ei. Lapsena juostiin pikkukylän seuroissa ja sieltä ihan mukavat muistot. Myös työkavereissa oli paljon lestadiolaisia enkä koskaan kokenut sitä ongelmaksi.

Elkööt he yhteisössään ja nauttikoot suviseuroista missä tapaavat tuttuja ja sukulaisia ja kuulkoot myös sanomaa, ei ole minulta pois. Nuorempana olen pariin otteeseen käynyt suviseuroissa ja yhtenä kesänä ollut siellä jopa töissä.

• Anonyymi

Oli miten oli niin jossain on vikaa kun aina vaan tällä vuosisadalla. Niitä on olemassa.
        Ikäviä kokemuksia. Ainakin minulla. Kauan sitten, mies vahti vaimoaan. Ettei hön saanut olla oikein mitenkään lapsilauman keskellä , että,olisi oikein. Siis vaimoaan vahti ja minun rintojani tuijotti häpeämättömästi kun oli hieman avonaisempi kaula aukko T paidassa. . Siis inhottava jätkä oli ja nainen synnytti lapsia joka vuosi kas kun ehkäisyä ei sallinut tämä mies koska motivoi että nainen olisi muka uskoton jos sillä olisi pillerit ettei tarttis synnyttää joka vuosi koska naisen terveys oli vaarassa joka raskauden aikana , niin nämä vaan että hetrampäätyää miten monta lasta he saavat. Sosiaalista sitten hakivat rahaa kun mies ei saanut mistään töitä koska wi osannut käyttäytyä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli miten oli niin jossain on vikaa kun aina vaan tällä vuosisadalla. Niitä on olemassa.
        Ikäviä kokemuksia. Ainakin minulla. Kauan sitten, mies vahti vaimoaan. Ettei hön saanut olla oikein mitenkään lapsilauman keskellä , että,olisi oikein. Siis vaimoaan vahti ja minun rintojani tuijotti häpeämättömästi kun oli hieman avonaisempi kaula aukko T paidassa. . Siis inhottava jätkä oli ja nainen synnytti lapsia joka vuosi kas kun ehkäisyä ei sallinut tämä mies koska motivoi että nainen olisi muka uskoton jos sillä olisi pillerit ettei tarttis synnyttää joka vuosi koska naisen terveys oli vaarassa joka raskauden aikana , niin nämä vaan että hetrampäätyää miten monta lasta he saavat. Sosiaalista sitten hakivat rahaa kun mies ei saanut mistään töitä koska wi osannut käyttäytyä

Ajatella, että vielä tällä vuosisadalla tehdään lapsia :)))

• Anonyymi

Olen elänyt perheessä jossa Lestadiolainen uskonsuuta oli tuttu ja jonka seurakunnan seuroja pidettiin ja Rauhanyhdistyksen talolla vanhimmat kävivät seuroissa.
      Uskoakseni se ei poikkea evk. seurakunnasta muutoin kuin, ne rajoitukset. Rajoitukset ovat mielestäni vääriä, mutta mikä minä olen sanomaan, että he tekevät väärin.
      Raamatussa ei rajoiteta lapsilukua.
      Siellä sanotaan, Menkää ja täyttäkää maa...

Jokaisella saa olla oma uskonsa, minua ei haittaa, enkä hyljeksi ketään ihmistä uskonsa vuoksi. Minusta tuon uskonnollisen ryhmän jäsenet elävät rauhallista elämää. Katsokaa esimerkkiä, alueella on tuhansia ihmisiä, ei mitään häiriökäyttäytymistä, ellei joku ulkopuolinen porukka tule häiriköimään alueelle. Sehän ei ole mitään vierasta, kun näkee, että jopa täällä heidän uskonryhmänsä on ihan pohjasakka, ei haluta silmiinkään.
      Joka noin sanoo, osittaa olevansa ihmisenä pikkuisen liian omahyväinen, mitä uskonto ihmisessä tekee vihattavaa?

Sallin kaikki seurat ja kokoontumiset uskontojen nimissä, kunhan ne eivät ole kansan kiihotusta ja uskonnon "pakkosyöttöä, jollaiseksi sanotaan Jehovan todistajia.
      " Sallikaa kaikkien tulla minun tyköni... sanotaan raamatunlauseessakin.
      Onko heillä, jotka täällä rukoilevat ja pyytävät voimia ja suojeluista, eri Jumala, kuin muilla uskonnoilla?
      Onko muita Jumalia, kuin se, jota rukouksessasi lähestyt?

Minulla on ihan oma jumalanusko ja se Jumala ei ole vain minun Jumalani, koska joku muukin rukoilee Evk, seurakunnassa, rukoukset ovat yhteisiä.

Siunausta Suviseuran kuuntelijoille.
      Viime kesän valitettava tapahtuma ei saa toistua!
      Ei yhtään tapaturmaa ja kuolemaa tämän kesän muistoihin seuroista.

• Anonyymi

Joku leikkuri vei palan tekstistä
        > Raamatussa ei rajoiteta lapsilukua.
        puheena olevan uskonnollisen ryhmän perheissä on paljon lapsia, sukuun ollaan yhteydessä ja ne rajoitukset, joista en tässä ala asiantuntemattona toistamaan, ovat
        ryhmien päätöksiä ja usein perhekohtaisia. Siitä puhutaan tällä julkisuudessa enemmän kuin olis tarpeenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku leikkuri vei palan tekstistä
        > Raamatussa ei rajoiteta lapsilukua.
        puheena olevan uskonnollisen ryhmän perheissä on paljon lapsia, sukuun ollaan yhteydessä ja ne rajoitukset, joista en tässä ala asiantuntemattona toistamaan, ovat
        ryhmien päätöksiä ja usein perhekohtaisia. Siitä puhutaan tällä julkisuudessa enemmän kuin olis tarpeenkaan.

Kenen tahansa uskovaisen elämä on rajoitettua nk. "maailman" tekemisiin verrattuna. Uskovainen itse ei edes halua olla osallinen kaikkeen.

Toisin on lasten ja nuorten kohdalla, jotka eivät ehkä vielä ole kokeneet nk. hengellistä heräämistä, ovat hengeltään vielä osin "maailman lapsia". Heidän kohdallaan monet rajoitukset voivat olla hengellistä väkivaltaa, eikä tämä ole Raamatun mukaista. Jeesuskin vertauksisaan varoitti:

Matteus 9: 16, 17
        16 Ei kukaan pane vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan, sillä semmoinen täytetilkku repii palasen vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
        17 Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät."

Itse kasvoin helluntailaisessa kodissa, jossa koin monenlaista, rankkaa väkivaltaa. Aikuiseksi tultuani erosin heistä ja palasin isien uskoon josta minut oli erotettu ja pidetty erossa monista sukulaisistani, luterilaisuuteen. Liityin kirkkoon. (Josta sitten myöhemmin erosin, sillä en diggaa ap. T. Luomaa ja hänen agendojaan.) Esivanhemmissani on ollut mm. ev.l. pappeja. Isoisäni olisi halunnut kastaa lapsenlapsensa, mutta äitimme oli kieltänyt. Minulta riistettiin tämä oikeus.

Lapsena muistan keinutuolissa istuneeni mummuni sylissä, kuuntelimme iltahartauksia ja "Hartaita säveliä" ja muistan mummun sanoneen, että hän pitää lestadiolaisten hartaista lauluista.

Toinen mummuni, joka kuoli ennen syntymääni, kuului Länsi-Suomen rukoilevaisiin. Itselläni on sama harras mieli kuin noilla omaisillani, helluntailaisuus tuntui itsestäni aina väärältä. Heillä on väkivaltainen "Jeesus".

Tykkään kuunnella näitä v.lessuja ja eilen netissä, vakavalla katumuksen ja uskon mielellä (= Luther: oikea parannus), "otinkin" heidän papiltaan / saarnaajaltaan, kun hän niitä yleisölle jakoi, "syntieni ja matkavikojeni anteeksiantamuksen, Jeesuksen Nimessä ja Veressä". 😢

Rukoilevaisten virsiä:
        Jesuksen veri, se lasinen meri (HSL 127):
        https://www.youtube.com/watch?v=zYwejVMqxRI

Karitsall' kiitos olkohon (Achrenius 58):
        https://www.youtube.com/watch?v=saWNxc9SGM4
        😢

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kannattaa käydä siellä syömässä, saa tosi halvalla hyvää ruokaa.

• Anonyymi

Höpöhöpö...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö...

Oikein.

Suviseurojen ruoka on halpaa ja käsittääkseni oikeinkin hyvää. Se ei ole hyvä syy sinällään seuroissa käymiselle, syy kuitenkin.

Lestoilla suuret ruokakulut valtavine lapsikatraineen, ihab selkeetä, ruokaa kuluu paljon, eikä se saa olla kallista. Lestat kun perseaukisia yhteiskunnan loispummeja. Ei ne saa soskusta fyrkkaa kalliisiin sapuskoihin.

En ole käynyt seuroissa, ei ole ollut niin nälkäinen. Mutta lestat arvostaa lohisoppaa, jota net tunkee aina tarjolle, oli pileet, mitkä tahansa. Muutamankin kerra lestojen lohisoppaa syönyt joissain hautajaisissa tms. Pirun hyvää ollut aina.

Taitaa olla toi ruokapuoli ainoo hyvä puoli suviksissa.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Oikein.

Suviseurojen ruoka on halpaa ja käsittääkseni oikeinkin hyvää. Se ei ole hyvä syy sinällään seuroissa käymiselle, syy kuitenkin.

Lestoilla suuret ruokakulut valtavine lapsikatraineen, ihab selkeetä, ruokaa kuluu paljon, eikä se saa olla kallista. Lestat kun perseaukisia yhteiskunnan loispummeja. Ei ne saa soskusta fyrkkaa kalliisiin sapuskoihin.

En ole käynyt seuroissa, ei ole ollut niin nälkäinen. Mutta lestat arvostaa lohisoppaa, jota net tunkee aina tarjolle, oli pileet, mitkä tahansa. Muutamankin kerra lestojen lohisoppaa syönyt joissain hautajaisissa tms. Pirun hyvää ollut aina.

Taitaa olla toi ruokapuoli ainoo hyvä puoli suviksissa.

=DW=

"Lestat kun perseaukisia yhteiskunnan loispummeja. Ei ne saa soskusta fyrkkaa kalliisiin sapuskoihin."

Mitästä pashaa. Eikös paremminkin nämä ole yritteliäitä ja kovia tekemään töitä,menestyneitäkin. Lasten on pakko oppia työntekoon pienestä pitäen, ovat ahkeria. Isot komeat talot ja marimekkoa päällä.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

"Lestat kun perseaukisia yhteiskunnan loispummeja. Ei ne saa soskusta fyrkkaa kalliisiin sapuskoihin."

Mitästä pashaa. Eikös paremminkin nämä ole yritteliäitä ja kovia tekemään töitä,menestyneitäkin. Lasten on pakko oppia työntekoon pienestä pitäen, ovat ahkeria. Isot komeat talot ja marimekkoa päällä.

Laske.

16 kakaraa. Yks nainen lapsia tekemässä kotona. Yks ukkeli ajelee pakettiautolla ympäriinsä ja koittaa höynäyttää dementoituneita eläkeläisiä ostamaan tarpeettoman kattoremontin.

Siis 18 ihmistäkö elää yhden "yrittäjän" tuloilla?

Kenen rahoilla kuvittelet talot maksetun ja raitapaidat ostetun?

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Laske.

16 kakaraa. Yks nainen lapsia tekemässä kotona. Yks ukkeli ajelee pakettiautolla ympäriinsä ja koittaa höynäyttää dementoituneita eläkeläisiä ostamaan tarpeettoman kattoremontin.

Siis 18 ihmistäkö elää yhden "yrittäjän" tuloilla?

Kenen rahoilla kuvittelet talot maksetun ja raitapaidat ostetun?

=DW=

Et kai väitä että lapsilisillä?
        Kaikissa perheissä ei ole 16 lasta ja kyllähän sellaisen pesueen elättäminen ja ruokkiminen maksaakin ei se ilmaista ole.

Lestadiolaisiin mahtuu ihan samanlaisia sukankuluttajia kuin ei-lestadiolaisiin. Yhteisöllisyys on lisäksi huipussaan.

• Anonyymi

Sivusta seuranneena näen erittäin ahkeria ja yritteliäitä lestadiolaisia. En itse kuulu mihinkään lahkoon tms.vaikka uskova olen.

• Anonyymi

Suviseuroille on tänään tullut niin valtavasti uusia autoja ja jalantulijoita, että ottivat äkkiä yhteyttä maanomistajiin ja saivat lisää maata. Myös vesi oli loppumassa, mutta saaneet pullovettä sekä ruokaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3407
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2171
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2117
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1998
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      409
      1114
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      47
      903
    Aihe