1.5 TSI 116 85 kW vs 1.5 TSI 150 110 kW
Kun iskutilavuus on molemmissa 1498 cm³, voiko ajatella, että pienemmän tehon moottori olisi jotenkin kestävämpi?
Voiko ajatella, että tehokkaampi on kestävyydeltään yhtä "hyvä"? Tämä koskien myös voimansiirron osia.
Skoda Octavia 1.5 TSI 116 85 kW vs 1.5 TSI 150 110 kW
9
260
Vastaukset
- Anonyymi
Ajotyylistä riippuen voisi ajatella, että isompitehoinen on kestävämpi, koska se ei joudu suorituskykynsä rajoille niin helposti kuin pienempi pannu.
- Anonyymi
Tässä aloittaja.
Tuossa olisi perusteltu näkemys.
Sitä vain kun yli 22 vuotta sitten valitsin bensa-Fokuksen 1,6, enkä 1,8 ja nyt olen ajanut 475 tkm asiaan kuuluvin huolloin ilman moottori-, vaihteisto- tai kytkinkorjauksia. Toivon mukaan Focus on vielä ensi vuoden puolella jolloin mielessä on ehkä tuollaisen Skodan valinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä aloittaja.
Tuossa olisi perusteltu näkemys.
Sitä vain kun yli 22 vuotta sitten valitsin bensa-Fokuksen 1,6, enkä 1,8 ja nyt olen ajanut 475 tkm asiaan kuuluvin huolloin ilman moottori-, vaihteisto- tai kytkinkorjauksia. Toivon mukaan Focus on vielä ensi vuoden puolella jolloin mielessä on ehkä tuollaisen Skodan valinta.Teoriassa tuohon kestävyyteen minusta vaikuttaa eniten se ovatko nuo moottorit mekaanisesti komponenteiltaan (esim. männät, kampiakseli jne.) samanlaiset, vai onko tehokkaammassa moottorissa myös mitoitukseltaan ja materiaalivalinnoiltaan enemmän tehoa kestävät komponentit. Esim. aikanaan TDI-moottoreissa oli huomattavia eroja eri tehoisten moottoreiden sisuskaluissa, vaikka iskutilavuus oli aivan sama.
Jos on näin niin voisi ajatella että kestävyydessä ei ole eroa. Sitten taas jos tuo pienempitehoinen versio on tehty tuosta tehokkaammasta moottorista vain ohjelmallisesti rajoittamalla niin sen voisi ajatella olevan kestävämpi koska moottorista ei missään vaiheessa oteta ulos sitä tehoa mille se on alunperin suunniteltu.
Kaikkein eniten noissa kuitenkin vaikuttanee säännöllinen huolto ja koneen "järkevä" käyttö.
- Anonyymi
Kestävyydessä ei ole eroa. Tuollaiset pikkuturbot eivät todennäköisesti näe 200 tkm:n rajapyykkiä kuitenkaan.
- Anonyymi
Normaalilla ajotyylillä kestää paljon tuota pidempään.
Turbovärkit saa kyllä rikki jos ajaa kuin teini.
- Anonyymi
Vahva arvaus on, että pienempitehoisessa on heikompi vaihteisto. Turbo kestää paremmin jos ajon päättyessä antaa käydä tyhjäkäynnillä vaikkapa minuutin. Koskee ihan kaikkia merkkejä.
- Anonyymi
Epäilen vaikka varmaan tietoa ei toki ole. Maksimiväännön ero on aika pieni (220 vs 250 Nm), vääntö sen laatikon kuitenkin hajottaa jos hajottaa. Ja kummassakin on 6-v laatikko. Valmistusteknisesti ei yleensä ole järkeä tehdä kahta lähes samanlaista laatikkoa.
- Anonyymi
Molemmissa on melko varmasti ihan sama tekniikka, paitsi ehkä turbo ja muuten tuo ero tehdään ohjelmistolla. Kyse ei kutenkaan ole mistään tehomalleista joiden pitää kestää isoja tehoja.
- Anonyymi
Isomman mosassa on Nato- ohjelmointi.
Pienessä perus neukkulasofta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O432228Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on272030Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais1941573Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn631571Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok841349Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81271- 131214
Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191184Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?211118- 151101