1.5 TSI 116 85 kW vs 1.5 TSI 150 110 kW
Kun iskutilavuus on molemmissa 1498 cm³, voiko ajatella, että pienemmän tehon moottori olisi jotenkin kestävämpi?
Voiko ajatella, että tehokkaampi on kestävyydeltään yhtä "hyvä"? Tämä koskien myös voimansiirron osia.
Skoda Octavia 1.5 TSI 116 85 kW vs 1.5 TSI 150 110 kW
9
205
Vastaukset
- Anonyymi
Ajotyylistä riippuen voisi ajatella, että isompitehoinen on kestävämpi, koska se ei joudu suorituskykynsä rajoille niin helposti kuin pienempi pannu.
- Anonyymi
Tässä aloittaja.
Tuossa olisi perusteltu näkemys.
Sitä vain kun yli 22 vuotta sitten valitsin bensa-Fokuksen 1,6, enkä 1,8 ja nyt olen ajanut 475 tkm asiaan kuuluvin huolloin ilman moottori-, vaihteisto- tai kytkinkorjauksia. Toivon mukaan Focus on vielä ensi vuoden puolella jolloin mielessä on ehkä tuollaisen Skodan valinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä aloittaja.
Tuossa olisi perusteltu näkemys.
Sitä vain kun yli 22 vuotta sitten valitsin bensa-Fokuksen 1,6, enkä 1,8 ja nyt olen ajanut 475 tkm asiaan kuuluvin huolloin ilman moottori-, vaihteisto- tai kytkinkorjauksia. Toivon mukaan Focus on vielä ensi vuoden puolella jolloin mielessä on ehkä tuollaisen Skodan valinta.Teoriassa tuohon kestävyyteen minusta vaikuttaa eniten se ovatko nuo moottorit mekaanisesti komponenteiltaan (esim. männät, kampiakseli jne.) samanlaiset, vai onko tehokkaammassa moottorissa myös mitoitukseltaan ja materiaalivalinnoiltaan enemmän tehoa kestävät komponentit. Esim. aikanaan TDI-moottoreissa oli huomattavia eroja eri tehoisten moottoreiden sisuskaluissa, vaikka iskutilavuus oli aivan sama.
Jos on näin niin voisi ajatella että kestävyydessä ei ole eroa. Sitten taas jos tuo pienempitehoinen versio on tehty tuosta tehokkaammasta moottorista vain ohjelmallisesti rajoittamalla niin sen voisi ajatella olevan kestävämpi koska moottorista ei missään vaiheessa oteta ulos sitä tehoa mille se on alunperin suunniteltu.
Kaikkein eniten noissa kuitenkin vaikuttanee säännöllinen huolto ja koneen "järkevä" käyttö.
- Anonyymi
Kestävyydessä ei ole eroa. Tuollaiset pikkuturbot eivät todennäköisesti näe 200 tkm:n rajapyykkiä kuitenkaan.
- Anonyymi
Normaalilla ajotyylillä kestää paljon tuota pidempään.
Turbovärkit saa kyllä rikki jos ajaa kuin teini.
- Anonyymi
Vahva arvaus on, että pienempitehoisessa on heikompi vaihteisto. Turbo kestää paremmin jos ajon päättyessä antaa käydä tyhjäkäynnillä vaikkapa minuutin. Koskee ihan kaikkia merkkejä.
- Anonyymi
Epäilen vaikka varmaan tietoa ei toki ole. Maksimiväännön ero on aika pieni (220 vs 250 Nm), vääntö sen laatikon kuitenkin hajottaa jos hajottaa. Ja kummassakin on 6-v laatikko. Valmistusteknisesti ei yleensä ole järkeä tehdä kahta lähes samanlaista laatikkoa.
- Anonyymi
Molemmissa on melko varmasti ihan sama tekniikka, paitsi ehkä turbo ja muuten tuo ero tehdään ohjelmistolla. Kyse ei kutenkaan ole mistään tehomalleista joiden pitää kestää isoja tehoja.
- Anonyymi
Isomman mosassa on Nato- ohjelmointi.
Pienessä perus neukkulasofta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2255106- 1952735
- 671582
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss521550Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91312Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1061300- 1331265
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1621216Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1091184- 861184