Skoda Octavia 1.5 TSI 116 85 kW vs 1.5 TSI 150 110 kW

Anonyymi-ap

1.5 TSI 116 85 kW vs 1.5 TSI 150 110 kW
Kun iskutilavuus on molemmissa 1498 cm³, voiko ajatella, että pienemmän tehon moottori olisi jotenkin kestävämpi?
Voiko ajatella, että tehokkaampi on kestävyydeltään yhtä "hyvä"? Tämä koskien myös voimansiirron osia.

9

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajotyylistä riippuen voisi ajatella, että isompitehoinen on kestävämpi, koska se ei joudu suorituskykynsä rajoille niin helposti kuin pienempi pannu.

      • Anonyymi

        Tässä aloittaja.
        Tuossa olisi perusteltu näkemys.
        Sitä vain kun yli 22 vuotta sitten valitsin bensa-Fokuksen 1,6, enkä 1,8 ja nyt olen ajanut 475 tkm asiaan kuuluvin huolloin ilman moottori-, vaihteisto- tai kytkinkorjauksia. Toivon mukaan Focus on vielä ensi vuoden puolella jolloin mielessä on ehkä tuollaisen Skodan valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä aloittaja.
        Tuossa olisi perusteltu näkemys.
        Sitä vain kun yli 22 vuotta sitten valitsin bensa-Fokuksen 1,6, enkä 1,8 ja nyt olen ajanut 475 tkm asiaan kuuluvin huolloin ilman moottori-, vaihteisto- tai kytkinkorjauksia. Toivon mukaan Focus on vielä ensi vuoden puolella jolloin mielessä on ehkä tuollaisen Skodan valinta.

        Teoriassa tuohon kestävyyteen minusta vaikuttaa eniten se ovatko nuo moottorit mekaanisesti komponenteiltaan (esim. männät, kampiakseli jne.) samanlaiset, vai onko tehokkaammassa moottorissa myös mitoitukseltaan ja materiaalivalinnoiltaan enemmän tehoa kestävät komponentit. Esim. aikanaan TDI-moottoreissa oli huomattavia eroja eri tehoisten moottoreiden sisuskaluissa, vaikka iskutilavuus oli aivan sama.

        Jos on näin niin voisi ajatella että kestävyydessä ei ole eroa. Sitten taas jos tuo pienempitehoinen versio on tehty tuosta tehokkaammasta moottorista vain ohjelmallisesti rajoittamalla niin sen voisi ajatella olevan kestävämpi koska moottorista ei missään vaiheessa oteta ulos sitä tehoa mille se on alunperin suunniteltu.

        Kaikkein eniten noissa kuitenkin vaikuttanee säännöllinen huolto ja koneen "järkevä" käyttö.


    • Anonyymi

      Kestävyydessä ei ole eroa. Tuollaiset pikkuturbot eivät todennäköisesti näe 200 tkm:n rajapyykkiä kuitenkaan.

      • Anonyymi

        Normaalilla ajotyylillä kestää paljon tuota pidempään.
        Turbovärkit saa kyllä rikki jos ajaa kuin teini.


    • Anonyymi

      Vahva arvaus on, että pienempitehoisessa on heikompi vaihteisto. Turbo kestää paremmin jos ajon päättyessä antaa käydä tyhjäkäynnillä vaikkapa minuutin. Koskee ihan kaikkia merkkejä.

      • Anonyymi

        Epäilen vaikka varmaan tietoa ei toki ole. Maksimiväännön ero on aika pieni (220 vs 250 Nm), vääntö sen laatikon kuitenkin hajottaa jos hajottaa. Ja kummassakin on 6-v laatikko. Valmistusteknisesti ei yleensä ole järkeä tehdä kahta lähes samanlaista laatikkoa.


    • Anonyymi

      Molemmissa on melko varmasti ihan sama tekniikka, paitsi ehkä turbo ja muuten tuo ero tehdään ohjelmistolla. Kyse ei kutenkaan ole mistään tehomalleista joiden pitää kestää isoja tehoja.

    • Anonyymi

      Isomman mosassa on Nato- ohjelmointi.
      Pienessä perus neukkulasofta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      43
      2228
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      27
      2030
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      194
      1573
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      63
      1571
    5. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      84
      1349
    6. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1271
    7. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      13
      1214
    8. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1184
    9. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      21
      1118
    10. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      15
      1101
    Aihe