sinolia trangiaan

amatöörinen

Mistäs tuota sais ja mitä maksaa? Ja paljon sitä pitää laittaa sinne?

27

17903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppo

      Jokaiselta bensa-asemalta saa sinolia, tai marinolia (jonkä väitetään nokeavan vähemmän).

      Laita aluksi puolilleen, muista polttaa koko polttopesään laittamasi sinoli loppuun ennenkuin pakkaat trangian takaisin reppuusi. Jos sinolia pääsee vahingossa kattiloihin, maku on hirveä.

      • marinol+vesi

        eli juuri kuten edellinen vastaaja kertoi. mielellään marinolia ja anna ehdottomasti palaa loppuun saakka.Itse lisään marinoliin vielä 5-10% vettä jolloin ainakin omasta mielestäni nokeaminen on vähäisempää. Hinta n. 2-3 euroa litra


      • AimoRapula
        marinol+vesi kirjoitti:

        eli juuri kuten edellinen vastaaja kertoi. mielellään marinolia ja anna ehdottomasti palaa loppuun saakka.Itse lisään marinoliin vielä 5-10% vettä jolloin ainakin omasta mielestäni nokeaminen on vähäisempää. Hinta n. 2-3 euroa litra

        Ja jos marinoliin laittaa 70% vettä siitä saa mukavan yömyssyn.


      • tunturisopuli
        AimoRapula kirjoitti:

        Ja jos marinoliin laittaa 70% vettä siitä saa mukavan yömyssyn.

        no leikki leikkinä, marinol ja sinol sokeuttavat juotuna, sisäelinvaurioden kautta jopa pahempia seurauksia.


      • Vaeltelija
        tunturisopuli kirjoitti:

        no leikki leikkinä, marinol ja sinol sokeuttavat juotuna, sisäelinvaurioden kautta jopa pahempia seurauksia.

        lähtisköhän sillä näkö kuiteskaan? Eikös metanoli ole sitä ainetta jolla lähtee näkö???? ois aika riskialtista syödä trangiallla keitettyä ruokaa jos ruokaan pääsis sinolia joukkoon..
        Vaikkakin ruoka ei ois enää häävin makusta sen jälkeen..kukapa sitä enään söis...


      • pahanmakuista
        Vaeltelija kirjoitti:

        lähtisköhän sillä näkö kuiteskaan? Eikös metanoli ole sitä ainetta jolla lähtee näkö???? ois aika riskialtista syödä trangiallla keitettyä ruokaa jos ruokaan pääsis sinolia joukkoon..
        Vaikkakin ruoka ei ois enää häävin makusta sen jälkeen..kukapa sitä enään söis...

        jos sinolia pääsee ruokaan. Siksi ohje onkin, että sinolikuppi poltetaan AINA tyhjäksija säilytetään erillisessä muovipussissa (minulla kahvipannussa) ja muovipussi vaihdetaan ajoittain. Näin olen toiminut ja hyvin on mennyt.

        Sinol kyllä nokeaa keittovälineet, mutta aina kun löydän hienon hiekkarannan pesen laitteet sillä- sis hiekalla tai karhunkielellä kotona niin että saan noet pois. Hyvin toimii.

        ps. Ei pitäisi näön lähteä sinolia juomalla, muutoin rantojen miehet olisivat jo sokeita kaikki.


      • edelliseen
        pahanmakuista kirjoitti:

        jos sinolia pääsee ruokaan. Siksi ohje onkin, että sinolikuppi poltetaan AINA tyhjäksija säilytetään erillisessä muovipussissa (minulla kahvipannussa) ja muovipussi vaihdetaan ajoittain. Näin olen toiminut ja hyvin on mennyt.

        Sinol kyllä nokeaa keittovälineet, mutta aina kun löydän hienon hiekkarannan pesen laitteet sillä- sis hiekalla tai karhunkielellä kotona niin että saan noet pois. Hyvin toimii.

        ps. Ei pitäisi näön lähteä sinolia juomalla, muutoin rantojen miehet olisivat jo sokeita kaikki.

        viestiin, että se sinol pullon korkki vuotaa useimmiten kun se on kertaalleen avattu. Tämän vuoksi olen ostanut erillisen pullon johon sinolit kaadan. Kannattaa ainakin kokeilla kallistamalla sinol-pulloa, että kestääko se korkki vai ei ja muovipussiin pakkaaminen voi myös auttaa.


      • Timo Tampereelta
        tunturisopuli kirjoitti:

        no leikki leikkinä, marinol ja sinol sokeuttavat juotuna, sisäelinvaurioden kautta jopa pahempia seurauksia.

        Etanoli ei sokeuta, metanoli vie näön. EU:n myötä on metanolipohjaiset lasinpesuaineet (vast.) tulleet taas myyntiin. Sinol on etanolipohjainen.
        Denaturoimisaine Sinolissa aiheuttaa oksennusreaktion ja tehokkaasti, joten se on lisätty ns. turvatekijäksi. Denatuurin höyrystymislämpö on lähellä alkoholin höyr.lämpöä, joten sitä ei pysty tislaamaan pois.

        Alkoholin (etanoli, metanoli) käyttö noissa on yleistä hinnan vuoksi, Etanolihan ei maksa juuri mitään / litra. Ja alkoholin muut ominaisuudet ovat poltinkäytössä ihan hyvät, jolleivät ylivoimaiset.

        Itse olen jo vuosia sitten siirtynyt Trangiassa kaasuun. Helppo, nokeamaton, nopea, halpa.


      • tietäjäproW
        Vaeltelija kirjoitti:

        lähtisköhän sillä näkö kuiteskaan? Eikös metanoli ole sitä ainetta jolla lähtee näkö???? ois aika riskialtista syödä trangiallla keitettyä ruokaa jos ruokaan pääsis sinolia joukkoon..
        Vaikkakin ruoka ei ois enää häävin makusta sen jälkeen..kukapa sitä enään söis...

        Kyl kai täällä spurgut vetää sinoilia. Lähinnä siinä se on se että siihen on lisätty tarkoituksella ainetta ettei sitä pystys juomaa vaan sen pitäs oksettaa.

        Mutta pikkuhiljaa kun totuttaa elimistöä aineeseen ni pystyy sitten juomaan. JOs se ois myrkkyä ei sitä myytäs juomaksi joka huoltsikalla.


      • mooonmoooo
        Timo Tampereelta kirjoitti:

        Etanoli ei sokeuta, metanoli vie näön. EU:n myötä on metanolipohjaiset lasinpesuaineet (vast.) tulleet taas myyntiin. Sinol on etanolipohjainen.
        Denaturoimisaine Sinolissa aiheuttaa oksennusreaktion ja tehokkaasti, joten se on lisätty ns. turvatekijäksi. Denatuurin höyrystymislämpö on lähellä alkoholin höyr.lämpöä, joten sitä ei pysty tislaamaan pois.

        Alkoholin (etanoli, metanoli) käyttö noissa on yleistä hinnan vuoksi, Etanolihan ei maksa juuri mitään / litra. Ja alkoholin muut ominaisuudet ovat poltinkäytössä ihan hyvät, jolleivät ylivoimaiset.

        Itse olen jo vuosia sitten siirtynyt Trangiassa kaasuun. Helppo, nokeamaton, nopea, halpa.

        mutta kjo ei se mini trangiaa sovi se kaasupolti makso keitin 19e varuste.net kaupas. Sinol ja muut va tahtoo alkaa janottaa


      • gadtfaeft
        marinol+vesi kirjoitti:

        eli juuri kuten edellinen vastaaja kertoi. mielellään marinolia ja anna ehdottomasti palaa loppuun saakka.Itse lisään marinoliin vielä 5-10% vettä jolloin ainakin omasta mielestäni nokeaminen on vähäisempää. Hinta n. 2-3 euroa litra

        täällä lapissa on marinol yli 5e / l


      • samovaari
        Timo Tampereelta kirjoitti:

        Etanoli ei sokeuta, metanoli vie näön. EU:n myötä on metanolipohjaiset lasinpesuaineet (vast.) tulleet taas myyntiin. Sinol on etanolipohjainen.
        Denaturoimisaine Sinolissa aiheuttaa oksennusreaktion ja tehokkaasti, joten se on lisätty ns. turvatekijäksi. Denatuurin höyrystymislämpö on lähellä alkoholin höyr.lämpöä, joten sitä ei pysty tislaamaan pois.

        Alkoholin (etanoli, metanoli) käyttö noissa on yleistä hinnan vuoksi, Etanolihan ei maksa juuri mitään / litra. Ja alkoholin muut ominaisuudet ovat poltinkäytössä ihan hyvät, jolleivät ylivoimaiset.

        Itse olen jo vuosia sitten siirtynyt Trangiassa kaasuun. Helppo, nokeamaton, nopea, halpa.

        kaasu on hyvä polttuaine. säiliöt vie vaan turhan paljon tilaa. olen laittanut sinolit litteisiin puolenlitran, muovisiin viinapulloihin. korkit ei vuoda ja niitä on helppo pakata. menee vaikka taskuun. pieni nokeutuminen ei haittaa.


    • Bernerin poika

      Katso www.lasol.fi ja kohta Tuotteet /polttonesteet. Sieltä se selviää mitä mihin kannattaa käyttää valmistajan mukaan!

    • erämiesPRO

      ja tärkeintä on että sen verra ois järkee päässä että polttaa aina polttimen tyhjäksi. TOinen mitä ite ihmetellyt on tämä jeesutelu että kattila tummuu .. eipä vaa enne tollasta aateltu ko nuotiolla ukot keitti pakilla.. että sellasia hienohelmoja nää nyky"miehet" on..

      • pohjoiskairankiertäjä

        Ei ne ennenajan ukot pesseet muniaankaan tai persuksiaan kun kerran vk tai kk. samat kalsarit 2-3vk ja sukat kk, käänsivät välillä...eivät olleet hienohelmoja ei....

        Toisekseen nuotio on eriasia kuin polttaine jossa polttossa ilmenee hiiltä joka tarttuu pintoihin.
        Nokipannukahvit on myös eriasia kuin retkeilyvälineillä eläminen maastossa jatkuvasti vaihtuvana kohteena!

        Asianhan tajuaa oikeasti vain livenä ei sohvalta ohjeistaen!...


    • susipullo

      Kerta eikä kaksi riitä, kun marinol pullo vuotaa rinkkaan tai laukkuun. Ongelmaa ei ole jos pullo pysyy pystyssä. Viime reissulla laitoin uuden pullon vaakaan kun ses sopii toiseen laukkuuni paremmin näin. No sinne vuoti noin desi. Aloin tässä katselemaan uutta pulloa ja kappas, niitähän on. Etsin seuraavalla viron reissullta jotakin marinolin tilalle tai sitten haen tuon polttopullon alan liikkeestä, eiköhän homma pelitä taas.

    • Kalmanmies

      Sinolia ei missään tapauksessa kannata laittaa trangiaan! Lasol käy ihan hyvin ja on halvempaa. Minä sytytän nuotioni aina Lasolilla. Sitä on autossa aina sen verran mukana. Marinoli on tosi kallista ainetta. Jos siihen vielä sotkee 50 % vettä sekaan se käy enää Skodan tankkiin. Eihän se kulje muutenkaan... :)

    • Nokipannu-kahvit

      Osta kaaspoltin siihen trangiaan. Ei tarvii pirtun kanssa läträtä. On siistimpi ja kaasupatruuna ei vuoda. Mitä se muuten haittaa vaikka kattila ja pannu nokeentuu, keitelläänhän tulellakin ja silloin varmasti nokeentuu. Nokinen pannu on paljon komeampi kun kiiltävä just ostetun näköinen.

      • pohjoisenkairankiertäjä

        Ihan ok ehdotus, mutta se riippuu millaiset retket kyseessä! Autolla metsämökille niin toki se kaasu, mutta 1-4vko rinkan kanssa korpeen on eriasia...
        Itse en erikseen hanki pienelle retkellekkään erillistä poltinta, polttoaineella mennään vaikka päiväretketkin. Nuotion hyödyntäminenkin on useinmiten sallittua :D


      • Vanha_Jeti
        pohjoisenkairankiertäjä kirjoitti:

        Ihan ok ehdotus, mutta se riippuu millaiset retket kyseessä! Autolla metsämökille niin toki se kaasu, mutta 1-4vko rinkan kanssa korpeen on eriasia...
        Itse en erikseen hanki pienelle retkellekkään erillistä poltinta, polttoaineella mennään vaikka päiväretketkin. Nuotion hyödyntäminenkin on useinmiten sallittua :D

        Otapa huomioon, että kaasun energiasisältö on lähes kaksinkertainen pirtuun verrattuna. Kun lisäksi kaasupolttimella saa liekin sammuksiin heti ilman tyhjäksipolttoa, ja liekin kokoa säädettyä tarkasti tarpeen mukaan, ei kaasua tarvitse olla painolla mitattuna mukana kuin noin kolmasosa Sinoliin verrattuna.

        Lyhyellä pyrähdyksellä tämä ei kata kaasupolttimen suurempaa painoa, mutta viikon reissulla ja pitemmillä alkaa tulla oikeaa painonsäästöä.

        Itse ole käsivarren Lapissa selvinnyt viikon yhdellä 225g kaasupatruunalla, mutta muona oli valittu siten, että mitään ei tarvinnut keittää 5 minuuttia pitempään.

        Vaikka minulla on Trangia ja siihen kaasupoltin vanhastaan, ei sitä tule juuri käytettyä patikkaretkillä, liian tilaaviepä ja raskas viritelmä. Kanoottiretkillä kyllä, mutta patikkaretkillä alle 100 g painava poltin ja pelkkä purkki. Ja yksi titaanikattila ja -muki.


    • geeahea

      Osta risukeitin niin ei tarvitse nesteitä poltella.

      • pohjoisenkairankiertäjä

        Nuotio on jo keksitty ruuan valmistukseen....


      • 1800MÖH
        pohjoisenkairankiertäjä kirjoitti:

        Nuotio on jo keksitty ruuan valmistukseen....

        On avotuntureita joissa ei ole puita eikä risuja. Norja-Ruotsi korkeimmilla tuntureilla ei ole puuta eikä risuja. Trangia ja kaasupatruuna on helppo ratkaisu. Kaasu siinä mielessä parempi kuin sprii ettei sotke.


      • 1800MÖH
        1800MÖH kirjoitti:

        On avotuntureita joissa ei ole puita eikä risuja. Norja-Ruotsi korkeimmilla tuntureilla ei ole puuta eikä risuja. Trangia ja kaasupatruuna on helppo ratkaisu. Kaasu siinä mielessä parempi kuin sprii ettei sotke.

        Lisäys. Viime kesänä pohjois-Ruotsissa kiellettiin viikkoja avotulenteko kulopalojen vuoksi.


    • pohjoiskairankiertäjä

      Suosittelen hankkimaan erillisen polttoainepullon esim. Trangia merkkinen joka valmistettu polyetenistä ja pullossa turvakorkki josta erittäin hyvä/ tarkka kaataa polttoneste polttimeen!

      Kyseinen pullo on myös hyväksytty malli retkisiirtymissä helikopterilla tai lentokoneella joten toimii turvallisesti myös autossa eikä tapahdu vuotoja repussa/rinkassa.
      Huom! helikopteriin tai lentokoneeseen ei voi viedä alkuperäistä sinolipulloa, ne jää tukevasti tontille eikä mukaan!

      Polttoainepullo on "ikuinen" joten hyvä sijoitus! Tavaratalo HongKong myy tarjouksena 1L pulloa 9€, sinolia 7€/L

      Polttimeen sinolin sekaan hieman vettä ( "teelusikallinen" ) niin nokeaminen loppuu.

      Säilytä POLTIN AINA erillään trangian kattiloista!!! Kerran on itsellä moka käynyt ja ruoka pilalla kun muutama tippa sinolia kattilaan vuotanut... Enää ei niin voi tapahtua kun poltetaan loppuun ja säilytys erillään!
      Polttoaineen määrän oppii parilla keittelykerralla melkoisen hyvin ja kymmes kerta on jo rutiinia...

    • Anonyymi

      Entä jos käyttämättä jäänyt polttonesteen antaa.jäähtyä ja laittaa takaisin omaan purkkiin? Onko se pakko polttaa loppuun?

      • Anonyymi

        Toki voi laittaa pulloon takaisin mutta tarvitset myös suppilon jota kannat lisäksi mukanasi. Parempi keino on annostella Marinol tarpeen mukaan siihen keittimeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe