Sisä-Suomen Poliisi ja hätäkeskus toimivat pääsääntöisesti hyvin ja ovat luotettavia. Poliisin toiminnan haasteena on 2020-luvulla rikostutkinnan laaja valikointi ja valikoinnin yksisilmäisyys eli hallintolakia ei enää noudateta ja kaikkia asianosaisia ei kuulla ennen toimenpiteitä. Hutkitaan ennenkuin tutkitaan periaate elää ja voi hyvin. Omalle kohdalle kävi tapaus jossa hätäkeskukseen soittaminen ja päärikostapahtuma jäi selvittämättä kun naapuri oli tehnyt sopivasti samaan aikaan perättömän ilmiannon ja esitutkintapöytäkirja ja poliisiraportti oli tehty sopivasti puhuttamatta ja kuulematta kaikkia asianosaisia Poliisin omien toimien avustuksella. Hätäkeskus ja Poliisi keskittyivät toimimaan ja tutkimaan vain kateellisen naapurin perätöntä ilmiantoa ja Poliisin tutkintajohdon toiminta esti päärikoksen selvittämisen samaan aikaan. Päärikos kohdistui turvallisuustasoltaan varsin korkeaan alueelliseen turvallisuusuhkaan. Lopputuloksena päärikos jäi selvittämättä, koska "erehtymätän" Poliisin esitutkinta ei halunnut tai kyennyt jostain syystä kaikkia osallisia kuulemaan eli rajasi/esti kuulemiset. Tämä on Poliisille helppo tapa, koska asiaa ei voi helposti riitauttaa tuomioistuimessa eli Poliisi suojelee omaa toimintaansa oikeuskäsittelyltä yksipuolisella totuudellq. Tässä tapauksessa kävi niin että väärän ilmiannon seuraanusmaksut (sakot) olivat syntipukille paljon suuremmat kuin vaikeasti selvitettävän päärikoksen mahdolliset seuraamusmaksut tai seuraamukset. Toimintatapa ei kestäisi ulkopuolisen tarkastusorganisaation tarkastelua (kuten muualla Euroopassa oikeusvaltioissa toimitaan) ja Poliisin toimia tutkii edelleen Suomessa vain Poliisi ja Syyttäjä itse. Useimmiten poliisirikosasia jätetaan tutkimatta (vähäisyyys) tai rangaistaan minimaalisesti (kunhan et heti huomenna tee uutta poliisirikosta). Jotain tarttis varmaan tehdä - median sumuverhopalkintojen sarja tuskin jää tähän.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751739- 241216
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341112Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu135933Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64704
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192629- 77622
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 49571
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 57502
- 36474
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 16409
- 82398