Hitsauksen alkeet

Puskasta päivää

Olisiko kenelläkään tiedossa jotain hyvää linkkiä mistä voisi hieman opetella hitsauksen alkeita ja teoriaa edes sen verran, että pääsisi hieman jyvälle miten homma toimii (tai siis pitäisi toimia...). Tuossa nurkassa näyttää lojuvan vanha mutta toimiva puikkohitsauslaite mutta meikäläisellä ei ole minkäänlaista aavistustakaan sen sielunelämästä.

Työskentelen aivan toisella mantereella, kirjaimellisesti aivan puskassa ja ammattiapua hitsaushommiin ei ole saatavilla joten täytyy itse tarttua härkää sarvista.

15

16583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppii

      Jos sulla vaan on kaikki vermeet, ja olet joskus nähnyt kun joku on hitsannut, niin ei sulta puutu muuta kuin käytännönharjotus. Muuten ei hitsaamaan opi.

    • hitsaat

      jos paikkaat vaikka vesitynnyreitä niin saumalla ei ole juuri väliä, mutta jos pitää saada auton kardaanin katkos kiinni ja kestämään, niin ei onnistu äkkinäiseltä.

      Mutta aloita hitsauksen opetteleminen tynnyrin kylkeen.

      • Taida

        vesitynnyri vettä pitää, jos enne ei ole hitsannut. Muuntajalla hitsatessa ensikertalaiselle sattuu kummasti niitä liimapuikkoja harjoitusvaiheessa.


    • Osku

      Toista noviisia "puskasta päivää".

      Itse olen myös opetellut kantapään kautta,
      suosittelen vaihtamaan vanhan laitteesi uuteen, vaikka Keppin Minarc 150:seen, puikot 1,5...3,25 mm, johon itse vaihdoin vanhan voimavirta ESAB 140 sammakon "bantamin" näin minä teen:
      - tarkistan johdot, muuten sähköiskun vaara, myös hyvä maakosketus hitsattavaan kappaleeseen
      - käytän suojamaskia, enkä pahemmin kurkista ohi lasin (tulee muuten santaa silmiin ja lääkärireisu )
      - kokeilen ensinnä pienellä virralla/puikolla
      - käytän Esabin OK 40 sarjan puikkoja raudan hitsaukseen, esim OK 43.32, 46 tai 48, ruostumattomaan käytän 6 alkuisia esim. 63.30, 67.70, 67.71, 67.45, 68.81 ja 68.82.
      -yritän välillä hakata kuonaa pois, suojalasit silmillä, muuten lääkärireisu.
      Enkä muuten ole kuin kaksi kertaa koittanut onko hitsattava kappale vielä kuumaa (voisihan karkaisun tehdä kylmällä vedellä)
      Kysyit:
      >Olisiko kenelläkään tiedossa jotain hyvää linkkiä mistä voisi hieman opetella hitsauksen alkeita ja teoriaa edes sen verran, että pääsisi hieman jyvälle miten homma toimii (tai siis pitäisi toimia...)<

      Kas tässä:
      Esab hitsausmenetelmät
      http://www.esab.fi/index.asp?item=118945
      Ota :
      Ratkaisut alla oleva
      Korjaushitsauskäsikirja, ja katso Osat 1, 2, 3, 4, 5, ja 6
      Käytännön ohjeita sekä löydät myös eri puikkolaadut eri metalleille, esim. mitä tarkoittaa 6: sella alkavat puikot.

      • VUARA

        Sattumalta sain tänään juuri tuollaisen vehken käsiini ja tässä nyt etsiskelen vähän aloittelija ohjeita. Löysimpä sattumalta tälläisen Tukesin varoituksen. Tuol laitehan on vaarallinen. http://www.tukes.fi/cgi-bin/myyntikiellot/tiedot.cfm?id=13074


      • osku.
        VUARA kirjoitti:

        Sattumalta sain tänään juuri tuollaisen vehken käsiini ja tässä nyt etsiskelen vähän aloittelija ohjeita. Löysimpä sattumalta tälläisen Tukesin varoituksen. Tuol laitehan on vaarallinen. http://www.tukes.fi/cgi-bin/myyntikiellot/tiedot.cfm?id=13074

        Varoitus on kyllä aiheellinen!
        Minulle tuli tehtaalta tai jälleenmyyjältä kirje jossa pyydettiin tarkistamaan laitteen valmiste Nro.
        Annettiin numerot joka olivat niitä vaarallisia ja olisi pitänyt viedä huoltoon, minulla oli jo turvallisempi versio.
        Kirjeen annoin vaihdokkini mukaan kun ostin uuden Kempin Minadin.

        Ote Tukesin tiedotteesta:
        Ensimmäisen onnettomuuden tultua tietoon Esab veti laitteet takaisin asiakaslehtensä ja jälleenmyyjien avustuksella. Laitteisiin tehtiin turvallisuusparannuksia. On todennäköistä, että jollakulla on edelleen käytössään tätä vanha malli, ja että sille yksilölle ei ole tehty turvallisuuskorjausta.
        Jos sinulla on, tai tiedät että yrityksessäsi, tuttavallasi tai sukulaisellasi on tämä hitsausmuuntaja, etkä tiedä varmasti onko siihen tehty turvallisuuskorjaus, ota itse tai kehota ottamaan yhteys
        Oy Esab Ab / Harri Savolainen, p. (90) 5477830. Esab tekee maksutta tarkastuksen muuntajalle ja tarvittaessa korjaa sen turvallisuuspuutteen.
        Nappaamalla kohta laite, näet kuvan Esabin Bantamista jollainen minullakin oli:
        http://www.tukes.fi/cgi-bin/myyntikiellot/tiedot.cfm?id=13074

        Ps. soitathan allaolevaan Nroon ja annat koneesi numeron:
        Oy Esab Ab / Harri Savolainen, p. (90) 5477830.


    • hss

      jos nyt pikkusen tiedät sähkön sielunelämästä ja saat "virtapiirin" toimimaan niin kokeilua vaan.

      puikollahan et tietenkään autonpeltejä oikein voi fixailla vaan se soveltuu hieman järeämpien raudankappaleiden liittämiseen toisiinsa.

      toki jos hitsauskoneesi on Paska oppiminen on hitaampaa. jönkövehkeen ja laatukoneen kyvyssä sytyttää puikko tietenkin (vielä "käsitekniikkaa" unohtamatta) on aika järisyttäviä eroja...

    • tietoukko

      kokeneen 'kadesta pitaen' suoritettua alku-ohjausta.
      tulee palajon vahemman rumia puhuttua jos on ohjaaja..puikon valinta..virran oikea saato..
      yms. koita loytaa joku..
      puhun 30v.kokemuksen syvalla rinta-aanella..

    • Puskasta päivää

      Kiitos kaikille vastanneille ja erityisesti Oskulle loistavasta linkistä.

      Saumaa syntyy ja tupakkia palaa kun yritän saada saumasta edes kohtalaisen siistiä. Harjoitusta tämä homma näköjään vaatii mutta onhan tässä koko elämä aikaa treenailla. Hitsaaminen onkin hieman monimutkaisempaa kuin olin kuvitellut. Pääasia on, että portti on saatu korjattua ettei kaiken maailman rosvot pääse hyppimään silmille.

      Hyviä vinkkejä ja ohjeita otetaan edelleen kiitollisuudella vastaan!

    • hitsausveteraani
    • ammattilainen

      tee hitsatessa pientä uuta säädä virta oikein ja eiku hitsaamaan harjoittele uu saumaa metallin palaan

    • mikämikämikäihme

      Onpas vanhoja kaikki nämä hitsausta käsittelevät viestiketjut. Jengi oppinu hitsaamaan kun ei tartte kysellä.

      Ostin ydintäytelankakoneen.

      En ole 20 vuoteen hitsannut ydintäytelangalla ja silloinkin kyseessä oli huippulaitteet ja nyt halpiskone.

      Miksi tuo valokaari pomppii enemmän laidasta laitaan kuin kaasumigillä hitsattaessa, "saumaa" tulee molemmin puolin railoa mutta ei itse railon päälle eli vähän sama juttu kuin puikolla hitsaisi ja railon pohjalla on kuonaa silloinhan sula imaisee itsensä reunoille ja kuona näkyy yhä vaan railon keskellä. Hieman outo hitsata ydintäytelangalla ja ei läheskään saa niin hyvää saumaa, karmeeta kananpaska jonoa.

      Onko virtasuutin oltava eri kuin kaasumigillä hitsattaessa vai käykö sama suutin?

      • xdtcfyvghbnj

        Napaisuus?


    • mikämikämikäihme

      Jassoo, kuinkas napaisuus vaihdetaan migissä? Puikkokoneen ymmärrän mutta en mighitsauskoneen napaisuutta, no onhan tuo ohjekirja olemassa, luulisi että napaisuus on ok koska kyseessä uusi kone mutta onko ydintäytelangalle ja mig-langalle oltava eri napaisuus, nyt olen aika H-moilanen tässä asiassa.

      • xdtcfyvghbnj

        Jos viitsisit edes hieman googlailla niin pääsisit paljon nopeammin hommasta perille kuin täällä kyselemällä esim: "ydintäytelanka napaisuus"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe