Tuossa Pirren avauksessa "Tämmöisenä helteisenä" Angiina kyseli minulta seuraavia.
Koska sinä, parahin norMix, nyt kerran ilmoittauduit virallisesti poika- eli miesosaston edustajaksi, niin rohkenen kysyä sinulta seuraavaa. Minua on aina kiinnostanut tietää, miltä tuntuu olla mies?! Siis en tarkoita sitä, mitä on olla mies, vaan miltä se oikein t u n t u u, noin niin kuin luissa ja ytimissä. Vaikka ymmärrän toki, että kysymykseen ei ole helppo vastata, kun et ole koskaan muuta ollut. Yrittäisit nyt kuitenkin.
Koska tuli mieleen, että tällä saattaisi olla laajempaakin mielenkiintoa, niin repäisin tästä oman avauksen mihin saavat vastata niin miehet kuin naisetkin omasta näkökulmastaan. Tuohon alle laitan sen, mitä Angiinalle ajattelin vastata. Ja tietysti niin Angiinan kuin muidenkin naisten versiot asiasta kiinnostavat.
Miltä tuntuu olla mies/nainen?
86
3848
Vastaukset
Ensiksi Vipune laatii kaikkienaikojen visaisimman sanaleikin ja sitten sinä kyselet mahdottoman vaikeita. Mutta yritetään nyt edes.
Kuten kaikessa, miehenä olossakin on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta en silti osaani vaihtaisi. Joskus taannoin olin naistentansseissa ja sain vähän tuntummaa, miltä naisesta saattaa tuntuu ollessaan seinäruusuna. Ei tuntunut kovin hyvältä, vaikka muutama rohkelikko illan aikana kävinkin kiskaisemassa lavalle. Paljon paremmalta tuntuu olla se joka valitsee ja jota varten naiset ovat laittautuneet parhaimpiinsa. Yleensäkin miesten ja naisten välisessä kanssakäymisessä ainakin perinteiseti miehen oikeus on ollut olla aloitteellinen ja olla "perheen pää", mikä kieltämättä tuntuu ihan hyvältä.
Myöskin työelämässä edelleenkin miehen lienee helpompi edetä ja yleensä ainakin sanotaan, että miehet ovat reilumpia toisaan kohtaan. Toisaalta tietysti naisten keskinäinen kanssakäyminen on ehkä vilkkaampaa ja syvällisempää kuin miesten.
Kotioloissa miehenä olossa miellyttää mahdollisuus keskittyä teknisempiin ja vaativimpiia asioiden, kun taas nainen yleensä hoitaa arjen pikkuasiat. Toisaalta talodellinen vastuu kotitalouden pyörittämisestä yleensä lankeaa miehelle.
Lapsena poika yleensä saa enemmä vapauksia kuin tyttö ja pojan tekemisten suhteen on suurempi toleranssi. Myöhemmälläkin iällä miehen mahdolliseen renttuiluun suhtaudutaan paljon ymmärtäväisemmin kuin naisen.
Isoimmat negatiiviset piirteet miehenä oloon liittyvät maanpuolustusvelvotteeseen (sinänsä sen ymmärrän) ja naista lyhyempän elinikään (laatu ehkä korvaa määrän).
Naiselle sallitaan lisäksi monia sellaisia asioita, mitä ei miehelle. Näitä en nyt sen suuremmin kadehdi, mutta olen niitä kuitenkin omassa avauksessa käsitellyt.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=500000000000009&posting=22000000007943445#22000000007943445
PS Ohos, tulipas tekstiä. No valaise nyt sitten samaa asiaa naisen näkökulmasta.- Jermu
aattelin vaan, kun toi rupes eppäilyttämään...
Jermu kirjoitti:
aattelin vaan, kun toi rupes eppäilyttämään...
Siitä vaan naputtelemaan omaa versiotasi.
- Angiina
Seuraavassa pari tuokiokuvaa nuorena naisena olemisesta. En siis väitä, että tässä olisi likikään kaikki se, miltä naiseus on minusta tuntunut tai tuntuu.
1) Naisena oleminen on tuntunut fyysisenä kipuna. Olen hyvin nuoresta kärsinyt mitä moninaisemmista gynekologisista vaivoista. Tästä syystä nuoruuden naiseudestani mieleeni nousevat kipu ja jonkinlainen epämääräinen häpeä. 70-luvulla ei juuri ollut naisgynekologeja. Mieslääkärit tuntuivat kovaotteisilta ja kalseilta.
2) Nuorena naisena myös vanhempien miesten (ei siis nuorten miesten) limaiset katseet ja limaiset kädet tuntuivat... alentavilta. Muistan elävästi, kun hieman yli kaksikymppisenä olin harjoittelijana eräässä vankilassa. Oli aamu, jolloin sekä vangit että vartijat seisoivat nimenhuudossa rivissä kahta puolen koivukujaa. Bussini saapui juuri parahiksi kujan päähän. Jouduin kävelemään läpi intensiivisten katseitten, ja nousemaan vielä portaatkin ylös, jotta pääsin hallintorakennukseen. Tunsin itseni esineeksi ja hyvin nöyryytetyksi.- norMix evk
Valaisevaa päästä näkemään asioita joskus vastakkaisen sukupuolen edustajan silmin.
- taitaakin
rajoittua vain palstakirjoitteluun?
- Angiina
taitaakin kirjoitti:
En ymmärrä, miten nuoruuden aikaiset kokemukseni naisena olemisesta (tai naiseksi kasvamisesta) liittyvät itsetuntooni? En näe hyvää itsetuntoa itseisarvona, enkä edes merkkinä vahvuudesta. Autenttinen ihminen on vahva. Siis sellainen ihminen, joka uskaltaa kohdata itsensä.
- ellumari
meissä oli kokematon, eikä osannut ajatella asioita niinkuin ne olivat, vaan vankienkin 'intensiiviset katseet' koettiin omaan henkilöön kohdistuneena loukkauksena, vaikka nyt vuosien kuluttua jo pystymme ymmärtämään mistä siinä oli kysymys : 70 - luvullahan vankilalomat eivät olleet niin yleisiä kuin nykyään ja naisen puutteessa elävä vanki katsoi naista, niinkuin katsoi. Silloin parikymppisenä se tuntui alentavalta, riisuvalta.
Olen myöskin kuullut tuosta miesgynegologien tavasta tutkia potilaitaan. Tarkoitus ei ole useimmitenkaan olla kovakourainen, mutta vaikutelmaa mahdollisesta 'lähentelystä' yritetään välttää hyvin pitkälle.
Ymmärrän kyllä miltä sinusta on tuntunut ja tällä iällähän ymmärrämmekin asioita eri tavalla.
Me kaikki varmaan voisimme esittää joitakin aivan päinvastaisia tuokiokuvia nuorena naisena olemisesta.
Huumaavaa riemun ja vallantunnetta kun peräämme katsottiin 'intensiivisesti.' Sanoimme aina tekopyhästi, että hyi, mutta kaunis nuori nainen meissä nautti jokaisesta ihailevasta, himokkaasta katseesta. Mitä se mies sille luonnolleen mahtaa!:))) - norMix evk
ellumari kirjoitti:
meissä oli kokematon, eikä osannut ajatella asioita niinkuin ne olivat, vaan vankienkin 'intensiiviset katseet' koettiin omaan henkilöön kohdistuneena loukkauksena, vaikka nyt vuosien kuluttua jo pystymme ymmärtämään mistä siinä oli kysymys : 70 - luvullahan vankilalomat eivät olleet niin yleisiä kuin nykyään ja naisen puutteessa elävä vanki katsoi naista, niinkuin katsoi. Silloin parikymppisenä se tuntui alentavalta, riisuvalta.
Olen myöskin kuullut tuosta miesgynegologien tavasta tutkia potilaitaan. Tarkoitus ei ole useimmitenkaan olla kovakourainen, mutta vaikutelmaa mahdollisesta 'lähentelystä' yritetään välttää hyvin pitkälle.
Ymmärrän kyllä miltä sinusta on tuntunut ja tällä iällähän ymmärrämmekin asioita eri tavalla.
Me kaikki varmaan voisimme esittää joitakin aivan päinvastaisia tuokiokuvia nuorena naisena olemisesta.
Huumaavaa riemun ja vallantunnetta kun peräämme katsottiin 'intensiivisesti.' Sanoimme aina tekopyhästi, että hyi, mutta kaunis nuori nainen meissä nautti jokaisesta ihailevasta, himokkaasta katseesta. Mitä se mies sille luonnolleen mahtaa!:)))Mutta ei taida nainekaan mahtaa, kun laittautuu viimeisen päälle, luo merkitseviä katseita ja nauttii aikaansaamastaa huomiosta :))
- ellumari
norMix evk kirjoitti:
Mutta ei taida nainekaan mahtaa, kun laittautuu viimeisen päälle, luo merkitseviä katseita ja nauttii aikaansaamastaa huomiosta :))
Kysyntä luo tarjontaa ja tarpeet kahden sukupuolen välillä kohtaavat yleensä saumattoman yhteisymmärryksen merkeissä.
"Merkitsevät katseet" taitaa kyllä olla pikkuisen tulkinnanvarainen kysymys.*HYMY* (ehkä jonkun mielestä vaikka meritseväksi luonnehdittavissa:) - Angiina
taitaakin kirjoitti:
Jäin miettimään retorista kysymystäsi. Ehkä ennen kaikkea siksi, että se vaikuttaa kovin latautuneelta. Oletkohan nyt sekoittanut itsetunnon ja itseohjautuvuuden? Sillä sen tiedän, että olen varsin sisältäpäin ohjautuvaa lajiketta. Itsetuntoni puolestaan ajattelen olevan osin vahva, mutta toisaalta saatan esimerkiksi yllättää itseni vähättelemästä omia aikaansaannoksiani. Siis ainakaan eräänlainen suoritusitsetuntoni ei ole kovin vahva. Noin ylipäätään minun on kuitenkin vaikea kuvitella tilannetta, että ihminen, jonka itsetunnossa on hyvin paljon toivomisen varaa kykenisi ikään kuin ryhdistäytymään pelkästään palstakirjoittelua varten.
- yksitypy evk
Ihan kivaltahan se tuntuu jos vielä miehen kanssa :=)))
Ihan tyytyväinen olen naisen kohtaloon. Mikä kaikista mukavinta naisena olemisessa on naisen suuri viisaus ja vaisto :=)) Voi miestä neuvoa monessa asiassa. Esim. Mitkä vaatteet laitetaan kirjopyykkiin ja mitkä valkoisiin. Ei vaan tahdo oppi mennä perille. Tuo miesten logiikka kun on niin ihmellistä :=)))- norMix evk
...käsittämätöntä jopa kurssit käyneellekin :))
http://aski.hut.fi/gt/artikkeli.php?l_id=29&a_id=287 - norMix evk
norMix evk kirjoitti:
...käsittämätöntä jopa kurssit käyneellekin :))
http://aski.hut.fi/gt/artikkeli.php?l_id=29&a_id=287...on sentään jotain saatu selville :))
Naisen logiikka miehille ymmärrettävästi selitettynä :
Naiset-suomi-Naiset -sanakirja
Se on ihan sun päätös
= eihän asiaan ole kuin yksi ratkaisu, ja sen pitäis olla sullekin selvä.
Tee sä mitä tahdot
= kosto on kauhea.
Meidän pitäis puhua
= mä aion nyt avautua ja sä kuuntelet
Siitä vaan, senkun menet
= älä lähde.
En mä ole loukkaantunut
= tietenkin mä olen loukkaantunut, ääliö.
Oletpas sä tänään huomaavainen
= onko tänään seksipäivä?
Vähennetään romanttisesti valoja
= olen ihan jumalattoman turvoksissa
Onpas tää keittiö epäkäytännöllinen
= ostin uuden keittiön, se pitää asentaa huomenna.
Mitäs jos hankittais uudet verhot
= ..ja huonekalut ja maalataan makuuhuone.
Mä kuulin jotain melua
= sä olit melkein nukahtanut ja mua ei vielä väsytä.
Mä rakastan sua ihan hirveästi
= meillä on tyttöjen lomareissu tiedossa.
Oonkohan mä lihonut?
= kato nyt miten hyvännäköinen mä olen.
En mä mitään huuda
= totta vitussa huudan, kun mulla on hyvä syy.
Tottakai
= kyllä tai ei
Ei
= kyllä tai ei
Niin kai
= ei
Ihan miten vaan
= ei - yksitypy
norMix evk kirjoitti:
...on sentään jotain saatu selville :))
Naisen logiikka miehille ymmärrettävästi selitettynä :
Naiset-suomi-Naiset -sanakirja
Se on ihan sun päätös
= eihän asiaan ole kuin yksi ratkaisu, ja sen pitäis olla sullekin selvä.
Tee sä mitä tahdot
= kosto on kauhea.
Meidän pitäis puhua
= mä aion nyt avautua ja sä kuuntelet
Siitä vaan, senkun menet
= älä lähde.
En mä ole loukkaantunut
= tietenkin mä olen loukkaantunut, ääliö.
Oletpas sä tänään huomaavainen
= onko tänään seksipäivä?
Vähennetään romanttisesti valoja
= olen ihan jumalattoman turvoksissa
Onpas tää keittiö epäkäytännöllinen
= ostin uuden keittiön, se pitää asentaa huomenna.
Mitäs jos hankittais uudet verhot
= ..ja huonekalut ja maalataan makuuhuone.
Mä kuulin jotain melua
= sä olit melkein nukahtanut ja mua ei vielä väsytä.
Mä rakastan sua ihan hirveästi
= meillä on tyttöjen lomareissu tiedossa.
Oonkohan mä lihonut?
= kato nyt miten hyvännäköinen mä olen.
En mä mitään huuda
= totta vitussa huudan, kun mulla on hyvä syy.
Tottakai
= kyllä tai ei
Ei
= kyllä tai ei
Niin kai
= ei
Ihan miten vaan
= eituo kaikki mitä kerroit. Jos miehellä pelais oikein tuo järjen juoksu, niin pitäishän nuo kommentit käsittää ja osata lukea rivien välistä ilman opiskeluja. :=)))) Mutta aina on hyvä opiskella, jos ei muuten naisen logiikkaa käsitä. Ai niin... Sinähän oletkin tainnut onneks sitä jo opiskella :=)))) Hyvä NorMix. Jatka vain opiskelua.
Meidän naisten ei tarvitse opiskella tällaisia asioita.
Nainen vaistoaa jo miehen katseesta, mitä miehellä on milloinkin mielessä. Ei edes sanoja tarvita. Sen verran älykkäämpiä olemme :=)))) - norMix evk
yksitypy kirjoitti:
tuo kaikki mitä kerroit. Jos miehellä pelais oikein tuo järjen juoksu, niin pitäishän nuo kommentit käsittää ja osata lukea rivien välistä ilman opiskeluja. :=)))) Mutta aina on hyvä opiskella, jos ei muuten naisen logiikkaa käsitä. Ai niin... Sinähän oletkin tainnut onneks sitä jo opiskella :=)))) Hyvä NorMix. Jatka vain opiskelua.
Meidän naisten ei tarvitse opiskella tällaisia asioita.
Nainen vaistoaa jo miehen katseesta, mitä miehellä on milloinkin mielessä. Ei edes sanoja tarvita. Sen verran älykkäämpiä olemme :=))))Kun mies sanoo mitä tarkoittaa, niin se on naisenkin helpo ymmärtää. Ei siinä älyn kanssa ole mitään tekemistä. Ja kun taas nainen sanoo yhtä ja tarkoittaa toista, niin älykäskään mies ei pärjää ilman suomi-nainen-suomi -sanakirjaa tai suunnatonta yrityksen ja erehdyksen kautta hankittua kokemusta :)))
- yksitypy
norMix evk kirjoitti:
Kun mies sanoo mitä tarkoittaa, niin se on naisenkin helpo ymmärtää. Ei siinä älyn kanssa ole mitään tekemistä. Ja kun taas nainen sanoo yhtä ja tarkoittaa toista, niin älykäskään mies ei pärjää ilman suomi-nainen-suomi -sanakirjaa tai suunnatonta yrityksen ja erehdyksen kautta hankittua kokemusta :)))
ollaan, kun meistä on laadittu oikein suomi-nainen-suomi- sanakirja :=)))))
Te miehet ette ole edes sanakirjan arvoisia.
Niinpä... Miehet ovat niin yksinkertaisia. Meissä naisissa on jotain arvoituksellista, ja teidän miesten on on vaan opiskeltava että paremmin meitä ymmärtäisitte. Ja opiskeluhan aina avartaa.
Olen YLPEÄ kun saan olla nainen :=)))))
Oikein sanakirjat ja kaikki. - norMix evk
yksitypy kirjoitti:
Niinpä... Miehet ovat niin yksinkertaisia. Meissä naisissa on jotain arvoituksellista, ja teidän miesten on on vaan opiskeltava että paremmin meitä ymmärtäisitte. Ja opiskeluhan aina avartaa.
Oikein sanakirjat ja kaikki.Monimutkaiset kokonaisuudet, jotka käyttö vaatii paksujen manuaalien opskelua (vrt videonauhuri/nainen), ovat käyttökelvottomia. Monimutkaiset kokonaisuudet, joiden käyttö on onnistuttu pelkistämään itse itsensä selittäviksi (vrt pankkiautomaatti/mies), ovat mahtavia :))
- yksitypy
norMix evk kirjoitti:
Monimutkaiset kokonaisuudet, jotka käyttö vaatii paksujen manuaalien opskelua (vrt videonauhuri/nainen), ovat käyttökelvottomia. Monimutkaiset kokonaisuudet, joiden käyttö on onnistuttu pelkistämään itse itsensä selittäviksi (vrt pankkiautomaatti/mies), ovat mahtavia :))
Noo.... Jopas jotain :=)))
Mutta kerros, mitä positiivista löytäisit naisesta?
Kerro ensin sinä, niin minä kerron mitä positiivista on miehessä :=))) - norMix evk
yksitypy kirjoitti:
Noo.... Jopas jotain :=)))
Mutta kerros, mitä positiivista löytäisit naisesta?
Kerro ensin sinä, niin minä kerron mitä positiivista on miehessä :=)))...kieltämättä esim juttu-, tanssi- tai petikaveriksi otan mieluummin naisen kuin pankkiautomaatin :))) Onhan nainen myös näppärä hoitamaan tuota arjen jokapäiväisten asioiden pyörittämistä.
- yksitypy
norMix evk kirjoitti:
...kieltämättä esim juttu-, tanssi- tai petikaveriksi otan mieluummin naisen kuin pankkiautomaatin :))) Onhan nainen myös näppärä hoitamaan tuota arjen jokapäiväisten asioiden pyörittämistä.
minäkin otan mieluusti juttu-,tanssi-tai petikaveriks miehen. Ja rakkaus on se suurin tekijä.
Ei raha. Ja onhan miehellä taitoa hoitaa nuo kaikki tekniset puolet paremmin kuin naisella. Ja fyysistä voimaa on enemmän.
Mutta... pyykkiä eivät osaa lajitella :=))))
Piti kuitenkin se viimeinen sana saada sanottua :=)))
Eihän me muuten naisia oltaiskaan :=)))))) - norMix evk
yksitypy kirjoitti:
minäkin otan mieluusti juttu-,tanssi-tai petikaveriks miehen. Ja rakkaus on se suurin tekijä.
Ei raha. Ja onhan miehellä taitoa hoitaa nuo kaikki tekniset puolet paremmin kuin naisella. Ja fyysistä voimaa on enemmän.
Mutta... pyykkiä eivät osaa lajitella :=))))
Piti kuitenkin se viimeinen sana saada sanottua :=)))
Eihän me muuten naisia oltaiskaan :=))))))...ja se erilaisuus kai luo sitä pohjaa rakkaudellekin. Mutta...pyykinpesukoneen tukkeutunutta poistopumppua nainen ei osaa avata :))
PS Piti (ainakin yrittää) sanoa se viimeinen sana miehellä kun on kuitenkin se kaapin paikka hallussa ;=DD - yksitypy
norMix evk kirjoitti:
...ja se erilaisuus kai luo sitä pohjaa rakkaudellekin. Mutta...pyykinpesukoneen tukkeutunutta poistopumppua nainen ei osaa avata :))
PS Piti (ainakin yrittää) sanoa se viimeinen sana miehellä kun on kuitenkin se kaapin paikka hallussa ;=DDmikä se on ??? Tai olen kuullut, mutta en osais korjata. Osaisitko muuten itsekään, jos et alan miehiä ole?
Mutta kyllä ainakin nukanpoisto sihdin osaan puhdistaa. :=))))
Mutta tota kaapin paikkaa en kyllä miehelle anna.
Se on saletti :=))))
Tämä on vielä mun viimeinen sana :=)))
Hyvää yötä :=)))
Terv. Viimeisen sanan sanoja. - norMix evk
yksitypy kirjoitti:
mikä se on ??? Tai olen kuullut, mutta en osais korjata. Osaisitko muuten itsekään, jos et alan miehiä ole?
Mutta kyllä ainakin nukanpoisto sihdin osaan puhdistaa. :=))))
Mutta tota kaapin paikkaa en kyllä miehelle anna.
Se on saletti :=))))
Tämä on vielä mun viimeinen sana :=)))
Hyvää yötä :=)))
Terv. Viimeisen sanan sanoja....joka tyhjentää pesukoneen vedestä, ellei se ole sitten tukkeentunut esim naisen koneeseen laittaman narukassin tai taskuihin unohtuneiden paperinenäliinojen hajotessa tuusan nuuskaksi. Näitä sotkuja mies sitten saa selvittää kertoilee nimim Usein itse koneen poistopumpun avannut.
Ja sen kaapin paikan ainakin minä olen sinulle osoittanut jo riittävän monta kertaa eräällä hyvin tuntemallasi toisella palstalla. Se on saletti :=)))) Tämä on vielä mun viimeinen sana :=))) Hyvää yötä :)))
Terv. VIHONviimeisen sanan sanoja - yksitypy
norMix evk kirjoitti:
...joka tyhjentää pesukoneen vedestä, ellei se ole sitten tukkeentunut esim naisen koneeseen laittaman narukassin tai taskuihin unohtuneiden paperinenäliinojen hajotessa tuusan nuuskaksi. Näitä sotkuja mies sitten saa selvittää kertoilee nimim Usein itse koneen poistopumpun avannut.
Ja sen kaapin paikan ainakin minä olen sinulle osoittanut jo riittävän monta kertaa eräällä hyvin tuntemallasi toisella palstalla. Se on saletti :=)))) Tämä on vielä mun viimeinen sana :=))) Hyvää yötä :)))
Terv. VIHONviimeisen sanan sanojaNorMix :=))) Minä olen se joka viimeisen sanan sanoo.
Menkööt vaikka aamuun asti.
Paperinenäliinan jäännökset saa pois, kun avaa nukkasihdin. Olen sen todennut monta kertaa :=)))
Turhaa työtä teet, kun pumppuja availet. Nainen pääsee tuostakin työstä helpommalla. Nukkasihti auki ja se on siinä :=)=))) - norMix evk
yksitypy kirjoitti:
NorMix :=))) Minä olen se joka viimeisen sanan sanoo.
Menkööt vaikka aamuun asti.
Paperinenäliinan jäännökset saa pois, kun avaa nukkasihdin. Olen sen todennut monta kertaa :=)))
Turhaa työtä teet, kun pumppuja availet. Nainen pääsee tuostakin työstä helpommalla. Nukkasihti auki ja se on siinä :=)=)))Sun koneessa voi olla nukkasihti, mutta mun 20 v koneessa sitä ei ole vaan suoraan poistopumppuun menevät nukat tukkien sen. Myöskin naisen pitkiä hiuksia olen joskus repinyt poistopumpun akselilta. Poistopumpun lisäksi olen pesukoneesta mm kiristänyt löystyneen remmin ja korjannut sulaneen sähköliittimen.
Tämä oli sitten MUN viimeinen sana. Sinä voit minun puolestani jatkaa monologia vaikka aamuun asti. Soon moro :)) - yksitypy
norMix evk kirjoitti:
Sun koneessa voi olla nukkasihti, mutta mun 20 v koneessa sitä ei ole vaan suoraan poistopumppuun menevät nukat tukkien sen. Myöskin naisen pitkiä hiuksia olen joskus repinyt poistopumpun akselilta. Poistopumpun lisäksi olen pesukoneesta mm kiristänyt löystyneen remmin ja korjannut sulaneen sähköliittimen.
Tämä oli sitten MUN viimeinen sana. Sinä voit minun puolestani jatkaa monologia vaikka aamuun asti. Soon moro :))NorMix taitava mies. Täytyy typyn myöntää :=))))
Mutta valitettavasti sun VIIMEINEN sana ei päde.
Tässä tulee VIIMEINEN sana. Ei kannattais vanhan enää tanssia viikolla, että jaksais valvoa pidempään :=)))))
No.. Hyvät yöt sinulle. Tää on vaan leikkiä minulle :=)))) yksitypy kirjoitti:
Oikein sanakirjat ja kaikki.Osa naisen viehätyksestä on kyllä se monipuolisuus miten samankin asian voi tehdä joka kerta erilailla.(tosin joskus 'ärsyttävääkin')
Pieni esimerkki meidän kolmekymmentävuotisen yhteiselon arvaamattomuudesta on parasta aikaa meneillään.
Vaimo läksi lenkille tuossa tunti sitten.Pyysi kyllä minua kaveriksi,mutta väsy vei voiton ja jäin sänkyyn huilaamaan.
Noh tossa vartti sitten puhelin soi ja nousin vastaamaan siihen.Vaimorakas vain ilmoitti,että hänet kutsuttiin saunaan matkan varrella olevien kesäasukkaiden mökille,jotka ovat kyllä tuttuja,mutteivat mitenkään sukua eikä mitään sellaisia tuttuja joihin ollaan ns.säännöllisesti yhteydessä.
Se tapa jolla hän elää on nautinnollista ja intuitioon perustuvaa luxusta jonka hän osaa ottaa tavallisesta arjen ja tavallisesta eteentulevasta hetkestä jonka kohtaa.
Jos olisin ollut matkassa niin juttusille olisi poikettu,mutta saunominen olisi todennäköisesti jäänyt "toiseen kertaan"ja liekkö sitä kertaa aivan heti olisi tullutkaan.
Olen myös ylpeä,kun elän'elävän'naisen mukana vaikkakin omin rajoittunein tapoineni.
Silti en naisen osaan vaihtaisi omaani.Olen tyytyväinen puolikas hänen rinnallaan ja yhdessä olemme enemmän kuin yks plus yks.Ilman liiottelua sanoisin,että väh.viisi olisi luku sitä yhteenlaskua kuvaamaan.
ps."ojalasta viis".
ps.2.Siitä olen typyn kanssa eri mieltä,että olisimme yksinkertaisia,mieluumin'järkeviä',suoria,naisten parhaita ymmärtäjiä ja kannustajia.
tätäkään ei pidä yleistää,mutta hyvässä parisuhteessa asiat ovat täydentäviä eikä erottavia ominaisuuksia.
ps.3.lukaiseppa jermun jouluavauksesta visioini "tulevasta tutkistelustani",pariskuntien yhteiselämän saralta.Mutta varoitan etukäteen tiukkiksia hyppäämään sen polun yli.- yksitypy
emw34 kirjoitti:
Osa naisen viehätyksestä on kyllä se monipuolisuus miten samankin asian voi tehdä joka kerta erilailla.(tosin joskus 'ärsyttävääkin')
Pieni esimerkki meidän kolmekymmentävuotisen yhteiselon arvaamattomuudesta on parasta aikaa meneillään.
Vaimo läksi lenkille tuossa tunti sitten.Pyysi kyllä minua kaveriksi,mutta väsy vei voiton ja jäin sänkyyn huilaamaan.
Noh tossa vartti sitten puhelin soi ja nousin vastaamaan siihen.Vaimorakas vain ilmoitti,että hänet kutsuttiin saunaan matkan varrella olevien kesäasukkaiden mökille,jotka ovat kyllä tuttuja,mutteivat mitenkään sukua eikä mitään sellaisia tuttuja joihin ollaan ns.säännöllisesti yhteydessä.
Se tapa jolla hän elää on nautinnollista ja intuitioon perustuvaa luxusta jonka hän osaa ottaa tavallisesta arjen ja tavallisesta eteentulevasta hetkestä jonka kohtaa.
Jos olisin ollut matkassa niin juttusille olisi poikettu,mutta saunominen olisi todennäköisesti jäänyt "toiseen kertaan"ja liekkö sitä kertaa aivan heti olisi tullutkaan.
Olen myös ylpeä,kun elän'elävän'naisen mukana vaikkakin omin rajoittunein tapoineni.
Silti en naisen osaan vaihtaisi omaani.Olen tyytyväinen puolikas hänen rinnallaan ja yhdessä olemme enemmän kuin yks plus yks.Ilman liiottelua sanoisin,että väh.viisi olisi luku sitä yhteenlaskua kuvaamaan.
ps."ojalasta viis".
ps.2.Siitä olen typyn kanssa eri mieltä,että olisimme yksinkertaisia,mieluumin'järkeviä',suoria,naisten parhaita ymmärtäjiä ja kannustajia.
tätäkään ei pidä yleistää,mutta hyvässä parisuhteessa asiat ovat täydentäviä eikä erottavia ominaisuuksia.
ps.3.lukaiseppa jermun jouluavauksesta visioini "tulevasta tutkistelustani",pariskuntien yhteiselämän saralta.Mutta varoitan etukäteen tiukkiksia hyppäämään sen polun yli.kun luin juttuasi. :=)))
Aivan niinkuin minä olisin ollut vaimosi.
Näinhän se homma etenee.
Sehän on normaalia, että omat kaverit täytyy olla. Ja tietenkin yhteiset sen lisäksi.
Eli miesten jutut ovat miesten juttuja. Esim. yhteisiä saunailtoja. Tosin ei kaikilla. Ja naisten "saunaillat" ovat taas naisten.
Miehet ovatkin hädissään kun vaimokin uskaltautuu lähteä väliin "omille teille".
Ja useinhan on niin, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Jos vähän "juro" mies, niin vähän vauhtia tuova vaimo antaa elävyyttä. Ja myös toisin päin.
Ja mitä tuon NorMixin kanssa tuolla aiemmin jutustelin, ei ole minun oikea näkemys miehistä.
Kunhan vaan kiusasin sen ylevää egoaan :=)))
No..Tämäkin oli leikkiä :=)))) yksitypy kirjoitti:
kun luin juttuasi. :=)))
Aivan niinkuin minä olisin ollut vaimosi.
Näinhän se homma etenee.
Sehän on normaalia, että omat kaverit täytyy olla. Ja tietenkin yhteiset sen lisäksi.
Eli miesten jutut ovat miesten juttuja. Esim. yhteisiä saunailtoja. Tosin ei kaikilla. Ja naisten "saunaillat" ovat taas naisten.
Miehet ovatkin hädissään kun vaimokin uskaltautuu lähteä väliin "omille teille".
Ja useinhan on niin, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Jos vähän "juro" mies, niin vähän vauhtia tuova vaimo antaa elävyyttä. Ja myös toisin päin.
Ja mitä tuon NorMixin kanssa tuolla aiemmin jutustelin, ei ole minun oikea näkemys miehistä.
Kunhan vaan kiusasin sen ylevää egoaan :=)))
No..Tämäkin oli leikkiä :=))))keskustelunne hengen ja ensin pitikin kohdentaa norMikselle kannanottoni,mutta niinkuin lähes aina päästessäni valitsemaan,niin tietysti naisen valitsen huomion kohteeksi.
Minä olen kyllä "hädätön" siinä suhteen,että vaimon saunaillat ja muut biletykset saisivat mitään epämiellyttäviä tuntemuksia aikaan vaan olen ollut mielelläni aiemmin lapsenlikkana ja muutenkin toiminut niin,että hän voi nauttia ajastaan ilman mitään painolastia pilaamaan omissa menoissaan.
Luottamus on kyllä molemmipuolinen ja molemmat olemme sen ansainneet omilla valinnoillamme.
Mitään"rauhaan pakottamisia","uhkailuja" edes ehtoja tahi vaatimuksia toistemme tekemisille emme sälytä vaan omat tekomme kokonaisuudessaan tulla ja säilyä toistemme parhaina "osina"ovat tulleet kuin huomaamatta pilareiksi joihin tukeutua kaikissa valinnoissamme joita kohtaamme.
Täytyy vielä sanoa,että nainen joka saa olla nainen kokonaisvaltaisesti,niin hän säilyy tuoreena ja terveenä ja kauniina pitkään ja mikä voi miehen egoa paremmin ylläpitää,kun nuorekas hyvinvoipa vaimo joka myös on hänen rakastajatar,ja paras kaverinsa.- norMix evk
yksitypy kirjoitti:
NorMix taitava mies. Täytyy typyn myöntää :=))))
Mutta valitettavasti sun VIIMEINEN sana ei päde.
Tässä tulee VIIMEINEN sana. Ei kannattais vanhan enää tanssia viikolla, että jaksais valvoa pidempään :=)))))
No.. Hyvät yöt sinulle. Tää on vaan leikkiä minulle :=))))Sana sinullakin on hallussa ja "leikkimielistä" sinnikkyyttä loputtomasti :)) Eilenkin hyvänyön toivotusten jälkeen olet jaksanut täällä tuntikausia riekkua ;-DD
- yksitypy evk
norMix evk kirjoitti:
Sana sinullakin on hallussa ja "leikkimielistä" sinnikkyyttä loputtomasti :)) Eilenkin hyvänyön toivotusten jälkeen olet jaksanut täällä tuntikausia riekkua ;-DD
tuntikausia. Meninhän kymmenen jälkeen nukkumaan :=))))
Tämä aloittamasi keskustelun aihe vaan tahtoo typyä jaksaa aina kiinnostaa. Mutta kun te kaikki menitte nukkumaan jo kun vasta alkuun päästiin :=)))
Olin siksi palstoilla vähän normaalia kauemmin, kun tänä iltana en voi täällä olla, kun muita menoja.
Eli tulee netissä roikkumisen keskiarvo viikossa suunnilleen aina sama :=)))))
- TR.maalariN
ja te miehet miehiä... jos ei olisi olemassa vastakkaista sukupuolta?
Ehkäpä naiseutemme ja miehuutemme on sitä mitä peilautuu meihin itseemme toisen sukupuolen silmistä?
-arvostettuna koemme itsemme arvostetuiksi
-alistettuna ja esineellistettynä alistetuiksi ja esineellistetiksi...
- kumppaneina ... kumppaneiksi.
Tärkeintä minulle naisena on se, että saan olla KAIKKEA SITÄ mitä olen... Naisen maailma hahmottuu oman sisätilan kautta... yhtäaikainen halu jakaa ja suojella.. sisintään.
Mielestäni tuo alla oleva teksti... somasti kuvaa naisen kahtiajakoista suhtautumista mieheen ;))
*He istuivat aamiaisella alastomina, vastapäätä toisiaan ja katselivat toisiaan silmiin. Mies joi kahvia. Nainen näki miehen silmien tutkivan ilmeen. Tämän ajatukset selvästi kertasivat tapahtunutta, miettivät ja ehkä etsivät vastauksia heränneisiin kysymyksiin.
Naisen sielu hymyili. Hän tiesi sen näkyvän silmistään. Silmät vetäytyivät nauraviksi viiruiksi, ja säilyttäen katsekontaktin mieheen, nainen kurotti kädellään tarjottimelta banaanin ja kuori sen, miehen katsellessa.
’Luoja miten rakastankaan banaaneita’, nainen kuiskasi ja upotti banaaninpään suuhunsa siten, kuin olisi imemässä miehen penistä. Hän leikitteli banaanilla hetken, antaen huultensa imeä sitä siten, miten aiemmin oli kuvitellut miestä imevänsä. Kunnes, pysäytti imemisliikkeen, katsoi miestä syvälle sieluun tiikerinsilmillään, ja nautinnosta ähkäisten, puraisi banaanista suuntäyden palan, söi sen ahneesti, säälimättömän ahneesti ja hymyili. *- norMix evk
...naisen kahtiajakoista suhtautumista mieheen. Kiitos siitä. Tässähän oppii kokoajan lisää :))
Tuo peilautumisajatus on mielenkiintoinen ja todentuntuinen. Naiset varmastikin haluavat jakaa enemmän sisintään kuin miehet, mikä on tietysti hyvä tiedostaa. - norMix evk
...halusta jakaa sisintään kertonee miesvastaajien puuttuminen ainakin toistaiseksi itseäni lukuunottamatta (ja itsekin vastasin enemmän yleisellä tasolla).
- Bambi
Tässä taas kelpo-esimerkki "sisäpiiri"!(inside)jutustelusta!
Ettekö te toisenne jo läpikotaisin tuntevat voisi perustaa ihka omaa keskustelukerhoa?
Nää keskustelut on nykyisin kuin sukujuhlat, joihin jotkut tulee "kuokkimaan"!
Ei hjuva!- norMix evk
...sinut mukaanlukien toivottanut mukaan tähän keskusteluun. Jos muuta väität, kerrot muunneltua totuutta. Idea tähän avaukseen nyt vaan tuli Angiinan kysymyksestä minulle. Kysymyksen laajensin koskemaan kaikkia, että muutkin pääsisivät mukaan. Joten ole hyvä, ala kertoa omat näkemyksesi naisena/miehenä olosta. Estradi on sinun.
- TR.maalariN
sisäpiirijutun?
- Alustuksessahan selvästi kerrottiin, että teema haluttiin nostaa YLEISEKSI keskustelunaiheeksi.
Se mistä esitetty kysymys on alunperin saanut alkunsa ... mitä v:n merkitystä sillä on? - yksitypy
TR.maalariN kirjoitti:
sisäpiirijutun?
- Alustuksessahan selvästi kerrottiin, että teema haluttiin nostaa YLEISEKSI keskustelunaiheeksi.
Se mistä esitetty kysymys on alunperin saanut alkunsa ... mitä v:n merkitystä sillä on?Onko niin, että tästäkin asiasta saadaan tappelukset aikaan :=)))
Kuolen taas jälleen kerran nauruun :=))))
Minä voin tunnustaa että vähän kuokkijan vikaa minussa on :=((( Mutta yrittäkää kestää.
Siis tuolle Bambille lähinnä tämä vastaus :=)))) - Pirre*
aina tiriset siellä, ihme juttu, tänne kun ei pitäisi olla kenelläkään mitään kynnystä eikun vaan kirjoitat, niinku olet tehnyt ja siinä se "mielipide" on. Niin voi tehdä jokainen jota aihe kulloinenkin aihe kiinnostaa.
Oletkos sie niinku hajoittamassa vai rakentamassa tässä virtuaalisessa palstayhteisössä, kertoisitko?
Sitten tärkein; mikäs se SINUN mielipiteesi olikaan tuohon naiseuskysymykseen, saisimmeko ehkä kuulla sen, nyt kun tärkein tuli kerrottua? - voisi näyttää
esimerkkiä ja vastata aloitukseen kun kerran sitä olit tekemässä ja toisaalla muita tuollaisista sivupoluista hurskaasti moittimassa?
Tämä taas, jos et tajunnut, oli kommentti kommenttiisi (ei aloitukseen).
- Pirre*
kun muuta en ole ollut, mutta enempi leikitä, siis:
Yleensä hyvältä, mutta perheemme vanhimpana lapsena sain kuulla monesti "että kun et ollut poika" ja se tuntui pahalta; tunsin lapsena itseni jotenkin epäkelvoksi ja yritin ansaita hyväksyntää joka käänteessä, en ehkä tietoisesti tosin.
Niin siihen naiseuteen; on se ollut, voittopuolisesti ihan mukavaa, paitsi joskus en ole ymmärtänyt sitä, miksi kaikki miehet eivät ota aina naista tasavertaisena, ja vain ihmisenä, ilman että naisen täytyisi varoa sanojaan joka käänteessä väärinymmärretyksi tulemisen pelossa. Tosin se ei ole minun tyhmyyttäni.
Sukupuolista syrjintää en ymmärrä, sen paremmin naiseen kuin mieheenkään kohdistuvaa. Enkä ainakaan sitä, että miksi naisen tekemänä työ olisi halvempaa, kuin sama työ miehen tekemänä - se on käsittämätöntä ja mihin se muka perustuu, valtaan luulisin..
Yleensä en ole piiloutunut naiseuteni taakse, tai käyttänyt sitä hyväkseni, ainakaan tietoisesti..:)- norMix evk
...että nainen joutuu enemmän varomaan sanojaan. Mutta samasta työsta kaiketi Suomessa jo maksetaan sama palkka sukupuolesta riippumatta. Asia erikseen sitten on, että nasvaltaisten alojen palkkaus on pienempi kuin miesvaltaisten.
- Pirre*
norMix evk kirjoitti:
...että nainen joutuu enemmän varomaan sanojaan. Mutta samasta työsta kaiketi Suomessa jo maksetaan sama palkka sukupuolesta riippumatta. Asia erikseen sitten on, että nasvaltaisten alojen palkkaus on pienempi kuin miesvaltaisten.
jo toinen juttu, ne eri alojen palkka erot..
oikeastaan se on ihan naisten omaa syytä, kun eivät ole terhakammin vaatineet työnsä rahallista arvostamista.
Naisvaltaisilla aloilla työt ovat perinteisesti olleet sitä ns. tuottamatonta työtä, mm. sairaalat ja muu julkinen sektori. - norMix evk
Pirre* kirjoitti:
jo toinen juttu, ne eri alojen palkka erot..
oikeastaan se on ihan naisten omaa syytä, kun eivät ole terhakammin vaatineet työnsä rahallista arvostamista.
Naisvaltaisilla aloilla työt ovat perinteisesti olleet sitä ns. tuottamatonta työtä, mm. sairaalat ja muu julkinen sektori.Yritysten kasvaneista voitoista on miesvaltaisten alojen helppo vaatia osaansa itselleen. Julkisella sektorilla tilanne on tietysti toinen.
Sinänsä minusta on halventavaa puhua tuottamattomasta työstä. Sairaalat, koulut ja muut julkiset palvelut luovat pohjaa muulle yritystoiminnalle ja niiden henkilöstön hyvinvoinnille. Työ on yhtä arvoksta tehtiinpä se missä tahansa. Tietysti tuon arvostuksen pitäisi näkyä palkassakin. - ellumari
norMix evk kirjoitti:
Yritysten kasvaneista voitoista on miesvaltaisten alojen helppo vaatia osaansa itselleen. Julkisella sektorilla tilanne on tietysti toinen.
Sinänsä minusta on halventavaa puhua tuottamattomasta työstä. Sairaalat, koulut ja muut julkiset palvelut luovat pohjaa muulle yritystoiminnalle ja niiden henkilöstön hyvinvoinnille. Työ on yhtä arvoksta tehtiinpä se missä tahansa. Tietysti tuon arvostuksen pitäisi näkyä palkassakin.aivan sitä miltä näyttää.
Sairaanhoitajien vuoro ja sunnuntakorvaukset kohottavat palkkaustasoa. Myöskin opettajien pitkät lomat kompensoivat palkkauksen pienuutta.
Tuottavalla työllä Pirre tarkoitti tätä teollisuuden tuottavauutta kansantalouden näkökulmasta. Samoin puhumme "aktiiviväestöstä", tarkoittaen työssä käyviä , työikäisiä ihmisiä, halveksimatta ja väheksymättä kuitenkaan eläkeläisiä, tai työttömiä. - Pirre*
norMix evk kirjoitti:
Yritysten kasvaneista voitoista on miesvaltaisten alojen helppo vaatia osaansa itselleen. Julkisella sektorilla tilanne on tietysti toinen.
Sinänsä minusta on halventavaa puhua tuottamattomasta työstä. Sairaalat, koulut ja muut julkiset palvelut luovat pohjaa muulle yritystoiminnalle ja niiden henkilöstön hyvinvoinnille. Työ on yhtä arvoksta tehtiinpä se missä tahansa. Tietysti tuon arvostuksen pitäisi näkyä palkassakin.minustakaan ole tuottamatonta työtä, mutta se työ ei tietysti nosta sitä aina peräänkuulutettavaa bruttokansantuotettamme. Vaikka kyllä se välillisesti nostaa, tietenkin.
Siinäpä se onkin, että kuka sitä arvostaa jos ei itse ne työntekijät, heidän se on saatava päättäjät, on yhtäkuin veronmaksajat, ymmärtämään sen työn arvo parempana palkkana.
Nyt ei kyllä terveydenhoitoalalla riitä enää palkankorotuksetkaan, nyt olisi saatava jo palkata hoitohenkilökuntaa lisää, kunnille on tärkeämpää saada katettua alijäämät pois, ja näin oletetaan, että sen itsenäisyys säilyy, mutta se on turha luulo, ei mene kauaa kun Suomessa on enintään puoletnykyisestä määrästä kuntia.
Kunhan keplotellaan ja kehutaan julkisuudessa, että "meidän henkilökunta sai aikaan säästöjä", kun kunnan tulos on vihdoin jotenkin saatu ylijäämäiseksi ja samaan aikaan tiedetään, että esim. opettajia palkataan vain lukuvuodeksi kerrallaan, joka vuosi tulee uusi opettaja per aine, lapsista viis veisataan, kunhan kunta pysyy itsenäisenä ja se pitää lukea, että kunnan johtavat virkamiehet saavat pitää sen ylisuuren palkkansa.
- huvi
Luin alusta 5 ja lopusta 5 kommenttia joten oma stoorini ei saanut lopuista vaikutteita.
Lapsityttönä olin poikamainen kun kiipesin puissa kilpailunhalusta, ainakin serkkupoika piti päihittää.
Nuorena tyttönä häpesin kun rinnat alkoivat kasvaa enkä ollut enää poikamainen, onneksi oli tyttökavereita.
Nuorena aikuisena minua ärsytti vanhemmat miehet, jotka mieluusti "käpälöivät" (yrittivät vaan saivat kämmenestä), loppui kohdaltani lyhyeen kun isolla työpaikallani huusin äijälle, että häpeä kun tunnen vaimosi (tunsin, oli kätilö).
En ole työelämässä kokenut syrjintää, koska sanon aina mielipiteeni suoraan, joku voisi sanoa, että liiankin. Luonteeni ei kestä hyssyttelyä ja siksi sanon mitä juuri sillä hetkellä ajattelen. En ole sen luonteenpiirteeni takia saanut vihollisia. Jotkut haluaisivat olla yhtä suorasanaisia kuin minä,
Miessuhteissa onkin sitten mennyt männikköön, mutta olen ottanut opikseni ja nykyinen mieheni on kaikkien edellisten vastakohta, ihana, hellä, ymmärtävä, mutta eihän tämän ketjun tarkoitus ole miehiä kehua,
Pikkunaisen vaikeuksien kauttaa onneen olen kuitenkin kulkenut, menihän siinä lähes 50 vuotta mutta lopputulos on harmoninen elämä.- norMix evk
...ja ainakin sinun tapauksessasi lopputulos kuulostaa hyvältä.
Lähinnä kommentissasi yllätti tuo häpeä rintojen kasvusta, kun yleensä kai tytöt sitä odotavat. Mutta ilmeisesti tuo selittyy poikamaisella lapsuudellasi. Oliko sinulla sitten poikamaiset leikkivälineetkin (autot jne.)? Oliko sinulla naiseuteen kasvamisessa muitakin ongelmia kuin tuo mainitsemasi häpeän tunne? - huvi
norMix evk kirjoitti:
...ja ainakin sinun tapauksessasi lopputulos kuulostaa hyvältä.
Lähinnä kommentissasi yllätti tuo häpeä rintojen kasvusta, kun yleensä kai tytöt sitä odotavat. Mutta ilmeisesti tuo selittyy poikamaisella lapsuudellasi. Oliko sinulla sitten poikamaiset leikkivälineetkin (autot jne.)? Oliko sinulla naiseuteen kasvamisessa muitakin ongelmia kuin tuo mainitsemasi häpeän tunne?Kehityin naisennäköiseksi jo 12-vuotiaana eli olin "edellä" ikätovereitani, siksi häpesin rintojani. Kun muutkin saivat naiselliset muodot, en enää hävennyt.
Siihen aikaan ei ollut paljon leluja. Isäni teki puusta "pyssyn" ja lempileikkikaluni oli metallinen keltainen traktori. Muistan vieläkin, missä paikassa se oli kun veljeni astui vahingossa sen päälle ja risaksi meni. Kyllä oli suuri suru.
Mäkeäkin laskin poikien kanssa, teimme hyppyrin ja se, joka pisimmälle "lensi" sai olla Veikko Kankkonen ja laittaa pipon kuten hänellä oli tapana.
Hauskaa ja haikeaa on muistella.
- Jermu
Helppo rastihan tää on. Tekee sen, minkä on luvannut tehdä ja on aina vaan oikeassa.
Lisäksi myötäilee tuota vaimoa sen verran, että saa ostettua sitten jotain tarpeellista lisäkapinetta tuonne poppiosastolle tai autoon, koska niiden tarpeellisuus tietysti pitää perustella...
Muuten tää onkin sitten helppoa, lomalla vaan saunoo ja grillailee ja ajelee autolla, jossa nyt on sitten just kaikkee sitä kauheen tarpeellista.
Sellaista se on, kun oikein oivaltaa.
Hitto, että mä olenkin hyvä!- huvi
Olet ihan kauhea kapistus mieheksi! No, jos en huumorintajuasi ymmärtäisi niin sellainen olisit. Olet kuitenkin lutunen pehmölälly vaimollesi ja niin pitää ollakin ;-)
- yksitypy
ainahan miehen on parein olla tossun alla kun taivasalla. :=)))))
Öitä sinulle ja katso että grilliin ei jää tuli kytemään :=)) - norMix evk
...ja teit sen jälleen kerran pettämättömällä tyylitajullasi. Onko muuten vaimollasikin sama käsitys siitä, että olet aina oikeassa, vai syntyykö asian tiimoilta "keskustelua" ?
- Munalukkoko?
Tällaisia aloituksiako täällä 50 -keskustelussa oikeesti vaalitaan?
Kyllä on hyvät ihmiset pöljää porukkaa - jos tällaiset aloitukset kiinnostavat!
Taidan tehdäkin seuraavan aloituksen - joka on sentään edes VÄHÄN mielenkiintoisempi! Jos menee läpi - pitäisi, ellei ole rasisti....?saat lukkosi aukeamaan ja löydät mielenkiintoisemman ja todennäköisesti korkeatasoisemman avauksen,josta kaikki palstalaiset saamme jotain ennenkokematonta ja mieliin iäksi painuvaa joko faktaa tai ehkä fiktiota,ellei jopa molempia tarkoin ja harmoonisena seoksena vaiko osin yhdisteinä josta seuraa jokin kaikille hyväätekevä kemiallinen reaktio sekä tietysti tunteisiin ja alitajuntaan jäävä ihana autuus.
Jään innoissani odottamaan.
Toive,teethän sen avauksesi Munalukkoko?nikillä,niin siitä olis helppo tavisviiskymppisenkin seurata koska se autuus alkaa.- TR.maalariN
avaus ja kysymyksenasettelu...
Kun yrittää selittää toisieel sanoilla, miten oman miehuutensa ja naiseutensa kokee... joutuu sitä miettimään myös itse.
Ja sen kaltainen pohdinta on rakentavaa sekä jaettuna, että itsekseen mietittynä.
- ainakin minusta
- reippaasti yli
puolensataa vuotta, mutta elämääni en ole oppinut sen roolin kautta katsomaan, tunnen itseni enemmän ihmiseksi ja kaikkein eniten itsekseni.
Tuosta miesroolin tuputuksesta olen aina saanut näppylöitä, kun jotenkin vain tuntuu siltä että miesten toivotaan olevan isoja apinoita.
En kerää lihaksia, en kaljoittele, en juokse hameiden perässä kerjuulla, en kuolaa autojen vieressä, en ole mikään nikkari, ei oikeastaan yhtään mitään jota nämä miehet täällä edustavat olevansa ja joihin malleihin naiset heitä runttaavat.
Minulle on tärkeää selkeä ajattelu, toisten huomioon ottaminen, ystävällinen ja asiallinen käytös kaikkia kohtaan, huoli koko maailman tästä päivästä ja tulevaisuudesta, sanansa pitäminen ja itsensä kehittäminen.
Jotenkin syvältä jäytää kun tämä koko sivusto tuntuu pitävän miehiä vain jonakin k****n jatkeena ja sitä ainoana normina millä miespuolista ihmistä voidaan mitata (alakoulun viivotin).- Kakku
oikeasti tuollainen, kumarran otsani lattiaa hipoen.
paljon tunnen olevani ajatustesi ja "tekemättäjättämiesi" suhteen kaltaisesi,mutta tunnen olevani mies ja eroavani esim. vaimostani kuin yö ja päivä.
Tokihan ihmisiäkin toivomme olevamme,mutta tämä ketju kyselikin mielipiteitä miltä tuntuu olla joko mies tai nainen kumpikin omana tuntemuksenaan ilmaistuna.
En minäkään ole koskaan jollain hiton salilla käynyt huvikseni heilumassa vaan kova ruumiillinen työ on riittänyt siihen.
Lisäksi erona kertomaasi,olen aina kädentaidoilla elämääni elänyt ja se on ominta osaamistani,joka tuo tyydytyksen.
Silti on aivan sama mitä tekee tai harrastaa kunhan siitä nauttii ja saa muutenkin tyydytyksen.
Se miten sanot palstan sivuston mittaavan miehiä,sitä en kyllä allekirjoita.
Ainahan sukupuolisuus värittää osanottajien mielipiteet,mutta hyvin harmitonta se palstalla 50 on mielestäni on ollut ja usein huumoriksi tarkoitettua 'kevennystä'.- Pirre*
Kakku kirjoitti:
*kumarrus*
- Angiina
Kakku kirjoitti:
Kun minä nyt taidan tällä kertaa olla syyllinen, niin laitan vielä lyhyen kommentin. Harva on huomannut, että alunperin kysyin norMixiltä, miltä TUNTUU olla mies. En siis, mitä ON OLLA mies. Siinä on vissi ero. Kysymykselläni yritin nimenomaan välttää vastakkainasettelua me naiset olemme tätä ja te miehet sitä ja päinvastoin.
- Angiina
Angiina kirjoitti:
Kun minä nyt taidan tällä kertaa olla syyllinen, niin laitan vielä lyhyen kommentin. Harva on huomannut, että alunperin kysyin norMixiltä, miltä TUNTUU olla mies. En siis, mitä ON OLLA mies. Siinä on vissi ero. Kysymykselläni yritin nimenomaan välttää vastakkainasettelua me naiset olemme tätä ja te miehet sitä ja päinvastoin.
En tarkoittanut kommenttiani mitenkään erityisesti sinulle. Jostain syystä se vain ilmestyi tähän, vaikka olin laittavinani sen jonon hännille.
- ero ajattelussamme
emw34 kirjoitti:
paljon tunnen olevani ajatustesi ja "tekemättäjättämiesi" suhteen kaltaisesi,mutta tunnen olevani mies ja eroavani esim. vaimostani kuin yö ja päivä.
Tokihan ihmisiäkin toivomme olevamme,mutta tämä ketju kyselikin mielipiteitä miltä tuntuu olla joko mies tai nainen kumpikin omana tuntemuksenaan ilmaistuna.
En minäkään ole koskaan jollain hiton salilla käynyt huvikseni heilumassa vaan kova ruumiillinen työ on riittänyt siihen.
Lisäksi erona kertomaasi,olen aina kädentaidoilla elämääni elänyt ja se on ominta osaamistani,joka tuo tyydytyksen.
Silti on aivan sama mitä tekee tai harrastaa kunhan siitä nauttii ja saa muutenkin tyydytyksen.
Se miten sanot palstan sivuston mittaavan miehiä,sitä en kyllä allekirjoita.
Ainahan sukupuolisuus värittää osanottajien mielipiteet,mutta hyvin harmitonta se palstalla 50 on mielestäni on ollut ja usein huumoriksi tarkoitettua 'kevennystä'.on, sinä tunnet olevasi mies, minä ihminen. Ja jos vastaan tulee toinen ihminen, en katso sitä naisena tai miehenä vaan ihmisenä. Tietysti sukupuolisuudellakin on sijansa, mutta se ei ole lähtökohta katsannolleni.
Ja kun kysyttiin miltä tuntuu olla mies, ilmaisin mielestäni kohtalaisen selvästi että siinä ärsyttää se ettei miehen anneta olla ihminen, ainakaan ajatteleva sellainen. Aina pitää kuulemma olla jotakin "suorittamassa" tai "pätemässä" tai "kilpailemassa" tai "tappelemassa".
Tämä palsta näyttää kyllä käymistäni eniten olevan pelkkä flirttipalsta, muualla käydään sentään asiakeskustelujakin. - iekku
ero ajattelussamme kirjoitti:
on, sinä tunnet olevasi mies, minä ihminen. Ja jos vastaan tulee toinen ihminen, en katso sitä naisena tai miehenä vaan ihmisenä. Tietysti sukupuolisuudellakin on sijansa, mutta se ei ole lähtökohta katsannolleni.
Ja kun kysyttiin miltä tuntuu olla mies, ilmaisin mielestäni kohtalaisen selvästi että siinä ärsyttää se ettei miehen anneta olla ihminen, ainakaan ajatteleva sellainen. Aina pitää kuulemma olla jotakin "suorittamassa" tai "pätemässä" tai "kilpailemassa" tai "tappelemassa".
Tämä palsta näyttää kyllä käymistäni eniten olevan pelkkä flirttipalsta, muualla käydään sentään asiakeskustelujakin.Osasit pukea sanoiksi sen miten minäkin tunnen
tämän nais/mies keskustelun,oli avaajan kysymys
nyt mikä tahansa.Useimmat meistä ovat tulleet
tänne hakemaan vaan juttuseuraa ja tämän flirtin tuputtaminen voi tuntua joskus yliampuvalta,mutta itse olen ottanut sen huumorin
kannalta ja jopa toivoisin sitä lisää.Jos me
60-luvun hippiajan eläneet emme ymmärrä rankkaakin seksi ym.huumoria niin sitten ei kukaan,tämä edellinen omana lisäyksenä,itse viestistäsi olen hyvin pitkälle samaa mieltä.
Käy moikkaamassa meitä useamminkin,saatais enemmän järkeä tähän touhuun. - norMix evk
...tuli esiin, niin olet itseasiassa aika lähellä useimman naisen ainakin sanallisesti ilmaistua toivemiestä. Käsittääkseni sanattomasti nainen toivoo viellä miehestä löytyvän tämä miehinen mies- puolikin. Minusta se ei kuitenkaan ole mikään apinan rooli ja enkä minä ainakaan koskaan ole tuntenut, että minua millään viivottimella olisi mittailtu. Paremminkin arvioinnin kohteena ovat olleet käyttäytyminen ja luonne.
- kävi ilmi ettei
norMix evk kirjoitti:
...tuli esiin, niin olet itseasiassa aika lähellä useimman naisen ainakin sanallisesti ilmaistua toivemiestä. Käsittääkseni sanattomasti nainen toivoo viellä miehestä löytyvän tämä miehinen mies- puolikin. Minusta se ei kuitenkaan ole mikään apinan rooli ja enkä minä ainakaan koskaan ole tuntenut, että minua millään viivottimella olisi mittailtu. Paremminkin arvioinnin kohteena ovat olleet käyttäytyminen ja luonne.
hän oikein uskonut näin olevan.
Eikä tuon vastauksen tarkoitus ollut mikään itsensä myyminen, kunhan vastasin miltä tuntuu kun kysyttiin.
Mutta tuo kommenttisi maininta "miehisestä miehestä" se vasta se paljastava onkin, mies ei siis ole miehinen jos ei käyttäydy niin että mieheksi näkyy ja kuuluu. Mahtaa olla jotenkin vajaa jos ei kalja kelpaa tai muuten vähän irrottele? Vai mikä sitten on se miehen "käyttäytyminen" ja "luonne" mikä pitää olla? Ei se ainakaan runoja kirjoita, akkamaista? Ei se ainakaan herkkä ole, akkamaista sekin? Ja sivari se vasta hintti onkin? Että vain se apina jääräpäänä seisomaan ja nyrkkiä pöytään tai toisen miehen naamaan lyömään "tarvittaessa vain tietenkin"... - norMix evk
kävi ilmi ettei kirjoitti:
hän oikein uskonut näin olevan.
Eikä tuon vastauksen tarkoitus ollut mikään itsensä myyminen, kunhan vastasin miltä tuntuu kun kysyttiin.
Mutta tuo kommenttisi maininta "miehisestä miehestä" se vasta se paljastava onkin, mies ei siis ole miehinen jos ei käyttäydy niin että mieheksi näkyy ja kuuluu. Mahtaa olla jotenkin vajaa jos ei kalja kelpaa tai muuten vähän irrottele? Vai mikä sitten on se miehen "käyttäytyminen" ja "luonne" mikä pitää olla? Ei se ainakaan runoja kirjoita, akkamaista? Ei se ainakaan herkkä ole, akkamaista sekin? Ja sivari se vasta hintti onkin? Että vain se apina jääräpäänä seisomaan ja nyrkkiä pöytään tai toisen miehen naamaan lyömään "tarvittaessa vain tietenkin"...Totta, että Kakku epäili mutta toisaalta lupasi kumartaa otsa lattiaan, jos kerrottu pitää paikkaansa :)) Sinänsä hienoa että vastasit ja tuskin Kakkukaan sitä minään myyntipuheena otti.
Se mitä minä nyt tuolla miehisyydellä hain takaa ja mitä kuvittelen (en voi tietysti olla täysin varma) naisten kaipaavan, on jotain muuta kuin perinteistä uhoa. Lähinnä kuvittelen sen olevan tuollaista rohkeutta ottaa vastuuta (mutta ei jääräpäisyyttä), jämäkkyyttä olla taipumatta vaimon ja lasten jokaiseen oikkuun (mutta ei täydellistä joustamattomuutta) ja kykyä hoitaa voimaa ja teknistä taitoa vaativat asiat. Kyllä miehinen mies tunteensakin voi ja pitää näyttää- kunhan sille naiselle on ensin näytetty kaapin paikka. Tasa-arvoa ja asioista keskustelua kannatan tiettyyn pisteeseen asti, mutta minusta edelleenkin miehen pitää ottaa itselleen puheenjohtajan paikka, jonka ääni ratkaisee, jos ei muutakautta ratkaisuun päästä.
- Pirre*
naiseus oli kuin kevyt kesämekko, kuin kesä perhonen ja houkutus...
Se on ollut hoormoonien armoilla elämistä, fyysistä kipua kerran kuukaudessa, odotuksen onnea....onnea painon siiryttymisestä käsivarsille ja viimein käsivarsilta maailmalle.
Se on ollut oikeutuksen etsimistä oikeuteen olla vain ihminen...oikeutuksen etsimistä oman fyysiseen itsemääräämis oikeuteen...
Angiina kysyikin kuulemma vain miltä tuntuu olla nainen ja sitä onkin vaikea eritellä sanoiksi ihan tarkasti..se on vain tunne ..että on nainen..:))- norMix evk
...tietysti vaikuttavat paljon enemmän naisen kuin miehen elämään ja naiset joutuvat paljolti elämään lasten ehdoilla. Tunnetko sinä joutuneesi uhraamaan jotain/luopumaan jostain elämässäsi lastesi vuoksi?
Tuosta oikeuksien etsimisestä kun puhuit, niin oletko sitten joutunut suorastaan taistelemaan oikeuksistasi vai onko kyseessä ollut sisäisestä prosessista?
Ei keskustelu nyt saa olla täysin sidottu avaukseen. Se on vain keino päästä liikkeelle. - Pirre*
norMix evk kirjoitti:
...tietysti vaikuttavat paljon enemmän naisen kuin miehen elämään ja naiset joutuvat paljolti elämään lasten ehdoilla. Tunnetko sinä joutuneesi uhraamaan jotain/luopumaan jostain elämässäsi lastesi vuoksi?
Tuosta oikeuksien etsimisestä kun puhuit, niin oletko sitten joutunut suorastaan taistelemaan oikeuksistasi vai onko kyseessä ollut sisäisestä prosessista?
Ei keskustelu nyt saa olla täysin sidottu avaukseen. Se on vain keino päästä liikkeelle.nimessä, lapset ovat olleet aarteita maailmassani, ja enkä kadu vuosia jotka vietin kotona heidän ollessa pieniä, en yksinkertaisesti raatsinut viedä heitä hoitoon vieraille ihmisille.
- taikis
varhaisnuoruudesta nousee esiin tämä seikka, olin todella pettynyt siitä että jouduin olemaan tyttö. Kulttuurissani miehisyys oli kunniassa, nainen oli poikkeuksetta "vain" nainen. Nykyisin tilanne on varmaan tasa-arvoistunut noissakin lahkolaiskuvioissa.
Myöhemmässä nuoren naisen iässä koin häpeää siitä että miehet tuijottivat, tunsin itseni saastaiseksi.Häpeäntunne taisi tulla siitä kun kasvatettiin ajattelelmaan seksi likaisena syntinä. Toisinaan taas epäilin että minulla on joko housunpeffa ratkennut tai siinä on likatahra, kun nuo tuijottelut olivat niin häiritseviä.
nyt aikuisena, kun on sinut itsensä kanssa, koen oman naiseuteni ihan positiivisena, enkä haluaisi osia vaihtaa kenenkään miehen kanssa.- norMix evk
...tässä suppeassa otannassa.
Niin, ankara kasvatus, ahdasmielinen ympäristö ja kodissa iskostetut käsitykset (kuten seksikielteisyys) voivat vaikuttaa uskomattoman paljon kasvamiseen naiseksi/mieheksi. Pahimmillaan nämä samat ongelmat siirtyvät vielä omille lapsillekin. Hienoa, että sinä olet löytänyt naiseutesi ja tasapainon elämääsi. - iekku
Sinulle kun olet oppinut hyväksymään itsesi,se
on meille kaikille,yksi elämän vaikeimmista
asioista.Voin hyvin uskoa,miten nuori nainen voi
hämmentyä joutuessaan kohtaamaan,tämän kauppa ja
tavarakeskeisen maailman jos on elänyt lapsuuden
ja nuoruutensa tiukasti säännellyssä uskovaisten
yhteisössä,jossa elämän arvot ovat jokseenkin
päinvastaiset.Poikalapset ovat kautta historian
olleet toivotumpia,koska vain heidän on katsottu
jatkavan sukua ja työntekovoima on katsottu
hyödyllisemmäksi perheen kannalta.Ehkä jostain
tällaisesta syystä halusit lapsena olla poika. - Pirre*
norMix evk kirjoitti:
...tässä suppeassa otannassa.
Niin, ankara kasvatus, ahdasmielinen ympäristö ja kodissa iskostetut käsitykset (kuten seksikielteisyys) voivat vaikuttaa uskomattoman paljon kasvamiseen naiseksi/mieheksi. Pahimmillaan nämä samat ongelmat siirtyvät vielä omille lapsillekin. Hienoa, että sinä olet löytänyt naiseutesi ja tasapainon elämääsi.mutta täällä olisi kolmas..:)Oikeastaan vasta kuukautisten alettua huomasin olevani tyttö..:)
Muistan kuinka inhosin sitä päivää, kun sain ne; äitini yritti puhua minulle niiden kuuluvan luonnollisena osana naisen elämää; muistan hänen neuvottoman katseensa kun sanoin hänelle vain kopeasti, että "ei tarvitse selittää, tiijjän".
Meillä ei käsitelty sellaisia asioita ennakkoon, naiseuden tukeminen ei kuulunut kulttuuriimme, kaikki seksuaalisuuteen ja naiseuteenkin kuuluva vaiettiin kuoliaaksi. - taikis
iekku kirjoitti:
Sinulle kun olet oppinut hyväksymään itsesi,se
on meille kaikille,yksi elämän vaikeimmista
asioista.Voin hyvin uskoa,miten nuori nainen voi
hämmentyä joutuessaan kohtaamaan,tämän kauppa ja
tavarakeskeisen maailman jos on elänyt lapsuuden
ja nuoruutensa tiukasti säännellyssä uskovaisten
yhteisössä,jossa elämän arvot ovat jokseenkin
päinvastaiset.Poikalapset ovat kautta historian
olleet toivotumpia,koska vain heidän on katsottu
jatkavan sukua ja työntekovoima on katsottu
hyödyllisemmäksi perheen kannalta.Ehkä jostain
tällaisesta syystä halusit lapsena olla poika.taitaa olla sellainen prosessi jonka useampi meistä käy jossain vaiheessa elämänsä aikana.
Minulle, kuten varmasti monelle muullekin sellaiselle joka on joutunut arvottamaan elämänsä uudelleen toisin kuin kotoa saaduin eväin, tuo kasvaminen eheäksi on ollut haastava ja pitkä prosessi. Asioiden tiedostaminen ja näkeminen uusin silmin oli aluksi pelottavaakin ja ylilyöntejä taisi tulla tehtyä myös :))
Tuo miehen arvostaminen lapsuudenkulttuurissani johtui enemmänkin noista uskonnollisista näkemyksistä,"nainen vaietkoon seurakunnassa"-tyyliin. Naiset olivat hiljaa taustalla olevia lapsentekokoneita ja miestensä orjia. Naisen ei kannattanut käydä kouluja koska tähtäin oli vain vaimoksi ja äidiksi. Naimisiin mentiin nuorena sen ensimmäisen seurustelukumppanin kanssa ja mahdollisimman äkkiä, kun esiaviolliset suhteet olivat jyrkästi kiellettyjä.... - Angiina
taikis kirjoitti:
taitaa olla sellainen prosessi jonka useampi meistä käy jossain vaiheessa elämänsä aikana.
Minulle, kuten varmasti monelle muullekin sellaiselle joka on joutunut arvottamaan elämänsä uudelleen toisin kuin kotoa saaduin eväin, tuo kasvaminen eheäksi on ollut haastava ja pitkä prosessi. Asioiden tiedostaminen ja näkeminen uusin silmin oli aluksi pelottavaakin ja ylilyöntejä taisi tulla tehtyä myös :))
Tuo miehen arvostaminen lapsuudenkulttuurissani johtui enemmänkin noista uskonnollisista näkemyksistä,"nainen vaietkoon seurakunnassa"-tyyliin. Naiset olivat hiljaa taustalla olevia lapsentekokoneita ja miestensä orjia. Naisen ei kannattanut käydä kouluja koska tähtäin oli vain vaimoksi ja äidiksi. Naimisiin mentiin nuorena sen ensimmäisen seurustelukumppanin kanssa ja mahdollisimman äkkiä, kun esiaviolliset suhteet olivat jyrkästi kiellettyjä....Moilanen tuosta naapurista päivää. Tulin vaan sanomaan, että... No, oikeasti halusin tulla sanomaan, että sinun avoimuutesi liikutti minua. Sinä olet ollut urhoollinen nuori nainen.
Sitäpaitsi tuollainen lahkolaisasetelma, joksi sinä sitä kutsut, on määritellyt monta vuosisataa naisen asemaa koko kristillisessä Euroopassa. Ja määrittelee yhä useissa islaminuskoisissa maissa. Esimerkiksi niinkin myöhään, kuin 1800-luvun loppupuolen Englannissa naisen juridinen asema (siis virallinen asema lain edessä) oli verrattavissa siihen omaisuuteen, jota mies perheen ja avioliiton päänä hallitsi. Ja vielä 1960-luvun Ranskassa naimisissa olevan naisen piti pyytää kirjallinen lupa aviomieheltään, mikäli hän halusi käydä palkkatyössä kodin ulkopuolella. Syvemmät kulttuuriset muutokset ovat luonteeltaan yllättävän hitaita. - Pirre*
taikis kirjoitti:
taitaa olla sellainen prosessi jonka useampi meistä käy jossain vaiheessa elämänsä aikana.
Tuo miehen arvostaminen lapsuudenkulttuurissani johtui enemmänkin noista uskonnollisista näkemyksistä,"nainen vaietkoon seurakunnassa"-tyyliin. Naiset olivat hiljaa taustalla olevia lapsentekokoneita ja miestensä orjia. Naisen ei kannattanut käydä kouluja koska tähtäin oli vain vaimoksi ja äidiksi. Naimisiin mentiin nuorena sen ensimmäisen seurustelukumppanin kanssa ja mahdollisimman äkkiä, kun esiaviolliset suhteet olivat jyrkästi kiellettyjä....kerran työkaveri, joka oli lestadiolaisesta kodista ja mielestäni hän oli hyvin onneton..ja yksinäinen. Hän oli yliopistokoulutuksen saanut, ja jotenkin uskoisin että hän eli hyvin ristiriitaisten odotusten ja paineiden alaisena.
Toisaalla hänellä alkoi olla aika, jo synnytysiän takia mennä naimisiin, mutta toisaalta, jos hän olisi sen tehnyt, hänen uransa olisi katkennut silloin tolkuttomaan lasten tekoon, ja pitkä koulutus olisi mennyt hukkaan.
Kuitenkaan hän ei halunnut sanoutua irti lestadiolaisuudestakaan.
Miten, jos saapi udella; saavatko he ehkäistä jos vaan sattuu niin itsepäinen nainen ettei suostu tekemään yli voimiensa lapsia, vai viskataanko tällainen tottelematon seurakunnan yhteyden ulkopuolelle? Vai eikö sellaista vain tapahdu? - taikanainen
Pirre* kirjoitti:
kerran työkaveri, joka oli lestadiolaisesta kodista ja mielestäni hän oli hyvin onneton..ja yksinäinen. Hän oli yliopistokoulutuksen saanut, ja jotenkin uskoisin että hän eli hyvin ristiriitaisten odotusten ja paineiden alaisena.
Toisaalla hänellä alkoi olla aika, jo synnytysiän takia mennä naimisiin, mutta toisaalta, jos hän olisi sen tehnyt, hänen uransa olisi katkennut silloin tolkuttomaan lasten tekoon, ja pitkä koulutus olisi mennyt hukkaan.
Kuitenkaan hän ei halunnut sanoutua irti lestadiolaisuudestakaan.
Miten, jos saapi udella; saavatko he ehkäistä jos vaan sattuu niin itsepäinen nainen ettei suostu tekemään yli voimiensa lapsia, vai viskataanko tällainen tottelematon seurakunnan yhteyden ulkopuolelle? Vai eikö sellaista vain tapahdu?en ole asiantuntija noissa asioissa, olin viidentoista kun lähdin omille teilleni, asia ei ollut ajankohtainen kohdallani.
Jostain on sellainen mielikuva, että ainakin siihen aikaan tuo ehkäisy olisi ollut ehdottomasti kielletty, ja että henkensä uhallakin piti vain tehdä lapsia niin kauan kuin luoja suo. Ehkä nuo ehdottomuudet ovat lieventyneet jo. - taikanainen
Angiina kirjoitti:
Moilanen tuosta naapurista päivää. Tulin vaan sanomaan, että... No, oikeasti halusin tulla sanomaan, että sinun avoimuutesi liikutti minua. Sinä olet ollut urhoollinen nuori nainen.
Sitäpaitsi tuollainen lahkolaisasetelma, joksi sinä sitä kutsut, on määritellyt monta vuosisataa naisen asemaa koko kristillisessä Euroopassa. Ja määrittelee yhä useissa islaminuskoisissa maissa. Esimerkiksi niinkin myöhään, kuin 1800-luvun loppupuolen Englannissa naisen juridinen asema (siis virallinen asema lain edessä) oli verrattavissa siihen omaisuuteen, jota mies perheen ja avioliiton päänä hallitsi. Ja vielä 1960-luvun Ranskassa naimisissa olevan naisen piti pyytää kirjallinen lupa aviomieheltään, mikäli hän halusi käydä palkkatyössä kodin ulkopuolella. Syvemmät kulttuuriset muutokset ovat luonteeltaan yllättävän hitaita.jo niin sinut tuon asian kanssa ettei se tunnu enää taakalta vaan siitä voi vapaasti puhua.
Aika kauan meni kuitenkin ennenkuin tavallaan vapautui niistä luurangoista, helvetin peloista ja muista "aivopesun" jäännöksistä. - norMix evk
taikanainen kirjoitti:
en ole asiantuntija noissa asioissa, olin viidentoista kun lähdin omille teilleni, asia ei ollut ajankohtainen kohdallani.
Jostain on sellainen mielikuva, että ainakin siihen aikaan tuo ehkäisy olisi ollut ehdottomasti kielletty, ja että henkensä uhallakin piti vain tehdä lapsia niin kauan kuin luoja suo. Ehkä nuo ehdottomuudet ovat lieventyneet jo....äärivanhoillisesta amerikkalaisesta Amish-uskonlahkosta (tuttu mm Peter Weirin elokuvasta Todistaja), joka ulkoisesti elää mennyttä maailmaa kaikkien nykyaikaisten koneiden ollessa kiellettyä. Kuitenkin nuorten tullessa tiettyyn ikään heillä on täysi vapaus lähteä katsomaan elämää lahkon ulkopuolella. Useimmat ottavat "vahingon" takaisin korkojen kanssa viettäen hurjaa elämää, mutta silti muutaman vuoden sisällä enemmistö palaa lahkon piiriin takaisin.
- aiheuttaa
norMix evk kirjoitti:
...äärivanhoillisesta amerikkalaisesta Amish-uskonlahkosta (tuttu mm Peter Weirin elokuvasta Todistaja), joka ulkoisesti elää mennyttä maailmaa kaikkien nykyaikaisten koneiden ollessa kiellettyä. Kuitenkin nuorten tullessa tiettyyn ikään heillä on täysi vapaus lähteä katsomaan elämää lahkon ulkopuolella. Useimmat ottavat "vahingon" takaisin korkojen kanssa viettäen hurjaa elämää, mutta silti muutaman vuoden sisällä enemmistö palaa lahkon piiriin takaisin.
sen, ettei elämässä tunnisteta kohtuuta ollenkaan vaan se on joko täydellisesti sääntöjen mukaan tai täydellisesti niitä vastaan. Onneton tilanne.
- Nauratti ihan
Naisena olen elänyt vain tytön ja naisen osan ei voi siis oikein kuvitella eikä verrata miten sen kokee kun ei tiedä millaista siinä toisen osassa onkaan siis poika tai mies . ei sitä voi siis verrata eikä selitellä .Jokainen tyytyköön itsensä ja eläköön sen parhaaalla mahdollisella tavalla on sitte mies tai nainen molemmat on hyviä jos haluaa ja molemmat on pahoja jos niin haluaa
Muutama ajatukseni miltä itsestäni tuntuu olla nainen:
Naisena on helpompi olla tunteikkaampi ja sosiaalisempi. Välillä nauretaan ja toisen kerran itketään, joskus suututaan oikein tosissaan.
Halataan, suukotellaan ja hemmotellaan.
Naisena oleminen tuntuu vuosi vuodelta paremmalta. Ei haittaa ikä eikä pienet rypyt.
Saa olla se heikompi osapuoli jota mies suojelee. Välillä taas se vahvempi osapuoli jolta mies saa tukea ja voimaa.
Naisen vahvapuoli - myötätunnon jakaminen.
Naisena on mukavaa laittautua viehättäväksi, kaunistautua ja saada ihailevia katseita. Tuntea itsensä halutuksi.
Saada kuulla olevansa ihanin olento mitä maa päällään kantaa.
Mikä upea kokemus saada kokea äitiys!
Historian mahtavin luomistapahtuma: Nainen ja Mies!
Tässä oli nyt vain muutama asia, paljon olis vielä lisää.
Ps. sinä muuten olet sympaattinen mies, norMix!- työkaverini
vaihtoi aikoinaan miehen osan pois, avioliiton ja parin lapsenkin jälkeen. On nyt elänyt naisena (jopa yhteiskunnan tunnustamana, vaihtoi sos-tunnuksensakin) jo viitisentoista vuotta.
- norMix evk
PS :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181881Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101748Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541176Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16966Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki77948TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15930- 46825
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84801- 69772
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42764