Vaihteeksi vähän toisenlaista näkökulmaakin. Voisiko olla niinkin, että ei se ulosotto olekaan mikään ultimaattinen kansan vihollinen?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011338452.html
Ulosotto on kaveri
8
173
Vastaukset
- Anonyymi
Voi kunpa olisi edes asiallinen. Kun oma velkaantumiseni vei ulosoton asiakkaaksi, ei kukaan eikä mikään taho neuvonut saati auttanut tajuamaan tilanteen fataalia etenemistä. Olin siinä uskossa, että viranomainen toimii reilusti ja oikeudenmukaisesti, siihen olin tottunut omassa virkatyössäni asiakkaita auttaessani. Mutta ei, vastassa oli velallista mollaava järjestäytynyt organisaatio, jossa velallinen on alin mahdollinen hierakiassa. Mitään ei kerrota, mitään ei opasteta ja jos neuvotaan, neuvot ovat vääriä.
Talous- ja velkaneuvonta vääristelee asioita ja ohjaa hukkaamaan koko omaisuuden pilkkahinnalla (kotia myöten), jottei susi syö. Velkaantuneen arvostus on mitätöntä ja yhtäkkiä kaikesta päättää täysin vieras taho, vieraat ihmiset ja viranomaiset.
Rahojen siirto monikansalliseen pohjattomaan kitaan perintäyhtiöille on sanoinkuvaamattoman härski prosessi. Vouti on ylimielinen nuori, jolle vain oma hyvä on sydämenasia. Ei velkaantuneen auttaminen kuulu agendaan.- Anonyymi
Kerro toki, mihin toimenpiteisiin ryhdyit. Viranomaisen toimenpiteistä voi esimerkiksi tehdä kantelun ja päätöksiä voi riitauttaa.
Väitätkö, että sinulle tuli yllätyksenä, että mikäli ei maksa velkojaan, voi joutua ulosoton asiakkaaksi ja siinä kohtaa ei enää kovin paljoa asioista kysellä?
Miten sinusta pitäisi toimia, jos joku jättää velat maksamatta?
Maksamalla laskut ja muut velvoitteensa ajallaan on muuten hyvä ajatus: ei tarvitse maksaa ylimääräisiä korkoja tai perintäkuluja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro toki, mihin toimenpiteisiin ryhdyit. Viranomaisen toimenpiteistä voi esimerkiksi tehdä kantelun ja päätöksiä voi riitauttaa.
Väitätkö, että sinulle tuli yllätyksenä, että mikäli ei maksa velkojaan, voi joutua ulosoton asiakkaaksi ja siinä kohtaa ei enää kovin paljoa asioista kysellä?
Miten sinusta pitäisi toimia, jos joku jättää velat maksamatta?
Maksamalla laskut ja muut velvoitteensa ajallaan on muuten hyvä ajatus: ei tarvitse maksaa ylimääräisiä korkoja tai perintäkuluja.Ihan ensin tuli yllätyksenä se prosessitanssi, joka suoritetaan ennen yhtään velan lyhennystä. Käydään ulosottajan kanssa läpi omaisuus ja irtain, jotka hinnoitellaan. Kysytään miten on mumminkaiman korujen laita ja missä jemmassa ne. Sitten samaan aikaan käräjäoikeus lähettelee kirjeitä, joista ei tajua tuon taivaallista. On maksettava tuntemattoman perintäyhtiön ostamaa lainasummaa, josta ei selviä edes alkusaldoa, ei maksettua lyhennystä tai korko-osuutta. Ja lisää pukkaa seuraavalla viikolla mutta eri firmoilta. Ketään eikä mitään tunne, ei ole ollut yhteyksiä. Moni maksaa lainaansa pitkäänkin ennen joutumista perinnän hyppysiin ja sitten ykskaks vastapuolet vaihtuu.
Kun käräjät käydään, tulee maksua maksun perään. Ilmoitellaan ulosottoon joutumista lehdissä ja maksetaan kaikesta ekstraa, mikä ei velalliselle aukea ollenkaan. Miksi ilmoitellaan? Halutaanko velallinen nolatuksi? Ja sellaista. Itse sain puolituttavalta tietooni, kuinka paljon olen velkaa! Hän tiesi enemmän asioistani kuin itse ihan pyytämällä ulosottopapereita jotka ovat siis julkisia asiakirjoja. Romaani tulisi siitä ulosottoshow'sta. Ehkä sen kirjoitankin.
- Anonyymi
Velkaneuvonnan työntekijöiden, jotka saavat veronmaksajien rahoista palkkansa, toivoisin transparenttia ammattiosaamisen tiedotusta. Eli suomeksi, mikä koulutus?
- Anonyymi
Velkaneuvojan koulutusvaatimuksena on korkeakoulututkinto. Muistaakseni myös ammattikorkeakoulututkinto katsotaan korkeakoulututkinnoksi. Tradenomin koulutus sopivassa suuntautumisvaihtoehdossa kuulostaakin korvissani erittäin asialliselta velkaneuvojan koulutukselta.
Lähde: Valtioneuvoston asetus Oikeuspalveluvirastosta 2 § https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2024/548#OT1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velkaneuvojan koulutusvaatimuksena on korkeakoulututkinto. Muistaakseni myös ammattikorkeakoulututkinto katsotaan korkeakoulututkinnoksi. Tradenomin koulutus sopivassa suuntautumisvaihtoehdossa kuulostaakin korvissani erittäin asialliselta velkaneuvojan koulutukselta.
Lähde: Valtioneuvoston asetus Oikeuspalveluvirastosta 2 § https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2024/548#OT1Kumma ettei heitä sisäänajeta tehtäviinsä ollenkaan. Itse kysyin kahdelta eri neuvojalta ohjeet samaan tilanteeseen velkaantuneella ja vastaukset olivat täysin toisiansa vastaisia. Toisen henki meinasi salpautua siitä paheksunnan määrästä minkä heitti lankaa pitkin. Tädin mielestä velkaantunut on tämän maan pahin rikollinen, jota pitää sanktioida mahdollisimman korkean asteikon mukaisesti. Ainoa neuvo oli, että kaikki velallisen omaisuus pitää myydä välittömästi pois kenelle vaan. Talo ja maat, irtain ja 40-vuoden uralla hankittu kodin sisustuskin. Vaatekaappiin ei kuitenkaan halunnut kurkata. Toisen mielestä velkajärjestely olisi paras vaihtoehto. Itse asiassa vielä kolmaskin tuli mukaan ja hänelle olin järkyttävän köyhä mihinkään toimenpiteeseen. liian köyhä autettavaksi.
Hmm, olisiko koulutusta lisättävä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumma ettei heitä sisäänajeta tehtäviinsä ollenkaan. Itse kysyin kahdelta eri neuvojalta ohjeet samaan tilanteeseen velkaantuneella ja vastaukset olivat täysin toisiansa vastaisia. Toisen henki meinasi salpautua siitä paheksunnan määrästä minkä heitti lankaa pitkin. Tädin mielestä velkaantunut on tämän maan pahin rikollinen, jota pitää sanktioida mahdollisimman korkean asteikon mukaisesti. Ainoa neuvo oli, että kaikki velallisen omaisuus pitää myydä välittömästi pois kenelle vaan. Talo ja maat, irtain ja 40-vuoden uralla hankittu kodin sisustuskin. Vaatekaappiin ei kuitenkaan halunnut kurkata. Toisen mielestä velkajärjestely olisi paras vaihtoehto. Itse asiassa vielä kolmaskin tuli mukaan ja hänelle olin järkyttävän köyhä mihinkään toimenpiteeseen. liian köyhä autettavaksi.
Hmm, olisiko koulutusta lisättävä?Velkajärjestelylakikin on muuttunut matkan varrella, joten eri aikoina voi tulla erilainen vastaus. Ei kuitenkaan ole ikinä asiallista kutsua asiakasta Suomen pahimmaksi rikolliseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velkajärjestelylakikin on muuttunut matkan varrella, joten eri aikoina voi tulla erilainen vastaus. Ei kuitenkaan ole ikinä asiallista kutsua asiakasta Suomen pahimmaksi rikolliseksi.
Olen samaa mieltä. Ja kun se vastaus tuli juuri pahimman shokin iskiessä kun ei kyennyt enää lyhennyksiin sairauden vuoksi. Silloin mietin, etten enää yhtään ihmettele heitä jotka ajavat päin kallioseinää ja rekan nuppia. Tämä huohottava täti oli vielä velkaneuvonnan pää eli johtavassa asemassa. Huhhuh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 19111579
- 585489
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462777- 402405
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131871Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,441845Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut291714Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k121636Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta421488Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61486